Anmeldelse: Disney Infinity 3.0: Rise Against The Empire

For noen uker siden skrev jeg en anmeldelse av selve konseptet bak Disney Infinity 3.0 og om starterpakken Twillight Of The Republic. For å henge med i denne anmeldelsen, som kun går på den nye utvidelsen, Rise Against The Republic, er det best om du har lest den i forkant av denne anmeldelsen.

Etter all den moroa jeg og sønnen min hadde med Disney Infinity 3.0 Star Wars Starter Pack, var det vel egentlig bare et tidsspørsmål om når vi kom til å kaste oss på neste pakke. Nå som jeg har introdusert sønnen min til Star Wars gjennom innhold basert på Episode I - III, var det eneste rette å fortsette med der Star Wars blir ordentlig bra. Rise Against The Republic tar for seg handlingen i Episode IV - VI, med andre ord fra A New Hope til Return of the Jedi. Her er det potensielt mye godsaker å sette tennene i, så spørs det om Disney har benyttet seg av de beste øyeblikkene.

I Rise Against The Empire pakken får du med PlaySet modulen til utvidelsen samt figurene Luke Skywalker og Leia Organa, navn som burde være godt kjente hos alle Star Wars fans.  Allerede her stiller denne pakken bedre enn den vi fikk med Twillight of The Republic starter pakken, ettersom Leia og Luke er to vidt forskjellige typer figurer. Luke har sin fars lyssabel og spilles dermed på samme måte som de andre Jediene,  mens Leia har knyttnevene sine og er derfor mer en "brawler". Begge figurene har også hver sin Blaster pistol.  Når vi spilte som Anakin og Ashooka i den forrige pakken var begge jedier og de var nesten identiske i alt utenom utseende og spesialangrepene.

Rise Against The Empire forteller som sagt historien mellom A New Hope og Return of the Jedi, men med det sagt er det også en mye mer barnevennlig versjon som blir fortalt. Ingen mister hendene og alle er med fra begynnelse til slutt  uten avbrudd.

Den eneste man finner innkassert i Carbonite er Jar-Jar og der kan han forbli for evig tid.

Den største forbedringen fra den forrige pakken til denne må være variasjonen. Twillight of The Republic bestod mye av "busywork" for å holde deg opptatt i mellom de store øyeblikkene som Pod-Racingen, Romskip kampene og Boss kampene. Det ble ofte mye "løp dit å snakk med han, Løp dit for å samle den", Mens i Rise Against The Empire er det mye mer variert med for eksempel Snowspeeder kjøring, TaunTaun riding, Basebygging, og Små bosser sped i mellom de store øyeblikkene hvor du får gjøre ikoniske ting som å ødelegge den første Dødsstjernen med en X-Wing, Få en AT-AT til å snuble med en Snowspeeder og å beskytte Admiral Ackbar sitt skip fra Tie-fightere mens man også skal ødelegge Imperiets Star Destroyere over Endor.

Det er også mye større variasjon i planetene du besøker. Med unntak av små turer innom Coruscant og Naboo var det hovedsakelig mye ørken å se i Twillight of the Republic mens i denne besøker man også Hoth, Endor og selveste Dødsstjernen. Designet er også mye mer spennende og gjenkjennelig, men alt dette kan ha mye med det faktum at Episode 4 - 6 i filmene er mye mer variert enn hva Episode 1 - 3 er.

En av de mest spektakulære scenene i filmhistorien er glimrende gjengitt i Disney Infinity 3.0 Rise Against The Empire

Presentasjonen er fortsatt tro til kildematerialet, med musikk fra John Williams, originale lydeffekter og gode stemmeskuespiller prestasjoner. Nei det er ikke Harrison Ford, Carrie Fisher og Mark Hamill, men det er ganske nært uten å være en skamløs kopi i en og samme gang. Enkelte av øyeblikkene som oppstod i spillet, og da snakker jeg spesielt om Romskip kampene, er så gjennomført spektakulære at til og med filmene sliter med å holde følge. Disney Infinity er fortsatt etter min mening den beste måten å introdusere Star Wars til de minste.

Når jeg anmeldte Disney Infinity 3.0 for noen uker siden, spilte jeg det på Wii U og var ikke videre imponert over hvordan Nintendo maskinen håndterte spillet. Flere ganger falt bildefrekvensen langt under 30 bilder i sekundet og ble etterhvert slitsomt å se på. Nå har jeg i midlertidig funnet en halvveis løsning på dette. Hvis du spiller med en Wii eller Wii U Pro Controller og skrur av skjermen på Gamepadden kjører spillet mye bedre. Så der har du et lite tips fra meg til deg hvis du er så uheldig at du spiller det på Wii U.

Ettersom sønnen min greide å slette fremgangen min i Rise Against The Empire hadde jeg en perfekt unnskyldning for å prøve å spille det på PC. Selve Disney Infinity 3.0 softwaren er tilgjengelig gratis gjennom Steam og selv om man ikke kan bruke Infinity Portalen sammen med PCen (noe som er rart ettersom portalen har USB tilkobling) så kommer hver figur og Playset med en digital kode slik at man kan spille dem på PCen. Jeg kan gledelig meddele at PC versjonen kjører som en drøm og etter å ha sett videoer på nett ser det ut til at PS4 og Xbox One versjonene også kjører langt bedre enn hva Wii U versjonen klarer.

Rise Against The Empire er en flott utvidelse til Disney Infinity 3.0 og en Must Have for alle Disney Infinity eiere som også er Star Wars fans. Avalanche og samarbeidspartnerne deres har skrudd hele opplevelsen opp til maks og forbi, med fantastisk regisserte øyeblikk, mye moro å gjøre og et fantastisk design over hele linjen. Denne utvidelsen løfter en allerede solid Disney Infinity opplevelse til det øverste sjiktet og jeg må nesten holde meg selv fast så jeg ikke løper ut å kjøper The Force Awakens pakken. Er det meg selv eller sønnen min jeg skjemmer ut hvis jeg gjør det? Jeg tror det er meg selv...

Ps: Se hva svigermor og sønnen min kjøpte til meg

Skal si de kjenner meg godt :D

#spillmagasinetreviews #DisneyInfinity #StarWars #Toys2Life #RiseAgainstTheEmpire #RebelScum