Anmeldelse: Kaptein Sabeltann og Skatten i Lama Rama (iOS)

Jeg prøver å møte alle spill jeg spiller med et åpent sinn. Men brent barn skyr ilden og det har blitt for meg en unektelig sannhet at det finnes flere dårlige spill baserte på norske/nordiske konsepter enn det fins gode, spesielt blant de rettet mot barn. Unntakene jeg kan komme på er Flåklypa spillet som kom ut på tidlig 2000 tallet, En av Gubben og Katten spillene og Mulle Mekk serien. Jeg ble med andre ord fort skeptisk da jeg ble bedt spille og anmelde Kaptein Sabeltann og Skatten i Lama Rama, men med åpent sinn kom jeg fra opplevelsen positivt overrasket

Det er sikkert 15 - 16 år siden jeg sist hadde noe særlig forhold til Kapteinen fra Kjuttaviga. Men det sitter ikke langt inne å beundre hva Terje Formoe har fått til med figuren i løpet av 27 år. Kaptein Sabeltann er like, om ikke mer populært nå som det var når jeg selv var liten, med storslått show i Dyreparken, Flere tv-serier og filmer hvor en av dem var på kino for bare et par år siden, en rekke bøker og totalt fem spill. Ravn Studio som er utvikler for Skatten i Lama Rama har også utviklet de to siste spillene, henholdsvis "Kaptein Sabeltann" på Nintendo DS og "Kaptein Sabeltann på nye tokt" på iPhone og iPad.

Det første som slo meg når jeg startet spillet var hvor bra det ser ut. Jeg har ikke vært så veldig utsatt for mobilspill de siste årene, men jeg tror ikke jeg har sett for mange spill som ser like bra ut som dette. Joda figurene du møter i spillet ser litt ut som Ivo Caprino dukker i animasjonen men å se landskapet og skipene bli reflektert i sjøen når man er ute å seier skaper en litt magisk stemning. Måten vannet skimrer og lager små bølger når jeg peker dit jeg vil at skipet skal gå er trollbindende og er virkelig noe for seg selv.

Jeg innser nå at stillbilder ikke helt viser magien, men tro meg, det er vakkert

Du spiller som Pinky, dekksgutten ombord på sjørøverskipet Den Sorte Dame. En dag får du ordre fra selveste Kaptein Sabeltann om å forhøre deg om veien til det mystiske kongeriket Lama Rama. Sabeltann er nemlig på jakt etter den største skatten av dem alle "Kongens Perle" og etter noen få runder med lokalbefolkningen i Abra Havn er eventyret i gang. Mange kjenner noen som kan litt av veien, og de vil mer en gjerne fortelle deg hvor du finner dem, så sant du gjør dem en tjeneste først.

Hovedsakelig består spillet av fire deler: Du styrer Pinky rundt i de forskjellige havnene. Her kan du kjøpe oppgraderinger til skipet ditt, selge plyndregods og diverse andre saker du finner på det åpne hav, og det er her du tar imot oppdrag fra folkene du møter. Som Ravn går du i land på de forskjellige stedene hvor det er skatt å finne, og må unngå diverse feller og farer som ligger i vent. Som Kaptein Sabeltann tar du opp fektekampen med andre kapteiner som gjerne er ute etter de samme skattene du er. og sist men desidert ikke minst, manøvrerer du "Den Sorte Dame" rundt på det åpne hav. her følger du kartet til de forskjellige markerte stedene, mens du også må angripe eller forsvare deg mot både skip og festninger som er ute etter å få has på deg.

Ikke alle skip er automatisk ute etter deg, men åpner du ild så får du fort svar.

Det blir vanskelig å snakke om spillet uten å trekke paralleller til en av mine absolutte favorittspill gjennom tidene, Sid Meiers Pirates. Det er ikke vanskelig å se at Ravn Studio har latt seg inspirerer av Pirates! og på mange måter har de gjort en god jobb med å lage en slags barne-versjon av det samtidig som de har lagd sin egen ting. Sverdkampene til Kaptein Sabeltann er en forenklet versjon av sverdkampene i Pirates!, Skattejaktene til Ravn er ikke helt ulik måten mannskapet i Pirates utforsker landområder og når du vandrer rundt i havnene som Pinky så gjør du på mange måter det samme du gjør i havnene i Pirates, bare denne gangen i 3D. Skips-kampene i Kaptein Sabeltann er omtrent så like som de kan være de man finner i Pirates! uten å bli for komplisert for målgruppen spillet er tiltenkt. Du velger retningen med trykk på skjermen og sveiper fra skipet ditt mot skip du vil angripe.

Selv om likhetene til Sid Meier's Pirates! er der må jeg presisere at "Skatten fra Lama Rama" er mye mindre komplisert og ikke i nærheten så ambisiøst som spillet det ligner på. Likhetene blir mer som en hyllest enn noe annet.

Kontroll-oppsettet kan være litt kronglete til tider. Jeg applauderer Ravn Studio for å ha funnet en grei løsning for å navigere Pinky når han besøker havnene, som nesten er et over-skulderen "point and click" system, men når man trenger en helomvending er det mye styr med å få snudd perspektivet slik at man ser den retningen man vil at Pinky skal gå, og han har en lei tendens til å henge seg opp i terrenget. Når jeg kontrollerer Ravn er jeg aldri sikker på om "kommandoen" min er oppfattet. noen ganger når jeg styrer henne venstre i et kryss fortsetter hun bare rett frem, noe som ofte leder til at hun blir skadet i en av de mange fellene som ligger på vent. Styringen av skipet er svært gøy, men ikke uten sine problemer heller, det ble til tider frustrerende når skipet plutselig endret kurs når jeg hadde en av de andre skipene i siktet for kanonene mine. Dette skjedde fordi spillet registrerte finger bevegelsen min som en kursendring og ikke et "ladegrep" for kanonene. Det kan godt hende dette ikke er et problem på iPhone modeller som har større enn 4'' skjerm og er helt sikkert ikke et problem på iPad.

Spillet er heller ikke uten sine små feil her og der. En gang jeg endret kurs for å ikke treffe land forsvant skipet inn i terrenget og ble sittende fast der. Jeg måtte lokke et skip nærme slik at jeg kunne bli angrepet og sunket for å komme meg videre. Bilde av dette ser du nedenfor. En annen feil jeg kom bort i var når Ravn skulle komme seg forbi noen feller men endte opp med å henge seg fast i en av mekanismene og ble stående mitt i skuddlinjen til noen kanoner, da også måtte jeg bare vente til jeg gikk tom for liv slik at jeg kunne starte på nytt

Musikken i spillet er god, men blir fort mye av det samme og til tider irriterende. Samme gjelder dialogen forøvrig. Kjempe gode jobber gjort av stemmeskuespillerne til norskproduksjon å være, langt over det jeg forventer etter å ha sett mye barne tv de siste årene. At Terje Formoe i egen høye person dukker opp som Kaptein Sabeltann er også kjempe flott. Der det blir slitende derimot er hvordan alle linjene de har lest inn blir gjentatt om og om igjen. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt linjen "Du vet jo hvor mye Kaptein Sabeltann HATER å VENTE!!!". Det ble fort slitsomt

"Kaptein Sabeltann og Skatten fra Lama Rama" er et  spill som holdt oppmerksomheten min mye lengre enn jeg hadde trodd det skulle. Det er utfordrende, vakkert å se på og ikke minst er det gøy å spille. Det blir holdt litt tilbake av at kronglete kontroller, at det fort blir repetitivt og det mangler kanskje litt variasjon mot slutten men likefullt vil jeg vil anbefale "Skatten fra Lama Rama" til alle som har barn i "sjørøver" alderen. Og hvem vet, kanskje du liker det du også. Spillet koster 39 kroner og inneholder ingen mikrotransaksjoner, så du trenger ikke bekymre deg for at småen tømmer bankkontoen din.

#spillmagasinetreview #spmg #KapteinSabeltann #LamaRama