Bokanmeldelse: The Console Wars: Sega, Nintendo and the Battle that Defined a Generation - Blake Harris

Jeg har ftt litt dilla p dokumentarer og bker om virkelige hendelser i det siste. Min pgende besettelse er historier fra spillindustrien og jeg kastet meg p de frste to bkene som fattet interesse; Masters of Doom, historien om hvordan Carmack og Romero revolusjonerte PC spill p begynnelsen av 90 tallet, og Console Wars, som flger den tidligere Sega of America presidenten Tom Kalinske fra 1990 til 1995, i tiden da han var hjernen bak snuoperasjonen som gjorde Sega til en verdig utfordrer til Nintendo.

La meg begynne med si at hvis du hadde en Sega Mega Drive eller en Super Nintendo p 90 tallet og har noen som helst interesse for industrien, er dette en bok du br lese. Den er full av interne intriger i begge firmaene og morsomme anekdoter om hvordan enkelte satsinger gikk. Boken starter rett etter Kalinske forlot jobben sin hos Matchbox, etter en nrmest farlig situasjon oppstod i Barcelona da han snublet over en fabrikk som lagde falske Matchbox biler, noe som kostet firmaet millioner.

Kalinske blir s headhuntet av direktren i Sega Enterprises, Hayao Nakayama, mens han er p ferie i Maui med familien. Etter litt overbevisning  hopper Kalinske p flyet til Japan for se hva det er han begir seg ut p.  Etter en omvisning innom avdelingen som var ansvarlig for utviklingen av GameBoy utfordreren Sega Game Gear, blir Kalinske fortalt at Sega str foran en enorm oppgave hvis de vil forbli p konsoll markedet, hvor Nintendo p denne tiden satt med over 90 prosent av markedsandelen.

Nakayama var ikke fornyd med innsatsen til davrende Sega of America president Michael Katz. Mannen som ble bermt for ha skapt "Genesis does what Nintendon't" reklamen var i flge Nakayama var mer opptatt av assosiere Sega med kjendiser enn skape spillopplevelser for folket. Nakayama mente Kalinske var mannen han s for seg at kunne gjre Sega varemerket attraktivt, like attraktivt som han en gang gjorde for bde Barbie og Hot Wheels da han jobbet hos lekety giganten Matell.

Boken er fortalt i tredjeperson med Kalinske som hovedperson, men boken bruker ogs litt tid p Nintendo of America sine ansatte, da spesielt Minoru Arakawa som i tillegg til vre grunnlegger og president av Nintendo of America, ogs var den noe forsmdde svigersnnen til Nintendo president Hiroshi Yamauchi. Mange kjente ansikter fra industrien som Yuji Naka, Mark Cerny og Shigeru Miyamoto dukker opp i boken som stttespillere p begge sider, og boken presenterer industrien som reneste "ville vesten". Det er smrjekampanjer, Overdrevne presentasjoner, lfter som blir brutt og sjefer som skriker i telefonen til sine understter. Det hele er veldig interessant, spesielt med tanke p hvor bde Nintendo og Sega er i dag.

Fra venstre: Al Nielsen, Shinobu Toyoda og Tom Kalnske, Hjernene bak Sega of America

Jeg liker mten boken presenterer striden p, men at Kalinske er "hovedpersonen" gjr at boken blir litt vinklet i Sega's favr. Lovordene om hvor revolusjonerende Sonic The Hedgehog var blir litt vanskelige svelge nr boken ogs sier at Super Mario World bare var "mer av det samme" og "uten overraskelser". I boken blir dette presentert som meningen til de ansatte hos Sega of America, men nr forfatteren ikke gir et motargument til dette, blir det litt rart for min del. Nintendo er liksom den store etablerte kjempen som hviler p sine laurbr, mens Sonic er den nytenkende gutungen som greier overliste den late kjempen rundt hver eneste sving. Ikke fr Sony kommer inn i bildet mot slutten av boken blir feiltrinnene til Sega penbare, og selv da blir de strste feiltrinnene p en mte "feiet under teppe" i sammenhengen boken prver skape.

Det er ogs veldig penbart at dialogen kommer fra intervju forfatteren har gjort med de delaktige i ettertid. Fra tid til annen virker det som om de snakker som om de kan se fremtiden og mye av dialogen fremstr som hakkete, slettes ikke i trd med hvordan folk faktisk snakker med hverandre.

The Console Wars boken er i mine yne en "must read" for de spillinteresserte. Boken gir innblikk i den delen av industrien vi ikke ellers ser mye til, og i dette tilfelle fra en tid hvor bde utviklerne og konsollskaperne spilte med kortene tettere til brystet enn de gjr i dag. Den kunne vrt noe mer nyansert og jeg hadde hpet p en mer balansert fremstilling av de to selskapene, men den fungerer godt som den er per idag uansett. Boken er morsom, lettlest og svrt interessant for meg som var, og p mange mter fortsatt er en "Sega Kid".

Skuespiller Seth Rogen og manusforfatter Evan Goldberg plukket i 2014 opp rettighetene til en filmatisering av boken og hvis alt gr veien er det nok ikke lenge til vi kan se denne historien utspille seg p lerretet.