Inntrykk: Agatha Christie: The ABC Murders

 

 

Jeg fikk nylig anledning til å spille en liten bit av Agatha Christie: The ABC Murders som er under utvikling hos Artefacts Studio. Demoen jeg spilte var omtrent en time lang og gav meg et lite innblikk i hvordan det endelige spillet kommer til å bli. Jeg tror dette spillet kan bli en kul opplevelse hvis resten av det fortsetter på denne måte.

Denne Inntrykksbloggen ble gjort mulig av at SPMG.no mottok kode fra utgiver.

Vi spiller som detektiven Hercule Poiroit, som du kanskje kjenner fra filmene/seriene som har gått på NRK opp gjennom årene. Poiroit mottar et brev fra en som kun signerer med bokstavene "A, B & C." I brevet blir han utfordret til å løse en gåte som angivelig skal være for vanskelig for det britiske politiet, og blir bedt om å se etter ABC's kjennemerke ved neste åsted han besøker. Ikke lenge etter blir Poroit og hans kollega Hastings hentet inn på en sak Sjefs Konstabel Japp vil ha deres synspunkter på. 

The ABC Murders fremstår som er en slags hybrid av klassiske eventyr spill à la LucasArts fra 90 tallet og Rockstar/Team Bondi's LA Noir. Man studerer åstedet, finner spor som potensielt kan fortelle oss hva som har skjedd og går så etterhvert videre med å intervjue vitner og eventuelle mistenkte.

Oppgaveløsning 

I samtalene med de mistenkte kan man velge å «gå rundt grøten» eller gå rett på sak. I to av tre intervjuer jeg fikk prøve hadde tonen jeg brukte lite å si. Jeg fikk samme informasjon uansett. Men i det tredje endte jeg opp med å knekke personen jeg intervjuet ved å forlange sannheten og insinuere at hun hadde noe med saken å gjøre. Dette ledet til at hun brast ut i gråt og ikke var i stand til å fullføre intervjuet.

Det er uvisst om dette hadde noe å si for saken, om hun eventuelt satt med informasjon som var vital til etterforskningen eller ikke. Men hvis jeg på grunn av intervju metoden ikke ville være i stand til å spore ned morderen er det et ganske interessant konsept jeg har lyst til å se mer av. Demoen sluttet dessverre før jeg fikk svar på om dette var tilfelle.



Som del av etterforskningen må man stimulere hjernecellene til Poiroit ved å bokstavelig talt legge to og to sammen for å finne løsningen til mysteriene man står ovenfor. Dette gjør man gjennom et grensesnitt som stiller et spørsmål som spilleren løser ved å bruke sporene som har dukket opp. For eksempel spør spillet deg: «Var motivet ran?» og da må man finne de to bevisene som motstrider eller bekrefter dette for å komme videre.

Hvis spilleren ennå ikke har funnet dette sporet vil man se i menyen at det mangler et spor, men det sier ikke om sporet du mangler er det riktige eller ikke. Kun den rette kombinasjonen av spor blir godtatt slik at spillet kan gå videre. Det syntes jeg er litt dumt, for det hadde vært stilig å se hva som skjedde om Poiroit kom til helt feil slutning. Men nå skal jo han være en rimelig dyktig detektiv, så jeg forstår hvorfor de har gjort det slik.

Undersøkelsen av åstedene ble til tider litt vèl spill-aktige. For eksempel, hvorfor skulle en intetanende butikk eier gjemme ting i skap, bokser og hemmelige rom som krever logisk oppgaveløsning for å åpnes? Det var ingen indikasjon på at hun var en spion, og gjenstandene som var gjemt bak disse anordningene var stort sett ikke av en lyssky natur. Jeg skjønner at utvikleren må fylle spillet med noe men det stakk seg litt ut i et spill som ellers gjorde en veldig god jobb i å gjenskape et klassisk Poiroit eventyr. Jeg husker ikke å ha sett han fikle med en gjenstand i flere minutter før han finner løsningen, men så har ikke jeg sett så alt for mye Poiroit heller da.

Cell-shading og gjennomført stil.



Jeg ble veldig imponert over presentasjonen i The ABC Murders. Omgivelsene, figurene og menyene er alle gjengitt ved bruk av herlig cell-shading. Designet minner meg til stadighet om Ni No Kuni og det er slettes ikke et dårlig spill å bli sammenlignet med i denne sammenhengen. Stemmeskuespillet var noe så som så, en sterk Poiroit mens de andre falt litt flatt til tider. Lyden fra omgivelsene gjorde en god jobb i å sette meg inn i situasjonene Poiroit befant seg i.

The ABC Murders har et par ting gående for seg og det ligger definitivt potensiale der. Jeg ser frem til å finne ut hvordan det endelige spillet blir når det slippes 6. februar. Agatha Christie: The ABC Murders slippes på PS4, Xbox One, PC/Mac, iOS og Android. På Tablet tror jeg dette spillet kan finne et hjem, og hvem vet, kanskje for noen blir den neste påskekrimmen interaktiv... 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits