Anmeldelse: Hyrule Warriors Legends (3DS)

Denne anmeldelsen er gjort mulig av Bergsala AS

En av de mest folkekjære spilleseriene gjennom tidene fikk i 2014 et litt annerledes vri i Wii U spillet Hyrule Warriors. Zelda serien som opptil dette punktet har blitt voktet som gull av Nintendo kledde godt den nye Musõ drakten og kom som en positiv overraskelse for både kritikere og spillere verden over. Med Hyrule Warriors Legends har Nintendo og Koei Tecmo tatt på seg den ambisiøse oppgaven av å porte spillet fra hjemmekonsollen Wii U til den håndholdte Nintendo 3DS.

Så kalte Musõ spill har aldri helt tatt av her i vesten, så for de uinnvidde tar jeg en kjapp oppsummering av serien og konseptet:

Musõ sjangeren så dagens lys første gang for snart 20 år siden med det første Dynasty Warriors spillet på Playstation. Som så mange andre på min alder fikk jeg mitt første møte med denne typen spill med Dynasty Warriors II som var tilgjengelig på demo disken som fulgte med Playstation 2 maskinen under lansering. I denne typen spill styrer du vanligvis en hærfører på en slagmark som denger løs på fiendtlige soldater som om du var Sauron i den første scenen fra "Ringens Brorskap", mens du også utfører små oppdrag for å lede hæren din til seier. De har aldri vært særlig vanskelige spill eller for den sagt skyld siktet seg på å være særlig realistiske, men jeg syntes dette til tider er flotte spill å koble av med etter en lang dag.

Serien har fått litt blandet mottagelse gjennom årene her i vesten, men spesielt i Japan har spillene en bred fanskare som har ledet til at det per dags dato finnes hele 46 slike spill hvor bare 8 hører til kjerne serien Dynasty Warriors. Hyrule Warriors er med andre ord ikke første gangen Koei Tecmo låner lisensen til andre for å lage slike spill, for tidligere har de også laget Musõ spill ut av kjente serier som Gundam, One Piece og Fist of the North Star

Hyrule Warriros tar kjente og kjære figurer fra Zelda universet og kaster dem inn i en historie som binder sammen de forskjellige tidslinjene i universet. Det dette betyr er at du vil se karakterer som vanligvis ikke har noe med hverandre å gjøre, som for eksempel Fi fra Skyward Sword og Midna fra Twillight Princess, jobbe sammen for å ta knekken på fienden som har forårsaket knipen Hyrule nå befinner seg i.

Historien Hyrule Warriors forteller er faktisk overraskende tro mot universet det er satt i. Jeg burde ikke ha forventet mindre ettersom Nintendo angivelig er noe streng med lisensene de eier nå om dagen. Men minnene om flaue øyeblikk som Super Mario Brothers filmen og Zelda spillene på Phillips CDi dempet forventningene mine noe. Musõ spillene er heller ikke kjent for å fortelle særlig gode historier, så at Hyrule Warriors er så fylt til randen med både personlighetene, feelingen og ikke minst en historie som kunne hørt hjemme i hvilket som helst Zelda spill er noe jeg særs setter pris på.

Jeg synes også at Zelda universet låner seg svært godt til denne typen spill. Fiende variasjonen er stor og strekker seg fra Moblin's slik vi kjenner dem i det første Zelda spillet gjennom Stalchild og ReDeads fra Ocarina of Time til litt mindre kjente fiender som Darknut fra Twillight Princess og The Imprisoned fra Skyward Sword. Spillet er pakket fra topp til tå med fan service fra nesten alle Zelda spillene og med Hyrule Warriors Legends til 3DS får du også en ekstra dose av "the good stuff" med to nye historie deler, hvor den ene utspiller seg i Wind Waker verdenen og den andre tar for seg historien til en helt ny figur i Zelda universet.

Linkle's Awakening

Hyrule Warriors Legends introduserer endelig den lenge etterlengtede kvinnelige protagonisten: Linkle. En gruppe innad i fanskaren til Zelda har i en årrekke ønsket muligheten til å spille som en kvinnelig protagonist i Zelda serien og frem til nå har de diffuse svarene fra Nintendo ikke akkurat virket lovende. Men etter å ha hatt referanser til henne i noe av ekstramateriellet til konsollversjonen av Hyrule Warriors hadde Nintendo strengt tatt ikke noe valg lengre, Linkle måtte dukke opp, og heldigvis gjør hun det med stil.

Linkle har raskt blitt en favoritt hos meg. Hun er bevæpnet med to armbrøst som hun skyter som om de skulle vært maskinpistoler. Hun spinner rundt mens hun angriper så og si alt rundt henne og gjør det med en herlig personlighet som ymter om nesten endeløst pågangsmot. Linkle passer godt inn sammen med resten av Zelda universet og jeg håper vi får se mye mer av henne i årene som kommer.

