Anmeldelse: Kirby: Planet Robobot

Anmeldelse er sponset av Bergsala AS

Planetet Popstar er i fare. Meta Knight og King Dedede er satt ut av spill så alene må Kirby sette en stopper for at hjemplaneten hans blir assimilert av Access Ark skipet og forretningsfolkene som står ved roret. 2.5D platformere finnes det mange av om dagen, men Kirby Planet Robobot klarte raskt å overbevise meg om at det var så mye mer enn bare "enda en 2.5D plattformer".

Kirby fører seg sammen med Ness, Ice Climbers og Pit inn i rekkene av de Nintendo figurene jeg har hatt minst med å gjøre opp gjennom tidene. Sett bort fra hans opptreden i Super Smash Bros serien og at jeg kanskje har spilt ti minutter av Kirby's Dream Land for mange herrens år siden, har jeg nesten ikke hatt noe forhold til figuren. Så når jeg fikk oppgaven av å spille gjennom å anmelde Kirby: Planet Robobot visste jeg ærlig talt ikke hva jeg gikk til. Jeg vet at mange ser tilbake på for eksempel Kirby's Epic Yarn som en av de bedre spillene i serien, men også at mange var skuffet over fjorårets Kirby and the Rainbow Curse. Tro det eller ei, kunnskapen min om serien stopper omtrent der.

Men som nevnt tidligere tok det ikke lang tid før Kirby: Planet Robobot klarte å gripe meg. For det første er designet og omgivelsene så pass stilig og herlig absurd at jeg sliter med å komme på et spill det kan sammenlignes med. Det ser ut til at utviklerne har latt oppfinnsomheten løpe helt løpsk og at de på tross av dette har klart å levere på hver eneste idè som blir presentert. Fargene er flotte, musikken er herlig og nivå designet er smart gjennomført med mange gjemte hemmeligheter, noe som gjør at spillet låner seg særdeles godt til flere gjennomspillinger.

Det som imponere meg mest er hvor omfattende utviklerne har lagd power-up systemet. Kirby har nemlig evnen til å sluke fiender hele for så å stjele evnene deres. Kirby kan blant annet få et sverd, muligheten til å gjøre seg om til sten/statue eller helt nye angrep særegent ti alle de 27 forskjellige evnene som er å finne i spillet. Det er også her utvikler HAL Laboratories har latt seg inspirere fra utvendige kilder, både innenfor Nintendo sin egen portefølje, men også verdensomspennende pop kultur. Med sverdet får Kirby Link fra The Legend of Zelda sin ikoniske grønne hette samt et Spin Dash angrep, mens når det kommer til pisken har de for eksempel klart latt seg inspirere av Indiana Jones. ESP fiendene gir evner fra Earthbound serien og så videre. Med 27 forskjellige evner har man mye å prøve ut,

Kirby: Planet Robobot introduserer også Robobot rustningen som gjør sin debut i dette spillet. Mye av spillets plattform design og oppgaver er designet rundt bruken av denne robot rustningen og derfor passer det godt at den har blitt gjort svært gøy å bruke. Hvor Kirby er relativt sårbar og svak utenfor rustningen er det å få den på reneste makt fantasien. Du høvler lett over alt som kommer i din vei og ettersom robot drakten også har 13 særegne Copy evner så føles bruken av den verken kjedelig eller gjentakende i løpet av de 8 timene jeg brukte på å gjennomføre spillet.

Selv etter å ha gjennomført spillet, inneholder Kirby: Planet Robobot mer enn nok å gjøre for å holde på interessen min. For det første er det en rekke gjenstander gjemt rundt om i spillet som låser opp ekstra nivåer og klistremerker man kan samle for å gi Robobot rustningen et personlig preg. Fra starten av er det dessuten to (av totalt fire) sidespill allerede låst opp. I Kirby 3D Rumble skal du i en isometrisk tredimensjonal omgivelse bruke Kirby sin evne til å skyte fiender på hverandre for å eliminere alle fiendene på et nivå. Her får du poeng basert på tiden du brukte sammen med hvor effektivt du eliminerte dem. i Team Kirby Clash skal du og opptil tre venner slå dere sammen mot å bekjempe en rekke bosser. Modusen fungerer som en Action RPG hvor du velger klasse og mottar erfaringspoeng som gjør at man levler opp og blir sterkere.

Etter at man har gjennomført historiemodusen i spillet låses det også opp to nye sidespill: I Meta Knightmare Returns skal man spille gjennom historien i spillet som Meta Knight, denne modusen er et kappløp mot tiden hvor man får lov til å bruke Meta Knight sine spesial angrep men mengden ting som gir deg helse er kraftig redusert. og i Arena Mode spiller du som Kirby i en Boss Rush modus, hvor du spiller igjennnom alle boss kampene en etter en i et kappløp mot tiden. Her kan du i mellom hver kamp få velge hvilken Copy evne du vil ta med deg inn i kampen. Alle sidespillene har sin egne sjarm og selv om ikke alle nødvendigvis byr på timesvis med moro er det morsomme sidesprang fra kjerne opplevelsen som positivt bygger opp spillets helhetsinntrykk.

Det som gleder meg veldig med Kirby: Planet Robobot er hvor mye det minner meg om plattforming spillene jeg vokste opp med. Fra begynnelse til slutt føles dette ut som om det hadde passet rett inn med spill som Kid Chameleon, Castle of Illusion eller Quack Shot, men uten at spillet føles utdatert eller gammelt på noen som helst måte. Det er kanskje ikke så vanskelig, eller utfordrende som noen skulle ønske, men det er også den eneste "negative" tingen jeg føler jeg kan si om det. For meg var spillet akkurat så vanskelig som det måtte være for at jeg skulle kunne slå i hjel en helg med det, men også så gøy at jeg kommer til å komme tilbake til det i lang tid fremover.

Kirby: Planet Robobot er foreløpig en av de større overraskelsene for meg i 2016. Kombinasjonen av stilig design, høy spillbarhet og en liten "dæsj retrofølelse" funker som bare juling. Det er fullpakket med innhold og holdt på oppmerksomheten min hele veien gjennom uten å slippe taket et eneste sekund. Det ble flere kvelder hvor jeg satt med spillet og fortalte meg selv at nivået jeg holdt på med skulle bli kveldens siste, men før jeg visste ordet av det var jeg i gang med neste nivå. Det er gøy når spill kan ha den effekten. og det oppsummerer egentlig alt jeg trenger å si om Kirby: Planet Robobot: Det er rett og slett bare skikkelig gøy!

#spillmagasinetreview #bergsala #SPMG #AndyLon #gamer #Gaming #NorskGaming #Kirby #Nintendo