Anmeldelse: FAST: Racing NEO

Hvor ble det egentlig av alle de futuristiske racing spillene? Hvor har MegaDrive. F-Zero, Jet Moto og Wipeout tatt veien? Det nyeste jeg kan huske å ha spilt må være Wipeout 2048 som var et lanseringsspill til Playstation Vita, og det var fantastisk. F-Zero til Super Nintendo var mitt første spill innenfor sjangeren og jeg kan ikke annet gjøre enn å klø meg i hodet over hvorfor Nintendo har lagt serien ligge i dvale så lenge, spesielt nå som de trenger en bred katalog av sine egne spill. Vel når Nintendo ikke leverer det vi vil ha så får vi kikke på det som faktisk er tilgjengelig

FAST: Racing NEO er på mange måter et kjærlighetsbrev til de av oss som savner denne sjangeren. Utvikler Shin'en Multimedia vet hva vi lengter etter og gjør med dette opp for mange år med tørke. Vil du kjøre fremtidskjøretøy i sinnssyke hastigheter trenger du ikke lete lengre enn til FAST: Racing NEO. Det er nok noe tynnere enn de fleste racingspill på markedet, Men selv om det er tynt betyr ikke det at spiillet lider av den grunn. Det er mye moro å ha med FAST Racing NEO, og med en prislapp på bare litt over 100 kroner er det lett å tilgi de få stundene spillet kommer til kort.

Utrolig at det kjører på Wii U

Spillet er virkelig pent og kjører over evne med tanke på at man spiller på en konsoll som har forrige generasjons maskinvare. En-spillerdelen holder spillet en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet nesten hele tiden og selv i split-screen med to spillere holder det vel over 50 bilder i sekundet. I fire spiller split-screen (noe jeg definitivt kommer til å dra frem når kompisene er på besøk) låses spillet til 30 bilder i sekundet men det føles fortsatt veldig bra og kontrolleren føles nøyaktig, noe som er essensielt med tanke på hastighetene man kommer opp mot i FAST: Racing Neo

Kontroll-oppsettet er veldig enkelt og greit. Du gir gass med en av faceknappene (A), lener deg til høyre og venstre med triggerknappene (RT, LT) og bruker Turbo med høyreskulderknapp (RB). Spred utover banene er det oransje og blå turbospor du kan kjøre på for å få bedre fart, men for at dette skal fungere må kjøretøyet ditt også være den riktige fargen. Du skifter farge med en av faceknappene (X) eller venstreskulderknapp (LB). Er du ikke i riktig farge når du passerer over turbofeltene har de motsatt virkning og senker farten din istedet. Det blir rimelig hektisk å bytte frem og tilbake men gir en ekstra utfordring til spillet som jeg ikke ville vært foruten

Det kan bli rimelig mye mye knuffing ute på banen. Dette kan brukes til din fordel

Det oppleves gjerne som tynt men FAST: Racing Neo har mye å by på.

I FAST: Racing Nego finner vi i hovedsak tre moduser fordelt over 16 forskjellige baner. Banene er så forskjellige fra hverandre som de kan bli, hvor alle tar deg med til forskjellige planeter både siviliserte og ikke fult så siviliserte. For eksempel er det et nivå hvor man kan stifte nærmere bekjentskap med en ørkenorm ikke så veldig ulik den fra Dune.

Modusene er Mesterskap, Kamp-mot-klokken og Hero Mode. I Mesterskap finner man de tradisjonelle cuppene, hvor man deltar i en av 4 cupper som spiller seg ut over 4 forskjellige baner. Hver cup har unike baner slik at man i løpet av et mesterskap har vært innom alle banene spillet har å by på. Det finnes også tre forskjellige nivå på mesterskapene, Subsonic, Supersonic og Hypersonic. Som du kanskje har gjettet representerer disse navnene hastigheten spillet kjører på og tro meg når jeg sier at Subsonic er plenty raskt nok.

Jeg slet meg i gjennom alle banene på Subsonic og endte opp med å kjøre dem om og om igjen til de satt for i det hele tatt å skvise meg inn på pallplassering. Jeg begynte så vidt på Supersonic men har foreløbig ikke håp om å komme høyere enn niende plass av tilsammen ti deltagere. så her snakker vi bratt vanskelighetskurve. FAST Racing NEO krever mye av deg men det er også det som ender opp med å være så gøy med det.

I Kamp-mot-klokken kan man prøve seg mot utviklernes beste tider på alle banene innenfor alle nivåene, og Hero Mode høres ut som ren masochisme. I denne modusen, som låses opp etter du har fullført Hypersonic mesterskapet, er alle banene speilbilder av de banene du har lært å kjenne. Du kjører alltid i Hypersonic hastighet og du MÅ fullføre på første plass for å gå videre. Kjører du utenfor banen er det Game Over. Eksploderer kjøretøyet ditt er det Game Over. Dette er med andre ord en modus for de spesielt interesserte og de som er alvorlig god i slike spill. Det eneste hjelpemiddelet man har er at turbo måleren nå også fungerer som skjold slik at man kan ta litt mer skade, ikke ulikt slik det er i F-Zero serien.

4 spiller split-screen er alltid gøy sammen med kompiser

Det er også en online flerspiller som jeg fikk lekt meg litt med. Her spiller du mot syv andre over nett og jeg må si jeg kom fra opplevelsen positivt overrasket. Online matchmaking gikk raskt og enkelt, jeg la ikke merke til noe særlig dypp i bildefrekvens og netkoden så ut til å fungere flott ettersom jeg ikke merket noe forsinkelse hos de andre spillerne. Jeg hadde ikke forventet en så solid online del i et spill til 100 kroner på en Nintendo konsoll.

Fartshumper i 666 Mph

FAST: Racing NEO er et glimrende spill, men det er ikke foruten sine problemer heller. Til tider kunne kjøretøyet mitt eksplodere eller falle fra hverandre uten at jeg helt visste hva som foregikk, og når jeg kom ut for en hendelse spillet ikke hadde beregnet for, som for eksempel når da jeg hoppet og landet på taket til en av mine motstandere for så å sprette enda høyere opp i luften, bestemte spillet seg for å straffe meg ved å sette meg bakerst i køen.

Denne straffemetoden gikk også igjen hver gang jeg var så uheldig å få kjøretøyet mitt vraket. Jeg kunne ligge overlegent på første plass, så komme til en sving eller et hopp jeg ikke likte, bomme på den/det og ende opp med å måtte prøve igjen til jeg fikk det til. Ettersom motstanderne sjelden er langt bak betydde dete stort sett at jeg kom til å komme på siste plass, uansett hvor bra jeg gjorde det på neste forsøk.

Ja, jeg vet at det i bunn og grunn er min feil og jeg burde "git gud" i spillet og slutte å syte. Men i et spill hvor flyten er en viktig del av opplevelsen var det rimelig frustrerende å få hele opplevelsen konstant avbrutt av et hopp eller en sving jeg hadde irritert meg over flere ganger før. Det at jeg ikke hadde muligheten til å starte et løp på nytt når det gikk skeis var også veldig frustrerende. Det sier seg selv at det blir vanskelig å fullføre i topp tre på mesterskapet når man har kommet på siste og nest siste plass i to av fire løp.

Fast: Racing NEO er et strålende spill som uten tvil kjemper om en plass på topp ti listen min over spill som kom ut i år. Det byr på en utfordring og en opplevelse man ikke finner noe annet sted om dagen. Vanskelighetsgraden vil kanskje skremme bort noen, men hvis man gir det tid og har tålmodighet så lærer man fort.  Jeg håper det selger bra slik at Nintendo tar seg sammen og gir oss et nytt F-Zero. Hvem vet, kanskje er dette starten på en renessanse for futuristiske racing spill. Kanskje Blizzard til slutt må tørke støv av Rock 'n Roll Racing?

En mann kan drømme...

g9m5nokOS28

#spillmagasinetreview