Anmeldelse: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

ret var 1999 og jeg var 9 r gammel. Det var da jeg skulle f mitt frste mte med en spillserie som har sttt meg nrmere enn s og si alle andre gjennom hele oppveksten.

Jeg visste det ikke da, men den vinnende kombinasjonen av actionfilm ala Michael Bay blandet med en god dose galskap man kun kan f fra japansk anime var penbart noe som harmonerte med meg.

Noe av det som imponerte meg mest den gang, og som har blitt til noe jeg setter umtelig pris p i spill generelt er seriens dedikasjon til la spillerne lse utfordringene p sin egen mte. Metal Gear Solid forteller deg aldri med en gang hvordan du skal hndtere et problem. Spillet lar deg mer enn gjerne dunke hode mot en vegg til du finner p en kreativ lsning. og hvor andre spill slr tilbake hvis du ikke gjr som designeren har planlagt belnner Metal Gear Solid deg for eksperimentering med de verktyene du har tilgjengelig.

I lpet av de 16 rene som har gtt etter det frste Metal Gear Solid dukket opp har jeg spilt s og si alle spillene i serien, til og med de eldste to spillene som kun kom ut p MSX og Nintendo p slutten av 80 tallet. Jeg kan rlig talt ikke si hvilket spill som er det beste i serien. Alle spillene har noe gende for seg som de andre ikke har. De frste to Metal Gear spillene m ha vrt svrt imponerende for sin tid. Det frste Metal Gear Solid har de beste skurkene, Oppflgeren Sons of Liberty har den beste historien, Det tredje spillet: Snake Eater har den beste settingen og MGS4: Guns of the Patriots er 18 timer med ren fan service og har opptil n definitivt vrt det som er gyest spille.

Metal Gear Solid V har mye leve opp til, Spesielt hvis dette blir det siste spillet med Metal Gear sjefen Hideo Kojima ved roret.

Metal Gear Solid V bestr av to deler. Prologen Ground Zeroes og hovedspillet The Phantom Pain. Frstnevnte var et spill jeg rett og slett ikke kunne f nok av. S dette lover godt allerede.

Phantom Pain er kronologisk satt midt mellom det tredje og frste spillet i serien. Snake/Big Boss lever ut sin egen tolkning av visjonen han arvet fra sin mentor i Metal Gear Solid 3. En verden hvor soldater ikke lengre er virkemidlene til kyniske politikere. Hvor deres eneste bekymring er hvor de skal hente lnna fra. Organisasjonen til Big Boss, Militaires Sans Frontieres, har gjennom diverse aktiviteter skaffet seg unsket oppmerksomhet fra verdenssamfunnet, og da hovedsakelig fra Snakes tidligere arbeidsgiver Cipher.

Saken blir ikke gjort bedre av at de som flge av hendelsene i Metal Gear Solid: Peace Walker endte opp med et atomvpen. Dette setter scenen for hendelsene i MGSV, Spillet som etter sigende skal fylle tomrommet i historien om Big Boss og hvordan han gikk fra vre helten vi s i Snake Eater til skurken vi kjenner fra det frste Metal Gear spillet p MSX.

Kept you waiting huh?

Min strste bekymring med MGSV var nr Kojima rpte at spillet skulle vre satt i en pen verden. Det har for mange vist seg vanskelig fortelle en sammenhengende historie i et pen verden spill. Problemet oppstr som oftest nr skaperens intensjon om hvordan spillfiguren skal fremstilles krsjer med spillerens tendenser til teste hvor lagt man egentlig kan tye strikken i spillet. Ta Red Dead Redemption for eksempel. John Marston er ikke p langt nr s psykotisk som over 90% av spillerne spilte han, men fordi spillet tillater at man for eksempel kan kidnappe en gammel dame og binde hun fast til togskinnene kommer i vertfall noen spillere til gjre det.

Jeg vet jeg gjorde det.

Det kan ogs vre vanskelig presentere den ndvendige tyngden og intensitet historiefortellingen krever hvis spilleren rett etter et dramatisk yeblikk som setter alt p spill kan bruke s lang tid han vil p starte neste oppdrag. I mine yne krever slike yeblikk at spillet presenteres linert hvis illusjonen av dramatikk skal opprettholdes.

Eller, det var det jeg trodde. For er det en ting MGSV har lrt meg s er det aldri undervurdere Mr. Kojima.

Historien er fortalt i episoder som i en tv serie, komplett med rulletekst etter hvert oppdrag. Nr noe spennende skjer som bygger over til neste oppdrag fr man en to be continued som gir spillerne muligheten til ta et pust i bakken, analysere situasjonen man befinner seg i og planlegge alt fra strategi til utrustning deretter. Man trenger ikke lpe tilbake over en tredje del av spillet fordi man glemte ta med seg Thermal Goggles til et sted hvor de ble hyst ndvendige for komme videre slik som kunne skje i tidligere spill.

Tidligere spill i serien har lenge vrt kjent for kodek samtalene som omfattet alt mellom himmel og jord fra atomvpen til kjrlighet p stridsmarken. De har vrt en del av sjarmen i serien for meg men jeg forstr at dette kan virke som litt vel mye og ganske ofte undvendig for nye spillere. I Metal Gear Solid V er alt dette relegert til kassetter som man kan velge hre p nr man selv vil. Man kan ogs overse denne delen av spillet helt hvis man ikke er interessert i historien, noe som i vertfall gjr spillet litt lettere komme inn i for de som ikke har vrt med p turen frem til n.

For meg er dette en essensiell del av Metal Gear opplevelsen som jeg ikke ville vrt foruten. Jeg setter pris p at Kojima Productions har tenkt p det bredere publikum uten ekskludere eller fremmedgjre kjernefansen. Support personellet til Big Boss vil fortsatt ta kontakt nr de har kritisk informasjon som angr oppdraget eller historien i spillet men de gjr dette uten pause spillet p noen mte.

Dette forteller historien i Metal Gear Solid V p spillerens premisser og m vre et svar p anklagene om at Metal Gear Solid spillene er spill man ser p mer enn man spiller, Noe som har hatt sine korn av sannhet i seg over rene. Metal Gear Solid V er et spill man spiller mer enn man ser p men det betyr ikke at spillet ikke leverer en helt gal historie som er p et niv som bare Metal Gear nr. Og savner du disse sekvensene kan du se frem til slutten av spillet, for uten avslre noe s kan jeg si at spillet gr steder jeg ikke hadde sett for meg at det skulle g.

Etter de rystende hendelsene i Ground Zeroes vker Big Boss opp fra koma 9 r senere. Organisasjonen han og partneren Kazuhira Miller skapte ligger i ruiner, og med god hjelp fra tidligere allierte faller det p dem gjenoppbygge den private hren sin under det nye navnet Diamond Dogs og sl tilbake p de som angrep dem 9 r tidligere.

Kojima er p godt og vondt kjent for bruke tematikk som et virkemiddel i historiefortellingen sin og da de tidligere spillene har hatt temaer som Meme, Gener, Scene, Sanser og Fred, tar han denne gangen fatt p Rase og Hevn. Kojima selv varslet at MGSV ville bli ett mye mrkere spillene de andre og at han ogs ville konfrontere et element av krigfring f spill har tatt stilling til fr, Nemlig bruken av barnesoldater noe spillet gjr p en smakfull men likevel dyster mte.

En ting er klekkelig klart fra den frste timen i dette spillet: Metal Gear Solid V er mrkt som pokker. Ikke bare er det dd og elendighet rundt nesten hvert eneste hjrne, men Big Boss er blitt en mye mer kynisk person etter det han har opplevd frem til n. N bryr han seg ikke lengre om kun ta oppdrag fra den rette typen, n er det kun en ting som str i hodene deres, hevn. Og for oppn dette m de tjene penger til bygge hren sin.

Jeg har ftt kritikk tidligere for kalle spill som The Witcher 3 pen verden ettersom Kontinentet i The Wild Hunt er hovedsakelig tre svre omrder som er avgrenset fra hverandre. Derfor fler jeg det viktig presisere at MGSV bestr av hovedsakelig to svre omrder som spillet kaller for operasjons omrder. Big Boss besker i MGSV bde Afghanistan og sentral Afrika gjengitt i en noe alternativ og futuristisk fremstilling av 1984.

Mens hoved oppdragene i spillet driver historien fremover er det mer en nok gjre i Metal Gear Solid V som hjelper spilleren med forberede seg p utfordringene som venter.

Skal man frst drive en privat militr organisasjon trenger man penger og ressurser. For skaffe dette m man sende soldater p oppdrag rundt om i verden og ta saken i egne hender rundt om p operasjons omrdene i form av side oppdrag. Pengene og ressurser brukes til bygge Diamond Dogs Mother Base. Etterhvert som basen blir strre trenger den personell til drifte den. Hvor spilleren allokerer personell bestemmer blant annet hvor god sttte man har ute i felt, hvor fort srede soldater som kommer hjem fra oppdrag leges og pner for diverse forskningsprosjekter som gir spilleren vpen, gadgets og annen generell utrustning senere kan brukes i felt.

Big Boss er en legende i ynene til de som lever p stridsmarken, s det er nok av frivillige som vil jobbe for Diamond Dogs. De som ikke kommer frivillig kan overbevises? etter at man har kidnappet dem ved bruke en eksperimentell evakuerings teknologi som hovedsakelig bestr av feste en stor ballong p ryggen deres for s se dem fly av grde hele veien hjem til Mother Base.

Det er slike ting som gjr at spillet beholder humoren serien er kjent for selv om det forteller en mye mrkere historie. Humoren kommer ikke fra historien eller det finne en hel rekke dumme ting gjennom spillet slik det var fr. Denne gangen er det du som str for humoren. Metal Gear Solid V lar deg gjre hva enn du vil i mellom hovedoppdragene og gir deg nok verkty til finne p mye galskap.

Vil du for eksempel se hva som skjer nr du fester en av de bermte ballongene p en geit eller hva som skjer om du leder noen uvitende soldater til et bjrnehi s legger spillet til rette for det. Hvis du bare lar kreativiteten din ta overhnd s vil du garanter finne mye dumme ting du kan gjre. Jeg anbefaler det lpe med en pappkasse p hodet for s kaste seg p magen ned en skrning.

Ut over spillet vil Big Boss mte p diverse figurer som senere blir en del av kompis systemet. Med dette kan spilleren kalle inn hjelp fra kompisene som hjelper i oppdragene p hver sine sregne mter. For eksempel kan D-horse fungerer ypperlig som transport i begynnelsen av spillet og hunden DD er en god spotter/angrepsbikkje som ogs kan distrahere fienden. I lpet av spillet vil Venom Snake mte bde gamle og nye bekjente som ogs vil pvirke hvordan man spiller. Hvor lenge man spiller med og hvor godt man behandler disse kompisene avgjr ogs hvile egenskaper de har. S vr snill klapp DD p hodet nr han gjr en god jobb.

Det som er s utrolig gripende med Metal Gear Solid V er hvordan nesten alt er s perfekt som det kan bli. Det har aldri vrt bedre styre hovedpersonen i et Metal Gear spill enn det er n. Mulighetene du som spiller har tilgjengelig for skreddersy opplevelsen din er ogs unik. Du kontrollerer aldri hva som kommer til skje med historien, men hvordan du reagerer p det som skjer rundt deg er helt opp til deg.

Si du er tvunget opp i et hjrne med ingen penbar mte komme deg unna p. Skal du da ta vpnene fatt og kjempe deg fri, Be support laget sende inn en stridsvogn du kan bruke eller skal du snike deg unna med kreativ bruk av en pistol med sovepiler, en pappkasse og plakater av animejenter? Det er helt opp til deg selv.

Metal Gear Solid V tilbyr enestende taktisk frihet

Spillet kjrer p Konami?s egen FOX engine som er den samme motoren som har kjrt Pro Evolution Soccer serien de siste rene. Hvis ryktene er sanne om at Konami er p vei bort fra vre spill utgiver kan jeg godt se for meg at de gr samme veien som Epic Games gjorde med sin Unreal Engine. For denne motoren er heftig. Den kjrer system opp system opp system mens den samtidig gjengir spillet i fantastisk grafikk uansett opplsning og maskinvare.

Metal Gear Solid V ser naturligvis best ut p PC. Men PS4 og Xbox One versjonene er ikke s halvgale de heller. Til og med PS3 og 360 versjonen ser nydelig ut og alt kjrer s si uten noen problemer. Sammenlignet med andre store pen verden spill som har kommet ut de siste rene er Metal Gear Solid V nesten helt uten problemer, og i disse dager er det en bragd som er verdt skryte over.

Skuespilleren Kiefer Sutherland stepper inn som stemmen til Venom Snake/Big Boss etter at David Hayter har hatt rolle i over 16 r og gjr en helt utmerket jobb. Jeg ville trodd at en s passe seris skuespiller gjerne ikke ville legge sjelen i prosjektet like mye som en trent stemmeskuespiller som kun jobber med spill ville ha gjort, men der tok jeg jammen feil. Kiefer lener seg inn i rollen s best han kan og leverer til de grader.

En av kritikkene jeg hrte forut for at spillet ble sluppet var at de som hadde spilt det fr det kom ut mente at Snake snakket for lite i spillet. Jeg skjnner n hva de mente for de har mest sannsynlig spilt sm skalte Vertical Slice utdrag av spillet og dermed ikke ftt muligheten for g inn i historien gjennom kassett tapene som er spredd ut over spillet. For her snakker Snake/Kiefer som en foss og han fr virkelig frem sjelen i figuren. Byttet til Kiefer gav Snake en dimensjon jeg ikke trodde var mulig hente ut av rollen. Kudos til Kojima for denne avgjrelsen, og Hayter: Du er fortsatt vr Solid Snake.

Resten av rollebesetningen er kjent og kjr for de som kjenner til serien fra fr av og gjr fortsatt en fantastisk jobb, selv om leveringen av enkelte linjer blir litt vel dramatisk med tanke p hva som faktisk skjer p skjermen.

Musikken er fortsatt herlig inspirert av action filmer fra tidlig 90 og 00 tallet noe jeg virkelig setter pris p. Harry-Gregson Williams som har jobbet p filmer som The Rock, Enemy of the State og nylig n The Martian gjr en utmerket jobb som musikk ansvarlig. Lyd designet i verdenen er godt gjennomfrt og jeg m virkelig applaudere den som fikk Kiefer Sutherland til rope Rocket PUUUUUUUNCH i spillet. Det er rets yeblikk for meg.

Hele pakken snn som den str i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er solid (heh) fra ende til annen. Spillet trkker sjelden feil og klarer overg forventningene gang p gang.

Men?

N skal jeg snakke litt om slutten p spillet uten spoile noe som helst. Er du likevel usikker p om du vil fortsette kan du hoppe ned et avsnitt.

Dette kan bli litt rart men jeg hper dere klarer flge med likevel. I kjent Kojima stil ender spillet med en twist. En twist som endrer alt. En twist som KREVER bli lst. Men s slutter spillet. Jeg har gjort alt jeg kan gjre i spillet. Jeg har blitt fortalt en god historie fra begynnelse til slutt og jeg ser n hva enkelte av Kojima sine utspill de siste rene betyr, men jeg fr ikke en lsning p denne twisten. Jeg fr ikke se det jeg fler jeg m se for vre ferdig med serien.

Hvis dette er Kojimas siste Metal Gear Solid, s er det svrt skuffende at det ikke knytter opp de siste trdene som henger lse. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ble slik. Mange rykter om arbeidsforholdene innad hos Konami og Kojimas endelige rolle i utviklingen av dette spillet har gitt oss litt informasjon men uten vite hele historien gidder jeg ikke bringe teoriene mine videre. Bare vit at jeg anser ikke serien som ferdig basert p slutten i Metal Gear Solid V. Vi trenger et spill til...

Tilleggsinformasjon

S over til noe som pvirker spillet slik det str i dag, men noe jeg personlig ikke har noen erfaring med. All informasjon som kommer n er direkte hentet fra internett og gjengitt i s objektiv detalj som mulig. Jeg kommer til si hva jeg synes om dette aspektet av spillet i etterkant.

Jeg nevnte tidligere at i Metal Gear Solid V m du bygge din egen Mother Base. Denne delen av spillet gr ogs over til en slags flerspiller del hvor du p et punkt ser i spillet ser deg ndt til bygge en Forward Operating Base (herunder forkortet til FOB). Denne delen av basen tillater deg ha mer personell, mer lagringsplass for bde behandlede og ubehandlede ressurser. Det som gjr FOB s spesielt er at her m du ogs investere i sikkerhet. Basen kan nemlig bli angrepet av andre spillere nr som helst etter at den er blitt bygd.

Hvis du befinner deg i spillet nr dette skjer fr du en advarsel. Du kan da hoppe tilbake til FOB delen av basen og prve beskytte den s godt du kan. Hvis du ikke gjr det og sikkerheten p basen ikke klarer sette angriperen ut av spill er alt p plattformen fritt vilt for den spilleren stjele. Dette vil da si at du mister hva enn det er de stjeler, om det skulle vre soldater, ressurser eller sikkerhetsutstyr du har plassert p basen.

6. oktober 2015 oppdaterte Konami Metal Gear Solid V, og dette er ett utdrag av patch notatene, oversatt til norsk:

FOB forsikrings tjenesten begynner!

FOBen din er alltid i fare for bli angrepet. N kan du slappe av med FOB forsikring (betalt tjeneste). Hvis du tegner en forsikringsavtale vil du gjennom hele forsikringsperioden bli kompensert for alt material og besetning du mister som flge av en invasjon fra fiendtlige styrker.

*Besetning/matrialer som blir stjlet vil forbli p basen din, og et tilsvarende antall soldater/matrialer vil bli gitt over til angriperen (fra oss).
*MB Coins (spillets egen valuta for mikrotransaksjoner) blir kjpt med ekte penger, men ogs gratis MB Coins vil bli tildelt med jevne mellomrom som login bonuser.
*Flgende ting er ikke dekket av FOB forsikringen:
 *Besetning/gjenstander som ikke er din eiendom, eksempelvis soldater som sitter i arresten etc.
 *Sret personell (Personell mistet som flge av kidnapping eller dd vil bli kompensert for)
 *Personell du bruker for forsvare FOBen blir ikke kompensert for ved kidnapping eller dd.
 *Kjernefysiske vpen blir ikke kompensert for.

Ikke bare driver Konami nrmest med utpressing i et spill du allerede har betalt opp mot 600 kroner for, men det er ingen idiotsikker mte ikke ta del i denne delen av spillet p. Det kommer et punkt i spillet hvor du m bygge en FOB, og selv om du da spiller frakoblet vil flere og flere ressurser bli lagret p FOBen og etter hvert krever spillet at du logger inn for f tilgang til ressursene du har lagret der. Det som da skjer er at du n havner inn i rotasjonen av de som kan bli angrepet i spillet, og neste gang du logger p vil du f se konsekvensene av at du ikke var der til beskytte FOBen din.

Verre er det hvis du var en av de som ble lurt til kjpe flere FOBer fra Konami med ekte penger. Slik jeg ser det betalte du da penger til Konami for f lov til betale mer for at spillet ditt ikke blir kddet med. Det er verdt merke seg at forsikringen kun dekker et sett antall angrep.

For lette litt p humret her har du et bilde av DD. Denne bikkja har lapp over ye, akkuratt som Big Boss!!!

Jeg vil presisere at jeg ikke har erfaringer med denne delen av spillet og ettersom serveren ikke fungerte ordentlig nr jeg spilte spillet ble jeg aldri utsatt for dette. Men jeg kjenner en som oppdaget at nr han logget p etter ha vrt frakoblet over en lengre periode verken hadde ressurser eller penger til kunne fortsette spillet p en forsvarlig mte uten mtte grinde i timevis for f pengene og ressursene tilbake.

For alt jeg vet kan alt dette vre forbedret n, men dette er siste nytt s vidt jeg vet.

Dette er skitten business. Karakteren jeg gir spillet reflekterer p ingen mte mine tanker om denne delen av spillet. Jeg velger gi spillet en karakter basert p opplevelsen jeg hadde og ikke den de som spiller det fra n av kommer til oppleve. Men dere er herved advart.

Her er ogs hvor jeg vanligvis ville snakket om online delen i et spill men p lik linje med at GTA V hadde en egen plattform for sin GTA Online som fortjente sin egen anmeldelse, har Metal Gear Solid V: The Phantom Pain sin egen selvstendig Metal Gear Online del. Denne har jeg ikke spilt og vil derfor ikke anmelde den. Mulig jeg kommer tilbake til dette senere men jeg spiller ikke Metal Gear for flerspiller delen.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er et mesterlig satt sammen spill som per i dag er den ubestridte kongen av pen verden sjangeren. Det er ingen andre spill helt som dette. Det er et par ting i spillet jeg heller ville sett lst p andre mter men de blekner i forhold til hvor fantastisk gy det er spille. Om vi noen gang fr en avslutning p serien jeg kan si meg fornyd med vet jeg ikke. Men hvis dette er Kojima's siste spill i serien s gr han ut p topp.

9/10: Utmerket