Filmanmeldelse: Deadpool

Hadde du spurt meg for bare noen få år siden om jeg noen gang trodde vi ville få se en "R-rated" superhelt film med selveste Deadpool i hovedrollen, hadde jeg nok sagt at det var usannsynlig. Vi husker vel alle hvor spektakulært dårlig 20th Century Fox håndterte figuren da han var gjest i X-men Origins: Wolverine, og i følge Deadpool selv (Skuespiller Ryan Reynolds) hadde han nesten gitt opp alt håp selv.

Men det var før noen (mest sannsynlig Reynolds selv, i hvertfall om vi skal tro de som angivelig vet slike ting) lekket en test film som virkelig tente håpet i Deadpool fansen verden over. Klippet var Deadpool i sitt rette element, han fortalte absurde vitser, gav skurker godt med juling og utførte alt for inviklede planer for å få fullført målet sitt. Reynolds har i ettertid sagt at filmen aldri ville blitt laget hadde ikke studioet sett reaksjonen dette klippet fikk.

Nå er filmen endelig kommet ut, og jeg må selv si at test filmen og alle trailerene til tross, gikk jeg inn forberedt på å bli skuffet. Dette er en figur jeg har hatt et nært og kjært forhold til siden jeg var 11 år. Og selv om jeg alltid har ment at Ryan Reynolds ville være perfekt som Deadpool, trodde jeg aldri at et stort studio som må forholde seg til budsjetter og inntjeningsmuligheter ville satse på en B-liste superhelt som er så langt fra familievennelig som det overhodet går an å bli. Mye mindre at en filmatisering ville holdt seg tro til karakteren fra tegneserien.

Heldigvis overgikk filmen all forventnig og leverte en solid "origin" historie til vår alles kjære "Merc with the mouth". Ikke bare gjør Reynolds en fantastisk jobb som hovedrolleinnehaver, men Morena Baccarin, Ed Skrein og nykommer Brianna Hildebrandt leverer også svært overbevisende roller. Spesielt vil jeg trekke frem TJ Miller som Deadpool sitt mobbeoffer/bestekompis Weasel. Forut av å ha sett denne filmen må jeg ærlig si at jeg aldri har likt denne skuespilleren noe særlig, Fra rollen hans i Silicon Valley (hvor han bare var slitsom) til Cloverfield hadde jeg enda til gode å se en film med han i som jeg likte. TJ Miller leverer så til de grader som Weasel og ikke bare fremfører en figur som er i tråd med den man finner i tegneserieheftene men også en som fungerer på lerrete. Jeg trodde virkelig på båndet mellom Weasel og Deadpool, noe tegneseriene egentlig aldri helt har fått til.

Det er åpenbart at Deadpool er lagd med et mye mindre budsjett enn hva de fleste superhelt filmer får tildelt nå om dagen, men dette virker til filmen sin fordel (i tillegg til at 'Pool også får noe han kan spøke med når det passer seg slik). Green Lantern hadde et enormt budsjett til sammenligning men i vet alle hvordan det gikk med den filmen. Desto større budsjett, desto flere er med på å sette sammen manus og "jo flere kokker, desto mer søl". Det Deadpool mangler i budsjett, tar den igjen med noe så klisjè som "Sjel". Dette er en film lagd av folk som åpenbart er fans og som vet hva en fan ønsker seg.

Jeg kan sikkert skrive om filmen i timesvis, og i videoen under denne anmeldelsen spiller jeg Marvel Heroes og gjør mitt aller aller beste forsøk i å snakke så mye som mulig om filmen uten å spoile den for noen. Men for å oppsummere uten å dra dette ut til det uendelige:

Deadpool går en hårfin balansegang mellom å være en svart komedie og en superhelt film. I tråd med figuren den er basert på er filmen aldri redd for å tøye strikken til sitt absolutte bristepunkt for så å hente seg inn igjen med en dose god gammaldags gla-vold. Som nevnt tidligere hadde jeg gitt opp alt håpet i å se en film som kunne innfri alt jeg ønsket meg i en Deadpool film, men jammen om de ikke klarte det denne gangen. En film som kan stå skulder til skulder med Spider-Man 2, Dredd og Watchmen, Mens den mest sannsynligvis lager "kanin ører" bak Rorschac sin rygg.

YRgo5qXZRG0

#spillmagasinetreviews #andylonnanmelder #spmg #deadpool