I tillegg til Linkle og Wind Waker innholdet er det noen nye ting i Hyrule Warriors Legends som er viktig å trekke frem. Spilleren kan nå bytte mellom de forskjellige heltene på strids-marken ved trykke på ikonene deres på 3DSen sin touchskjerm. Man kan også sende ordre til de datastyrte kompanjongene ved hjelp av denne funksjonen, noe som hjelper på det taktiske elementet av krigføringen.

Jeg må ærlig talt si at da jeg hørte at Wii U spillet Hyrule Warriors skulle portes over til den mye svakere håndholdte Nintendo 3DS så hadde jeg lave forventninger. 3DS har til tross for sine tekniske svakheter et imponerende bibliotek av spill, men sett bort fra Monster Hunter serien er det lite jeg har sett som har pushet konsollen noe særlig.

Men jeg er rett og slett imponert hva Nintendo har fått til med Hyrule Warriors Legends, over hvor sømløst og uten lasteskjermer spillet lar meg skifte mellom de forskjellige heltene på strids-marken, hvor raskt spillet laster inn igjen hvis man taper kampene, og hvor bra det hele flyter når spillet virkelig kaster alt det har mot deg.

Ved første øyekast er ikke nødvendigvis Hyrule Warriors Legends et særlig vakkert spill. Riktignok er filmsekvensene mellom oppdragene svært gode og selve utformingen av spillet gjennom menyer og lasteskjermer er godt gjennomført. Men grafikken i spillet er mer så som så.

Det kommer selvfølgelig an på hva du forventer på en 5 år gammel håndholdt maskin, men selv da kan ikke Hyrule Warriors Legends måle seg grafisk med for eksempel Monster Hunter 4 Ultimate. Mye av spillet ser kornete ut, bildefrekvensen er ikke optimal og animasjonene til de fiendene det er flest av på skjermen minner mer om sprite animasjoner vi så i spill som Duke Nukem 3D eller andre skytespill fra midten av 90 tallet.

Men med det sagt er animasjonene til spillerfiguren, de andre heltene og bossene på skjermen ganske så imponerende til et håndholdt spill å være. Her mistenker jeg at Nintendo har ofret det de kunne for å gi den beste opplevelsen de kunne med maskinvaren de hadde tilgjengelig. Etter kort tid med forrykende gøy spilling glemte jeg raskt enhver klage jeg hadde på grafikken, Jeg måtte faktisk se på Wii U versjonen, som grafisksett selvfølgelig er mye bedre, for å bli minnet på hvor stor forskjell det faktisk var.

Rent teknisk så kjører spillet naturligvis bedre på den nyeste maskinvaren, noe samtlige sammenlignings videoer på nettet viser klart og tydelig. Dessverre har jeg grunnet tidspress ikke fått prøvd spillet på en New Nintendo 3DS ennå, men har planer om å få dette til i løpet av kort tid. Skulle jeg da oppdage at det er en merkbar forskjell som svinger enten positivt eller negativt så vil jeg selvfølgelig tilføye dett til anmeldelsen ved en senere anledning.

Men jeg må jo også si etter å ha spilt gjennom spillet hovedsakelig på min originale 3DS at det ikke på noen måte har vært en dårlig opplevelse for meg. Kornete grafikk og en ikke-optimal bildefrekvens til tross hadde jeg det utrolig gøy med spillet, og selv om jeg kanskje kunne hatt en bedre opplevelse på en New 3DS syntes jeg versjonen Nintendo har sluppet til den gamle maskinvaren mer en god nok. Jeg føler meg derfor rimelig sikker på at karakteren jeg setter på spillet i dag blir stående selv etter å ha prøvd spillet på en New 3DS

Hyrule Warriors Legends er et spill som ikke burde vært mulig på 3DS, men som likevel er det. Jeg er nesten lamslått over hvor imponerende dette spillet er teknisk, og attpåtil hvor forbaska gøy det er å spille. Det er nok ikke for alle, og jeg kan ikke uten forbehold anbefale det til alle Zelda fans ettersom dette er noe helt annet fra hva den serien er kjent for. Men har du ikke prøvd et Musõ spill før eller har et åpent sinn til nye ting så vil jeg anbefale Hyrule Warriors Legends på det varmeste. Jeg simpelthen digger spillet så langt og selv om jeg har fullført historien i spillet ser for meg at dette er et av de spillene jeg kommer til å spille i lang tid fremover takket være alt det lille ekstra Koei Tecmo og Nintendo har lagt i spillet.

#‎spillmagasinetreview‬ #NorskGaming #Nintendo #Bergsala #Zelda #ZeldaNorge