Intervju: Witcher 3: Blood and Wine


 

Dette intervjuet er gjort mulig gjennom mitt samarbeid med Spillmagasinet, Bandai Namco og CD Projekt RED

De av dere som kjenner meg, eller følger meg på diverse sosiale medier fikk tidligere vite at jeg for litt over to uker siden dessverre måtte avbryte en planlagt tur til Warszawa hvor jeg skulle besøke CD Projekt RED sitt kontor. Som eneste representant av den norske spillpressen skulle jeg få spille en bit av The Witcher 3 utvidelsen Blood and Wine, samt få intervjue noen fra teamet som står bak den nye utvidelsen. Dette var en tur jeg hadde sett frem til lenge og dessverre, på grunn av sykdom, så jeg meg nødt til å stå over for denne gang. Utvilsomt en av mine større nederlag i senere tid...

Men når jeg ikke kunne møte opp i Polen på grunn av helsen var gjengen hos Bandai Namco og CD Projekt RED så imøtekommende og hyggelige at de sa seg villige til å stille til intervju, for å svare på spørsmål fra en som har vært en fan av The Witcher serien helt fra starten av. Jeg garanterer at de fleste spørsmålene jeg stiller i dette intervjuet er ting dere ikke finner svaret på andre steder, ettersom jeg prøvde å grave så dypt jeg kunne i det jeg husker fra Andrzej Sapkowski sin litterære verden.  Her har dere intervjuet mitt med Len De Gracia, Senior Environment Artist hos CD Projekt RED

Først og fremst; Som kjent kommer den nye utvidelsen  et helt nytt område til spillet. Dette er et område vi som har lest Witcher boken "Lady of the Lake" kjenner fra før av, så på bakgrunn av det jeg husker frå boken må jeg spørre: Baserte dere Touissant på noen virkelige steder?

Vi forsøkte ikke å nøyaktig gjenskape noen spesifikke steder fra den virkelige verden, men vi hentet naturligvis litt inspirasjon her og der. For eksempel, Touissant i bøkene er åpenbart inspirert av områder i Sør Frankrike og deler av Italia, så dette hentet vi ganske riktig inspirasjon fra.

"Låner" Touissant elementer fra områdene i hovedspillet (Skellige, Novigrad eller White Orchard) eller vil du si at det er et helt nytt område både når det kommer til design og utførelse?

Jeg vil si at omtrent 90% av det du kommer til å se i Touissant er helt nytt - Alt fra arkitekturen i byen til keramikken på bordene er nytt. Mye av naturen ble også designet spesifikt for denne regionen, blant annet forskjellige typer eføy og busker som man bare finner rundt om i dette området.

Når vi nå skulle skape et område og befolke det med detaljer, bestemte vi oss i en tidlig fase at vi ville inkludere mye "rekvisita" vi tidligere bare hadde hatt på ønskelisten vår når vi skapte Skellige, Novigrad og Velen. Vi lærte ganske mye når vi utviklet hovedspillet og klarte i Blood and Wine å legge til mye mer av de små tingene som gjør at verdenen føles levende ut, uten at det gikk på bekostning av ytelsen til spillet.

I den siste boken, som er satt før historien i spillene, ble Touissant absorbert av Nilfgaard imperiet. Har Keiser Emhyr Var Emreis sin innflytelse slått rot i Touissant og vil vi se noe til dette, eller har Touissant fått lov til å stå uberørt av imperiets innflytelse?

Touissant er fortsatt en region som foreløbig har blitt skånet fra krigene mellom Nilfgaard og de nordlige rikene. Touissant er nemlig et hertugdømme underlagt av Nilfgaard og som følge av dette prøver vi å fremheve kontrastene i hvordan befolkningen her kunne leve i luksus sammenlignet med de andre regionene. 

Man ser dette for eksempel i hvordan det alltid er mye mat og vin på bordene i de forskjellige husene. I No Man's Land for eksempel så man ofte at befolkningen var utsultet og spiste rester, gamle sko og kyllingbein. Dette gjorde vi for å fremheve hvor sultrammet området var. I Touissant fremstår selv de fattigste innbyggerne som rike sammenlignet med de som eier de falleferdige skurene dere fikk se i Novigrad.

La oss snakke litt om figurene fra bøkene.

Sist vi møtte hertuginnen av Touissant, Anna Henrietta, hadde hun nettopp forvist Dandelion fra hertugdømmet ettersom han ikke var trofast til henne. Styrer hun fortsatt i Touissant og vil vi få se at Anna Henrietta kan være langsint eller er det et håp for en gledelig gjenforening?

Anna Henrietta er fortsatt hertuginnen av Touissant men når det kommer til hva som er i vente for Dandelion så vil jeg helst ikke røpe noe av historien.

Ridderene i Touissant fremstod for meg i bøkene som meget opptatte av tradisjon og selskapeligheter, men ellers svært lite dugende til noe som helst. Blir dette gjenspeilt i spillet? Er Ridderne av Touissant fortsatt mest opptatt av arrangement eller har den tøffe hverdagen i Witcher verdenen tatt dem igjen?

Vel, man kan vel si at Ridderne av Touissant fortsatt er like opptatt av alt som omfatter ridderlighet på samme måte som de var i bøkene. Jeg ser på Ridderne i Touissant som noen som har nyt godt av velstanden som er gitt dem, men at det finnes noe mer ondsinnet i kulissene som du som spiller nå skal være med på å avdekke.

I bøkene hadde Geralt et forhold til en viss trollkvinne når han besøkte Touissant. Jeg kikket gjennom journalen i hovedspillet for å se hva som befalt henne etter krigen, og det eneste jeg fant var at hun ble benådet av Keiser Emhyr og at hennes tilholdssted var uvisst. Har jeg gjettet riktig i at hun kan ha søkt tilflukt hos sin gode venn Anna Henrietta i Touissant?

Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte noe om denne trollkvinnen og hvorvidt hun dukker opp i Blood and Wine...

Greit nok. Er hendelsene i Blood and Wine satt i etterkant av hovedspillet eller er det slik som med forrige utvidelse at man kan både spille den som en selvstendig historie eller som del av hovedhistorien i The Witcher 3: The Wild Hunt?

Blood and Wine er svært likt Hearts of Stone når det kommer til dette. Historien er fortalt uavhengig av historien i The Wild Hunt og man kan spille den både selvstendig og som del av hovedspillet.

I den forrige utvidelsen introduserte dere et nytt system som jeg følte virkelig bidro til at spillerne kunne tilpasse både våpen og rustninger etter eget behov. Finnes det noe lignende system som dere introduserer i Blood and Wine utvidelsen?

I denne utvidelsen introduserer vi en nye Grand Master versjoner av de forskjellige Witcher rustningene og muligheten til å farge disse rustningene etter eget ønske slik at spilleren nå kan selv velge hvordan de vil at Geralt sin rustning skal se ut. Vi introduserer også en videreutvikling av Mutasjon systemet som nå gir Geralt muligheten til å tilegne seg nye evner som det å kunne levere såkalte "Critical Hits" med tegn magien til Witcherne. Slike treff kan gjøre alt fra å fryse fiendene helt til å levere massiv skade.

Jeg har selvfølgelig fulgt nyhetsbildet rundt utviklingen av denne utvidelsen og sett at Michal Platkow-Gilewsk har uttalt seg om at Blood and Wine på mange måter er en mer raffinert opplevelse en hovedspillet var. Kan du forklare litt rundt hva dette betyr for det vi har i vente og hvordan dere har oppnådd dette?

Fra et teknisk perspektiv vil jeg si at vi har lært mye fra tidligere erfaringer når det kommer til utviklingen. Etter å ha fullført utviklingen The Witcher 3: Wild Hunt satte vi oss en standard for hvordan vi vil at ting skal være både når det kommer til oppdragene, historien og hvordan verden rundt Geralt skal se ut. Når det kom til utvidelsene så ville vi ikke levere et svakere produkt en det vi leverte med selve spillet. Bak utviklingen av Blood and Wine ligger det en kombinasjon av ambisjoner, en trang til å innovere mens vi likevel bygger på det vi har, Mange av de involverte satte seg høye mål for hva vi skulle oppnå med denne utvidelsen.

Hvor stort vil du si at Touissant er sammenlignet med områdene fra Wild Hunt, sammenlignet med for eksempel White Orchard?

White Orchard er ingenting sammenlignet med Touissant. Dette er en helt ny, ordentlig region som kan stå skulder til skulder med de andre områdene man finner i spillet. Jeg tror du vil bli overrasket av hvor mye innhold vi har klart å pakke inn.

Og avslutningsvis, fra en bekymret tilhenger av The Witcher universet:
ER dette det siste vi får se av Geralt of Rivia?

Det er trist å si det, men ja. Dette er Geralt sitt siste eventyr. Vi har lagt mye kjærlig arbeid inn i Blood and Wine, men alle gode historier må avsluttes. Wild Hunt ble mye større en vi noen sinne hadde sett for oss og jeg håper at mange vil se tilbake på dette som en av de beste opplevelsene de har hatt innenfor rollespill sjangeren.

Et hjertens "Wielkie dzięki" til Len Dre Gracia for at jeg fikk muligheten til å stille han noen spørsmål vedrørende den nye utvidelsen. CD Projekt RED ser seg med denne utvidelsen ferdig med The Witcher universet, men fortvil ikke for i følge rapporter begynner de nå for alvor med utviklingen av Cyberpunk 2077, Et spill jeg ikke tror jeg er alene om å se frem til. Personlig kan jeg nesten ikke vente til å sadle opp med Geralt og Roach på deres siste eventyr. Det er synd at det nå snart er over, men for en reise det har vært de siste 9 årene. Det som startet som et nisje PC rollespill har jevnt og trytt bygd seg opp til å bli en av de største lanseringene de siste årene og det for meg som står som en av de aller beste rollespillseriene noensinne.

#CDProjektRed #Witcher #TheWither3 #NorskGaming #Spillmagasinet #BandaiNamco #BloodAndWine #Touissant #Gaming #Norsk

3 kommentarer

Thea

11.05.2016 kl.14:44

Dette intervjuet er bare SÅ bra, Andy! Det oser av ditt engasjement rundt The Witcher-serien. Jeg har ikke spilt spillene selv (jeg kjøpte alle tre rett før utgivelsen av nummer 3, men ambisjonen om å starte på nummer 1 og spille meg gjennom alle var å ta seg litt vann over hodet), men nå er jeg definitivt motivert til å kjøre på! Du skriver utrolig godt!

AndyLonn

16.05.2016 kl.16:00

Takk for det Thea. Skriver særdeles bra du også

Anders

15.05.2016 kl.16:21

Jeg må få fullført historien i Heart of Stone før denne utvidelsen kommer. Den ser (og høres) i hvert fall meget bra ut. Jeg hadde heller ikke takket nei til mer Witcher mer Geralt. Han er en veldig interessant karakter.

AndyLonn

16.05.2016 kl.16:03

Anders: Få det spilt, en av mine favoritter innen spillutvidelser

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits