Sniktitt: The Tomorrow Children (BETA)

Denne sniktitten er gjort mulig av Nordisk Film

Under Gamescon konferansen til Sony i 2014 ble det annonsert at studioet bak PixelJunk serien, Q-Games, jobbet med et nytt og spennende prosjekt. Sjangeren er denne gangen "pen Verden/Sandkasse Eventyr" noe pressen i etterkant har p kronglete mte beskrevet som:

"En mix av Mincraft-aktig samarbeids bygging og sosial konomi simulator satt i en post apokalyptisk verden inspirert av Sovjet Russland"

I helgen var jeg s heldig at jeg fikk ta del i Beta testen av The Tomorrow Children, og det m jeg si: Dette virker lovende.



Hvem, Hva, Hvor:

Historien er satt til et ubestemt tidspunkt etter 1967. Forskerne i Sovjet Unionen holdt p med et topp hemmelig prosjekt som gikk katastrofalt galt (eller katastrofalt riktig?), noe som endte med at hele verden ble fanget i det som blir kalt "The Void". Verden ble en de og forlatt sted. Det aller meste som eksisterte p jordens overflate gikk tapt, og de fsom overlevde ble fanget i det store hvite intet ble forvandlet til Matrjosjka dukker.

Det som verre er, Alle flelsene rundt verdens undergang: frykten og angsten, har manifestert seg som store monstre som tilsynelatende vandrer rundt i intet og bringer med seg store deleggelser hvor enn de ferdes. Disse monstrene gr under navnet Izverg.

Men alt hp er ikke ute. De f menneskene som overlevde verdens undergang og ikke endte opp som Matrjosjka dukker har en plan om gjenoppbygge verdenen de tapte og puste liv tilbake til de som n lever sommatrjosjka dukker. For sette disse planene til livs m de bruke s kalte Projeksjons Kloner. Og det er her du kommer inn i bildet.

Som en av den tidligere Sovjet Unionens Projeksjons kloner faller det p dine skuldre gjenoppbygge verdenssamfunnet og redde menneskene som lever i fangenskap,

Arbeidsstedene du blir bragt til kan alts vre alt fra sm ygrupper til levningene etter humanoide kolloser eller Izvarger

Betatesten jeg tok del i var en "Stress-test" derfor var det bare tilgangen min til spillet begrenset til to kter som varte tre timer hver. Tidspunktene til de aktuelle ktene var forehndsbestemt av Q-Games. Dette ledet til at jeg i begge ktene ikke var klar nr serveren ble pnet, og nr jeg prvde koble meg fikk beskjed om at det var nettverks-problemer. Jeg ble med andre ord sittende se p lasteskjermen lenge. Hadde alt gtt p skinner ville jeg ftt omtrent 6 timer med spilletid, men som konsekvens av nettverks-problemene og det faktum at jeg ikke er flink til flge en timeplan, fikk jeg omtrent 3,5 timer spilletid.

Men tre og en halv time med The Tommorrow Children var definitivt mer en nok til overbevise meg om at dette er noe jeg kommer til bruke mye tid p nr det kommer ut. Husk at denne Sniktitten er basert p Beta testen og representerer ikke ndvendigvis det endelige produktet som blir sluppet p markedet.

Work Hard for the Glory of All

Det frste som mter deg nr du trer inn i verdenen til The Tomorrow Children er en slags krysning av Vladimir Putin og Jigsaw morderen fra SAW filmene. Gjennom en skjerm forteller denne nifse lederen deg om plassen din i samfunnet. Du skal hjelpe til med gjenoppbygge sivilisasjonen p jorden og alt skal gjres i henhold til den kommunistiske levemten. Du vil f utlevert en spisshake, blir fortalt hvor du kan velge bo og etter du har ftt etablert deg har du med mte p det utvalgte arbeidsstedet s snart du kan. Her skal du samle ressursene som fellesskapet trenger til starte gjenoppbyggingen.

Putin/Jigsaw er en smule creepy

Alle ressurser deles p tvers av beboerne i byen du har etablert deg i og gr nrmest uavkortet til gjenoppbyggingen. De frste par tingene man trenger i et samfunn er selvflgelig ting som elektrisitet og et sted bo s dette blir naturlige ting starte med. Ingen kommunistisk styre er komplett uten statlig oversyn s man m ogs etterhvert bygge et Arbeidsminister kontor hvor man vil f belnning for strevet.

Alles individuelle innsats vil bli vurdert av Arbeidsministeren i byen og som resultat av god innsats vil du f kuponger du kan bytte mot bedre utstyr slik at du kan jobbe mer effektivt, og igjen produsere mer for fellesskapet. Innsatsen vurderes etter hvor godt du har beskyttet byen fra angrep fra Izvergene, Hvor mye ressurser du har hentet inn, hvor mye strm du har produsert til byen (via tredemlle generatoren) og hvor aktiv du har vrt i byggingen av byen.

Mye av designet rundt tingene man gjr i spillet er en direkte kommentar p den kommunistiske levemten og byrkratiet rundt det hele. Skal du utvikle noe ved arbeidsbenken? Vr vennlig still deg i k og vent p tur til arbeidsbenken er ledig. Skal du snakke med Arbeidsministeren om innsatsen din? Vr vennlig still deg i k og vent p tur.

Som nevnt er kuponger valutaen du har r med i spillet, men rundt om kring plukker du ogs opp "Frihets Dollar" som gjr at du kan handle p svarte-markedet for f bedre utstyr uten bli en slave til byrkratene. Svarte-markedet sender heller varene direkte til deg istedenfor at du m reise inn til byen, stille deg i k ved utleveringbodene, f det du vil ha, og s reise tilbake til arbeidsstedet fortsette. Utstyret du fr kjpt p Svarte-markedet er ogs mye bedre enn det man fr ved bodene, men jeg aner at det ligger konsekvenser i det bruke svarte-markedet for mye ogs.

Men dette var alts aldri noe som spilte seg ut i lpet av min tid med spillet.

The Tomorrow Children? BETA_20160122210654Narmasil90 er da PSN navnet mitt for de som lurte p det. Comrade Narmasil90 blant venner og likemenn.

Comrade Anders sin opplevelse:

Nr jeg startet spillet ble jeg plassert i en av de mer utbygde byene, men ettersom jeg ville se hvor det hele begynte flyttet jeg til en mindre by, Her fikk jeg ta del i bygge en by opp fra grunnen. Vi kom godt i gang, vi bygde Minister kontorer, Utleveringsboder hvor man kan bytte kuponger mot utstyr etc, og maskinen som skal gjre matrjosjkaene tilbake til mennesker. Vi hadde en effektiv strmproduksjon hvor alle dro sin del av arbeidet, og etterhvert som arbeidsstedene dukket opp gikk vi til verks og hstet det vi kunne av ressurser.

P et tidspunkt kom det en tre - fire store edderkopper til byen for lage kvalme. Da var jeg glad for at svarte-markedet bare var en telefonsamtale borte. Raskt fikk jeg hendene mine p en hagle, slik at jeg kunne forsvare byen jeg hadde vrt med bygge. Dette gikk strlende ogvi fikk til og med sjeldne ressurser til byen vi srt trengte fra likene deres.

Men s ble jeg litt for ivrig. Kontaktet svarte-markedet og ba de sende meg en rakettkaster. Jeg hadde nemelig sett en Kaijuu-aktig Izvarg p horisonten og bestemte meg for at dette skulle bli mitt neste bytte. Edderkoppen tlte jo ikke stort mer enn et par hagleskudd p klosshold, s rakettkasteren burde gjre kort prosess av dette monsteret.

Der

TOK

JEG

FEIL!

Monsteret ignorerte de frste par skuddene mine, men nr jeg frst gjorde den forbanna, ja da ble han VIRKELIG forbanna. Han gikk ls p byen vr og jeg tror av 5 - 6 bygninger vi hadde bygd, sto det 2 igjen nr han var ferdig. Ressursene vi hadde samlet opp gikk til reparasjon av de resterende byggene. Vi var med andre ord nesten tilbake til begynnelsen.

Etterhvert (muligens motivert avskyldflelsenjeg hadde for at byen vi brukte s mye tid p n l i ruiner) bestemte jeg meg for at jeg skulle underske hvordan rytmen i spillet endret seg nr byen ble litt strre.S langt kom jeg aldri ettersom nettverks-problemene startet opp igjen i det jeg skulle bytte by og jeg ikke fikk koblet meg til igjen fr Beta kten var over.

Jeg simpelthen elsker det visuelle designet p dette spillet

Nydelig grafikk og ikonografi

The Tomorrow Children er et veldig pent spill. Q-Games har utviklet en ny mte for lys reflektere p overflatene slik at teksturene i spillet fr en sjarm som overgr det meste som har vrt p Playstation 4 s langt. Jeg digger ogs designet p figurene, en slags blanding av leirdukker og Wire-ramme pappmasj kombinert med marionette-aktige bevegelser gjr The Tomorrow Children til en fryd se p.

Mten spillet bruker Sovjetisk og kommunistisk ikonografi uten ty til de mestkjente symbolene, som feks hammer og sigd, er mesterlig. Ideen og tankegangen bak kommunismen slik den eksisterte i Sovjet unionen er tilstede i alle kriker og kroker av det visuelle designet samt dialogen og det generelle lyd designet men det blir ogs hndtert p en mte som ikke ndvendigvis kritiserer eller latterliggjr kommunismen eller den sovjetiske levemten slik filmer og tv-serier p slutten av 80 tallet gjorde, men heller aksepterer dette som en kulturarv som gr igjen i denne fiktive settingen.

Presentasjonen er herlig gjennomfrt. P bussen du tar til arbeidsstedet spilles det patriotisk russiske melodier. P skjermeneruller den kommunistiske propagandaen non-stop, og alle skiltene som blir satt opp i byene oppfordrer deg til vre den beste borgeren du kan vre. Musikken nr du er ute sanker ressurser er herlig Zen-aktig p samme mte som bakgrunnsmusikken til Minecraft er, noe som bare er herlig avslappende.

Men hva er egentlig mlet i The Tomorrow Children?

Hvis mten jeg beskriver det man gjr i spillet virker diffust for deg som leser er det en veldig god grunn til dette:

Jeg ANER ikke hva det endelige mlet er i The Tomorrow Children. Er det gjenoppbyggingen av sivilisasjonen, det bidra for fellesskapet eller er det din personlige innsats som teller? Jeg vetat man p sikt i spillet vil kunne forsvare byen mer aktivt mot Izvergene, Delta i by politikken (stille til valg etc.) men det forteller meg heller lite om hva "end game" delen av spillet kommer til bli.

Og dette ser jeg p som den strste utfordringen The Tomorrow Children har for bli en suksess. Q-Games har helt sikkert en plan for hvordan de har tenkt presentere spillet til massene fr det lanseres, men ingen steder i dokumentasjonen jeg fikk overlevert som del av Betaen fant jeg en enkel forklaring p hva The Tomorrow Children er.

Problemstillingen for meg er denne: Hvis jeg for eksempel skal introdusere Minecraft til noen som aldri har hrt om det fr s er det lett forklare det som "Et spillhvor du kan bygge ting p samme mte som du bygger Lego, Man setter klosser opp klosser osv."

Hvis jeg skal forklare hva The Tomorrow Children er til noen som aldri har hrt om det, s aner jeg ikke hvor jeg skulle begynt en gang.Joda den letteste mten beskrive det er nok si at det er lett blanding av "Minecraft og SimCity/Sims" eller noe i den duren men det gjr ikke spillet rettferdighet. Og man er ogs avhengig av at personen man forklarer det til vet hva Minecraft, Sim City og The Sims er.

I retrospekt er kanskje ikke beskrivelsen Engadget gav s kronglete likevel. For mens jeg sitter her skriver gir "a mix of Minecraft-esque collaborative building, social economics and a Soviet Union-themed post-apocalyptic dystopia." mye mer mening en hva enn jeg kunne kommet p

For meg er The Tomorrow Children et spill jeg mtte spille selv for forst appellen av, men som dere kanskje forstr har jeg ikke noen enkel mte videreformidle hva denne appellen er. Vit dette ihvertfall: Jeg liker svrt godt det jeg harspiltav The Tomorrow Children og er rimelig spent p se mer fra dette itiden som kommer.Forelbig er slippdatoen ukjent men Sony og Q-Games har siktet seg inn p frste halvr av 2016

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits