Inntrykk: Agatha Christie: The ABC Murders

Jeg fikk nylig anledning til spille en liten bit av Agatha Christie: The ABC Murderssom er under utvikling hos Artefacts Studio. Demoen jeg spilte var omtrent en time lang og gav meg et lite innblikk i hvordan det endelige spillet kommer til bli. Jeg tror dette spillet kan bli en kul opplevelse hvis resten av det fortsetter p denne mte.

Denne Inntrykksbloggen ble gjort mulig av at SPMG.no mottok kode fra utgiver.

Vi spiller som detektiven Hercule Poiroit, som du kanskje kjenner fra filmene/seriene som har gtt p NRK opp gjennom rene. Poiroit mottar et brev fra en som kun signerer med bokstavene "A, B & C." I brevet blir han utfordret til lse en gte som angivelig skal vre for vanskelig for det britiske politiet, og blir bedt om se etter ABC's kjennemerke ved neste sted han besker. Ikke lenge etter blir Poroit og hans kollega Hastings hentet inn p en sak Sjefs Konstabel Japp vil ha deres synspunkter p.

The ABC Murders fremstr som er en slags hybrid av klassiske eventyr spill la LucasArts fra 90 tallet og Rockstar/Team Bondi's LA Noir. Man studerer stedet, finner spor som potensielt kan fortelle oss hva som har skjedd og gr s etterhvert videre med intervjue vitner og eventuelle mistenkte.

Oppgavelsning

I samtalene med de mistenkte kan man velge g rundt grten eller g rett p sak.I to av tre intervjuer jeg fikk prve hadde tonen jeg brukte lite si. Jeg fikk samme informasjon uansett. Men i det tredje endte jeg opp med knekke personen jeg intervjuet ved forlange sannheten og insinuere at hun hadde noe med saken gjre. Dette ledet til at hun brast ut i grt og ikke var i stand til fullfre intervjuet.

Det er uvisst om dette hadde noe si for saken, om hun eventuelt satt med informasjon som var vital til etterforskningen eller ikke. Men hvis jeg p grunn av intervju metoden ikke ville vre i stand til spore ned morderen er det et ganske interessant konsept jeg har lyst til se mer av. Demoen sluttet dessverre fr jeg fikk svar p om dette var tilfelle.



Som del av etterforskningen m man stimulere hjernecellene til Poiroit ved bokstavelig talt legge to og to sammen for finne lsningen til mysteriene man str ovenfor. Dette gjr man gjennom et grensesnitt som stiller et sprsml som spilleren lser ved bruke sporene som har dukket opp. For eksempel spr spillet deg: Var motivet ran? og da m man finne de to bevisene som motstrider eller bekrefter dette for komme videre.

Hvis spilleren enn ikke har funnet dette sporet vil man se i menyen at det mangler et spor, men det sier ikke om sporet du mangler er det riktige eller ikke. Kun den rette kombinasjonen av spor blir godtatt slik at spillet kan g videre. Det syntes jeg er litt dumt, for det hadde vrt stilig se hva som skjedde om Poiroit kom til helt feil slutning. Men n skal jo han vre en rimelig dyktig detektiv, s jeg forstr hvorfor de har gjort det slik.

Underskelsen av stedene ble til tider litt vl spill-aktige. For eksempel, hvorfor skulle en intetanende butikk eier gjemme ting i skap, bokser og hemmelige rom som krever logisk oppgavelsning for pnes? Det var ingen indikasjon p at hun var en spion, og gjenstandene som var gjemt bak disse anordningene var stort sett ikke av en lyssky natur. Jeg skjnner at utvikleren m fylle spillet med noe men det stakk seg litt ut i et spill som ellers gjorde en veldig god jobb i gjenskape et klassisk Poiroit eventyr. Jeg husker ikke ha sett han fikle med en gjenstand i flere minutter fr han finner lsningen, men s har ikke jeg sett s alt for mye Poiroit heller da.

Cell-shading og gjennomfrt stil.



Jeg ble veldig imponert over presentasjonen i The ABC Murders. Omgivelsene, figurene og menyene er alle gjengitt ved bruk av herlig cell-shading. Designet minner meg til stadighet om Ni No Kuni og det er slettes ikke et drlig spill bli sammenlignet med i denne sammenhengen. Stemmeskuespillet var noe s som s, en sterk Poiroit mens de andre falt litt flatt til tider. Lyden fra omgivelsene gjorde en god jobb i sette meg inn i situasjonene Poiroit befant seg i.

The ABC Murders har et par ting gende for seg og det ligger definitivt potensiale der. Jeg ser frem til finne ut hvordan det endelige spillet blir nr det slippes 6. februar. Agatha Christie: The ABC Murders slippes p PS4, Xbox One, PC/Mac, iOS og Android. P Tablet tror jeg dette spillet kan finne et hjem, og hvem vet, kanskje for noen blir den neste pskekrimmen interaktiv...

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits