Anmeldelse: Batman: Arkham Knight

Det har vært stille i Gotham i det siste. Altfor stille. Jokeren er borte og resten av superskurkene har virker til å ha mistet gnisten. Batman merker det også. Kanskje var han og Jokeren mer for hverandre enn hva de begge ville innrømme? Kanskje trenger Gotham en Joker like mye som den trenger en Batman.Vel det finnes ingen vei tilbake nå. Og uten sjefs-psykopaten til å holde de andre i skinnet kan hva som helst skje. Det er bare et spørsmål om tid.

Rocksteady, Utvikleren som gikk fra ukjent til verdensberømt etter suksessen med Arkham Asylum og Arkham City er tilbake med det som ifølge dem selv er det siste spillet i Arkham serien. Arkham Knight. Det er fire år siden sist vi spilte et Batman spill i regi av Rocksteady, og nå etter to utsettelser og 8 måneder med
ekstra venting er spillet endelig her.

Arkham Knight plukker opp historien ett år etter hendelsene i Arkham City. Jokeren er borte, uten han er skurkene rådville og i ren desperasjon snur de seg til den psykotiske Dr. Jonathan Crane, bedre kjent som Scarecrow. Sammen med TwoFace, Harley Quinn og Pingvinen koker de sammen en plan for hvordan de en gang for alle kan ta knekken på helten vår. Scarecrow gir innbyggerne i Gotham en dag på seg til å evakuere byen før han slipper bomber og fryktgassen sin utover byen. Batman, Oracle, Commisioner Gordon og resten av betjentene i GCPD er de eneste som blir igjen for å stå imot Scarecrow og hans allierte. Det Batman ikke vet er at Scarecrow også har skaffet seg en ny alliert. En som vet så altfor mye om hvem Batman virkelig er og hvordan han jobber. En mann fra Batman sin fortid som nå går under navnet The Arkham Knight.

Det første spillet i serien tok deg med på en reise gjennom de nifse gangene i rehabiliterings anstalten Arkham Asylum, Oppfølgeren tok det ett steg lengre med at Dr. Hugo Strange sammen med borgemesteren gjorde deler av Gotham om til en utvidet versjon av anstalten hvor både pasienter og innsatte fikk leke fritt. Denne gangen tar Rocksteady den helt ut å gir oss nesten ubegrenset tilgang til Gotham som gjengitt i
spillserien og tegneseriene basert på spillene. Byen er vakker og inneholder kjente og kjære steder og varemerker fra DC Comics universet. For å lettere komme seg fra punkt A til B i Gotham har Batman for første gang i serien tilgang til Batmobilen, og sett utenifra gir det mening at Batmobilen var det naturlige neste steget for serien å ta.

Men der ligger også selve problemet til Arkham Knight.

Eskalering

De av dere som kjenner meg vet at jeg, blant annet, er over gjennomsnittet interessert i tegneserier og dataspill. Og i den anledning skal jeg "nerde" meg litt ekstra for å komme frem til roten av hva jeg mener er problemet til Arkham Kngiht sammenlignet med resten av serien.

Er det noen av dere som husker slutten av Batman Begins?

SPOILER ALERT FOR EN 10 ÅR GAMMEL FILM.

Den slutter med at Gordon takker Batman for hjelpen mot det kriminelle elementet i Gotham City, men han advarer han også imot eskalering:

"Når vi begynte med halv-automatiske våpen, kjøpte de automatiske. Når vi begynner med skuddsikre vester kjøper de skarpere ammunisjon. Og her har vi deg som hopper fra tak til tak i en maske..."

Det Gordon sikter til er hvordan krigen mellom loven og de kriminelle består av at de hele tiden prøver å overgå hverandre. Med andre ord er ikke Batman ett produkt av superskurkene, men superskurkene ett produkt av Batman. De kriminelle så seg nødt til å gjøre noe ekstremt for å kunne stå imot ekstreme krefter. For det er det Batman alltid har handlet om. Eskalering.

Når Rocksteady annonserte at Batmobilen skulle være en integral del av Arkham Knight kunne jeg knapt vente. Det kom ikke uventet. Jeg regnet nesten med det etter at Arkham City gave oss muligheten til å fly fra en ende av kartet til en annen med hjelp av kappen og Batman sin krokpistol. Selvfølgelig måtte de prøve å overgå seg selv.

Selvfølgelig måtte bilen være med.

Men nå som den er med spør jeg meg: Trengte vi virkelig den? Leverte den slik vi hadde håpet. Svaret er dessverre: Nei. Batmobilen er vanskelig å kontrollere, delene av spillet som krever at vi bruker den føles unødvendig lange og ødelegger flyten i det som ellers kunne vært et all-right Batman spill.

Men problemet med eskalering stopper ikke der. Kampsystemet fra de to forrige spillene som fikk strålende mottagelse fra både fansen, pressen og spillindustrien i sin helhet, har heller ikke fått bestå uberørt.
Det kunne vi nesten ikke forvente heller. Systemer er til for å bygges videre på og Rocksteady hadde nok de beste intensjoner når det kom til nyvinningene i kampsystemet. Men hvor jeg i Arkham Asylum og City hadde så kallet "Freeflow perfection" i nesten alle kampscenario kaster Knight for mange nye typer fiender som ikke er mottaglige for de vanlige angrepene inn i miksen. og på den måten forsvinner flyten i kampene raskt. Kampsystemet føles bentfrem ut som det er kraftig ubalansert. Det er ikke uoverkommelig på noen måte. men jeg storkoste meg med kampsystemet i de tidligere spillene, mens i Arkham Knight føler jeg mer frustrasjon enn noe annet.

Historien i spillet er til tider svært god og tar noen uventede vendinger. Jeg vil faktisk si at på enkelte tidspunkt er historien på høyde med tegneseriene The Dark Knight Returns, The Long Halloween, Hush eller Court of Owls. Derfor er det så utrolig synd når historien omtrent halvveis gjennom spillet går bort fra det å fortelle sin egen historie til å fortelle en Batman historie vi har sett i både tegneserien, tegnefilmene og hvis ryktene stemmer: kommer til å se i den neste Batman filmen. Mysteriet rundt spillet forsvant da jeg 4 timer inn fant ut at alle spekulasjonene jeg hadde i forkant av spillet viste seg å være sanne, selv om jeg hadde trodd at Rocksteady holdt seg for god til å bruke den samme historien opp igjen. Med selveste Paul Dini på laget skulle det vært en no-brainer.

You either die a hero, or live long enough to see yourself become the villain

Arkham Knight har i likhet med de fleste Åpen Verden spillene som er ute på markedet nå om dagen en overflod av sideinnhold. Men hvor spill som The Witcher 3 og Metal Gear Solid V gjør diss sideoppdragene moro og givende til hele opplevelsen, faller Rocksteady i samme felle som Ubisoft gjør med Assassins Creed og Far Cry spillene med å låse bort evner bak disse oppdragene og gjøre dem så repetive som overhode mulig. Ikke nok med det, men for å legge til litt ekstra innhold har de sydd utfordringene vi kjenner fra Asylum og City inn i historien rundt om i verdenen noe som gjør det unødvendig vanskelig å finne. I de tidligere spillene fant man disse utfordringene på startmenyen slik at man lett kunne stikke innom spillet å banke noen skurker. Riddler oppgavene som jeg ble nærmest besatt av tidligere er nå kjipe Batmobil utfordringer som ikke er gøy i det hele tatt.

Sideoppdragene som involverer andre medlemmer fra Bat familien er også den eneste måten å spille som Nightwing, Robin, Batgirl eller Catwoman utenom DLC pakkene. Det er heller ingen modus hvor du kan utforske byen som noen av disse, noe som er særdeles skuffende ettersom det å løpe rundt i Arkham City som Catwoman var fantastisk gøy.Og når vi er inne på DLC løsningen til Warner Bros. så er den *sukk* ganske lei. For hvis du lurte på hvor alle de haugevis av utfordringene fra te forrige spillene hadde tatt veien, så må du nok ut med 329 kroner. Som er ganske mye hvis du kjøpte spillet for 600 kroner når det kom ut. Jeg personlig kjøpte premium utgaven av spillet så jeg fikk sesongkortet med til en redusert pris. Men når jeg gjorde det visste jeg ikke hva sesongkortet kom til å inneholde. For å si det sånn. Hadde jeg visst hvor mye av sesongkortet som var skins for Batman, Batmobilen eller nye Batmobil løp så hadde jeg kanskje sagt pass.

Alt dette til tross så ser spillet svært bra ut på Playstation 4 og lyd designet er kanskje det beste serien har sett til nå. Det å sitte på et tak og bare ta inn inntrykket Gotham City gir er noe få spill får til like bra som Arkham Knight.
Stemmeskuespillet fortsetter å være i øversteklasse med veteraner som Kevin Conroy, Tara Strong og Troy Baker som Batman, Harley Quinn og Arkham Knight. Film og Tv Skuespiller John Noble, best kjent fra Ringenes Herre og Fringe dukker opp som Scarecrow i en rolle han rett og slett briljerer i.

Arkham Knight føles slitt ut. Det har nok mye med at jeg har spilt de andre to spillene Rocksteady laget så mye at jeg er utbrent på serien. Men når det eneste nye spillet har å komme med er en kjip implementering av Batmobilen så tror jeg Rocksteady må ta noe av skylda selv. Selve feelingen i spillet når man vandrer rundt i miljøene som selveste Lynvingen er fortsatt intakt. Dette føles i aller høyeste grad som et Batman spill skal føles. Men de nye tingene spillet bringer med seg er ikke på høyde med det Rocksteady fikk til i Asylum og City. Sett i sin helhet føler jeg det er på sin plass for oss alle med en lang pause fra Batman spillene. For kommer det et nytt om tre - fire år har jeg vanskelig for å tro at det vil slå an, i vertfall hos meg.

6/10: Okay