Inntrykk: Total War: Warhammer

Inntrykket er gjort mulig med tilsendt kode fra distributør/utvikler

2016 ligger an til å bli et godt år innenfor strategispill. For bare noen få uker siden dukket romstrategispillet Stellaris fra svenske Paradox Interactive opp og fikk positiv omtale, blant annet fra SPMG's egen Pål Nisja som gav det sitt gjeveste terningkast. Om ikke så lenge er Paradox igjen klar med Hearts of Iron IV og etter det er det fortsatt mange strategi titler å se frem til før året, forhåpentligvis for min del, toppes av Civilization VI. I disse dager sitter jeg, når jeg klarer å rive meg selv vekk fra Overwatch, med Total War: Warhammer. Jeg har fått spilt omtrent 10 timer av det nå og tenkte jeg skulle oppsummere litt av hva jeg synes om det så langt. 

Total War: Warhammer bringer sammen Creative Assembly's storslåtte strategiserie og Games Workshop sin enorme Warhammer Fantasy verden for første gang. Personlig føler jeg at jeg bør nevne at jeg egentlig ikke har særlig forhold til verken den ene eller den andre, men mener at de begge er beundringsverdige innenfor sitt område. Warhammer på sin side har underholdt mange krigsspill og fantasy entusiaster i hele 33 år(!) nå og Total War serien har i løpet av de siste 16 årene sakte men sikkert bygd seg opp til å være en av de største strategiseriene på markedet, med sin unike kombinasjon av turbaserte politiske intriger og et av de mest imponerende storskala sanntids kampsystemene jeg noen gang har sett. 

Jeg har nå spilt omtrent 100 "turns" i en av de 5 felttogene som er tilgjengelige. Spillet har i utgangspunktet 4 raser man kan spille som, Empire of Man, Greenskins (Orker), Dwarfs og Vampire Counts, men hvis du har forhåndsbestilt eller kjøper spillet innen 31. mai får du også tilgang til felttoget til Warriors of Chaos. Etter 31. mai må denne tilleggspakken kjøpes selvstendig.

For å gi meg selv en myk introduksjon til både Total War og Warhammer valgte jeg å spille som Empire of Man, som blir ledet av den nyvalgte Keiser Karl Franz. Hans utnevnelse har skapt splid i imperiet som har forårsaket at flere stater innad i imperiet når har erklært selvstendighet. Første punkt på agendaen blir da å samle så mye som mulig av riket før andre trusler mot menneskets eksistens måtte oppstå. 

Det første som slår meg når jeg starter opp spillet er hvor godt satt sammen det hele er. Det er en rar setning å skrive, men Total War serien har ikke akkurat en imponerende historie når det kommer til å gi ut "ferdige" spill. Det vil si, min og andre jeg kjenner sin erfaring har vært at tidligere spill i serien har hatt en del feil av varierende karakter og alvorlighet etter lansering og at det nærmest har blitt forventet at Creative Assembly trenger litt tid etter spillet er på markedet før spillene kjøres optimalt.

Total War: Warhammer kjører faktisk svært bra både i den turbaserte delen og i sanntids kampene, og lange lastetider til tross er jeg svært imponert over den fullstendige produktet som er sluppet. Det kan se ut til at utvikleren har brukt de 4 ekstra ukene de sa de trengte på en god måte.

Som en som ikke har spilt særlig Total War etter Empire: Total War fra 2009 er jeg overrasket over hvor lett det hele var å hoppe inn i. Total War serien har vært kjent for å ha ganske så dype systemer som er vanskelige å sette seg skikkelig inn i, og selv om Total War: Warhammer også byr på nok av systemer å holde styr på, har det ennå ikke blitt uoversiktelig på den måten jeg følte Empire hadde tendenser til å bli.


Vanpyrene i østerland har yppet til bråk, noe jeg, Averland (som er en av de selverklæte selvstendige nasjonene som tidligere var underlagt imperiet) og Dvergene ikke vil ha noe av. Det Averland ikke vet er at eneste grunnen til at jeg hjelper dem er for å kunne absorbere dem inn i riket mitt nok en gang.

Også når det kommer til historien i Warhammer universet er spillet behjelpelig på å la nykommere som meg selv kunne forstå hva slags forhold de forskjellige rasene har og hvordan samfunnene deres er bygd opp. Det tok ikke lang tid i det hele tatt før jeg skjønte makt strukturen til Empire of Man eller The Vampire Counts, og jeg simpelthen gleder meg til å grave mer i historien til dette universet.

Kampsystemet fungere svært godt, med mulighetene til å gi individuelle tropper ordre mens man også kan dele dem opp i skvadroner. Selv om det er veldig lite fristende å hoppe inn i kamper hvor oddsen er i mot meg, har jeg gjennom list og kløkt klart å berge meg ut av situasjoner jeg så absolutt ikke hadde trodd jeg skulle overleve. Det er også fint at utvikler Creative Assembly har gjort det mulig å stå over selve utførelsen av slaget med å la PCen regne seg ut til hvem som vant ut i fra hærstyrken og sannsynlighet.

Dette er ikke noe man kan gjøre med alle slagene, noen må du riktignok ta kommandoen over, men bare det at man ikke trenger delta i absolutt alle slagene om man ikke vil er noe som gjør at spillet flyter mye bedre. De som liker slagene best kan utføre alle, selv de hvor man stiller med en latterlig overdimensjonert hær, som da jeg jaktet ned 1 general med min hær på omtrent 600 mann.


Jeg får assosiasjoner til Civilization serien når jeg spiller den turbaserte delen av Total War: Warhammer. Det er aldri en dårlig serie å bli sammenlignet med.

Det er nok en stund til at jeg kan komme med en endelig anmeldelse av spillet på grunn av hvor omfattende og svært det hele er. Men ut i fra det jeg har spilt så langt er Total War: Warhammer et spill jeg vil anbefale til alle som liker strategispill, både sanntids og turbaserte. Det føles klisjé å skrive men "Det har aldri vært et bedre tidspunkt å hoppe på enn nå". Det er mulig den nye fantasy vinklingen til serien vil gi noen av de mest hardbarka Total War tilhengerne avsmak, men for min del syns jeg at spillet mikser slagmark simuleringen og fantasy elementene på en god måte som fungerer bedre enn man skulle tro. Total War: Warhammer fremstår som en meget kompetent introduksjon for nykommere til både Total War serien og til Warhammer universet.

#spmg #spillmagasinetreview #reviewinprogress #TotalWar #Warhammer #TotalWarhammer #NorskGaming #Norsk #Gaming

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits