Early Access til 600 kroner?


 

Det har blitt skrevet og laget Youtube videoer mye frem og tilbake angende den ?nye? forretnings-modellen utgivere som for eksempel Capcom og Square Enix bruker n om dagen. Spillene jeg referer til i dette tilfellet er Street Fighter V og Hitman. Frstnevnte ble sluppet for et par-tre uker siden med det absolutte minimum av hva man forventer av et slssespill. Hitman derimot kommer ikke med det engang. I Hitman Intro Pack som blir sluppet i morgen har utvikler IO Interactive kun inkludert to korte opplringsoppdrag og ett forholdsvis stort hovedoppdrag. Er dette fremtiden til spillindustrien? Skal vi betale fullpris for spillet fr det i det hele tatt er ferdig satt sammen? 

Jeg pleier ikke legge meg opp i hva spill koster. Nr internettkrigerne p Reddit, Steam og Neogaf tidligere i r grt sine modige trer over at de mente The Witness var overpriset sukket jeg bare dypt. For det frste var det smertelig penbart at de fleste ikke hadde spilt det 20 timer(++) lange spillet og at dette var mer en vendetta mot spillskaperen p grunn av "oppfattet arroganse", og for det andre er spill verdt det folk er villig til betale for det. Jeg personlig hadde mye heller betalt 600 kroner for The Witness enn 270 kroner (Som er hva The Witness koster) for mye av det Early Access mlet som folk kjper for fullpris p Steam n om dagen, men det er selvflgelig en smakssak.

 


Du er i min bok p brtur hvis du ikke mener at The Witness er verdt lusne 270 spenn

Likevel s forsvarte jeg Kojima og (grss) Konami for lansere Metal Gear Solid V: Ground Zeroes til 350 kroner. Og det var et spill som i flge Internett kun hadde en spilletid p 45 minutter. Det fordi spillet hadde langt lengre spilletid en 45 minutter, jeg brukte omtrent 18 timer p fullfre det, og fordi dette var vr frste smakebit p systemene som kom til bli en integral del av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain som vi viste kom ut p sikt. Ground Zeroes ble etterhvert satt ned i pris som flge av opprret p forumene, noe jeg synes blir litt for dumt. Hvis Konami mente spillet var verdt 350 kroner, og folk faktisk kjpte det til 350 kroner, ja da burde de f lov til ta 350 kroner for det i min bok. Jeg var mer enn villig til betale det i dette tilfellet.

Men tilbake til fremtiden. Det er verken meningen eller min jobb spille Djevelens Advokat for utgiverne. Jeg er her for gi min mening p det som skjer og jeg mener at Capcom og Square Enix ikke ndvendigvis gjr noe galt i mten de hndterer Street Fighter V og Hitman. Vel sistnevnte gjenstr se, men hr meg ut:

Begge spillene ligger til fullpris (rundt 5-600 kroner avhengig av plattform) og kommer med lfter om mer gratis innhold i fremtiden. Med Hitman kan du ogs velge bare kjpe Intro pakken for teste om du liker det eller ikke. Denne pakken koster rett over hundre kroner, som virker som en fair pris for hva du fr.


Street Fighter V sin suksess er avhengig av at de proffe spillerne plukker det opp fr store turneringer. Hvis de kan f spillet ut p markedet, noe uferdig men med et solid gameplay, en rekke figurer som alle er noelunde forskjellige og med de modusene proffene forventer skal vre der (som Versus og Online Multiplayer) s er det i mine yne godt nok frem til de kan levere resten av innholdet. Dette fordi Street Fighter V n nrmest er garantert en brukerbase p bde Playstation 4 og PC noe som lover bra for levetiden til spillet. Hadde Capcom ikke sluppet det fr Capcom Cup eller en av de andre store turneringene som foregr n om dagen, er sjansene store for at spillet ikke ville ftt den brukerbasen det n ser ut til f, I hvert fall ikke fr neste gang en slik mulighet hadde presentert seg.
 


Allerede kvelden fr det sto i butikkhyllene hadde Street Fighter V skapt historie nr Daigo Umehara, en av tidenes beste Street Fighter spillere tapte mot Hip Hop artist/Street Fighter amatr Lupe Fiasco

Hitman derimot blir et litt annet dyr. Jeg har vrt fan av den serien i mange mange r s unnskyld meg om jeg virker litt partisk i denne saken. Jeg skulle mer enn gjerne sett et Hitman spill p strrelsen med Hitman: Blood Money bli sluppet i morgen. Ingenting hadde gjort meg gladere. Men realiteten er vel kanskje den at det ikke er den store ettersprselen for den typen spill folk tror at Hitman er. Nyaktige salgstall for serien er vanskelig f tak p ettersom spillene hovedsakelig har vrt noe man spiller p PC. Men nr Absolution, seriens desidert svakeste spill og det som viker mest fra den tradisjonelle Hitman oppskriften, er det som har solgt mest i nyere tid, skjnner jeg at Square Enix vil prve presentere spillet p en litt annen mte hvis IO Interactive n vil prve g tilbake til rttene av serien.

Modellen Square Enix og IO har valgt kan potensielt lne seg svrt godt til Hitman serien. For at de av dere som ikke har spilt Hitman fr skal forst det jeg n skal g inn p, m jeg frst forklare litt hvordan disse spillene fungerer. Hvert oppdrag i Hitman serien er et stort omrde hvor det befinner seg en eller flere personer du skal ta av dage. Mulighetene du har til n mlene dine er mange, og spillet forventer at du skal prve feile en del. Ikke bare det, men mens du utfrer oppdraget s er sjansene store for at du oppdager andre mter fullfre oppdraget ditt p, som du kanskje vil prve senere for f en hyere poengsum p slutten av oppdraget.

 


Ikke bare tror jeg at mten spillet blir gitt ut p kan holde spillerne intressert over lengre tid, men det gir ogs Square Enix og IO Interactive muligheten til markedsfre spillet gjennom hele ret, noe Hitman serien kan ha godt av.

Dette gjr at spillerne, i hvert fall spillere som meg, kjrer gjennom det samme oppdraget om og om igjen til vi har prvd de fleste penbare kombinasjoner. Noe jeg liker enn bedre er nr jeg snakker med andre Hitman spillere og finner ut at de har lst oppdraget p en helt annen mte enn meg, da kan jeg nesten ikke vente til jeg kommer hjem for f prvd denne nye taktikken ut. Hvert oppdrag blir som en hjernetrimoppgave som kan lses p mange forskjellige mter.

Hitman: Blood Money bestr av 13 slike oppdrag og er et spill jeg har godt over 100 timer i, nettopp fordi det er s gy hele tiden prve nye ting. Jeg har sett strrelsen p det frste oppdraget man fr med dette nye Hitman spillet, og det er svrt. P strrelse med, om ikke strre enn, det strste oppdraget i Blood Money. S hvis IO Interactive og Square Enix n kan gi ut ett oppdrag p den strrelsen hver mned resten av ret slik at vi fr totalt 10 oppdrag, da tror jeg ikke det er mange som kan klage p hva man fr for 600 kroner. 

Kjerne-fansen av Hitman serien elsker ta dypdykk i slike oppdrag finne ut alle mulige scenario i disse oppdragene og det denne modellen tilbyr er muligheten til ta slike dypdykk en niv om gangen. Ja, det er kanskje ikke heldig at det n er IO og Square som detaljstyrer nr du skal f spille, og hva du skal f spille av spillet deres.

I Blood Money, hvor du fikk alle oppdragene dagen spillet kom ut, hadde du selvflgelig muligheten til kjre gjennom spillet dagen du fikk det for s velge hvilke baner du er interessert i ta slike dypdykk i etterhvert. Jeg kommer for eksempel p en eller to baner fra Blood Money jeg helst ikke vil spille flere ganger, s hvis denne modellen skal fungere s m nesten alle nivene holde samme hye kvalitet som det oppdraget jeg har ftt sett.

Men all min spekulasjon blir selvflgelig ren hypotese. Jeg aner ikke hva planene IO og Square Enix har for Hitman faktisk er og om Capcom klarer levere p lftene de har gitt gjenstr se. Men det jeg vet om Street Fighter V, og forhpentligvis fr bekreftet om Hitman i morgen er at Capcom og IO Interactive har skapt gode grunnlag de kan bygge videre p med disse planlagde innholdsoppdateringene. Er grunnlaget alene verdt 600 kroner? Det blir opp til deg bestemme, men hvis ting gr den veien jeg hper det gr for Street Fighter V og Hitman, s tror jeg vi kan se konturene av Games as a Service fremtiden bli formet rett foran ynene vre.

#spilmagasinet #SPMG #spill #gaming #AndyLonn #Hitman #StreetFighterV #SFV #Norsk

2 kommentarer

Hilde

11.03.2016 kl.19:36

600 kr for et fullfrt spill synes jeg til og med er for dyrt. Men det er nok en smakssak :) Kjper helst spill nr de er p tilbud :)

AndyLonn

12.03.2016 kl.16:48

Hilde: Smakssak det og selvflgelig, Spill var mye dyrerer fr i tiden, og 600 kroner synes jeg er fair pris for et produkt som gir deg mange timers underholdning, Men jeg er for et system hvor vi kan ha forskjellig prissetting alt etter hva slags spill det er, 600 eller bust funker ikke for middelmdige spill, men det er en annen blogg for en annen tid.

Takk for at du leste :)

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits