Anmeldelse: Street Fighter V

Med en gang noen nevner slssespill sjangeren er det ikke unaturlig at de fleste tenker p Street Fighter. Serien har vrt en av de mest gjenkjennelige innen spill s lenge noen kan huske, fra sin barndom i arkade hallene p slutten av 80 tallet til dagens store konkurranse milj med store events  NorCal Regionals og EVO. Ord som "Hadouken" og "Fireball" er inngrodd i sprket vi bruker til snakke om spill. Derfor er det ikke overraskende at at det er knyttet store forventninger nr det n kommer en ny, nummerert oppflger til serien som definerte en hel sjanger.

Frst en liten tilstelse; Jeg har svrt lite erfaring fra denne serien fra fr av. Jeg er klar over hvor rart det antageligvis hres ut, men nr jeg vokste opp var det hovedsakelig Mortal Kombat, Tekken og Soul Calibur det gikk i. Street Fighter II er kanskje det spillet som har hatt strst innflytelse p slssepill generelt, men for meg har serien alltid hatt en for bratt lringskurve til at jeg har ville tatt meg bryet med lre meg spillet. Personlig husker jeg Super Street Fighter II til Super Nintendo hvor jeg fikk griejuling aE.Honda som var den frste figuren du slss mot i spillets arkade modus. Street Fighter var ndelst, og det er derfor med god grunn jeg har holdt meg p avstand.

Men det har vrt slitsomt hre hvor entusiastiske fansen av denne serien er, uten kunne ta del i det selv. Dettte bestemte jeg meg for gjre noe med, og etter noen ti talls timer i Ultra Street Fighter IV p PC flte jeg at jeg begynte f grepet p det, men jeg skjnte ogs fort at flerspillerebasen var alt for langt over mitt niv til at jeg kom til ha det gy med det i lengden. Derfor bestemte jeg meg for  heller vente til Street Fighter V kom ut for prve henge med fra starten.

Med en gang jeg satte meg ned med Street Fighter V var en ting klinkende klart, Dette var et spill for meg. Det tar formelen som har fungert for serien i snart 30 r og puster nytt liv i den p en mte som gir selv meg, en som tidligere hadde skrevet av hele serien som "ikke for meg", noe strekke meg etter. Street Fighter V finner p samme mte som Mortal Kombat 9 og Tekken 3 det perfekte punktet mellom intuitivt design og dype systemer som verken diskriminerer mot nye eller erfarne spillere. Hvem som helst kan n plukke opp en kontroller lre seg spillet p en overfladisk niv, men om man nsker bli god m man virkelig investere tid i forst de dypere systemene som er tilstede.

Presentasjonsmessig holder spillet noenlunde hyt niv, med noen svrt klare unntak. Designet til fighterne og bakgrunnene er flotte se p med nydelig bruk av farger. Musikken stilig og i lpet av f minutter satt jeg nynnet p melodiene uten at jeg selv la merke til det, Lyd-designet for hver eneste slag og spark er glimrende gjengitt og spillet fles levende. Alt dette str dessverre i sterk kontrast til et par ting. Animasjonene og designet p tilskuerne som beveger seg i bakgrunnen er latterlig drlig, Giant Bomb's Jason Oestreicher sammenlignet dem med animatrone figurer fra Chucky Cheese restaurantene og han er neimen ikke langt fra merke med den sammenligningen. Mellomsekvensene til historiemodusen ser ut som tidlig bildemanus konsepter som i siste liten ble implementert, de ser rett og slett ikke ferdige ut.

Spillets mangel p moduser er ogs en helt egen greie. Street Fighter V inneholder per i dag det skjre minimum av hva man forventer i et slssespill i 2016. Det som er tilstede i dag er; en historiemodus som knapt fortjener navnet, en lokal flerspiller, en "Survival" modus, En treningsmodus, En flerspiller lobby som kun har plass til to personer(!!!), en rangert online flerspiller og en "casual" online flerspiller. Historiemodusen er helt latterlig kortfattet og inneholder som sagt disse fordmte bildemanus sekvensene som verke driver historien videre eller presenterer figurene sine motivasjoner p noen slags meningsfull mte. Lokal flerspilleren fungerer heldigvis som forventet og fungerte ypperlig med Playstation 4's SharePlay funksjon.

"Survival" mousen er tradisjonen tro, men fungerer ogs som surrogat for manglende Arkade modus. Nedturen her er at hver kamp bare er en runde og at man bringer mengden resterende liv i forrige kamp over til neste. Mellom hver kamp kan man bruke opptjente poeng p kjpe forskjellige bonuser man kan ta med seg inn i neste kamp, der iblant muligheten til fylle opp med liv eller starte kampen med fulle Special metere man bruker for forsterke angrepene eller utlse Critical Arts angrepet. Resten av modusene fungerer ogs mer eller mindre som man skulle forvente, men i tiden etter spillet kom ut har det vrt store problemer med server kapasiteten og det har vist seg vanskelig komme inn i flerspiller online kamper. Street Fighter V har ogs en liten opplrings-sekvens i starten av spillet, men denne lrer deg absolutt ingenting vesentlig om de nye systemene spillet byr p. For finne ut mer om den mtte jeg lese meg opp p Internett.

Et annet problem som oppstod med server problemene er at spillet ikke sporer fremgangen din nr du er offline. Capcom har innfrt et system som gir deg "Fight Money" for tiden du investerer i spillet. Disse pengene kan du bruke p kjpe innhold i butikken (Butikken som enn ikke er lansert vel og merke). Denne "gulroten" fremstr for meg som den eneste grunnen til fullfre historie modusen, men hvis du er s uheldig at spillet mister kontakten med serveren mens du spiller, blir du sparket tilbake til menyen og all fremgang som ikke er lagret forsvinner. "Heldigvis" er historiemodusen s kort at det ikke bir noe srlig problem der. Men det er og forblir et stort problem p Survival modusen, hvor du m kjempe deg gjennom 10 - 50 kamper avhengig av hvilken vanskelighetsgrad du har gjort. I et tilfelle hvor jeg spilte p Normal kom jeg opp til kamp nr. 28 av 30 fr jeg mistet tilkoblingen til serveren, Det ble en gode 5 - 10 minutter med hylytt banning som flge av dette.

Med 16 fightere velge mellom (sammenlignet med 44 i Ultra Street Fighter IV) viser det seg at det ikke bare er modusene som mangler i Street Fighter V. Men i Ultra Street Fighter IV hadde base spillet SF IV allerede vrt ute i 6 r mens de fleste figurene og banene ble sluppet sporadisk over denne tiden, s akkurat der er jeg ikke srlig bekymret. Hver figur i Street Fighter V spilles p sin egen mte og tilbyr mye variasjon, og selv om jeg m si jeg savner bde Blanka og E.Honda s har jeg en mistanke om at vi raskt nok vil se flere kjente ansikt dukke opp etterhvert:

Street Figher V oppstod nemlig gjennom et samarbeid mellom Sony og Capcom. Angivelig var det sistnevnte som nsket forene hele spillerbasen sin p n plattform, istedenfor mtte re-balansere flere versjoner av spillet etterhvert som de gjorde endringer. At Sony betalte deler av regningen for f spillet eksklusivt til sin konsoll hjalp sikkert ogs en del p vei for at spillet i det hele tatt ble utviklet. Street Fighter V er tilgjengelig p PS4 og PC med s kallet "Cross-Plattform" sttte som gjr at spillere p PC og PS4 kan spille mot hverandre

Slik jeg har tolket intensjonene til Capcom og Sony s er Street Fighter V den eneste retail utgaven av spillet som vil komme, mens de bygger videre p SFV som en plattform for lansere mer innhold p etterhvert. Det dette bety er at det mest sannsynligvis ikke kommer en Super Street Fighter V eller en Ultra Street Fighter V, men at oppgraderingene og re-balanseringen man vanligvis forventer av slike utgivelser vil komme digitalt som del av denne "Games as a Service" greia.

Grunnpakken av hva vi fr levert i Street Fighter V er meget solid, men uten et klart bilde av veien Sony og Capcom har tenkt ta videre vger jeg ikke si om dette spillet blir en suksess p hyde med Street Fighter IV eller ikke. Det er teknisk sett det beste slssespillet jeg har spilt, men med s mye manglende innhold og server problemer blir det vanskelig for meg gi spillet den hederen det antageligvis fortjener. Jeg har ikke vanskelig for tro at Street Fighter V med litt kjrlighet og omsorg fra Capcom sin side kan bli et helt fantastisk spill, men per i dag klarer ikke spillet bedre enn en Terningkast 4 fra meg.