Anmeldelse: Carmageddon: Max Damage

Anmeldelse sponset med kode fra utgiver.

"I gode gamle dager" var spill hvor du brukte en bil for å knuse og ødelegge andre biler en helt egen sjanger, og en rimelig populær en sådan. Spill som Destruction Derby, Twisted Metal og Carmaggedon gjorde det bra i sin tid, men har i senere år forsvunnet helt fra rampelyset. Andre bilserier som Burnout og Need for Speed har i senere år lånt elementer fra denne typen spill og dette har på mange måter hjulpet å fylle tomrommet de førstnevnte spillene etterlot seg. Når det nå kommer ut et nytt Carmageddon spill så sliter jeg litt med å se hvem dette er ment for: Er det en hyllest ment for originalfansen, eller et forsøk på å nå ut til nye fans for å gjenerobre sin del av markedet?

Helt siden 2004 har det vært snakk om en oppfølger til Carmageddon serien. Etter mye til og fra med de som holdt rettighetene til serien, endte studioet bak originalspillene opp med å kjøpe til segrettighetene. De lanserte så en Kickstarter kampanje for å få drømmen om et nytt Carmageddon til å bli en realitet og kampanjen ble en suksess. Når utvikleren så interessen rundt spillet utvidet de ambisjonene rundt spillet og fridde igjen til Kickstarter publikumet for finansiering og jaggu greide de å få det finansiert enda en gang. Resultatet av Kickstarteren ble fjorårets Carmageddon: Reincarnation som kun ble gitt ut på PC, Max Damage, som denne anmeldelsen omfatter, er en nyutgivelse av dette spillet, men denne gangen lansert på Playstation 4 og Xbox One.

Bilene ser greie ut, men alt det andre er det verre med.

Før jeg går i detalj av hva jeg mener om Carmageddon: Max Damage, vil jeg gjerne liste positive punkter rundt spillet. A) Det kjører bra B) Kan i små perioder være underholdende og C) har en ganske så heftig animasjon når bilene reparerer seg selv ute på banen.​

Det fremstår for meg som ironisk at Carmageddon: Max Damage sin versjon av tidsmaskinen fra Back to the Future ikke har  "Outatime" skiltet montert, for hvis det er en ting dette spillet ikke er så er det i takt med tiden. Når de første to Carmageddon spillene kom ut i henholdsvis 1997 og 1998 hadde de sjokk-faktor, var morsomme og all-right å spille, ihvertfall for meg som var i 7 - 8 års alderen på den tiden. Carmageddon: Max Damage prøver å gjenskape den samme følelsen, men hele inntrykket det presenterer faller flatt. Det er ingenting verken sjokkerende, morsomt eller gøy i i spillet. Ikke i måten spillet skriver med store ristende bokstaver "MERCY KILLING" eller "TOOK IT UP THE ARSE" når du gjør noe, ikke i måten man hensynsløst kan meie ned nonner og handikappede personer, og ei heller i måten det har gitt alle sjåførene "craaaazy" kallenavn.

Selve kjøringen i spillet er helt forferdelig. Bilene er tunge, vanskelige å styre og det hele går ikke særlig raskt. Skademotoren på bilene er helt på bærtur i og med at metodene du må ta i bruk for å sette motstanderne ut av spill er som oftest å tvinge dem opp i et hjørne å kjøre på dem 15 ganger før de eksploderer, mens de noen ganger bare trenger såvidt touche borti deg før du eksploderer . Diverse våpen og andre Power-ups kan plukkes opp på banen eller kjøpes for poeng du samler opp ved å gjøre diverse grusomme ting, men denne poengsummen er stort sett brukt opp på reparasjonene til bilen ettersom den nesten ikke tåler noe som helst.

"Mine Shitting Ability!" Need I say more?

Spillet har fire moduser, med to ekstra moduser som må låses opp. Classic Carma er hvor du kjører rundt i et område i spillet og kan vinne ved å enten kjøre over et latterlig høyt antall fotgjengere, knuse alle motstanderne eller fullføre løpet. I Checkpoint Stampede gjelder det å være førstemann til de forskjellige sonene som dukker opp på kartet. Den som først når 10 soner har vunnet men, spillerne kan stjele soner fra hverandre ved å knuse kjøretøyet . I Death Race er det første mann til å fullføre et gitt antall runder rundt banen, men igjen kan motstandere stjele runder fra hverandre ved å knuse kjøretøyene til hverandre. og sist, men ikke minst Ped Chase, som er helt lik Checkpoint Stampede, men sonene er byttet ut med fotgjengere.

Classic Carma er nok den som blir spilt mest av de som likte de gamle Carmageddon spillene, og jeg mener det er her utviklerne burde sette sitt beste ben frem og vist hvorfor dette er et spill vi trenger i 2016. I stedet får vi servert en kjedelig og uinspirert modus som gir oss helt latterlige gjøremål og noen ganger alt for liten tid til å fullføre dem.

Ta for eksempel "Saucer Full of Secrets" oppdraget i Kapittel 3 av historiemodusen. Her skal man kjøre rundt i en slags etterligning av Nevada, komplett med kyr, rom-vesener og Area 51. Tiden du er gitt til å fullføre de fem rundene rundt banen oppdraget krever er alt for kort. De 460(!!!) fotgjengerne du må meie ned for å kunne fullføre oppdraget på den måten er spredd så tynt ut over kartet at du heller ikke klarer å effektivt jakte dem ned innenfor tiden som er gitt, så det du sitter igjen med er å rydde motstanderne av banen. Men "Woops", designerne har tilsynelatende glemt å inkludere noe særlig med hinder du kan knuse motstanderne opp mot, sett bort fra ekspresstoget som raser forbi fra tid til annen.

Spillet ber meg om å kjøre over 460 fotgjengere, men jeg ser ikke en eneste en i nærheten

Slike irritasjonsmomenter er gjengangere på mange av oppdragene, noe som er spesielt hemmende for fremgangen i historiemodusen ettersom du må fullføre alle oppdragene for å komme deg videre. I noen tilfeller er det ikke nok å bare fullføre oppdragene heller, du må ofte gjenta oppdragene flere ganger til du har tjent deg opp nok poeng til å låse opp neste kapittel, som oftest bare byr på mer av det samme kjedelige greiene du holdt på med i forrige kapittel. Hele historiemodusen er en eneste ond sirkel. En kjedelig og lite inspirerende ond sirkel.

Noen vil nok si at denne typen spill som konsept er utdatert, erstattet av større og bedre ting, og de har nok sikkert rett i det. Men husker du Twisted Metal fra 2012? Det spillet var på ingen måte perfekt, men det var da i det minste gøy å spille, noe som ikke kan bli sagt om Carmageddon: Max Damage. Twisted Metal ble enda mer gøy når man kunne spille 4 player split-screen med kompiser, men Carmageddon tilbyr ikke det heller, og online flerspilleren er helt øde. Etter gjentatte forsøk på å spille online kom jeg til flere lobbyer med bare en annen person og ved flere anledninger var det samme personen jeg hadde spilt mot før.

Visuelt varierer spillet på kvalitetskalaen ulikt alt jeg har sett før. Til tider er det så uinspirert at jeg ikke tror det ville blitt godtatt i starten av forrige konsollgenerasjon. Men av og til når lyssettingen er helt rett og det lyser opp metallet på karosseriene fra rett vinkel ser det ikke så aller verst ut heller. Joda spillet kunnet fortsatt trengt store mengder "Anti-Aliasing" for å se mindre upolert ut og det er ikke direkte sjarmerende at enkelte teksturer tidvis sliter med å laste seg inn, men i ny og ne så ser spillet greit ut. Som nevnt tidligere så kjører spillet bra og animasjonen hvor bildeler flyr til bilen mens den reparerer seg er og blir heftig.

Noen ganger lurer jeg på hvorfor spillet ser ut som et lavbudsjetts spill fra forrige konsollgenerasjon.

Lyd designet er heller ikke noe å skrive hjem om. Verken lyden av motorene, lydeffektene når metall møter metall, eller metall møter kjøtt for den del høres bra ut. Lydsporet er kjedelig og kunne etter min mening, ha gjort seg med litt klassisk 70 og 80 talls rock slik Road Kill gjorde i sin tid, i stedet for å spille på den anonyme huleboer metallen de har valgt å gå for. Ja, nå driver jeg å pirker, men det er dette det har kommet til med Carmageddon: Max Damage

Hvis ikke sjangeren var død fra før av, så er Carmageddon: Max Damage definitivt nådestøtet for min del. Skal jeg komme tilbake til sjangeren med noen som helst slags entusiasme så må de plent prøve å finne opp hjulet på nytt igjen.  Jeg føler jeg kunne ha fortsatt i det uendelige, men det får holde nå. Styr unna dette spillet hvis du ikke på død og liv savner 1997 og ikke får Carmageddon II til å virke på den nye Windows 10 PCen din, for hvis du ikke har skjønt det ennå, så er ikke dette et spill som er verdt å samle på.

Jeg har i skrivende stund brukt 13 timer på dette spillet og kan telle antall minutter jeg har hatt det gøy på en hånd. Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke på nært er ferdig med spillet, men jeg har ikke tenkt til å bruke noe mer tid på det. Kanskje noen vil mene at dette diskvalifiserer meg fra å gi spillet et terningkast ettersom jeg ikke har sett hele greia. men jeg føler meg informert nok og ruller terningen likevel.

#spillmagasinetreview #spmg #Carmageddon #MaxDamage # XbOne #enavti #Gaming #NorskGaming #Gamer #