Anmeldelse: Monster Hunter Generations

I en rrekke har den utrolig populre Monster Hunter serien underholdt fansen med en kombinasjon av oppfinnsomme monster design og genuint utfordrende gameplay. Som en slags hyllest til seriens 12 r lange historie har Capcom n gitt ut Monster Hunter Generations (Monster Hunter X i Japan), spillet som bde ser tilbake p hva som har gjort kjerneserien s hyt elsket, mens det ogs gjr det enklere enn noensinne for nykommere sette seg inn i en ganske s kompleks serie.

Jeg anser meg selv som en som har holdt fingeren p pulsen av spillindustrien i mange r n. Derfor er det desto mer grunn for meg til skjemmes over at jeg ikke var klar over hvor stor Monster Hunter serien virkelig er fr for omtrent 2,5 r siden, nr en kollega av meg omsider introduserte meg til serien. Det som for mange ser ut som en obskur japansk rollespill serie er egentlig ikke en tradisjonell japansk rollespill serie i det hele tatt, men i realiteten en av de bedre action spill seriene noen sinne, og n skal denne serien feires!

For de som ikke kjenner serien s godt, kan jeg kort oppsummere hva konseptet dreier seg om: Du spiller en jeger som bor i en verden befolket av andre mennesker, Kattelignende skapninger kalt Palicos, flora, fauna, og en hel drss med svre monstre. P oppdrag fra landsbyhvdingen og andre som er brydd med monstrenes eksistens er det din jobb jakte p, fange, eller p andre mter kue ned trusselen disse monstrene utgjr.

Palicoene er hjelpsomme sm kattevesen, og i MHG kan du endelig spille som en.

Hver jakt krever forberedelse, og for vinne mot de fysisk overlegne monstrene m du lre deg hvordan hvert monster oppfrer seg i en gitt situasjon og hvordan du kan utnytte srtrekkene til hvert av monstrene til din fordel. Nr jakten er over og monsteret (evt. monstrene) er beseiret, bruker du deler av det som mtte vre igjen av skrotten til monsteret til  lage deg nye vpen og rustninger. og slik er gameloopen som underholder i hundrevis av timer.

Monster Hunter Generations har 14 forskjellige vpen du kan utstyre deg med, og hvert vpen har sine egne, unike angrep som endrer mten du spiller spillet p betraktelig. Denne gangen har Capcom ogs utviklet to nye systemer, henholdsvis kalt Hunting Styles og Hunting  Arts, som igjen legger et nytt lag av variasjon p toppen av de eksisterende systemene.

Som jeg nevnte i inntrykket fra demoen er Hunting Styles fire forskjellige mter spille spillet p: Guild Style er velbalansert stil som benytter seg av Hunting Arts spesial angrepene, men hvor fokuset fortsatt er p standard angrepene fra tidligere spill. Striker Style har strre fokus p de nye spesial angrepene og derfor lades disse opp raskere. Aerial Style bygger videre p en av Monster Hunter 4 U sine beste nyvinninger ved gi spillerne muligheten til erstatte unnamanveren med et lite hopp som, hvis det treffer fiender eller andre ting i omgivelsen, sender spilleren flyvende opp i luften og pner for angrep fra oven. Adept style er kanskje den stilen de mest erfarne Monster Hunter spillerne vil bruke ettersom den gir muligheten til kontre monstrenes angrep og svare med kraftige kontringsangrep for massiv skade, forbeholdt at man klarer blokkere angrepet innenfor det lille yeblikket man har gjre det p.

Hunting Arts er spesial angrepene som m lades opp i lpet av jakten fr de kan brukes. Disse kan vre alt fra spesial angrep som gjr strre skade enn hva vanlige angrep gjr, "Buffs" som kan gjre lagkameratene eller jegeren selv sterkere, eller spektakulre unnamanver som har lengre usrbarhets perioder enn hva standard unnamanvrer har.

Image and video hosting by TinyPic

De to nye systemene gjr et allerede dypt spill dypere, men er ogs s pass lett sette seg inn i at selv en nybegynner kan benytte seg av dem uten srlig peiling. Monster Hunter Generations har ogs gjort en rekke andre ting lettere hndtere:

Capcom har denne gangen finpusset nesten alle de sm friksjonspunktene som serien er kjent for, uten at det gr p bekostning av spillet kompleksitet eller bratte lringskurve. For eksempel har oppgraderingssystemet til rustningene ftt seg en real overhaling, hvor hver rustning n har sitt eget "leveling system" hvor man inkrementalt oppgraderer rustningen med Armor Spheres.

I tidligere spilll gav denne oppgraderingen bare bedre beskyttelse og var sjelden vits benytte fr du hadde funnet en rustning du viste du kom til bruke over lengre tid, men i Generations pner hvert level for en ny rustning man kan oppgradere imot. Jo hyere level rustningen din er, jo bedre rustning kan du bygge den om til. Det hele er forklart enkelt i spillet og krevde liten innsikt i eksisterende systemer for  forst seg p.

Det samme kan sies om hvordan spillet p mange mter har blitt klarere i sprket det bruker for forklare systemene sine. Jeg som har spilt bde MH3U og MH4U skulle for min egen del nske det var en mte skippe mye av teksten, men for nykommere er jeg glad for at Capcom har tatt initiativet for gjre spillet mer imtekommende.

Det fles klisjeaktig si, men det har aldri vrt ett bedre tidspunkt hoppe p Monster Hunter serien, Men med det sagt, s slipper ikke spillet helt unna litt kritikk fra min side heller.

Jeg ser meg desverre ndt til resiruklere bildene fra intrykket jeg skrev for noen mneder siden, ettersom Nintendo aldri lagde en god mte hente verken bilde eller video ut fra min Nintendo 3DS XL

P den tekniske siden er Monster Hunter Generations i teorien et svakere produkt enn sine forgjengere. Spillet kjrer nemlig "bare" med 30 bilder i sekundet og, selv om jeg vil si det ikke pvirker hvordan jeg spiller spillet nevneverdig, kan jeg ikke si at jeg ikke merket nedgraderingen og at ikke dette kanskje vil legge en demper p opplevelsen for noen.

Monster Hunter Generations fles ogs mye mer som en slags utvidelse av fjorrets Monster Hunter 4 Ultimate, i og med at det snn egentlig ikke gjr s mye nytt, hvis man ser bort fra Hunting Styles og Arts systemene. Joda det sliper en noe uslipt diamant av en spill serie til et punkt hvor jeg tror de aller fleste skulle klare henge med, men nyvinningene fles ut som et "half-step". Et bittelite steg i moderniseringens retning for en spillserie som frem til n har sttt p stede hvil.

Hvor stor innflytelse Monster Hunter Generations nyvinninger vil f p kommende spill i serien aner jeg ikke. Jeg likte veldig godt nyvinningene som er finne i Generations, men jeg tror de fleste av kjerne-fansen til serien vil vre enig med meg nr jeg sier at serien egentlig ikke har srlig behov for moderniseres stort mer enn dette. For selv om jeg p den ene siden applauderer Capcom for ha prvd noe nytt med Monster Hunter, kjenner jeg et krypende behov for advare dem mot  g helt amok med denne utviklingen. For slik det str n, s fr det jeg trenger fra Monster Hunter serien. En real utfordring jeg og 2-3 kompiser kan kaste oss p i lag, mens vi skryter over de episke kampene vi mtte gjennom for f tak i de feteste rustningene og de reste vpnene.

Og selv om jeg innerst inne skulle nske at dette var en serie som alle kunne like, s vet jeg at det mest sannsynlig ikke kommer til bli tilfelle uansett hvilke grep Capcom kommer til ta, og da er det bedre at vi som liker det fr ha det slik vi vil ha det.

Monster Hunter Generations er nok et strlende spill som jeg kommer til synke utallige timer i. De nye systemene lfter et allerede fantastisk gameplay til nye hyder, og selv om spillet mangler litt p lengden, og kanskje ikke kjrer heeeelt s smooth som vi er vant med fra kjerneserien, s klarer spillet seg veldig godt likevel. Men Capcom: Neste gang det kommer et nytt Monster Hunter s br det vre p konsoll, og grafikken br st til dagens standard med beinhard hy bildefrekvens. Jeg fler ikke det er for mye forlangt...

#spillmagasinetreview #bergsala #capcom #nintendo #MonsterHunter #MonsutāHantā #Generations #MHG #MHX
#norskgaming #gamer #norskgamer #norsk #anmeldelse