Sniktitt: Tom Clancy's The Division

Denne sniktitt blogggen ble gjort mulig av Logitech


I helgen fikk jeg muligheten til å delta i en lukket Beta test av det kommende storspillet Tom Clancy's The Division som er under utvikling hos det svenske studioet Ubisoft Massive. Spillet dukket opp på radaren min da det først ble annonsert under E3 presentasjonen til Ubisoft i 2013. Jeg har tidligere vært en veldig stor tilhenger av Tom Clancy spillene, men føler at de i senere år har gått bort fra kjernen av hva Tom Clancy stempelet en gang betydde. The Division er kanskje det spillet som er lengst fjernet fra hva jeg hadde forventet fra et spill med Tom Clancy varemerket. Men det gjør aldeles ingenting når opplevelsen er så solid som dette.

Terrorister har sluppet et mutert Kopper virus på den travleste handels dagen i året. Viruset spredde seg på rekordfart gjennom hele USA, og i løpet av fem dager kollapser hele landet. Regjeringen har innsett at det er håpløst å holde offentlige tjenester gående og hele landet er i fare for å falle i grus. Kaos regjerer, og de eneste som kan opprettholde en form for orden i det hele er en topp hemmelig gren av den Strategiske Hjemmefront Divisjonen (SHD, ofte kalt The Division). Du er en sleeper agent som har hatt et tilsynelatende helt normalt liv i New York City. Nå har du blitt aktivert, og er utstyrt med et direkte mandat fra Presidenten til å gjøre det som må til for å forhindre at byen river seg selv i fillebiter. 

The Division er et tredje-persons skytespill som best kan beskrives som en god blanding av Gears of War og Splinter Cell: Conviction/Blacklist, men som også låner elementer fra Massiv Flerspiller Online Rollespill. Betegnelsen "Cover Shooter" er svært dekkende, ettersom du vil tilbringe mye tid i dekning når du er i skuddvekslinger med fienden. I utgangspunktet er spillet en en-spiller historie, men når du er inne i de forskjellige leirene Divisjonen har dannet seg i New York vil du møte andre spillere som du kan slå deg sammen med. 


I grupper på opp til 4 personer kan dere samarbeide på oppdrag, sideoppdrag, eller bare løpe rundt og lete etter trøbbel.


When the world falls, We rise

I Betaen var jeg begrenset til et par hovedoppdrag som forklarte heller lite om hva som foregikk, men som introduserte meg til hva slags type oppdrag vi kan forvente oss når spillet kommer ut. En gruppe med kriminelle "Rioters" hadde forskanset seg inne i Madison Square Garden, som tidligere hadde blitt gjort om til et felt hospital, og tatt flere av personellet som jobbet der til fange. Dine allierte i JTF styrken gjør seg klar til å storme stadion i håp om å frigjøre gislene, men Divisjonen har sett seg ut at en av gislene potensielt kan være en viktig ressurs for den videre driften av basen din og sender deg dermed inn for å lede aksjonen. 

I oppdraget kjemper du deg frem gjennom forskjellige skuddvekslinger og strukturen på disse minner mye om oppdragene i Destiny. Hvis du spiller i et team vil kampene fortsette til enten alle fiendene er beseiret eller alle på laget faller i kamp. Faller man i kamp men en eller flere av de andre klarer å holde seg i livet kan den som falt komme tilbake til kampen uten å måtte starte på nytt. Men faller alle må man spille seksjonen om igjen. The Division har også et "Down, but not out" system som gjør at før du stryker med har partnerne dine en mulighet til å få deg på beina igjen.  Siste delen av oppdraget er i et "No Respawn" område, som betyr at hvis du faller i kamp, er du ute til neste runde eller kampen er vunnet av lagkameratene dine. I løpet av oppdragene vil du bli bedt om å utføre forskjellige oppgaver som for eksempel å beskytte en spesifikk figur, forsvare en posisjon eller beseire en boss.

Når man er i leirene kan man bruke en tavle med kart over New York for å orientere seg om diverse sideoppdrag og hendelser som er tilgjengelige. Sideoppdrag virker til å bygge ut historien rundt figurene du har med å gjøre, mens hendelsene er vanlig kriminalitet eller småjobber som må hanskes med. Disse oppdragene samt alle andre aktiviteter leder til at du får erfaringpoeng (exp) som blant annet går mot figuren din sitt nivå.

Systemer under panseret

The Division har en stilig tilnærming til Rollespill aspektene. Hver spiller har sin egen hovedleir (Base of Operations), og denne består av tre avdelinger, Saniteten, Tech og Sikkerhets avdelingene. Gjennom oppdragene i hovedhistorien vil disse bli aktivert etter at du får nødvendig personell til å drifte dem. Etter de er aktivert kan du oppgradere dem når du utfører oppdrag og sideoppdrag som er relevant til de forskjellige avdelingene. Hver av de tre avdelingene representerer et talent tre som figuren din har, så med andre ord vil ting du oppgraderer i disse avdelingene bli representert i at figuren din får flere evner han kan velge mellom. I Betaen var dette evner som Trussel deteksjon, Medisinsk behandling, EMP granater og et skuddsikkert skjold

i Betaen var kun ett av talen treerne åpne 

Utstyr og våpen kan kjøpes fra forhandlere i de forskjellige leirene rundt om i New York, men blir også droppet av fiender mens du spiller. The Division har et typisk rollespill loot system med forskjellige grader av sjeldenhet og spesifikke stats. Det ser ikke ut til at du mottar våpen som betaling for oppdrag slik du gjør i Destiny og noen andre rollespill. Men The Division gjør noe helt genialt med loot systemet som også knyttes opp mot Spiller-versus-Spiller delen av spillet.

