Anmeldelse: Ratchet and Clank

En klassiker gitt nytt liv. 14 år og 13 spill etter Ratchet and Clank først så dagens lys mener Sony og  Insomniac at det er på tide vi får gjenoppleve eventyret som startet det hele i en ny og mer moderne drakt.

Format: PS4
Sjanger: 3D Action Plattformer
Utg. dato: 20.04.2016

Ratchet & Clank er tilbake i "Spillet basert på Filmen, basert på Spillet" som tar for seg det første eventyret til den modige lombaxen Ratchet og hans mekaniske bestevenn Clank. Spillet er en slags "nyutvikling" av original spillet som kom ut i 2002 og gjenforteller historien vi kjenner med mange av de samme elementene, men også med noen veldig tydelige forskjeller. Ratchet & Clank slippes også i sammenheng med en animert film med samme navn, som forhåpentligvis vil gjøre sitt for å introdusere dette flotte universet til både små og store verden over

Hvis det er en ting jeg alltid har vært begeistret for når det kommer til spill fra Insomniac Games så er det deres særegne stil og hvordan de får spillene sine til å se ut som høykvalitets animasjonsfilmer. Ratchet & Clank: Future serien på Playstation 3 satte meg skikkelig ut med hvor bra det så ut den gang og jammen klarer Insomniac det igjen. De små detaljene av hvordan lyset reflekterer av krommen på Clank eller hvordan øynene til fiendene lyser opp i mørket er nesten på høyde med hva Pixar klarer å få til i animasjonsfilmene sine og det vil jeg aldri slutte å bli imponert over.

Jeg lover at jeg ikke er en Furry, Men se på den lombax pelsen da!!

Det at Insomniac nå har tatt historien fra det første spillet og satt den sammen på en ny måte for å få det til å passe inn med kinofilmen passer meg helt ypperlig. Dette hjelper til å holde opplevelsen fersk for gamle tilhengere av serien mens det likevel spiller på nostalgien, og det holder døren åpen for nykommere som kanskje ikke kjenner disse figurene fra før av. Som far til en gutt på 3 år ser jeg på dette som en glimrende mulighet for å introdusere sønnen min til figurene jeg vokste opp med.

På det jevne er Ratchet & Clank en dyp 3D action plattformer med tredjepersons skyteelementer som sitter som det skal. På sitt beste er det organisert kaos som du danser deg i gjennom mens du bruker rett våpen til rett tid. Samtidig sitter du å ler deg skakk av humor som både er rettet mot barn og som er akkurat vridd nok til at det appellerer til voksne. Er du en tilhenger av serien fra før av er det mange vitser her som hentyder til ting som du kanskje har sett tidligere men som ennå ikke har skjedd innenfor spillets handling, og for meg var dette de beste vitsene spillet forteller.

Vel, våpenet som gjør fiender om til sauer var også ganske morsomt.

Lyd-designet er nydelig og klarte til enhver tid å gjengi det som skjedde rundt meg i spillet med svært høy kvalitet.. Hvert av våpnene har fått sin særegen sci-fi inspirert lyd og de spesielt høylytte våpnene ga skikkelig gjenklang i omgivelsene rundt figurene. Stemmeskuespillet på både norsk og engelsk er svært godt levert og forteller en historie som er både spennende og ikke minst morsom. Som nevnt tidligere ser spillet helt fantastisk ut, men dette har riktignok kommet på bekostning av bildefrekvensen. Ratchet & Clank 2016 kjører 30 bilder i sekundet, i motsetning til flesteparten av spillene i serien som hadde en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet.

Dette har vært et bevisst valg fra utvikleren sin side, som allerede i fjor nevnte at de heller ville styre spillet i en retning hvor det kan se ut som en animert film, istedenfor å prioritere høy bildefrekvens. Jeg tror de aller fleste ikke vil legge merke til forskjellen, og som en som har spilt de fleste av de tidligere spillene i serien kan jeg ikke si at jeg savner den høye bildefrekvensen når spillet ser så bra ut og kjører på en stabil 30 bilder i sekundet.

Sony og Insomniac har med Ratchet & Clank virkelig slått et slag for en døende sjanger. 3D plattformer sjangeren har lenge holdt på å ebbe ut (med unntak av 3D Mario spillene selvfølgelig) og det varmer skikkelig at de nå satser på sjangerne igjen, og selv om en remake av et 14 år gammelt spill i en serie som snart får sin egen animerte film på kino kanskje ikke er den mest risikable satsingen de har gjort, så håper jeg dette åpner døren for at vi ser mer spill som dette i tiden fremover. At de også fortsatt tar seg bryet med å få spillene oversatt til norsk med fult stemmeskuespill synes jeg også er skikkelig kult gjort av dem og dette er noe flere spillutgivere gjerne burde se på i fremtiden.

Ratchet & Clank rett og slett oser av magi og nostalgi fra begynnelse til slutt, og med et dypt våpensystem, en rekke gjenstander å samle for å få det meste ut av spillet samt en utfordringmodus hvor spillet blir vanskeligere og som gir deg tilgang til nye våpen å oppgradere er dette et spill som potensielt kan vare langt utover de 10 - 11 timene det tar å gjennomføre første gangen. Jeg har nå vært gjennom spillet to ganger og har fortsatt et håndfull av ting jeg kan oppnå i spillet. Selv uten det er det nesten garantert at jeg kommer til å spille gjennom det minst en gang til sammen med sønnen min, for Ratchet & Clank er helt latterlig gøy å spille. Det drar ikke sjangeren eller serien videre på noen betydelig måte, men står som en hyllest til de mer barnevennlige spillene fra Playstation 2 eraen og er et spill jeg føler jeg kan anbefale på det aller varmeste.

Se de første 5 minuttene av spillet med norsk tale her:

#Spillmagasinetreview #Sony #Insomniac #NorskGamer #Gamer #Gaming