Bokanmeldelse: Masters of Doom - David Kushner

Denne gjengen her forandret alt!

Lennon og MacCartney, Mercury og Bowie, Carmack og Romero. Når to viljesterke og nytenkende personligheter kommer sammen kan det gi fantastiske resultater. For Bowie og Mercury ledet det til det jeg personlig anser som den beste sangen som noen sinne har blitt produsert (Under Pressure fra 1981). Lennon og MacCartney kjenner vi alle fra Beatles, kanskje tidenes popgruppe. Carmack og Romero derimot, er det ikke sikkert mannen i gata kjenner igjen navnet på sånn uten videre, men de har ikke vært noe mindre innflytelsesrike av den grunn. "The Two John's" var med på å revolusjonere PC spilling på begynnelsen av 90 tallet, og jaggu har vi mye å takke dem for.

David Kushner tar i boken Masters of Doom for seg livene til John Carmack og John Romero. Fra deres tidlige år hvor de begge var misforstått og langt fra "normalen", til nå nesten 30 år senere hvor de blir sett på som legender av de som vet hva iD Software har betydd for spillindustrien. Begge kom fra tøffe oppvekster, Carmack tilbrakte blant annet et år i ungdomsfengsel for å ha forsøkt å stjele en Apple II maskin fra en skole og Romero slet med en streng stefar som aldri forstod hvorfor sønnen tilbrakte så mye tid på spill, og som gav han regelmessig juling hver gang han oppdaget at han hadde vært i den lokale spillehallen.

Forfatteren tar seg god tid til å sette opp hvor forskjellige de to faktisk var. Romero var utagerende og hyperaktiv, mens Carmack var innadvent og smartere enn de fleste. Dette gjør at jeg bare i løpet av de første to kapitlene allerede var spent på hvordan disse to i det hele tatt endte opp sammen, og hvordan det i alle dager gikk seg til at to så forskjellige personer kom til å skape flere av de viktigste spillene i PCens historie. Boken sier det best når den konstaterer at i slutten av 1995 var Doom den mest installerte programvaren på PC, foran Windows 95.

Neimen er det ikke Super Mar... Dangerous Dave ja. Nettopp!

Boken er full av ville historier fra tiden iD Software herjet som den fremste utvikleren av PC spill. Historier som når de lagde en PC versjon av Super Mario Bros. 3 som de sendte til Nintendo. En versjon som mange trodde var umulig å lage basert på teknologien som var tilgjengelig for PC på den tiden. De kalte demoen "Dangerous Dave in Copyright Infringement" etter de relativt tamme Dangerous Dave spillene de på den tiden lagde for SoftDisk. Dette er bare en av mange eksempler boken drar frem om hvordan Carmack, Romero og resten av iD Software hele tiden sprengte grensene for hva som var trodd mulig. Og underveis i all eksperimenteringen deres skapte de nesten egenhendig førstepersonsskytespill sjangeren.

Og vips var Førstepersonsskyespill sjangeren skapt.

Masters of Doom skyr heller ikke vekk fra å vise de ikke fult så positive sidene av personlighetene deres heller. Carmack sliter med å forholde seg til mennesker og blir oppfattet som kald av sine kollegaer, Romero er konfliktsky og kommer til stadighet med grandiose utsagn om hvor revolusjonerende de planlagde spillene hans kommer til å bli. Når suksessen er et faktum, går det til hodet på flere av de ansatte hos ID Software og da mest av alle Romero. Her gjør forfatteren en kjempe jobb med å lose oss gjennom den endelige skjebnen til samarbeidet mellom Carmack og Romero slik at det blir mye lettere å forstå for oss som står på utsiden.

Forfatter David Kushner har skapt denne boken på grunnlag av intervjuer han gjorde med karene fra iD software i en periode over seks år. Derfor synes jeg det svært imponerende at dialogen flyter som den gjør. Jeg tror virkelig på at alt som blir sagt, kan ha vært sagt av personene det krediteres til. Dette var ett av problemene jeg hadde med boken "The Console Wars" av Blake J. Harris (som jeg forøvrig anmeldte her om dagen). I Console Wars følte jeg ofte at SEGA ble presentert som i et litt bedre lys enn Nintendo og at de nærmest var ufeilbare og at de hele tide var forut for sin tid. iD Software reagerer på det som skjer rundt dem, og selv om iD var et revolusjonerende selskap, gikk de på en smell og to de også, noe boken ikke prøver å legge skjul på.

Dette er en av de bøkene som bare må leses, her trenger du ikke ha noen spesiell forkjærlighet for verken iD Software eller spillene de har skapt for å like. Masters of Doom burde nærmest vært pensum lesning på ungdomsskoler rundt om i verden, for hadde jeg lest denne boken i mine formative år, hadde jeg kanskje hatt større forståelse for hvor mye som faktisk går inn i å skape noe fra bunnen av. Dette er lærdom som ikke bare er anvendelig for oss som har interessen for spill, men alle som planlegger å starte noe sammen med andre. Selv de mest usannsynlige av partnere kan skape noe stort, men det betyr ikke at samarbeidet nødvendigvis er sunt, eller at det kommer til å vare i evig tid.

Jeg sitter allerede å lurer på om jeg skal lese den igjen...

#spillmagasinetreview