Inntrykk: Hitman Episode 2: Sapienza

Da har den frste store oppdateringen til det nye Hitman spillet rullet ut og aspirerende leiemordere kan n begi seg ut p oppdraget. Som Agent 47 m du reise til Sapienza, Italia og likvidere Silvio Caruso og Francesca De Santis, To bioforskere som jobber med et virus som kan gjre hele leiemordere bransjen foreldet. Viruset kan mates med mlets DNA og vil da reise hvor som helst verden over ved smitte s mange som mulig, men det gjr ikke skaden sin fr det finner mlet. En av forskerne som str bak utviklingen vil ha Caruso og De Santis tatt av dage og prototypen av viruset destruert p bakgrunn av etiske bekymringer. Agent 47 og ICA er ogs ivrige til se dette viruset forsvinne fra jordens overflate ettersom det utgjr en trussel for deres eget levebrd.

Det er n litt over en mned siden Hitman ble lansert, og riktignok som IO Interactive og Square Enix lovet er "Episode 2" av deres oppskrne lanserings skjema n ute og spillbar for de som enten kjpte hele spillet med en gang (listet til 409,-), eller de som har oppgradert fra Intro pakken (105,- + 335,-). Du kan ogs kjpe selve episoden frittstende hvis du fortsatt sitter p gjerdet om du nsker hele opplevelsen (66,- i tillegg til intro pakken til 105,-)

Jeg m si at timingen fles ganske riktig. Jeg fikk spilt rundt en 20 - 22 timer med innholdet som kom i Intro pakken, og med Episode 2 som introduseres et helt nytt omrde med nye ml ser jeg for meg at jeg kan sl ihjel ihvertfall rundt 10 timer. En hyggelig overraskelse var ogs at IO Interactive i tiden mellom disse to lanseringene har lagt til flere skalte Escalation oppdrag som spiller seg ut i de tidligere lokasjonene. Sapienza episoden bringer ogs med seg sitt eget Escalation oppdrag og IO Interactive har lovet at det n ikke er lenge igjen fr vi fr se det frste Elusive Target oppdraget bli lansert.

Etter ha spilt gjennom Paris oppdraget utallige ganger tok jeg en velfortjent pause fra leiemorder bransjen. Jeg har nesten ikke rrt Hitman etter jeg lagde video inntrykket og fikk en positiv opplevelse nr jeg n kom tilbake til for Episode 2 og fikk se hvor mye nytt innhold som var p plass. Nr jeg sist spilte det var det bare et Escalation oppdrag tilgjengelig, men n er det totalt 14 stk tilgjengelig. Ja, Escalation oppdragene som har kommet ut i forkant av Episode 2 er fortsatt satt p samme lokasjon som de tidligere oppdragene, men nye ml og forutsetninger gjr mye for holde opplevelsen fersk. 

Sapienza er en avsidesliggende by p den solfylte Italienske riviera. Med andre ord et helt ideelt sted for et par snikmord og litt industriell sabotasje. Alternativene for hvordan man takler oppdraget virker nesten endelse, Man kan for eksempel kapre en blomsterleveranse for komme seg inn til herskapshuset, men da m man se seg ndt til bli kroppsvisitert og da er det drlig business vre bevpnet. S kanskje du heller vil ung hele kroppsvisiteringen ved  bruke mulighetene som presenterer seg gjennom oppdraget, som det utgi deg for vre den nyansatte kjkkenhjelpen for komme deg nrmere mlene dine. Valget er ditt og hvert av valgene brer med seg sine egne fordeler og ulemper.

Sjelden har designet p Hitman nivene vrt s forseggjort. IO Interactive har alltid vrt flink til designe store herskapshus med mange skjulte kriker og kroker. Med Sapienza har de i tillegg designet en hel befolket bydel med strandomrde, kirke, likhus, kontorlokaler og butikker spredt rundt om. Men det er mten alt dette henger sammen som gjr det s spesielt. Et stort kloakk system lar deg enkelt bevege deg usett fra sted til sted mens du gjr deg kjent med byen og planlegger angrepet ditt. 

P lik linje med Paris oppdraget har Sapienza en Mastery Level som gjr at for hver nye ting du prver vil du bli belnnet med ekstra utstyr og vpen du kan bringe med inn p oppdraget, men ogs nye steder starte oppdraget. Jeg var positivt overrasket over den store variasjonen disse stedene hadde by p. Jeg kunne blant annet starte oppdraget fra innsiden av herskapshuset som kjkkenhjelp, gartner, eller livvakt, eller i kirken som prest. Alle de forskjellige startpunktene belyste nye muligheter jeg ellers ikke hadde tenkt p, noe som virker godt planlagt fra utvikleren sin side.

Det er en liten ting som jeg ikke er helt s entusiastisk for, men dette er en veldig subjektiv ting. Escalation oppdraget som fulgte med episoden fremstod for meg som latterlig enkelt. Dette kan selvflgelig ha noe med at jeg allerede i frste delen av et oppdrag i fem deler fant den beste lsningen, som ogs fungerte like godt hver gang spillet la til nye restriksjoner, men selv med det i tankene klarer jeg ikke la vre tenke over at oppdraget var p den lettere siden av hva jeg forventer fra et Hitman spill. 

Dette er egentlig helt greit. Jeg er ikke en av de som krever at alle spill skal vre s vanskelig som mulig og at spillere skal "git gud", Men Hitman er en serie som str meg svrt nr, spesielt nr det kommer til vanskelighetsgraden og jeg hadde hpet at Escalation oppdragene skulle vre den virkelig utfordrende delen av spillet. Det er jo i utgangspunktet en del av spillet du ikke trenger vre innom for "fullfre" spillet.

Men sett bort i fra dette er jeg veldig fornyd med hva IO Interactive har levert i denne frste oppdateringen til spillet. Sapienza er bortimot det beste eksempelet p hva Hitman opplevelsen har by p og jeg tror at hvis du ikke var overbevist om at IO Interactive klarer gjenskape magien fra Hitman: Blood Money s vil denne oppdateringen helt sikker gjre jobben. Som nevnt i det frste inntrykket velger jeg vente med karakter til hele spillet er ute i Januar 2017, men Hitman har ftt en meget god start s langt.

Ideelt sett skulle jeg ha lagd et video inntrykk av denne episoden, men spillet tar s mye p maskinvaren til pc'en min at det blir vanskelig kjre opptak samtidig. Jeg holder p fikse en bedre mte drive opptak p, men den er ikke helt klar enn grunnet tekniske problemer. S her har dere heller lanserings-traileren til episoden. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 r og har blogget / skrevet anmeldelser p Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits