Anmeldelse: Street Fighter V

Med en gang noen nevner slåssespill sjangeren er det ikke unaturlig at de fleste tenker på Street Fighter. Serien har vært en av de mest gjenkjennelige innen spill så lenge noen kan huske, fra sin barndom i arkade hallene på slutten av 80 tallet til dagens store konkurranse miljø med store events  NorCal Regionals og EVO. Ord som "Hadouken" og "Fireball" er inngrodd i språket vi bruker til å snakke om spill. Derfor er det ikke overraskende at at det er knyttet store forventninger når det nå kommer en ny, nummerert oppfølger til serien som definerte en hel sjanger.

Først en liten tilståelse; Jeg har svært lite erfaring fra denne serien fra før av. Jeg er klar over hvor rart det antageligvis høres ut, men når jeg vokste opp var det hovedsakelig Mortal Kombat, Tekken og Soul Calibur det gikk i. Street Fighter II er kanskje det spillet som har hatt størst innflytelse på slåssepill generelt, men for meg har serien alltid hatt en for bratt læringskurve til at jeg har ville tatt meg bryet med å lære meg spillet. Personlig husker jeg Super Street Fighter II til Super Nintendo hvor jeg fikk griejuling aE.Honda som var den første figuren du slåss mot i spillets arkade modus. Street Fighter var nådeløst, og det er derfor med god grunn jeg har holdt meg på avstand.

Men det har vært slitsomt å høre hvor entusiastiske fansen av denne serien er, uten å kunne ta del i det selv. Dettte bestemte jeg meg for å gjøre noe med, og etter noen ti talls timer i Ultra Street Fighter IV på PC følte jeg at jeg begynte å få grepet på det, men jeg skjønte også fort at flerspillerebasen var alt for langt over mitt nivå til at jeg kom til å ha det gøy med det i lengden. Derfor bestemte jeg meg for å heller vente til Street Fighter V kom ut for å prøve å henge med fra starten.

Med en gang jeg satte meg ned med Street Fighter V var en ting klinkende klart, Dette var et spill for meg. Det tar formelen som har fungert for serien i snart 30 år og puster nytt liv i den på en måte som gir selv meg, en som tidligere hadde skrevet av hele serien som "ikke for meg", noe å strekke meg etter. Street Fighter V finner på samme måte som Mortal Kombat 9 og Tekken 3 det perfekte punktet mellom intuitivt design og dype systemer som verken diskriminerer mot nye eller erfarne spillere. Hvem som helst kan nå plukke opp en kontroller å lære seg spillet på en overfladisk nivå, men om man ønsker å bli god må man virkelig investere tid i å forstå de dypere systemene som er tilstede.

Presentasjonsmessig holder spillet noenlunde høyt nivå, med noen svært klare unntak. Designet til fighterne og bakgrunnene er flotte å se på med nydelig bruk av farger. Musikken stilig og i løpet av få minutter satt jeg å nynnet på melodiene uten at jeg selv la merke til det, Lyd-designet for hver eneste slag og spark er glimrende gjengitt og spillet føles levende. Alt dette står dessverre i sterk kontrast til et par ting. Animasjonene og designet på tilskuerne som beveger seg i bakgrunnen er latterlig dårlig, Giant Bomb's Jason Oestreicher sammenlignet dem med animatrone figurer fra Chucky Cheese restaurantene og han er neimen ikke langt fra merke med den sammenligningen. Mellomsekvensene til historiemodusen ser ut som tidlig bildemanus konsepter som i siste liten ble implementert, de ser rett og slett ikke ferdige ut.

Spillets mangel på moduser er også en helt egen greie. Street Fighter V inneholder per i dag det skjære minimum av hva man forventer i et slåssespill i 2016. Det som er tilstede i dag er; en historiemodus som knapt fortjener navnet, en lokal flerspiller, en "Survival" modus, En treningsmodus, En flerspiller lobby som kun har plass til to personer(!!!), en rangert online flerspiller og en "casual" online flerspiller. Historiemodusen er helt latterlig kortfattet og inneholder som sagt disse fordømte bildemanus sekvensene som verke driver historien videre eller presenterer figurene sine motivasjoner på noen slags meningsfull måte. Lokal flerspilleren fungerer heldigvis som forventet og fungerte ypperlig med Playstation 4's SharePlay funksjon.

"Survival" mousen er tradisjonen tro, men fungerer også som surrogat for manglende Arkade modus. Nedturen her er at hver kamp bare er en runde og at man bringer mengden resterende liv i forrige kamp over til neste. Mellom hver kamp kan man bruke opptjente poeng på å kjøpe forskjellige bonuser man kan ta med seg inn i neste kamp, der iblant muligheten til å fylle opp med liv eller starte kampen med fulle Special metere man bruker for å forsterke angrepene eller utløse Critical Arts angrepet. Resten av modusene fungerer også mer eller mindre som man skulle forvente, men i tiden etter spillet kom ut har det vært store problemer med server kapasiteten og det har vist seg vanskelig å komme inn i flerspiller online kamper. Street Fighter V har også en liten opplærings-sekvens i starten av spillet, men denne lærer deg absolutt ingenting vesentlig om de nye systemene spillet byr på. For å finne ut mer om den måtte jeg lese meg opp på Internett.

Et annet problem som oppstod med server problemene er at spillet ikke sporer fremgangen din når du er offline. Capcom har innført et system som gir deg "Fight Money" for tiden du investerer i spillet. Disse pengene kan du bruke på å kjøpe innhold i butikken (Butikken som ennå ikke er lansert vel og merke). Denne "gulroten" fremstår for meg som den eneste grunnen til å fullføre historie modusen, men hvis du er så uheldig at spillet mister kontakten med serveren mens du spiller, blir du sparket tilbake til menyen og all fremgang som ikke er lagret forsvinner. "Heldigvis" er historiemodusen så kort at det ikke bir noe særlig problem der. Men det er og forblir et stort problem på Survival modusen, hvor du må kjempe deg gjennom 10 - 50 kamper avhengig av hvilken vanskelighetsgrad du har gjort. I et tilfelle hvor jeg spilte på Normal kom jeg opp til kamp nr. 28 av 30 før jeg mistet tilkoblingen til serveren, Det ble en gode 5 - 10 minutter med høylytt banning som følge av dette.

Med 16 fightere å velge mellom (sammenlignet med 44 i Ultra Street Fighter IV) viser det seg at det ikke bare er modusene som mangler i Street Fighter V. Men i Ultra Street Fighter IV hadde base spillet SF IV allerede vært ute i 6 år mens de fleste figurene og banene ble sluppet sporadisk over denne tiden, så akkurat der er jeg ikke særlig bekymret. Hver figur i Street Fighter V spilles på sin egen måte og tilbyr mye variasjon, og selv om jeg må si jeg savner både Blanka og E.Honda så har jeg en mistanke om at vi raskt nok vil se flere kjente ansikt dukke opp etterhvert:

Street Figher V oppstod nemlig gjennom et samarbeid mellom Sony og Capcom. Angivelig var det sistnevnte som ønsket å forene hele spillerbasen sin på én plattform, istedenfor å måtte re-balansere flere versjoner av spillet etterhvert som de gjorde endringer. At Sony betalte deler av regningen for å få spillet eksklusivt til sin konsoll hjalp sikkert også en del på vei for at spillet i det hele tatt ble utviklet. Street Fighter V er tilgjengelig på PS4 og PC med så kallet "Cross-Plattform" støtte som gjør at spillere på PC og PS4 kan spille mot hverandre

Slik jeg har tolket intensjonene til Capcom og Sony så er Street Fighter V den eneste retail utgaven av spillet som vil komme, mens de bygger videre på SFV som en plattform for å lansere mer innhold på etterhvert. Det dette bety er at det mest sannsynligvis ikke kommer en Super Street Fighter V eller en Ultra Street Fighter V, men at oppgraderingene og re-balanseringen man vanligvis forventer av slike utgivelser vil komme digitalt som del av denne "Games as a Service" greia.

Grunnpakken av hva vi får levert i Street Fighter V er meget solid, men uten et klart bilde av veien Sony og Capcom har tenkt å ta videre våger jeg ikke si om dette spillet blir en suksess på høyde med Street Fighter IV eller ikke. Det er teknisk sett det beste slåssespillet jeg har spilt, men med så mye manglende innhold og server problemer blir det vanskelig for meg gi spillet den hederen det antageligvis fortjener. Jeg har ikke vanskelig for å tro at Street Fighter V med litt kjærlighet og omsorg fra Capcom sin side kan bli et helt fantastisk spill, men per i dag klarer ikke spillet bedre enn en Terningkast 4 fra meg.