Det ser også ut til at det er et slags smitte system i spillet, ettersom du må bruke luft filter i områder der det er fare for smitte fra Kopper viruset, men i betaen var denne delen av spillet deaktivert eller noe, for selv om jeg så at filtrene har en begrenset levetid gikk aldri toleranse nivået på filteret ned. Jeg snakket med noen av de andre beta testerne som mente at det var enkelte smittesoner som krevde høyere filter nivå og at uten tilstrekkelig bra nok filter hadde du bare sekunder å overleve er inne.

Enter The Dark Zone

Det finnes distrikter i New York som er totalt avgrenset fra resten av omverden, her inne er smittefaren for kopper viruset høy og Divisjonen sammen med JTF styrkene har for lengst gitt opp håpet i å prøve å opprettholde orden der inne. Når terroristene først slapp viruset i New York var det disse områdene som ble truffet hardest og militæret hadde ikke noe annet valg enn å trekke seg ut så raskt som overhodet mulig.

Dette setter scenen for Spiller-Versus-Spiller delen av The Division. Allerede fra starten av kan du ferdes ut i The Dark Zone på jakt etter bedre våpen og utstyr, betingelsen er at alt utstyr du henter herfra må sendes til et renseanlegg via helikopter for at du skal kunne ta det med deg ut i resten av spillet. Men inne i den mørke sonen kan du ikke stole på noen. som bildet under forklarer ganske greit.

Når du tilkaller helikopteret, får alle inne i sonen vite at det er på vei. I The Dark Zone kan du nemlig drepe dine med-agenter for å få tak i utstyret de ikke har fått sendt ut av sonen ennå, og spillet kan også finne på å kaste høy level fiender mot deg mens du står å venter. På den måten blir hver "extraction" en neglebitende opplevelse. Agenter som dreper andre agenter blir Rogue og får skuddpremie på seg, denne forsvinner etter en stund. For hver nye agent som blir drept stiger skuddpremien til den når Manhunt nivå og du blir jaktet på. Når dette skjer vet alle i sonen hvor du er, og da blir det fort hektisk.

De beste øyeblikkene jeg har hatt inne i The Dark Zone er når de vi jaktet på forskanset seg i undergrunnen og vi var flere grupper som alle fosset inn i gjennom alle innganger.  Det ble fort lange skuddvekslinger mellom togene og det var veldig tilfredstillende når vi endelig klarte å knerte dem. Alle løp så til der vi kaller inn helikopteret, og når det var 30 sekunder igjen på klokken før helikopteret kom ble det en 4 mot 4 kamp om utstyret vi fikk fra det forrige laget vi tok av dage. 

I Dark Zone har du en egen Dark Zone level og egen valuta. Med de får du handle spesielt utstyr fra Dark Zone forhandleren, Dark Zone level er ikke statisk, så hvis du gjør det dårlig kan du raskt bli tvunget ned i level og så videre. Spille straffer hardere de som går Rogue enn de som blir drept av Rogues og dette fungerer på en måte som en sikkerhet mot at The Dark Zone kun blir en sone hvor alle dreper alle bare for gøy. Du blir belønnet for å jobbe sammen med andre med å jakte ned Rogue agenter, og som rogue agent, hvis du klarer å holde deg i livet til tiden du har skuddpremie på deg løper ut, kan du forvente deg en heftig betaling.

Det er trygt å si at jeg likte tiden min med The Division betaen. Det har veldig mye gående for seg. Men som det til slutt ble for Destiny, koker alt ned til hvor mye innhold utvikleren klarer å pakke inn i begynnelsen, Hvordan de støtter spillet i tiden som kommer, hvor vidt spillet har god nok variasjon på oppdragene og hva planen er for End Game content.

Av det jeg har spilt er jeg ihvertfall veldig spent på å se hva mer Ubisoft Massive har å by på med The Division når det blir lansert 8.Mars

PS: Jeg tok en del bilder av spillet i løpet av betaen, men når jeg skrev denne bloggen fant jeg ikke noen gode steder å putte dem inn, så jeg lastet alle bildene opp på et Imgur album som du kan se HER.

2 kommentarer

Jørgen Manke

01.02.2016 kl.03:42

Veldig bra spill, og veldig enig i anmeldelsen. Har allerede forhåndsbestillt :)

AndyLonn

01.02.2016 kl.19:38

Jørgen Menke: Sitter og tenker i samme bane

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits