Anmeldelse: Kaptein Sabeltann og Skatten i Lama Rama (iOS)

Jeg prver mte alle spill jeg spiller med et pent sinn. Men brent barn skyr ilden og det har blitt for meg en unektelig sannhet at det finnes flere drlige spill baserte p norske/nordiske konsepter enn det fins gode, spesielt blant de rettet mot barn. Unntakene jeg kan komme p er Flklypa spillet som kom ut p tidlig 2000 tallet, En av Gubben og Katten spillene og Mulle Mekk serien. Jeg ble med andre ord fort skeptisk da jeg ble bedt spille og anmelde Kaptein Sabeltann og Skatten i Lama Rama, men med pent sinn kom jeg fra opplevelsen positivt overrasket

Det er sikkert 15 - 16 r siden jeg sist hadde noe srlig forhold til Kapteinen fra Kjuttaviga. Men det sitter ikke langt inne beundre hva Terje Formoe har ftt til med figuren i lpet av 27 r. Kaptein Sabeltann er like, om ikke mer populrt n som det var nr jeg selv var liten, med storsltt show i Dyreparken, Flere tv-serier og filmer hvor en av dem var p kino for bare et par r siden, en rekke bker og totalt fem spill. Ravn Studio som er utvikler for Skatten i Lama Rama har ogs utviklet de to siste spillene, henholdsvis "Kaptein Sabeltann" p Nintendo DS og "Kaptein Sabeltann p nye tokt" p iPhone og iPad.

Det frste som slo meg nr jeg startet spillet var hvor bra det ser ut. Jeg har ikke vrt s veldig utsatt for mobilspill de siste rene, men jeg tror ikke jeg har sett for mange spill som ser like bra ut som dette. Joda figurene du mter i spillet ser litt ut som Ivo Caprino dukker i animasjonen men se landskapet og skipene bli reflektert i sjen nr man er ute seier skaper en litt magisk stemning. Mten vannet skimrer og lager sm blger nr jeg peker dit jeg vil at skipet skal g er trollbindende og er virkelig noe for seg selv.

Jeg innser n at stillbilder ikke helt viser magien, men tro meg, det er vakkert

Du spiller som Pinky, dekksgutten ombord p sjrverskipet Den Sorte Dame. En dag fr du ordre fra selveste Kaptein Sabeltann om forhre deg om veien til det mystiske kongeriket Lama Rama. Sabeltann er nemlig p jakt etter den strste skatten av dem alle "Kongens Perle" og etter noen f runder med lokalbefolkningen i Abra Havn er eventyret i gang. Mange kjenner noen som kan litt av veien, og de vil mer en gjerne fortelle deg hvor du finner dem, s sant du gjr dem en tjeneste frst.

Hovedsakelig bestr spillet av fire deler: Du styrer Pinky rundt i de forskjellige havnene. Her kan du kjpe oppgraderinger til skipet ditt, selge plyndregods og diverse andre saker du finner p det pne hav, og det er her du tar imot oppdrag fra folkene du mter. Som Ravn gr du i land p de forskjellige stedene hvor det er skatt finne, og m unng diverse feller og farer som ligger i vent. Som Kaptein Sabeltann tar du opp fektekampen med andre kapteiner som gjerne er ute etter de samme skattene du er. og sist men desidert ikke minst, manvrerer du "Den Sorte Dame" rundt p det pne hav. her flger du kartet til de forskjellige markerte stedene, mens du ogs m angripe eller forsvare deg mot bde skip og festninger som er ute etter f has p deg.

Ikke alle skip er automatisk ute etter deg, men pner du ild s fr du fort svar.

Det blir vanskelig snakke om spillet uten trekke paralleller til en av mine absolutte favorittspill gjennom tidene, Sid Meiers Pirates. Det er ikke vanskelig se at Ravn Studio har latt seg inspirerer av Pirates! og p mange mter har de gjort en god jobb med lage en slags barne-versjon av det samtidig som de har lagd sin egen ting. Sverdkampene til Kaptein Sabeltann er en forenklet versjon av sverdkampene i Pirates!, Skattejaktene til Ravn er ikke helt ulik mten mannskapet i Pirates utforsker landomrder og nr du vandrer rundt i havnene som Pinky s gjr du p mange mter det samme du gjr i havnene i Pirates, bare denne gangen i 3D. Skips-kampene i Kaptein Sabeltann er omtrent s like som de kan vre de man finner i Pirates! uten bli for komplisert for mlgruppen spillet er tiltenkt. Du velger retningen med trykk p skjermen og sveiper fra skipet ditt mot skip du vil angripe.

Selv om likhetene til Sid Meier's Pirates! er der m jeg presisere at "Skatten fra Lama Rama" er mye mindre komplisert og ikke i nrheten s ambisist som spillet det ligner p. Likhetene blir mer som en hyllest enn noe annet.

Kontroll-oppsettet kan vre litt kronglete til tider. Jeg applauderer Ravn Studio for ha funnet en grei lsning for navigere Pinky nr han besker havnene, som nesten er et over-skulderen "point and click" system, men nr man trenger en helomvending er det mye styr med f snudd perspektivet slik at man ser den retningen man vil at Pinky skal g, og han har en lei tendens til henge seg opp i terrenget. Nr jeg kontrollerer Ravn er jeg aldri sikker p om "kommandoen" min er oppfattet. noen ganger nr jeg styrer henne venstre i et kryss fortsetter hun bare rett frem, noe som ofte leder til at hun blir skadet i en av de mange fellene som ligger p vent. Styringen av skipet er svrt gy, men ikke uten sine problemer heller, det ble til tider frustrerende nr skipet plutselig endret kurs nr jeg hadde en av de andre skipene i siktet for kanonene mine. Dette skjedde fordi spillet registrerte finger bevegelsen min som en kursendring og ikke et "ladegrep" for kanonene. Det kan godt hende dette ikke er et problem p iPhone modeller som har strre enn 4'' skjerm og er helt sikkert ikke et problem p iPad.

Spillet er heller ikke uten sine sm feil her og der. En gang jeg endret kurs for ikke treffe land forsvant skipet inn i terrenget og ble sittende fast der. Jeg mtte lokke et skip nrme slik at jeg kunne bli angrepet og sunket for komme meg videre. Bilde av dette ser du nedenfor. En annen feil jeg kom bort i var nr Ravn skulle komme seg forbi noen feller men endte opp med henge seg fast i en av mekanismene og ble stende mitt i skuddlinjen til noen kanoner, da ogs mtte jeg bare vente til jeg gikk tom for liv slik at jeg kunne starte p nytt

Musikken i spillet er god, men blir fort mye av det samme og til tider irriterende. Samme gjelder dialogen forvrig. Kjempe gode jobber gjort av stemmeskuespillerne til norskproduksjon vre, langt over det jeg forventer etter ha sett mye barne tv de siste rene. At Terje Formoe i egen hye person dukker opp som Kaptein Sabeltann er ogs kjempe flott. Der det blir slitende derimot er hvordan alle linjene de har lest inn blir gjentatt om og om igjen. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hrt linjen "Du vet jo hvor mye Kaptein Sabeltann HATER VENTE!!!". Det ble fort slitsomt

"Kaptein Sabeltann og Skatten fra Lama Rama" er et  spill som holdt oppmerksomheten min mye lengre enn jeg hadde trodd det skulle. Det er utfordrende, vakkert se p og ikke minst er det gy spille. Det blir holdt litt tilbake av at kronglete kontroller, at det fort blir repetitivt og det mangler kanskje litt variasjon mot slutten men likefullt vil jeg vil anbefale "Skatten fra Lama Rama" til alle som har barn i "sjrver" alderen. Og hvem vet, kanskje du liker det du ogs. Spillet koster 39 kroner og inneholder ingen mikrotransaksjoner, s du trenger ikke bekymre deg for at smen tmmer bankkontoen din.

#spillmagasinetreview #spmg #KapteinSabeltann #LamaRama