Bokanmeldelse: The Console Wars: Sega, Nintendo and the Battle that Defined a Generation - Blake Harris

Jeg har fått litt dilla på dokumentarer og bøker om virkelige hendelser i det siste. Min pågående besettelse er historier fra spillindustrien og jeg kastet meg på de første to bøkene som fattet interesse; Masters of Doom, historien om hvordan Carmack og Romero revolusjonerte PC spill på begynnelsen av 90 tallet, og Console Wars, som følger den tidligere Sega of America presidenten Tom Kalinske fra 1990 til 1995, i tiden da han var hjernen bak snuoperasjonen som gjorde Sega til en verdig utfordrer til Nintendo.

La meg begynne med å si at hvis du hadde en Sega Mega Drive eller en Super Nintendo på 90 tallet og har noen som helst interesse for industrien, er dette en bok du bør lese. Den er full av interne intriger i begge firmaene og morsomme anekdoter om hvordan enkelte satsinger gikk. Boken starter rett etter Kalinske forlot jobben sin hos Matchbox, etter en nærmest farlig situasjon oppstod i Barcelona da han snublet over en fabrikk som lagde falske Matchbox biler, noe som kostet firmaet millioner.

Kalinske blir så headhuntet av direktøren i Sega Enterprises, Hayao Nakayama, mens han er på ferie i Maui med familien. Etter litt overbevisning  hopper Kalinske på flyet til Japan for å se hva det er han begir seg ut på.  Etter en omvisning innom avdelingen som var ansvarlig for utviklingen av GameBoy utfordreren Sega Game Gear, blir Kalinske fortalt at Sega står foran en enorm oppgave hvis de vil forbli på konsoll markedet, hvor Nintendo på denne tiden satt med over 90 prosent av markedsandelen.

Nakayama var ikke fornøyd med innsatsen til daværende Sega of America president Michael Katz. Mannen som ble berømt for å ha skapt "Genesis does what Nintendon't" reklamen var i følge Nakayama var mer opptatt av å assosiere Sega med kjendiser enn å skape spillopplevelser for folket. Nakayama mente Kalinske var mannen han så for seg at kunne gjøre Sega varemerket attraktivt, like attraktivt som han en gang gjorde for både Barbie og Hot Wheels da han jobbet hos leketøy giganten Matell.

Boken er fortalt i tredjeperson med Kalinske som hovedperson, men boken bruker også litt tid på Nintendo of America sine ansatte, da spesielt Minoru Arakawa som i tillegg til å være grunnlegger og president av Nintendo of America, også var den noe forsmådde svigersønnen til Nintendo president Hiroshi Yamauchi. Mange kjente ansikter fra industrien som Yuji Naka, Mark Cerny og Shigeru Miyamoto dukker opp i boken som støttespillere på begge sider, og boken presenterer industrien som reneste "ville vesten". Det er smørjekampanjer, Overdrevne presentasjoner, løfter som blir brutt og sjefer som skriker i telefonen til sine undersåtter. Det hele er veldig interessant, spesielt med tanke på hvor både Nintendo og Sega er i dag.

Fra venstre: Al Nielsen, Shinobu Toyoda og Tom Kalnske, Hjernene bak Sega of America

Jeg liker måten boken presenterer striden på, men at Kalinske er "hovedpersonen" gjør at boken blir litt vinklet i Sega's favør. Lovordene om hvor revolusjonerende Sonic The Hedgehog var blir litt vanskelige å svelge når boken også sier at Super Mario World bare var "mer av det samme" og "uten overraskelser". I boken blir dette presentert som meningen til de ansatte hos Sega of America, men når forfatteren ikke gir et motargument til dette, blir det litt rart for min del. Nintendo er liksom den store etablerte kjempen som hviler på sine laurbær, mens Sonic er den nytenkende gutungen som greier å overliste den late kjempen rundt hver eneste sving. Ikke før Sony kommer inn i bildet mot slutten av boken blir feiltrinnene til Sega åpenbare, og selv da blir de største feiltrinnene på en måte "feiet under teppe" i sammenhengen boken prøver å skape.

Det er også veldig åpenbart at dialogen kommer fra intervju forfatteren har gjort med de delaktige i ettertid. Fra tid til annen virker det som om de snakker som om de kan se fremtiden og mye av dialogen fremstår som hakkete, slettes ikke i tråd med hvordan folk faktisk snakker med hverandre.

The Console Wars boken er i mine øyne en "must read" for de spillinteresserte. Boken gir innblikk i den delen av industrien vi ikke ellers ser mye til, og i dette tilfelle fra en tid hvor både utviklerne og konsollskaperne spilte med kortene tettere til brystet enn de gjør i dag. Den kunne vært noe mer nyansert og jeg hadde håpet på en mer balansert fremstilling av de to selskapene, men den fungerer godt som den er per idag uansett. Boken er morsom, lettlest og svært interessant for meg som var, og på mange måter fortsatt er en "Sega Kid".

Skuespiller Seth Rogen og manusforfatter Evan Goldberg plukket i 2014 opp rettighetene til en filmatisering av boken og hvis alt går veien er det nok ikke lenge til vi kan se denne historien utspille seg på lerretet.