Early Access til 600 kroner?


 

Det har blitt skrevet og laget Youtube videoer mye frem og tilbake angående den ?nye? forretnings-modellen utgivere som for eksempel Capcom og Square Enix bruker nå om dagen. Spillene jeg referer til i dette tilfellet er Street Fighter V og Hitman. Førstnevnte ble sluppet for et par-tre uker siden med det absolutte minimum av hva man forventer av et slåssespill. Hitman derimot kommer ikke med det engang. I Hitman Intro Pack som blir sluppet i morgen har utvikler IO Interactive kun inkludert to korte opplæringsoppdrag og ett forholdsvis stort hovedoppdrag. Er dette fremtiden til spillindustrien? Skal vi betale fullpris for spillet før det i det hele tatt er ferdig satt sammen? 

Jeg pleier ikke å legge meg opp i hva spill koster. Når internettkrigerne på Reddit, Steam og Neogaf tidligere i år gråt sine modige tårer over at de mente The Witness var overpriset sukket jeg bare dypt. For det første var det smertelig åpenbart at de fleste ikke hadde spilt det 20 timer(++) lange spillet og at dette var mer en vendetta mot spillskaperen på grunn av "oppfattet arroganse", og for det andre er spill verdt det folk er villig til å betale for det. Jeg personlig hadde mye heller betalt 600 kroner for The Witness enn 270 kroner (Som er hva The Witness koster) for mye av det Early Access mølet som folk kjøper for fullpris på Steam nå om dagen, men det er selvfølgelig en smakssak.

 


Du er i min bok på bærtur hvis du ikke mener at The Witness er verdt lusne 270 spenn

Likevel så forsvarte jeg Kojima og (grøss) Konami for å lansere Metal Gear Solid V: Ground Zeroes til 350 kroner. Og det var et spill som i følge Internett kun hadde en spilletid på 45 minutter. Det fordi spillet hadde langt lengre spilletid en 45 minutter, jeg brukte omtrent 18 timer på å fullføre det, og fordi dette var vår første smakebit på systemene som kom til å bli en integral del av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain som vi viste kom ut på sikt. Ground Zeroes ble etterhvert satt ned i pris som følge av opprøret på forumene, noe jeg synes blir litt for dumt. Hvis Konami mente spillet var verdt 350 kroner, og folk faktisk kjøpte det til 350 kroner, ja da burde de få lov til å ta 350 kroner for det i min bok. Jeg var mer enn villig til å betale det i dette tilfellet.

Men tilbake til fremtiden. Det er verken meningen eller min jobb å spille «Djevelens Advokat» for utgiverne. Jeg er her for å gi min mening på det som skjer og jeg mener at Capcom og Square Enix ikke nødvendigvis gjør noe galt i måten de håndterer Street Fighter V og Hitman. Vel sistnevnte gjenstår å se, men hør meg ut:

Begge spillene ligger til fullpris (rundt 5-600 kroner avhengig av plattform) og kommer med løfter om mer «gratis» innhold i fremtiden. Med Hitman kan du også velge å bare kjøpe Intro pakken for å teste om du liker det eller ikke. Denne pakken koster rett over hundre kroner, som virker som en fair pris for hva du får.


Street Fighter V sin suksess er avhengig av at de proffe spillerne plukker det opp før store turneringer. Hvis de kan få spillet ut på markedet, noe uferdig men med et solid gameplay, en rekke figurer som alle er noelunde forskjellige og med de modusene proffene forventer skal være der (som Versus og Online Multiplayer) så er det i mine øyne godt nok frem til de kan levere resten av innholdet. Dette fordi Street Fighter V nå nærmest er garantert en brukerbase på både Playstation 4 og PC noe som lover bra for levetiden til spillet. Hadde Capcom ikke sluppet det før Capcom Cup eller en av de andre store turneringene som foregår nå om dagen, er sjansene store for at spillet ikke ville fått den brukerbasen det nå ser ut til å få, I hvert fall ikke før neste gang en slik mulighet hadde presentert seg.
 


Allerede kvelden før det sto i butikkhyllene hadde Street Fighter V skapt historie når Daigo Umehara, en av tidenes beste Street Fighter spillere tapte mot Hip Hop artist/Street Fighter amatør Lupe Fiasco

Hitman derimot blir et litt annet dyr. Jeg har vært fan av den serien i mange mange år så unnskyld meg om jeg virker litt partisk i denne saken. Jeg skulle mer enn gjerne sett et Hitman spill på størrelsen med Hitman: Blood Money bli sluppet i morgen. Ingenting hadde gjort meg gladere. Men realiteten er vel kanskje den at det ikke er den store etterspørselen for den typen spill folk tror at Hitman er. Nøyaktige salgstall for serien er vanskelig å få tak på ettersom spillene hovedsakelig har vært noe man spiller på PC. Men når Absolution, seriens desidert svakeste spill og det som viker mest fra den tradisjonelle Hitman oppskriften, er det som har solgt mest i nyere tid, skjønner jeg at Square Enix vil prøve å presentere spillet på en litt annen måte hvis IO Interactive nå vil prøve å gå tilbake til røttene av serien.

Modellen Square Enix og IO har valgt kan potensielt låne seg svært godt til Hitman serien. For at de av dere som ikke har spilt Hitman før skal forstå det jeg nå skal gå inn på, må jeg først forklare litt hvordan disse spillene fungerer. Hvert oppdrag i Hitman serien er et stort område hvor det befinner seg en eller flere personer du skal ta av dage. Mulighetene du har til å nå målene dine er mange, og spillet forventer at du skal prøve å feile en del. Ikke bare det, men mens du utfører oppdraget så er sjansene store for at du oppdager andre måter å fullføre oppdraget ditt på, som du kanskje vil prøve senere for å få en høyere poengsum på slutten av oppdraget.

 


Ikke bare tror jeg at måten spillet blir gitt ut på kan holde spillerne intressert over lengre tid, men det gir også Square Enix og IO Interactive muligheten til å markedsføre spillet gjennom hele året, noe Hitman serien kan ha godt av.

Dette gjør at spillerne, i hvert fall spillere som meg, kjører gjennom det samme oppdraget om og om igjen til vi har prøvd de fleste åpenbare kombinasjoner. Noe jeg liker ennå bedre er når jeg snakker med andre Hitman spillere og finner ut at de har løst oppdraget på en helt annen måte enn meg, da kan jeg nesten ikke vente til jeg kommer hjem for å få prøvd denne nye taktikken ut. Hvert oppdrag blir som en hjernetrimoppgave som kan løses på mange forskjellige måter.

Hitman: Blood Money består av 13 slike oppdrag og er et spill jeg har godt over 100 timer i, nettopp fordi det er så gøy å hele tiden prøve nye ting. Jeg har sett størrelsen på det første oppdraget man får med dette nye Hitman spillet, og det er svært. På størrelse med, om ikke større enn, det største oppdraget i Blood Money. Så hvis IO Interactive og Square Enix nå kan gi ut ett oppdrag på den størrelsen hver måned resten av året slik at vi får totalt 10 oppdrag, da tror jeg ikke det er mange som kan klage på hva man får for 600 kroner. 

Kjerne-fansen av Hitman serien elsker å ta dypdykk i slike oppdrag å finne ut alle mulige scenario i disse oppdragene og det denne modellen tilbyr er muligheten til å ta slike dypdykk en nivå om gangen. Ja, det er kanskje ikke heldig at det nå er IO og Square som detaljstyrer når du skal få spille, og hva du skal få spille av spillet deres.

I Blood Money, hvor du fikk alle oppdragene dagen spillet kom ut, hadde du selvfølgelig muligheten til å kjøre gjennom spillet dagen du fikk det for så å velge hvilke baner du er interessert i å ta slike dypdykk i etterhvert. Jeg kommer for eksempel på en eller to baner fra Blood Money jeg helst ikke vil spille flere ganger, så hvis denne modellen skal fungere så må nesten alle nivåene holde samme høye kvalitet som det oppdraget jeg har fått sett.

Men all min spekulasjon blir selvfølgelig ren hypotese. Jeg aner ikke hva planene IO og Square Enix har for Hitman faktisk er og om Capcom klarer å levere på løftene de har gitt gjenstår å se. Men det jeg vet om Street Fighter V, og forhåpentligvis får bekreftet om Hitman i morgen er at Capcom og IO Interactive har skapt gode grunnlag de kan bygge videre på med disse planlagde innholdsoppdateringene. Er grunnlaget alene verdt 600 kroner? Det blir opp til deg å bestemme, men hvis ting går den veien jeg håper det går for Street Fighter V og Hitman, så tror jeg vi kan se konturene av «Games as a Service» fremtiden bli formet rett foran øynene våre.

#spilmagasinet #SPMG #spill #gaming #AndyLonn #Hitman #StreetFighterV #SFV #Norsk

2 kommentarer

Hilde

11.03.2016 kl.19:36

600 kr for et fullført spill synes jeg til og med er for dyrt. Men det er nok en smakssak :) Kjøper helst spill når de er på tilbud :)

AndyLonn

12.03.2016 kl.16:48

Hilde: Smakssak det og selvfølgelig, Spill var mye dyrerer før i tiden, og 600 kroner synes jeg er fair pris for et produkt som gir deg mange timers underholdning, Men jeg er for et system hvor vi kan ha forskjellig prissetting alt etter hva slags spill det er, 600 eller bust funker ikke for middelmådige spill, men det er en annen blogg for en annen tid.

Takk for at du leste :)

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits