Inntrykk: Hitman Episode 2: Sapienza

Da har den første store oppdateringen til det nye Hitman spillet rullet ut og aspirerende leiemordere kan nå begi seg ut på oppdraget. Som Agent 47 må du reise til Sapienza, Italia og likvidere Silvio Caruso og Francesca De Santis, To bioforskere som jobber med et virus som kan gjøre hele leiemordere bransjen foreldet. Viruset kan mates med målets DNA og vil da reise hvor som helst verden over ved å smitte så mange som mulig, men det gjør ikke skaden sin før det finner målet. En av forskerne som står bak utviklingen vil ha Caruso og De Santis tatt av dage og prototypen av viruset destruert på bakgrunn av etiske bekymringer. Agent 47 og ICA er også ivrige til å se dette viruset forsvinne fra jordens overflate ettersom det utgjør en trussel for deres eget levebrød.

Det er nå litt over en måned siden Hitman ble lansert, og riktignok som IO Interactive og Square Enix lovet er "Episode 2" av deres oppskårne lanserings skjema nå ute og spillbar for de som enten kjøpte hele spillet med en gang (listet til 409,-), eller de som har oppgradert fra Intro pakken (105,- + 335,-). Du kan også kjøpe selve episoden frittstående hvis du fortsatt sitter på gjerdet om du ønsker hele opplevelsen (66,- i tillegg til intro pakken til 105,-)

Jeg må si at timingen føles ganske riktig. Jeg fikk spilt rundt en 20 - 22 timer med innholdet som kom i Intro pakken, og med Episode 2 som introduseres et helt nytt område med nye mål ser jeg for meg at jeg kan slå ihjel ihvertfall rundt 10 timer. En hyggelig overraskelse var også at IO Interactive i tiden mellom disse to lanseringene har lagt til flere såkalte Escalation oppdrag som spiller seg ut i de tidligere lokasjonene. Sapienza episoden bringer også med seg sitt eget Escalation oppdrag og IO Interactive har lovet at det nå ikke er lenge igjen før vi får se det første Elusive Target oppdraget bli lansert.

Etter å ha spilt gjennom Paris oppdraget utallige ganger tok jeg en velfortjent pause fra leiemorder bransjen. Jeg har nesten ikke rørt Hitman etter jeg lagde video inntrykket og fikk en positiv opplevelse når jeg nå kom tilbake til for Episode 2 og fikk se hvor mye nytt innhold som var på plass. Når jeg sist spilte det var det bare et Escalation oppdrag tilgjengelig, men nå er det totalt 14 stk tilgjengelig. Ja, Escalation oppdragene som har kommet ut i forkant av Episode 2 er fortsatt satt på samme lokasjon som de tidligere oppdragene, men nye mål og forutsetninger gjør mye for å holde opplevelsen fersk. 

Sapienza er en avsidesliggende by på den solfylte Italienske riviera. Med andre ord et helt ideelt sted for et par snikmord og litt industriell sabotasje. Alternativene for hvordan man takler oppdraget virker nesten endeløse, Man kan for eksempel kapre en blomsterleveranse for å komme seg inn til herskapshuset, men da må man se seg nødt til å bli kroppsvisitert og da er det dårlig business å være bevæpnet. Så kanskje du heller vil ungå hele kroppsvisiteringen ved å bruke mulighetene som presenterer seg gjennom oppdraget, som det å utgi deg for å være den nyansatte kjøkkenhjelpen for å komme deg nærmere målene dine. Valget er ditt og hvert av valgene bærer med seg sine egne fordeler og ulemper.

Sjelden har designet på Hitman nivåene vært så forseggjort. IO Interactive har alltid vært flink til å designe store herskapshus med mange skjulte kriker og kroker. Med Sapienza har de i tillegg designet en hel befolket bydel med strandområde, kirke, likhus, kontorlokaler og butikker spredt rundt om. Men det er måten alt dette henger sammen som gjør det så spesielt. Et stort kloakk system lar deg enkelt bevege deg usett fra sted til sted mens du gjør deg kjent med byen og planlegger angrepet ditt. 

På lik linje med Paris oppdraget har Sapienza en Mastery Level som gjør at for hver nye ting du prøver vil du bli belønnet med ekstra utstyr og våpen du kan bringe med inn på oppdraget, men også nye steder å starte oppdraget. Jeg var positivt overrasket over den store variasjonen disse stedene hadde å by på. Jeg kunne blant annet starte oppdraget fra innsiden av herskapshuset som kjøkkenhjelp, gartner, eller livvakt, eller i kirken som prest. Alle de forskjellige startpunktene belyste nye muligheter jeg ellers ikke hadde tenkt på, noe som virker godt planlagt fra utvikleren sin side.

Det er en liten ting som jeg ikke er helt så entusiastisk for, men dette er en veldig subjektiv ting. Escalation oppdraget som fulgte med episoden fremstod for meg som latterlig enkelt. Dette kan selvfølgelig ha noe med at jeg allerede i første delen av et oppdrag i fem deler fant den beste løsningen, som også fungerte like godt hver gang spillet la til nye restriksjoner, men selv med det i tankene klarer jeg ikke å la være å tenke over at oppdraget var på den lettere siden av hva jeg forventer fra et Hitman spill. 

Dette er egentlig helt greit. Jeg er ikke en av de som krever at alle spill skal være så vanskelig som mulig og at spillere skal "git gud", Men Hitman er en serie som står meg svært nær, spesielt når det kommer til vanskelighetsgraden og jeg hadde håpet at Escalation oppdragene skulle være den virkelig utfordrende delen av spillet. Det er jo i utgangspunktet en del av spillet du ikke trenger være innom for å "fullføre" spillet.

Men sett bort i fra dette er jeg veldig fornøyd med hva IO Interactive har levert i denne første oppdateringen til spillet. Sapienza er bortimot det beste eksempelet på hva Hitman opplevelsen har å by på og jeg tror at hvis du ikke var overbevist om at IO Interactive klarer å gjenskape magien fra Hitman: Blood Money så vil denne oppdateringen helt sikker gjøre jobben. Som nevnt i det første inntrykket velger jeg å vente med karakter til hele spillet er ute i Januar 2017, men Hitman har fått en meget god start så langt.

Ideelt sett skulle jeg ha lagd et video inntrykk av denne episoden, men spillet tar så mye på maskinvaren til pc'en min at det blir vanskelig å kjøre opptak samtidig. Jeg holder på å fikse en bedre måte å drive opptak på, men den er ikke helt klar ennå grunnet tekniske problemer. Så her har dere heller lanserings-traileren til episoden. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits