Anmeldelse: Dark Souls III

Disclaimer: Som del av spillpressen ble jeg i februar sendt ned til Tyskland for prve Dark Souls III. Denne turen ble sponset av Bandai Namco Entertainment Europe, og det er ogs de som har gitt meg tilgang til spillet nesten en hel mned fr lansering for kunne poste denne anmeldelsen n, istedenfor etter spillet har kommet ut.

Flammen er nok en gang i ferd med d ut, men noe er ikke som det skal vre. The Lords of Cinder har forlatt postene sine og hvis de ikke er klare til binde flammen nr tiden er inne vil verden bli kastet i et evigvarende mrke. Dark Souls III er ikke ndvendigvis slutten p Souls serien, men det er definitivt et vendepunkt verdt f med seg.

Format: PC, PS4 og Xbox One
Sjanger: Action RPG
Utg. dato: 12.04.2016

Spoiler advarsel: Jeg skal gjre mitt aller beste for unng spoile spillet for noen. Jeg vet hvor utrolig sensitive fansen av denne serien er mot den slags og det er noe jeg prver respektere til det ytterste. Jeg kommer likevel til nevne selve premisset av historien og litt om de nye systemene i spillet. Fortsett p eget ansvar.

Serieskaper Hidetaka Miyazaki er tilbake ved roret i det mest storsltte Souls spillet per dags dato og her er fallhyden stor. Selv om FromSoftware nylig vant over bde Souls veteraner og nykommere med Bloodborne, er det mange i spillerbasen som mener at Dark Souls II, med sine nyvinninger, var et steg i feil retning. Med Dark Souls III kan det virke som utvikleren nsker  pne denne typen spill for s mange spillere som mulig uten skyve fra seg spillerne som gjorde serien s populr til begynne med.

Med Demon's Souls og Dark Souls fra henholdsvis 2009 og 2010 startet FromSoftware en liten revolusjon. Med ndels lringskurve og vag historiefortelling fanget de hjertene til spillere som lengtet tilbake til spill som Castlevania og Ghost n' Goblins

Velkommen til kongeriket Lothric. Her m du i kjent stil plye deg gjennom hensynslse horder av vandde for fullfre det hellige oppdraget du er blitt gitt, Du m samle sammen The Lords of Cinder for kunne binde flammen nok en gang. Dark Souls III fles med en gang som en verdig oppflger til de to foregende spillene, men virker ogs litt mildere nr det kommer til vanskelighetsgraden. Dette er selvflgelig bare en mte lure deg til tro at oppdraget ditt blir lett utfre, men etter bare noen f timers spilling kommer virkeligheten og slr deg i trynet. Dette er alle mter en Souls opplevelse verdig navnet og det skal du f kjenne p kroppen gjentatte ganger.

Lothric er en mye mer tradisjonell fantasy verden enn hva vi har sett fr i serien, Langt fjernet fra det mystiske og originale Lordran men ogs med mer personlighet en jeg flte Drangleic noensinne hadde tilby. Jeg har lenge sagt at jeg nsket at Dark Souls III skulle overraske meg p samme mte det frste spillet i serien overrasket meg med fantastiske Ash Lake og jeg fikk s til de grader frysninger nedover ryggen nr jeg tilfeldigvis vandret inn i Irithyll of the Boreal Valley. Presentasjon er ikke noe FromSoftware sliter med og Souls fans kan ogs holde ynene pne for bde kjente karakterer og omrder fra tidligere spill i serien men med noen nye og interessante vrier.

Dark Souls III forlater det pne verden designet fra det frste spillet til fordel for et system mer likt det man finner i for eksempel Bloodborne. Alle hvilestedene gir deg muligheten til teleportere tilbake til et slags hub-omrde hvor du kan smi om vpnene dine, kjpe nytt utstyr og utvikle karakteren din. Etter en kjapp introduksjon s har du muligheten til smlst vandre hvor hen du vil i Lothric, men nr tiden er inne for bruke noen av de hardtjente sjelene du samler opp langs veien s m du tilbake til dette hub-omrdet. Spillet fles dermed litt mer linert men man fr ogs noen muligheter til ta "the road less traveled" og ende opp p steder man ikke hadde trodd man kom til ende opp p. Mitt tips til alle som kommer til ta p seg rollen som The Unkindled; Ta deg god tid igjennom omrdene, ser du en avstikker s ta den. Det er nemlig her du finner de fleste hemmelighetene...

Spillerne slipper n ke effekten p hvert enkelt av blene de finner ved hvilestedene for f flere Gule Estus flasker (For de uinnvidde: Dette er drikken som fyller p livet ditt). I stedet s oppgraderes flasken hos smeden ved hjelp av Estus Shards for f flere "slurker" og man kan brenne Undead Bone Shards p blet man finner i hub-omrdet for ke effekten p flaskene. Dette er to av en rekke sm endringer som gjr Dark Souls III til en mer strmlinje formet opplevelse som forhpentligvis vil virke avskrekkende for nybegynnere, men helt sikkert vil virke frustrerende for puristene. Jeg personlig husker mange frustrerende timer med det frste spillet hvor jeg ikke ante hva jeg holdt p med, og er glad for at nykommere til serien n slipper dette. De fleste gjenstander og systemer har gode beskrivelser av hva de faktisk gjr, men det er fortsatt mange mysterier som spillerne m finne ut av selv.

Jeg har i tidligere innlegg om dette spillet nevnt at den strste nyvinningen i Dark Souls 3 er Skill systemet. Hvert vpen har n ftt sine egne spesial angrep som virkelig forandrer mten du spiller Dark Souls p. Noen vpen har spesial angrep som pner opp forsvaret til fiendene, mens noen har angrep som nesten er umulige for fiendene og blokkere. Andre angrep fr fiendene til miste balansen slik at man kan avslutte med et kritisk angrep mens noen vpen har Buffs som gjr at spilleren gjr mer skade o.l. Bruken av Skills vil sammen med Pyromancies og Sorceries tappe fra en "mana bar" i stedet for at man har "Uses" tilnrmingen til Magi. Man fyller p mana med Bl Estus flasker.

For utfre disse angrepene m spilleren bytte Stance ved holde inne venstre trigger p kontrollen, forutsatt at man har en vpen kombinasjon som tillater bruken av slike Skills. For eksempel vil ikke alle skjold tillate at man bruker Skills, og i slike tilfeller m man legge skjoldet vekk for utfre dem, mens noen skjold tillater Skills, men at du da mister evnen til parrere angrep med skjold. Jeg falt virkelig for dette systemet og mener det pnet for en helt ny mte spille p som jeg etter s mange Souls spill flte serien virkelig hadde bruk for. Det blir ogs spennende se om kjernefansen og ikke minst PVP (Player versus Player) spillerne omfavner dette systemet, og hvordan det tas i bruk.

Historien har alltid vrt bevisst vag i Souls serien, noe som har ledet til at Youtubere som VaatiVidya og EpicNameBro har vokst fram som tolker og guider av det de tror er handlingen i spillene. Dark Souls III beholder denne stilen til sin fordel, men ut i fra det jeg har klart skrape sammen av historie fler jeg ogs det forteller en mer sammenhengende historie om pliktoppfyllelse og byrden skjebne kan ha p sjelen. Jeg kan selvflgelig vre helt p villspor nr det kommer til historien, men med gode stemmeskuespillere, godt manus og interessante personlige historier vevd inn i dialogen til de forskjellige karakterene jeg mtte p ferden skaper Dark Souls III en atmosfre jeg kjenner jeg lengter tilbake til.

Det at Souls serien n har forlatt den forrige konsollgenerasjonen gir merkbart resultat. Helt fra starten av kjrer spillet med en mye hyere og stabil bildefrekvens enn hva de foregende spillene var kjent for, og dette er til bde spillet og spillerens fordel. Hyere bildefrekvens gir Dark Souls III mer spillerom for de forskjellige animasjonene og dette bruker FromSoftware p spektakulrt og uventet vis. Etter hundrevis av timer med slike spill skulle man tro at det gikk an forvente hvilke slags angrep de forskjellige fiendene var utstyrt med, men gang p gang ble jeg overrasket over hvordan utviklerne hadde gtt den ekstra milen for holde meg p t-hev nr jeg mtte fiender fra de tidligere Souls spillene. Dark Souls III ser ogs aldeles nydelig ut og bruker mye av de samme virkemidlene som Bloodborne gjr med lys-designet mens det i selve utformingen holder seg i trd med universet det er satt i.

Dessverre klarer ikke spillet holde den stabile bildefrekvensen helt til mllinja. Flere omrder mot slutten begynte hakke p en PC som er godt innenfor de anbefalte spesifikasjonene til spillet. Det er p ingen mte uspillbart som flge av dette, men det er skuffende nr det begynner med solid 60 bilder i sekundet. Jeg merket ogs flere ganger at teksturer ikke var ferdig tegnet av spillmotoren nr karakteren snudde seg og fikk dermed se litt "Texture pop-in" i lpet av tiden min med spillet. Det br nevnes at dette var hovedsakelig teksturer p objekter som l et stykke unna spilleren og at dette aldri hadde en negativ effekt p selve spillingen.

Jeg hadde ogs noen problemer med flerspiller delen av spillet, hvor jeg bare ble invadert av andre spillere et par ganger og ikke fikk til invadere eller tilkalle hjelp fra andre spillere. Dette kan ha noe med at jeg spilte "pre-release" men det at jeg faktisk ble invadert av en annen spiller fr meg til tro at dette kanskje var et problem med serveren, noe som delvis har blitt bekreftet p forum. Noen gjenstander i spillet fungerte heller ikke som de skulle. Jeg hadde flere Homeward Bones, som lar meg teleportere til det siste hvilestedet med sjelene jeg hadde samlet opp, men gjentatte forsk p bruke dem var uten suksess, enten fordi det var en rar gameplay twist jeg ikke fikk med meg eller, mest sannsynligvis, p grunn av en bug.

Forhpentligvis er de forannevnte problemene noe som blir fikset i den store Day One patchen som er planlagt

Jeg skal la spillerne oppdage de fleste nyvinningene i spillet selv, men for de som er interesserte i hva som er nytt kan dere lese de to tidligere innleggene jeg har om spillet her og her

Dark Souls III lner mye av det jeg anser som de beste delene av de foregende spillene og bringer dem sammen med stor suksess. Det er teknisk imponerende og mer tilgjengelig for nye spillere enn noen gang fr, uten komme p bekostning av opplevelsen serien er kjent for. For den vante Souls spilleren vil kanskje noen av bossene virke lette, men dette er definitivt noe som tar seg opp mot slutten av spillet. Det nr ikke helt hydene til det frste spillet, men er uten tvil det spillet som per dags dato kommer nrmest.