Inntrykk: Dark Souls III

Format: PC, PS4 og Xbox One
Sjanger: Action RPG
Utg. dato: 12.04.2016

Inntrykket ble gjort mulig av Bandai Namco

Nå har jeg fått spilt rundt 17 timer av Dark Souls III, og føler at jeg nå kan sammenligne inntrykket jeg sitter med nå med det jeg har spilt tidligere. Til hardbarka Souls fan vil jeg først og fremst si: Ikke vær redd, jeg skal gjøre mitt ytterste for å ikke spoile noe for dere. Dette inntrykket handler mer om følelsene jeg sitter med rundt selve spillet og ikke nødvendigvis innholdet som er der.

Første ting først: En av de største bekymringene jeg satt med etter første gangen jeg spilte Dark Souls III var hvor fleksibelt det kom til å være. Jeg unnlot å skrive om det i det forrige inntrykket mitt fordi jeg ikke følte jeg hadde en god nok forståelse rundt de nye systemene til å kunne si det enten eller.

Nå kan jeg heldigvis si at denne bekymringen var grunnløs. Dark Souls III er veldig fleksibelt og ikke bare når det kommer til hvordan man distribuerer poengene i nivå systemet. Det finnes også en rekke elementer i spillet som til de grader endrer måten du spiller på. Dette strekker seg fra Skill systemet som vesentlig endrer strategiene du bruker for å ta for deg fiendene til spesielle ringer og andre gjenstander som du valgfritt kan ta i bruk for å forme spillopplevelsen til slik du liker å spille.

Fiende variasjonen så langt har vært ganske god, og for de som anket på om FromSoftware var begynt å gå tom for ideer når det kommer til creepy design så kan jeg gledelig melde at det slettes ikke er tilfellet. Jeg skal  ikke gå for mye inn på akkurat dette med det er noen design som henter inspirasjon fra norrøn mytologi, og her synes jeg From Software har vært flinke til å respektere forventningene man har til slike design, men likevel gjort dette til "sitt eget".

Boss kampene jeg har sett så langt er bedre som konsept enn de er i utførelsen. Dark Souls III låner som kjent spillmotoren fra Bloodborne, og dette sammen med at spillet nå bare kommer ut på de nye konsollene gjør at bosskampene er både større og mer spektakulære enn tidligere. Dette ser dessverre ut til å ha kommet på bekostning av vanskelighetsgraden. Jeg satte meg egentlig aldri særlig fast på en boss, ikke mer enn at jeg måtte spille den en par - tre ganger før jeg fikk has på den. Dette kan selvfølgelig ha noe med at jeg har spilt mesteparten av det jeg har fått spilt til nå tidligere eller at jeg rett og slett har blitt bedre i denne typen spill (ja, liksom). Første gang jeg spilte Dark Souls III satt jeg i nesten en time med den aller første bossen, men nå har jeg generelt sett ikke hatt særlig problem med noen av dem. I hvertfall ikke på måten jeg sliter med bossene i det første Dark Souls.

Noen av bossene føles mer ut som Legend of Zelda bosser en tradisjonelle Dark Souls bosser, men det er ikke en sammenligning Dark Souls III tar skade av.

I det første spillet syntes jeg at mye av frustrasjonen rundt vanskelighetsgraden kom fra at spillet "brøt sine egne regler" ved å spille på forventningene dine om hvordan fiender oppfører seg. og dette har jeg ikke sett at Dark Souls III gjør ennå. Dette er noe jeg personlig setter pris på, men som jeg tror kjerne fansen kommer til å bli irritert over. Her henviser jeg dem til noe min kjære Farmor alltid sa: "Ein kan ikkje gjera adle til lags".

Miyazaki sa selv i intervjuet vi i Spillmagasinet fikk med han at han ville at vanskelighetsgraden skulle oppfattes som naturlig og ikke urettferdig. At han ønsket at spilleren fikk følelsen av at hver død i spillet var ens egen feil, og at man måtte ta lærdom fra den for å komme videre. Her føler jeg at Miyazaki har oppnådd det han ønsket. Jeg har merket at jeg sjelden er frustrert på spillet når noe går galt, men at jeg heller ser hva jeg kunne gjort annerledes for å ha kunnet unngått det hele.

Lordaron, som var settingen for det første Dark Souls spillet, har for meg ført seg i rekken av det jeg anser som de virkelig fantasifulle og levende (pun intenended) verdnene spill har å by på. Det er oppe der med Tristram, Hyrule eller Dracula's Castle fra Castlevania serien. Kongeriket Lothric er ikke helt der, men er fortsatt mye bedre enn forglemmelige Drangleic fra Dark Souls II. Jeg vet også at noen hadde problemer med at Yarnham bare var mer av det samme hele tiden, men det er i alle fall ikke tilfellet med Kongeriket Lothric. Her vil du se alt fra høye middelalderske slott og skumle kirker til mystiske skoger og ruiner av gamle sivilisasjoner. Lothric er designmessig også mye mer åpent enn Dark Souls serien har vært kjent for før. Med færre lineære stier og ruter åpner spillet for at du kan angripe situasjoner slik du selv vil, noe jeg setter uendelig pris på.

Nå må jeg nesten se meg nødt til å avslutte her om jeg skal ha nok nytt innhold til anmeldelsen min. Denne vil bli gjort tilgjengelig for dere 4. april klokken 9 hvis alt går som det skal. Jeg planlegger også å streame litt av begynnelsen av spillet en av de kommende kveldene, men jeg må først forsikre meg om at dette går fint med maskinvaren jeg har tilgjengelig. Jeg kommer til å annonsere tidspunkt for dette på Facebook siden min og via Twitter i god tid før jeg setter i gang, og streamen vil også bli lastet opp på Youtube kanalen min etterpå. 

 

#spillnorge #spill #games #gamer #NorskGamer #DarkSouls #DarkSoulsIII #FromSoftware

3 kommentarer

Anders

27.03.2016 kl.17:40

Spillet virker jo relativt lovende, men ut ifra det jeg har lest, skal det bli det vanskeligste Souls-spillet i serien. Jeg kjøpte Bloodborne like etter jul og kom ikke akkurat særlig langt...

Tålmodigheten min takler ikke slike typer spill lenger :P

AndyLonn

27.03.2016 kl.17:43

Anders: Det er slettes ikke det vanskeligste Souls-spillet basert på det jeg har spilt til nå. Gitt at jeg har noen par - tre bosser igjen før jeg er ferdig. Men jeg ser problemstillingen din.

Kristian Greiner Ådnesen

27.03.2016 kl.20:08

Kjøpte Dark Souls 2 og var sykt gira på få en skikkelig gaming ilddåp. Kom meg til The Pursuer, tapte omtrent 37 ganger, kasta kontrollen i veggen og har aldri sett meg tilbake. Veldig atmosfærisk spill da.

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits