Inntrykk: Dark Souls III

Format: PC, PS4 og Xbox One
Sjanger: Action RPG
Utg. dato: 12.04.2016

Inntrykket ble gjort mulig av Bandai Namco

N har jeg ftt spilt rundt 17 timer av Dark Souls III, og fler at jeg n kan sammenligne inntrykket jeg sitter med n med det jeg har spilt tidligere. Til hardbarka Souls fan vil jeg frst og fremst si: Ikke vr redd, jeg skal gjre mitt ytterste for ikke spoile noe for dere. Dette inntrykket handler mer om flelsene jeg sitter med rundt selve spillet og ikke ndvendigvis innholdet som er der.

Frste ting frst: En av de strste bekymringene jeg satt med etter frste gangen jeg spilte Dark Souls III var hvor fleksibelt det kom til vre. Jeg unnlot skrive om det i det forrige inntrykket mitt fordi jeg ikke flte jeg hadde en god nok forstelse rundt de nye systemene til kunne si det enten eller.

N kan jeg heldigvis si at denne bekymringen var grunnls. Dark Souls III er veldig fleksibelt og ikke bare nr det kommer til hvordan man distribuerer poengene i niv systemet. Det finnes ogs en rekke elementer i spillet som til de grader endrer mten du spiller p. Dette strekker seg fra Skill systemet som vesentlig endrer strategiene du bruker for ta for deg fiendene til spesielle ringer og andre gjenstander som du valgfritt kan ta i bruk for forme spillopplevelsen til slik du liker spille.

Fiende variasjonen s langt har vrt ganske god, og for de som anket p om FromSoftware var begynt g tom for ideer nr det kommer til creepy design s kan jeg gledelig melde at det slettes ikke er tilfellet. Jeg skal  ikke g for mye inn p akkurat dette med det er noen design som henter inspirasjon fra norrn mytologi, og her synes jeg From Software har vrt flinke til respektere forventningene man har til slike design, men likevel gjort dette til "sitt eget".

Boss kampene jeg har sett s langt er bedre som konsept enn de er i utfrelsen. Dark Souls III lner som kjent spillmotoren fra Bloodborne, og dette sammen med at spillet n bare kommer ut p de nye konsollene gjr at bosskampene er bde strre og mer spektakulre enn tidligere. Dette ser dessverre ut til  ha kommet p bekostning av vanskelighetsgraden. Jeg satte meg egentlig aldri srlig fast p en boss, ikke mer enn at jeg mtte spille den en par - tre ganger fr jeg fikk has p den. Dette kan selvflgelig ha noe med at jeg har spilt mesteparten av det jeg har ftt spilt til n tidligere eller at jeg rett og slett har blitt bedre i denne typen spill (ja, liksom). Frste gang jeg spilte Dark Souls III satt jeg i nesten en time med den aller frste bossen, men n har jeg generelt sett ikke hatt srlig problem med noen av dem. I hvertfall ikke p mten jeg sliter med bossene i det frste Dark Souls.

Noen av bossene fles mer ut som Legend of Zelda bosser en tradisjonelle Dark Souls bosser, men det er ikke en sammenligning Dark Souls III tar skade av.

I det frste spillet syntes jeg at mye av frustrasjonen rundt vanskelighetsgraden kom fra at spillet "brt sine egne regler" ved spille p forventningene dine om hvordan fiender oppfrer seg. og dette har jeg ikke sett at Dark Souls III gjr enn. Dette er noe jeg personlig setter pris p, men som jeg tror kjerne fansen kommer til bli irritert over. Her henviser jeg dem til noe min kjre Farmor alltid sa: "Ein kan ikkje gjera adle til lags".

Miyazaki sa selv i intervjuet vi i Spillmagasinet fikk med han at han ville at vanskelighetsgraden skulle oppfattes som naturlig og ikke urettferdig. At han nsket at spilleren fikk flelsen av at hver dd i spillet var ens egen feil, og at man mtte ta lrdom fra den for komme videre. Her fler jeg at Miyazaki har oppndd det han nsket. Jeg har merket at jeg sjelden er frustrert p spillet nr noe gr galt, men at jeg heller ser hva jeg kunne gjort annerledes for ha kunnet unngtt det hele.

Lordaron, som var settingen for det frste Dark Souls spillet, har for meg frt seg i rekken av det jeg anser som de virkelig fantasifulle og levende (pun intenended) verdnene spill har by p. Det er oppe der med Tristram, Hyrule eller Dracula's Castle fra Castlevania serien. Kongeriket Lothric er ikke helt der, men er fortsatt mye bedre enn forglemmelige Drangleic fra Dark Souls II. Jeg vet ogs at noen hadde problemer med at Yarnham bare var mer av det samme hele tiden, men det er i alle fall ikke tilfellet med Kongeriket Lothric. Her vil du se alt fra hye middelalderske slott og skumle kirker til mystiske skoger og ruiner av gamle sivilisasjoner. Lothric er designmessig ogs mye mer pent enn Dark Souls serien har vrt kjent for fr. Med frre linere stier og ruter pner spillet for at du kan angripe situasjoner slik du selv vil, noe jeg setter uendelig pris p.

N m jeg nesten se meg ndt til avslutte her om jeg skal ha nok nytt innhold til anmeldelsen min. Denne vil bli gjort tilgjengelig for dere 4. april klokken 9 hvis alt gr som det skal. Jeg planlegger ogs streame litt av begynnelsen av spillet en av de kommende kveldene, men jeg m frst forsikre meg om at dette gr fint med maskinvaren jeg har tilgjengelig. Jeg kommer til annonsere tidspunkt for dette p Facebook siden min og via Twitter i god tid fr jeg setter i gang, og streamen vil ogs bli lastet opp p Youtube kanalen min etterp. 

 

#spillnorge #spill #games #gamer #NorskGamer #DarkSouls #DarkSoulsIII #FromSoftware

3 kommentarer

Anders

27.03.2016 kl.17:40

Spillet virker jo relativt lovende, men ut ifra det jeg har lest, skal det bli det vanskeligste Souls-spillet i serien. Jeg kjpte Bloodborne like etter jul og kom ikke akkurat srlig langt...

Tlmodigheten min takler ikke slike typer spill lenger :P

AndyLonn

27.03.2016 kl.17:43

Anders: Det er slettes ikke det vanskeligste Souls-spillet basert p det jeg har spilt til n. Gitt at jeg har noen par - tre bosser igjen fr jeg er ferdig. Men jeg ser problemstillingen din.

Kristian Greiner dnesen

27.03.2016 kl.20:08

Kjpte Dark Souls 2 og var sykt gira p f en skikkelig gaming ilddp. Kom meg til The Pursuer, tapte omtrent 37 ganger, kasta kontrollen i veggen og har aldri sett meg tilbake. Veldig atmosfrisk spill da.

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits