Intervju: Hidetaka Miyazaki, Mannen bak Dark Souls.



 

Disclaimer: Dette intervjuet hadde ikke vært mulig uten hjelp fra Bandai Namco

Forrige tirsdag reiste jeg og Øyvind Steinkopf Sund fra Gamer.no ned til Hamburg for å få en sniktitt på storspillet Dark Souls III. Jeg har aldri vært på slike events før så for min del var dette en ny og ganske spennende opplevelse. Jeg hadde vært i kontakt med en representant fra Bandai Namco Entertainment Europe om hvordan det hele skulle gå for seg, og vi i Spillmagasinet ble fortalt at selveste Hidetaka Miyazaki, Skaperen av Demon's Souls og Dark Souls serien kom til å være der, men at han dessverre var full booket på intervju. 

Dette hadde vi selvfølgelig full forståelse for, dette var jo andre dagen av eventen de hadde satt opp i Hamburg og bare på den ene dagen jeg skulle være der kom det til å være bortimot 80 personer fra spillpressen verden over til stedet, så som sagt, full forståelse for at Mr. Miyazaki var full booket.

Heldigvis for meg, fikk jeg god kontakt med mine finske "kolleger" og de hadde klart å sikre seg et intervju. Så i et desperat forsøk på å skaffe innhold til bloggen min spurte jeg både dem og Bandai Namco om det var greit at de tok med lydopptakeren min slik at vi fra den norske spillpressen også fikk "et slags intervju" ut av det. Alle var enige om at dette var en god ide og her er vi.

Vi har sikret et oss et intervju med selveste Hidetaka Miyazaki. 

Panu Saarenoja fra det finske nettstedet Pelaaja og en som het Christian fra Gamespot Germany stod for intervjuet
Sammen med Miyazaki var Atuso Yoshimura som er Bandai Namco's produsent på Dark Souls III, I intervjuet fungerte han som oversetter.
Oversettingen til norsk er det jeg som har tatt meg av

Her er et utdrag av dette intervjuet:

En av de nye tingene i Dark Souls III er "Heat Up" systemet. Er dette noe dere planla å ha med fra begynnelsen av utviklingen eller er dette noe som vokstre frem som følge av utviklingen?

Vi planla å ha det med fra starten av. Vi har designet hver eneste Boss kamp rundt dette systemet og vi har brukt dette systemet for å gjøre Boss kjempene dere vil møte denne gangen mer unike. Vi regnet også med at fansen ville se noe nytt denne gangen så dette systemet lot teamet designe for noen virkelig unike kamper.

Kan dere forklare hvordan dette nye "Heat Up" systemet fungerer? Har vi ikke sett noe lignende i tidligere Dark Souls spill?

Vel, først og fremst ville vi ikke at Boss kampene skulle føles som et Deja Vu, det er vel den egentlige grunnen til at vi la til dette systemet. Kampene blir litt mer uforutsigbare og spennende på den måten. Jo vi hadde noe lignende i Dark Souls 1, hvor enkelte Boss kjemper ville endre seg i løpet av kampen, men i Dark Souls III kommer alle bossene til å ha dette. Noen av bossene vil også ha overraskelser du kanskje ikke vil se komme som følge av Heat Up systemet.

Souls serien er kjent for å ha mye historie gjemt bak kulissene, men verdenene dere skaper er egner seg også svært godt til de å bare løpe rundt mens man dreper monstre, Hvordan designer dere for dette?

Tempo er det viktigste, og Miyazaki ser alltid for seg en rekkefølge han har lyst til å gå løs på monstrene i, så det er vel det de to viktigste elementene som vi legger til grunn når vi designer nivåene. Når det kommer til vanskelighetsgraden så designer vi den på en måte hvor det viktigste er at spilleren forstår hvorfor det gikk galt for han og at dette var hans "skyld", så gjenstår det å se om han kan bruke informasjonen han opptjente seg gjennom den opplevelsen til å få et bedre utfall neste gang han møter den samme utfordringen og lignende utfordringer i fremtiden. På den måten er vanskelighetsgraden også en del av designet vårt.

Souls serien har en relativt stor fanskare rundt om i verden, Hvor mye hører dere på tilbakemeldingene de kommer med når dere designer disse spillene?

Først og fremst synes vi tilbakemeldingene er svært hjelpsomme, og vi er alltid glade for å høre innspillene deres. Tilbakemeldingene vi får er jo basert på alle de timene de har investert i spillene våre og vi er svært glade for å se at fansen liker spillene våre og at de er villige til å gi tilbakemeldinger på denne måten. Vi har tatt til følge flere innspill som har kommet mens vi har utviklet Dark Souls III,

Hvordan var det for dere nå som dere endelig kunne forlate de gamle konsollene til fordel for den nye generasjonen? Er det noe dere kan gjøre nå som dere ikke kunne før, og hvordan har opplevelsen rundt utviklingen blitt påvirket av dette?

Den største forskjellen er hvor mye mer minne vi har tilgjengelig. Dette har tillatt oss å for eksempel legge flere animasjoner inn i kampene, for eksempel angreps animasjonene. Dette tillater oss også til å ha en mye større skala på nivåene i spillet. Miyazaki liker å jobbe med ganske kompliserte tredimensjonale kart, og denne nye hardwaren har gjort dette mulig for oss.

Mener dere at spillere nå til dags har det for lett? Er spillene deres et slags svar på denne trenden?

Det ligger en slags sannhet i at spill i disse dager er lettere for spillere å fullføre enn de var for 20 år siden, men vi ser på dette som en god ting, og Dark Souls, selv om det er vanskelig, er noe spillere burde klare å fullføre uansett hvilket ferdighetsnivå de har. Dette er noe vi ser på som en god ting og Miyazaki ser ikke på selv som så veldig god i Dark Souls. Men selv om vi mener lette spill er en god ting, mener vi at det finnes en plass for vanskelige spill i markedet også, og det må ikke forsvinne.

Ser dere for dere at dere kan lage noe mer lettbeint i fremtiden, noe mer vennlig mot spillerne?

Selvfølgelig, men vi tror også at Dark Souls III kan være et godt punkt for nybegynnere å hoppe på serien. Spillet handler veldig mye om å overkomme vanskelighetsgraden gjennom det å bli bedre, dette bærer med seg en slags følelse av å ha oppnådd noe i et spill, og det tror vi kan være en god følelse å gi spillerne våre, både gamle og nye.

I Japan så Miyazaki en video av en 70 år gammel mann som spilte Dark Souls og han døde i spillet så mange ganger, men det virket til at han likte spillet likevel. Og derfor vil Miyazaki anbefale spillene sine til de som ikke har prøvd slike spill før. Hehe, men han kan jo ikke garantere at de kommer til å nyte opplevelsen.

Og til slutt til Mr. Miyazaki; Hva er du mest stolt over når du ser tilbake på å ha utviklet Souls spillene så lenge?

Oi, Det... Det er et vanskelig spørsmål å svare på. Jeg har aldri sett på det på den måten. Det er liksom ikke et spesifikt øyeblikk som stikker seg ut. Jeg har ikke kommet til det punktet i livet hvor jeg ser tilbake på hva jeg er stolt og ikke stolt over. Men om jeg hadde måtte velge en ting, så må det være måten fansen har omfavnet spillene vi har skapt. Det er noe jeg føler meg ganske stolt over nå når jeg tenker på det. Jeg er veldig glad for å se at de liker spillene.

 

Så der har du det. Intervjuet med en legende innen spill industrien. Jeg var så heldig at jeg fikk møte Miyazaki i løpet av eventen og han virket som en svært hyggelig og ydmyk mann. Jeg vil takke Mr. Miyazaki, Mr. Yoshimura, Petter Adolfsson og resten av teamet bak eventen for en flott og begivenhetsrik opplevelse, og jeg håper å se dere alle igjen ved en senere anledning



#SPMG #Intervju

Én kommentar

Kattis17

29.04.2016 kl.22:39

Dette er kult!

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits