Inntrykk: Monster Hunter Generations

I skrivende stund er det 9 dager og 4 timer til den nyeste utgaven av Monster Hunter serien har release. Fjorårets Monster Hunter 4 Ultimate tok meg med storm og sammen med kolleger og venner har jeg klart å bruke nesten 150 timer i søken etter bedre utstyr og større monstre å ta av dage. Monster Hunter Generations søker til å gjøre en noe komplisert og innviklet serie mer tilgjengelig for massene, men holder tilsynelatende fortsatt på det som gjør serien så elsket av fansen. Det eneste spørsmålet jeg sitter med er; Er det ikke litt vêl tidlig med en ny utgivelse bare 17 måneder etter det forrige spillet kom ut?

Demoen jeg har basert dette inntrykket på (som forøvrig er tilgjengelig på Nintendo 3DS E-Shop akuratt nå) er bygd opp rundt tre forskjellige jakter. For å ekspedere prosessen av å komme i gang med oppdragene velger man bare monsteret man ønsker å jakte på fra en meny og her velger man også hvilket av de 14 forskjellige våpen typene man ønsker å bruke, eller om man har lyst til å spille som en Palico (Monster Hunter universets kattefolk). Våpenet du får utlevert virker til å være noen hakk bedre enn hva man tradisjonelt har startet med i tidligere spill, Men det er nok tiltenkt slik for at demoen ikke skal virke avskrekkende for nye spiller. Demoen er nemlig også hyggelig nok til å utstyre deg med riktig bekledning som del av utrustningen

Mye av greia med Monster Hunter serien er at man velger seg et våpen man ønsker å fordype seg i, og lærer hvordan man mest effektivt kan bruke dette i kamp. Dette er også tilfelle med Generations, men i tillegg til de standard angrepene serien har vært kjent for har Capcom innført to nye elementer til kampsystemet som kommer til å betydelig påvirke hvordan mange velger å spille Monster Hunter fremover.

Image and video hosting by TinyPic

Hunting Arts er spesial angrep som må lades opp i løpet av jakten før de kan brukes. Hunting Arts kan være alt fra angrep som gjør massiv skade. "Buffs" som kan gjøre lagkameratene eller jegeren selv sterkere, eller spektakulære unnamanøver som har lengre usårbarhets perioder enn hva standard unnamanøvrer har.

Hunting Styles er fire forskjellige måter å spille på. Guild Style er velbalansert stil som bruker noen spesial angrep, mens fokuset fortsatt er på standard angrepene fra tidligere spill. Striker Style har større fokus på de nye spesial angrepene og derfor lades disse opp raskere. Aerial Style bygger videre på en av Monster Hunter 4 U sine beste nyvinninger ved å gi spillerne muligheten til å erstatte unnamanøveren med et lite hopp som, hvis det treffer fiender eller andre ting i omgivelsen, sender spilleren flyvende opp i luften og åpner for angrep fra oven. Adept style er kanskje den stilen de mest erfarne Monster Hunter spillerne vil bruke ettersom den gir muligheten til å kontre monstrenes angrep og svare med kraftige kontringsangrep for massiv skade.

Som en spiller som foretrekker å bruke Greatsword i disse spillene, er jeg meget glad for at Capcom nå har gitt meg flere måter å spille med dette våpenet på. For eksempel: Aerial Style hoppene minner om et  angrep som var forbeholdt Insect Glaive brukerne i MH4U, men med denne nye kampstilen kan man nå ta sats av monstrene og angripe fra luften uansett hvilket våpen man bruker. Ja, dette ser latterlig ut med de kjempe sverdene jeg bruker, men du og du så gøy det er.

På den måten vil jeg si at ved å legge Hunting Arts og Hunting Styles på toppen av det etablerte kampsystemet har Capcom potensielt økt hvor mye man som spiller kan få ut av Monster Hunter opplevelsen. Spillere som liker å holde seg til en type våpen trenger ikke låse seg til en måte å spille på. ettersom erfaringen de har med det gitte våpenet vil være like viktig uansett hvilken kampstil de bruker, selv om måten man bruker den erfaringen på vil variere fra stil til stil. Allsidige spillere har også mye å hente her, ettersom hvert våpen varierer de forskjellige stilene noe. Monster Hunter Generations legger ikke til noen nye våpen, men med 14 våpen med 4 stiler hver og over 100 monstre spillerne kan bryne seg på så tror jeg at jeg kan garantere mange timers spilling.

Områdene demoen byr på sier ikke så alt for mye om hva slags miljø vi kommer til å kjempe oss igjennom i selve spillet. Capcom har latt det avsløre at ettersom Generations på mange måter er en hyllest til seriens 12 år lange historie at vi vil se at mye innhold fra de tidligere spillene gjør gjesteopptredener i dette spillet.  For min del tror jeg det blir kult å se hvordan utviklerne har måtte kompensere for seriens nyvinninger over årene når de nå angivelig har måtte pusse opp noen av de gamle banene.

Før jeg avslutter dette inntrykket må jeg komme med en oppfordring: Hvis du ikke har spilt Monster Hunter eller har prøvd men ikke kommet skikkelig inn i det, Gå på Youtube å se videoene til Gaijin Hunter. Han forklarer systemene og viser hvordan man best lærer seg å bruke våpnene i spillet. Videoene hans kombinert med entusiasme fra flere av vennene mine som er tilhengere av serien er det som har fått meg til å gå fra å være en som var skeptisk til serien, til en som håper vi snart får se en ny versjon av serien på Playstation 4, Xbox One eller Nintendo sin nye hjemmekonsoll. Foreløpig får de håndholdte versjonene holde meg underholdt.

Det blir spennende å se hvordan full versjonen som er i butikkene 15. juli ender opp med å være. Jeg gleder meg stort og ser frem til lange kvelder med kompiser mens vi jakter etter den ene tingen jeg mangler for å oppgradere et helt sett med rustninger. Hvis Monster Hunter Generations har gjort Zinogre Plates like vanskelige å få tak i som de var i MH4U så tror jeg at jeg tar å knekker hele 3DSen i to. Monster Hunter Generations er å finne i butikkene 15. Juli, og jeg kommer tilbake med en anmeldelse så snart som overhodet mulig etter jeg har fått spilt det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits