Anmeldelse: Batman: Arkham Knight

Det har vrt stille i Gotham i det siste. Altfor stille. Jokeren er borte og resten av superskurkene har virker til ha mistet gnisten. Batman merker det ogs.Kanskje var han og Jokeren mer for hverandre enn hva de begge ville innrmme? Kanskje trenger Gotham en Joker like mye som den trenger en Batman.Vel det finnes ingen vei tilbake n. Og uten sjefs-psykopaten til holde de andre i skinnet kan hva som helst skje. Det er bare et sprsml om tid.

Rocksteady, Utvikleren som gikk fra ukjent til verdensbermt etter suksessen med Arkham Asylum og Arkham City er tilbake med det som iflge dem selv er det siste spillet i Arkham serien.Arkham Knight.Det er fire r siden sist vi spilte et Batman spill i regi av Rocksteady, og n etter to utsettelser og 8 mneder med
ekstra venting er spillet endelig her.

Arkham Knight plukker opp historien ett r etter hendelsene i Arkham City. Jokeren er borte, uten han er skurkene rdville og i ren desperasjon snur de seg til den psykotiskeDr. Jonathan Crane, bedre kjent som Scarecrow. Sammen med TwoFace, Harley Quinn og Pingvinen koker de sammen en plan for hvordan de en gang for alle kan ta knekken p helten vr. Scarecrow gir innbyggerne i Gotham en dag p seg til evakuere byen fr han slipper bomber og fryktgassen sin utover byen. Batman, Oracle, Commisioner Gordon og resten av betjentene i GCPD er de eneste som blir igjen for st imot Scarecrow og hans allierte. Det Batman ikke vet er at Scarecrow ogs har skaffet seg en ny alliert. En som vet s altfor mye omhvem Batman virkelig er og hvordan han jobber. En mann fra Batman sin fortid som n gr under navnet The Arkham Knight.

Det frste spillet i serien tok deg med p en reise gjennom de nifse gangene i rehabiliterings anstalten Arkham Asylum, Oppflgeren tok det ett steg lengre med at Dr. Hugo Strange sammen med borgemesterengjorde deler av Gotham om til en utvidet versjon av anstalten hvor bde pasienter og innsatte fikk leke fritt. Denne gangen tar Rocksteady den helt ut gir oss nesten ubegrenset tilgang til Gotham som gjengitt i
spillserien og tegneseriene basert p spillene. Byen er vakker og inneholder kjente og kjre steder og varemerker fra DC Comics universet.For lettere komme seg fra punkt A til B i Gotham har Batman for frste gang i serien tilgang til Batmobilen, og sett utenifra gir det mening at Batmobilen var det naturlige neste steget for serien ta.

Men der ligger ogs selve problemet til Arkham Knight.

Eskalering

De av dere som kjenner meg vet at jeg, blant annet, er over gjennomsnittet interessert i tegneserier og dataspill. Og i den anledning skal jeg "nerde" meg litt ekstra for komme frem til roten av hva jeg mener erproblemet til Arkham Kngiht sammenlignet med resten av serien.

Er det noen av dere som husker slutten av Batman Begins?

SPOILER ALERT FOR EN 10 R GAMMEL FILM.

Den slutter med at Gordon takker Batman for hjelpen mot det kriminelle elementet i Gotham City, men han advarer han ogs imot eskalering:

"Nr vi begynte med halv-automatiske vpen, kjpte de automatiske. Nr vi begynner med skuddsikre vester kjper de skarpere ammunisjon. Og her har vi deg som hopper fra tak til tak i en maske..."

Det Gordon sikter til er hvordan krigen mellom loven og de kriminelle bestr av at de hele tiden prver overg hverandre. Med andre ord er ikke Batman ett produkt av superskurkene, men superskurkene ett produkt av Batman. De kriminelle s seg ndt til gjre noe ekstremt for kunne st imot ekstreme krefter. For det er det Batman alltid har handlet om. Eskalering.

Nr Rocksteady annonserte at Batmobilen skulle vre en integral del av Arkham Knight kunne jeg knapt vente. Det kom ikke uventet. Jeg regnet nesten med det etter at Arkham City gave oss muligheten til flyfra en ende av kartet til en annen med hjelp av kappen og Batman sin krokpistol. Selvflgelig mtte de prve overg seg selv.

Selvflgelig mtte bilen vre med.

Men n som den er med spr jeg meg: Trengte vi virkelig den? Leverte den slik vi hadde hpet. Svaret er dessverre:Nei.Batmobilen er vanskelig kontrollere, delene av spillet som krever at vi bruker den fles undvendig langeog delegger flyten i det som ellers kunne vrt et all-right Batman spill.

Men problemet med eskalering stopper ikke der.Kampsystemet fra de to forrige spillene som fikk strlende mottagelse fra bde fansen, pressen og spillindustrien i sin helhet, har heller ikke ftt best uberrt.
Det kunne vi nesten ikke forvente heller. Systemer er til for bygges videre p og Rocksteady hadde nok de beste intensjoner nr det kom til nyvinningene i kampsystemet. Men hvor jeg i Arkham Asylum og City haddes kallet "Freeflow perfection" i nesten alle kampscenario kaster Knight for mange nye typer fiender som ikke er mottaglige for de vanlige angrepene inn i miksen. og p den mten forsvinner flyten i kampene raskt.Kampsystemet fles bentfrem ut som det erkraftig ubalansert. Det er ikke uoverkommelig p noen mte. men jeg storkoste meg med kampsystemet i de tidligere spillene, mens i Arkham Knight fler jeg mer frustrasjon enn noe annet.

Historien i spillet er til tider svrt god og tar noen uventede vendinger. Jeg vil faktisk si at p enkelte tidspunkt er historien p hyde med tegneseriene The Dark Knight Returns, The Long Halloween, Hush eller Court of Owls. Derfor er det s utrolig synd nr historien omtrent halvveis gjennom spillet gr bort fra det fortelle sin egen historie til fortelle en Batman historie vi har sett i bde tegneserien, tegnefilmene og hvis ryktene stemmer: kommer til se i den neste Batman filmen. Mysteriet rundt spillet forsvant da jeg 4 timer inn fant ut at alle spekulasjonene jeg hadde i forkant av spillet viste seg vre sanne, selv om jeg hadde trodd at Rocksteady holdt seg for god til bruke den samme historien opp igjen. Med selveste Paul Dini p laget skulle det vrt en no-brainer.

You either die a hero, or live long enough to see yourself become the villain

Arkham Knight har i likhet med de fleste pen Verden spillene som er ute p markedet n om dagen en overflod av sideinnhold. Men hvor spill som The Witcher 3 og Metal Gear Solid V gjr diss sideoppdragene moro og givende til hele opplevelsen, faller Rocksteady i samme felle som Ubisoft gjr med Assassins Creed og Far Cry spillene med lse bort evner bak disse oppdragene og gjre dem s repetive som overhode mulig. Ikke nok med det, men for legge til litt ekstra innhold har de sydd utfordringene vi kjenner fra Asylum og City inn i historien rundt om i verdenen noe som gjr det undvendig vanskelig finne. I de tidligere spillene fant man disse utfordringene p startmenyen slik at man lett kunne stikke innom spillet banke noen skurker. Riddler oppgavene som jeg ble nrmest besatt av tidligere er n kjipe Batmobil utfordringer som ikke er gy i det hele tatt.

Sideoppdragene som involverer andre medlemmer fra Bat familien er ogs den eneste mten spille som Nightwing, Robin, Batgirl eller Catwoman utenom DLC pakkene. Det er heller ingen modus hvor du kan utforske byen som noen av disse, noe som er srdeles skuffende ettersom det lpe rundt i Arkham City som Catwoman var fantastisk gy.Og nr vi er inne p DLC lsningen til Warner Bros. s er den *sukk* ganske lei. For hvis du lurte p hvor alle de haugevis av utfordringene fra te forrige spillene hadde tatt veien, s m du nok ut med 329 kroner. Som er ganske mye hvis du kjpte spillet for 600 kroner nr det kom ut. Jeg personlig kjpte premium utgaven av spillet s jeg fikk sesongkortet med til en redusert pris. Men nr jeg gjorde det visste jeg ikke hva sesongkortet kom til inneholde. For si det snn. Hadde jeg visst hvor mye av sesongkortet som var skins for Batman, Batmobilen eller nye Batmobil lp s hadde jeg kanskje sagt pass.

Alt dette til tross s ser spillet svrt bra ut p Playstation 4 og lyd designet er kanskje det beste serien har sett til n. Det sitte p et tak og bare ta inn inntrykket Gotham City gir er noe f spill fr til like bra som Arkham Knight.
Stemmeskuespillet fortsetter vre i versteklasse med veteraner som Kevin Conroy, Tara Strong og Troy Baker som Batman, Harley Quinn og Arkham Knight. Film og Tv Skuespiller John Noble, best kjent fra Ringenes Herre og Fringe dukker opp som Scarecrow i en rolle han rett og slett briljerer i.

Arkham Knight fles slitt ut. Det har nok mye med at jeg har spilt de andre to spillene Rocksteady laget s mye at jeg er utbrent p serien. Men nr det eneste nye spillet har komme med er en kjip implementering av Batmobilen s tror jeg Rocksteady m ta noe av skylda selv.Selve feelingen i spillet nr man vandrer rundt i miljene som selveste Lynvingen er fortsatt intakt. Dette fles i aller hyeste grad som et Batman spill skal fles. Men de nye tingene spillet bringer med seg er ikke p hyde med det Rocksteady fikk til i Asylum og City. Sett i sin helhet fler jeg det er p sin plass for oss alle med en lang pause fra Batman spillene. For kommer det et nytt om tre - fire r har jeg vanskelig for tro at det vil sl an, i vertfall hos meg.

6/10: Okay