Sniktitt: Tom Clancy's The Division

Denne sniktitt blogggen ble gjort mulig av Logitech


I helgen fikk jeg muligheten til delta i en lukket Beta test av det kommende storspillet Tom Clancy's The Division som er under utvikling hos det svenske studioet Ubisoft Massive. Spillet dukket opp p radaren min da det frst ble annonsert under E3 presentasjonen til Ubisoft i 2013. Jeg har tidligere vrt en veldig stor tilhenger av Tom Clancy spillene, men fler at de i senere r har gtt bort fra kjernen av hva Tom Clancy stempelet en gang betydde. The Division er kanskje det spillet som er lengst fjernet fra hva jeg hadde forventet fra et spill med Tom Clancy varemerket. Men det gjr aldeles ingenting nr opplevelsen er s solid som dette.

Terrorister har sluppet et mutert Kopper virus p den travleste handels dagen i ret. Viruset spredde seg p rekordfart gjennom hele USA, og i lpet av fem dager kollapser hele landet. Regjeringen har innsett at det er hplst holde offentlige tjenester gende og hele landet er i fare for falle i grus. Kaos regjerer, og de eneste som kan opprettholde en form for orden i det hele er en topp hemmelig gren av den Strategiske Hjemmefront Divisjonen (SHD, ofte kalt The Division). Du er en sleeper agent som har hatt et tilsynelatende helt normalt liv i New York City. N har du blitt aktivert, og er utstyrt med et direkte mandat fra Presidenten til gjre det som m til for forhindre at byen river seg selv i fillebiter.

The Division er et tredje-persons skytespill som best kan beskrives som en god blanding av Gears of War og Splinter Cell: Conviction/Blacklist, men som ogs lner elementer fra Massiv Flerspiller Online Rollespill. Betegnelsen "Cover Shooter"er svrt dekkende, ettersom du vil tilbringe mye tid i dekning nr du er i skuddvekslinger med fienden. I utgangspunktet er spillet en en-spiller historie, men nr du er inne i de forskjellige leirene Divisjonen har dannet seg i New York vil du mte andre spillere som du kan sl deg sammen med.


I grupper p opp til 4 personer kan dere samarbeide p oppdrag, sideoppdrag, eller bare lpe rundt og lete etter trbbel.


When the world falls, We rise

I Betaen var jeg begrenset til et par hovedoppdrag som forklarte heller lite om hva som foregikk, men som introduserte meg til hva slags type oppdrag vi kan forvente oss nr spillet kommer ut. En gruppe med kriminelle "Rioters" hadde forskanset seg inne i Madison Square Garden, som tidligere hadde blitt gjort om til et felt hospital, og tatt flere av personellet som jobbet der til fange. Dine allierte i JTF styrken gjr seg klar til storme stadioni hp om frigjre gislene, men Divisjonen har sett seg ut at en av gislene potensielt kan vre en viktig ressurs for den videre driften av basen din og sender deg dermed inn for lede aksjonen.

I oppdraget kjemper du deg frem gjennom forskjellige skuddvekslinger og strukturen p disse minner mye om oppdragene i Destiny. Hvis du spiller i et team vil kampene fortsette til enten alle fiendene er beseiret eller alle p laget faller i kamp. Faller man i kamp men en eller flere av de andre klarer holde seg i livet kan den som falt komme tilbake til kampen uten mtte starte p nytt. Men faller alle m man spille seksjonen om igjen. The Division har ogs et "Down, but not out" system som gjr at fr du stryker med har partnerne dine en mulighet til f deg p beina igjen. Siste delen av oppdraget er i et "No Respawn" omrde, som betyr at hvis du faller i kamp, er du ute til neste runde eller kampen er vunnet av lagkameratene dine. I lpet av oppdragene vil du bli bedt om utfre forskjellige oppgaver som for eksempel beskytte en spesifikk figur, forsvare en posisjon eller beseire en boss.

Nr man er i leirene kan man bruke en tavle med kart over New York for orientere seg om diverse sideoppdrag og hendelser som er tilgjengelige. Sideoppdrag virker til bygge ut historien rundt figurene du har med gjre, mens hendelsene er vanlig kriminalitet eller smjobber som m hanskes med. Disse oppdragene samt alle andre aktiviteter leder til at du fr erfaringpoeng (exp) som blant annet gr mot figuren din sitt niv.

Systemer under panseret

The Division har en stilig tilnrming til Rollespill aspektene. Hver spiller har sin egen hovedleir (Base of Operations), og denne bestr av tre avdelinger, Saniteten, Tech og Sikkerhets avdelingene. Gjennom oppdragene i hovedhistorien vil disse bli aktivert etter at du fr ndvendig personell til drifte dem. Etter de er aktivert kan du oppgradere dem nr du utfrer oppdrag og sideoppdrag som er relevant til de forskjellige avdelingene. Hver av de tre avdelingene representerer et talent tre som figuren din har, s med andre ord vil ting du oppgraderer i disse avdelingene bli representert i at figuren din fr flere evner han kan velge mellom. I Betaen var dette evner som Trussel deteksjon, Medisinsk behandling, EMP granater og et skuddsikkert skjold

i Betaen var kun ett av talen treerne pne

Utstyr og vpen kan kjpes fra forhandlere i de forskjellige leirene rundt om i New York, men blir ogs droppet av fiender mens du spiller. The Division har et typisk rollespill loot system med forskjellige grader av sjeldenhet og spesifikke stats. Det ser ikke ut til at du mottar vpen som betaling for oppdrag slik du gjr i Destiny og noen andre rollespill. Men The Division gjr noe helt genialt med loot systemet som ogs knyttes opp mot Spiller-versus-Spiller delen av spillet.

Det ser ogs ut til at det er et slags smitte system i spillet, ettersom du m bruke luft filter i omrder der det er fare for smitte fra Kopper viruset, men i betaen var denne delen av spillet deaktivert eller noe, for selv om jeg s at filtrene har en begrenset levetid gikk aldri toleranse nivet p filteret ned. Jeg snakket med noen av de andre beta testerne som mente at det var enkelte smittesoner som krevde hyere filter niv og at uten tilstrekkelig bra nok filter hadde du bare sekunder overleve er inne.

Enter The Dark Zone

Det finnes distrikter i New York som er totalt avgrenset fra resten av omverden, her inne er smittefaren for kopper viruset hy og Divisjonen sammen med JTF styrkene har for lengst gitt opp hpet i prve opprettholde orden der inne. Nr terroristene frst slapp viruset i New York var det disse omrdene som ble truffet hardest og militret hadde ikke noe annet valg enn trekke seg ut s raskt som overhodet mulig.

Dette setter scenen for Spiller-Versus-Spiller delen av The Division. Allerede fra starten av kan du ferdes ut i The Dark Zone p jakt etter bedre vpen og utstyr, betingelsen er at alt utstyr du henter herfra m sendes til et renseanlegg via helikopter for at du skal kunne ta det med deg ut i resten av spillet. Men inne i den mrke sonen kan du ikke stole p noen. som bildet under forklarer ganske greit.

Nr du tilkaller helikopteret, fr alle inne i sonen vite at det er p vei. I The Dark Zone kan du nemlig drepe dine med-agenter for f tak i utstyret de ikke har ftt sendt ut av sonen enn, og spillet kan ogs finne p kaste hy level fiender mot deg mens du str venter. P den mten blir hver "extraction" en neglebitende opplevelse.Agenter som dreper andre agenter blir Rogue og fr skuddpremie p seg, denne forsvinner etter en stund. For hver nye agent som blir drept stiger skuddpremien til den nr Manhunt niv og du blir jaktet p. Nr dette skjer vet alle i sonen hvor du er, og da blir det fort hektisk.

De beste yeblikkene jeg har hatt inne i The Dark Zone er nr de vi jaktet p forskanset seg i undergrunnen og vi var flere grupper som alle fosset inn i gjennom alle innganger. Det ble fort lange skuddvekslinger mellom togene og det var veldig tilfredstillende nr vi endelig klarte knerte dem. Alle lp s til der vi kaller inn helikopteret, og nr det var 30 sekunder igjen p klokken fr helikopteret kom ble det en 4 mot 4 kamp om utstyret vi fikk fra det forrige laget vi tok av dage.

I Dark Zone har du en egen Dark Zone level og egen valuta. Med de fr du handle spesielt utstyr fra Dark Zone forhandleren, Dark Zone level er ikke statisk, s hvis du gjr det drlig kan du raskt bli tvunget ned i level og s videre. Spille straffer hardere de som gr Rogue enn de som blir drept av Rogues og dette fungerer p en mte som en sikkerhet mot at The Dark Zone kun blir en sone hvor alle dreper alle bare for gy. Du blir belnnet for jobbe sammen med andre med jakte ned Rogue agenter, og som rogue agent, hvis du klarer holde deg i livet til tiden du har skuddpremie p deg lper ut, kan du forvente deg en heftig betaling.

Det er trygt si at jeg likte tiden min med The Division betaen. Det har veldig mye gende for seg. Men som det til slutt ble for Destiny, koker alt ned til hvor mye innhold utvikleren klarer pakke inn i begynnelsen, Hvordan de sttter spillet i tiden som kommer, hvor vidt spillet har god nok variasjon p oppdragene og hva planen er for End Game content.

Av det jeg har spilt er jeg ihvertfall veldig spent p se hva mer Ubisoft Massive har by p med The Division nr det blir lansert 8.Mars

PS: Jeg tok en del bilder av spillet i lpet av betaen, men nr jeg skrev denne bloggen fant jeg ikke noen gode steder putte dem inn, s jeg lastet alle bildene opp p et Imgur album som du kan se HER.

2 kommentarer

Jrgen Manke

01.02.2016 kl.03:42

Veldig bra spill, og veldig enig i anmeldelsen. Har allerede forhndsbestillt :)

AndyLonn

01.02.2016 kl.19:38

Jrgen Menke: Sitter og tenker i samme bane

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits