Anmeldelse: Uncharted 4: A Thief's End

Nathan Drake har lagt karrieren som skattejeger p hyllen og lever det gode liv sammen med sitt livs store kjrlighet. Det var veien videre for hovedpersonen i Uncharted serien etter det tredje spillet og en avsluttning av serien jeg har vrt fornyd med i nesten fem r. Men med Uncharted 4: A Thiefs End spr utvikler Naughty Dog to viktige sprsml jeg ikke hadde tenkt over: "Vil Nate savne sine actionfylte eventyr?" og "Hva skjer nr fortiden en gang inhenter den beryktede eventyreren?"

P papiret er Uncharted 4 et spill jeg egentlig ikke flte at jeg trengte. Utvikler Naughty Dog har nrmest gjort karriere av slippe tre kjernetitler og ett sideprosjekt per platform generasjon fr de beveger seg over til nye ting. Det skjedde for Crash Bandicoot p PS1 (1-3 + Crash Team Racing), Det skjedde med Jak and Daxter p PS2 (1-3 + Jak X: Combat Racing) og Uncharted fikk tre spill p Playstation 3 mens side prosjektet den generasjonen ble kritikeryndlingen The Last of Us.

S nr venner av meg spurte etter Uncharted 3 om jeg trodde Naughty Dog kom til utvikle et nytt Uncharted spill s sa jeg "Nei, De er ferdig med Nathan Drake, i hvert fall for en stund."

Sjelden har jeg vrt mer glad for ta feil.

A Thief's End finner sted tre r etter Drake's Deception. Nate lever n et relativt rolig liv i New Orleans sammen med Elena og for tjene til livets opphold bruker han kunnskapen og lrdommen fra et langt liv som skattejeger til drive med lovlig bergings arbeid. Ut av intet dukker Nathan sin eldre bror Sam opp desperat etter hjelp fra sin yngre bror. Nate hadde alle grunner til tro at Sam dde for 15 r siden, og er mildt sagt sjokkert etter ha funnet ut at dette ikke er tilfelle. Etter ha overlevd det Nate trodde hadde vrt hans endelikt har Sam havnet i det med feil folk og n har han svrt liten tid p seg til levere det sagnomsuste ransutbyttet til piraten Henry Avery. For nr det kommer til disse folka er det liv og dd dette str om.

Plottet gjr scenen klar for en mye mer flelsesladet historie enn samtlige av de foregende spillene i serien, noe som absolutt fungerer til spillets fordel.

For rent oppskriftsmessig har ikke mye forandret seg i Uncharted serien over rene, noe som heller ikke er tilfellet i Uncharted 4. Selve spillingen bestr fortsatt av en del klatring, en del skyting og for gi deg pusterom mellom action sekvensene, en oppgave med hjernetrim her og der. Det er fortsatt ingen som mestrer spektauklre action sekvenser like godt som Naughty Dog, men etter tre spill med samme greia i tillegg til at Tomb Raider serien til tider prver "Ut-Uncharte" Uncharted serien p dette feltet er det srdeles godt vite at Naughty Dog fortsatt slr home-run p det som virkelig betyr noe for denne serien: Fantastisk karakterbygging og historiefortelling.

P mange mter fles spillet mer ut som en fortsettelse av retningen Naughty Dog tok med The Last of Us enn en iterativ oppflger til Uncharted serien. P lik linje med Bruce Strahley og Neil Druckmanns forrige samarbeid bruker utvikleren her kjente virkemiddel innnefor spillmediet for gi oss mer tid til bli kjent med figurene og virkelig forst hva som fr dem til tikke. I The Last of Us hadde de luksusen av skape helt nye figurer i en helt ny verden, men i Uncharted m de i tillegg til komme med nye vendinger for holde det spennende ogs jobbe med informasjonen vi som spillere sitter med etter hele 9 r med denne serien. Dette er noe Bruce, Neill og resten av gjengen hos Naughty Dog klarer p mesterlig vis.

Men selv om de bruker kjente virkemiddel fra serien er det ikke dermed sagt at Uncharted 4 ikke bringer noe nytt til bordet. Nathan sin nye klatrekrok passer inn i spillingen som om den alltid hadde vrt der og pner for halsbrekkende stunts som jeg selv etter 15 timer med spillet aldri ble lei av eksperimentere med, og de nye kjrety seksjonene er bde godt satt sammen og meget velkomne.

I Uncharted 3 prvde utvikleren introdusere et slags grunnleggende Snike system som aldri helt fungerte som det skulle, Selv om det mer polerte systemet i Uncharted 4 ikke er fult s rudimentrt, s har det fortsatt en lang vei g for n opp til toppsjiktet, Du kan n komme deg unna etter ha blitt oppdaget, men den kunstige intelligensen har fortsatt litt g p, spesielt hvis man sammenligner den med Metal Gear Solid V eller Hitman, dog de foranevnte er spill som har sniking som en av sine primre elementer.

Det er for eksempel smertelig vanskelig manipulere soldater til komme innenfor rekkevidden til Nathan. I Uncharted 4 m du fint snike deg opp p fienden i stedet for vente p at de skal komme til deg. Men fordi systemet er s "grunnleggende" trenger du sjelden bry deg om bli oppdaget selv om enkelte fiender ser rett p deg. Dukker ikke symbolet som viser deg hvor observant fienden er p din tilstedevrelse opp s har du som regel fritt leide til gjre som du vil

Etterhvert ble snikesystemt s pass enkelt bruke at jeg heller valgte la de fleste situasjonene eskalere nr det var et alternativ.

P den tekniske siden er det alltid godt se hva som skjer nr Naughty Dog fyrer p alle sylindrer. The Last of Us er p mange mter er spill jeg ikke hadde trodd var mulig f til p aldrende maskinvaren til Playstation 3, men at Uncharted 4: A Thief's End er mulig f til p Playstation 4 fler jeg virkelig taler for argumentet om at 60 bilder i sekundet ikke alltid er viktigst, og at det fortsatt er enormt potensiale i maskinen selv om den er langt fra s godt utstyrt som en middels til hy speccet gaming PC.

Hoppet fra Playstation 3 til den nye generasjonen har tillatt Naughty Dog lage det som str som plattformen sitt vakreste spill noensinne. Ikke nok med det, Uncharted 4 fles ogs mye mer pent en tidligere spill i serien, i og med at det n nesten uten unntak finnes minst to veier for n mlet ditt og designet p klatringen n er mye mer fleksibelt en hva vi har sett tidligere.

Det pne designet, og Naughty Dog sin mestring av kaoset en mer pen tilnrming bringer med seg skinner spesielt godt i sekvensene hvor Nate og kompanjongene er ute kjrer bil eller bt o.l. Selv action sekvenser ala biljakt scenen i Nepal fra Uncharted 2 fles n mer tilpasset flere spillestiler, selv om enkelte animasjoner av og til blir repetert litt for ofte.

Unchartet har aldri hrt bedre ut, sett bedre ut eller spilt bedre. Skytingen er fortsatt ikke innenfor hva jeg vil si jeg forventer fra et tredjeperson skytespill etter at Max Payne 3 ble sluppet, men den er mye bedre enn det noensinne har vrt, og at Naughty Dog ogs "nailer" bde lyden og feedback i kontrolleren fra de strre vpnene gjr at jeg fler meg i midten av all spenningen til all tid.

Historien fikk meg bde til le, felle en tre og sist men ikke minst, fikk meg til fundere over hvilken rolle jeg har i mitt eget liv og hvordan mine valg pvirker de rundt meg p godt og vondt. Dette er en fantastisk bragd oppndd gjennom en kombinasjon av fantastisk skriving fra The Last of Us teamet, og uovertruffen skuespiller og motion capture prestasjoner av Nolan North, Troy Baker, Emily Rose, Laura Bailey og Warren Kole

Det er alltid trist ta farvel med en kjent og kjr serie men jeg foretrekker at en serie kjenner sin beskstid i stedet for bli vatnet ut til det ugjenkjennelige. Uncharted 4 revolusjonerer ikke selve spillingen p noe betydelig vis, selv om det legger p den siste ndvendige finpussen. Der det lykkes revolusjonere er nr spillet tar historiefortelling i spill til uante hyder. Jeg har sagt det fr og sier det igjen: Det er spill som dette som gjr at spill kan st skulder til skulder med det aller meste innenfor film og litteratur. Nr Uncharted 4 virkelig setter klrne sine i deg er det vanskelig tenke p noe annet. Det er utvilsomt det beste spillet i serien hvis man skal se det fra utsiden, og for det fortjener det den aller sterkeste femmeren jeg kan gi p terningen.

Det eneste som holder dette spillet fra f den gjeveste karakteren jeg har by p er at jeg fortsatt mener at Uncharted 2 er det gyeste spillet i serien.