Anmeldelse: Monster Hunter Generations

I en årrekke har den utrolig populære Monster Hunter serien underholdt fansen med en kombinasjon av oppfinnsomme monster design og genuint utfordrende gameplay. Som en slags hyllest til seriens 12 år lange historie har Capcom nå gitt ut Monster Hunter Generations (Monster Hunter X i Japan), spillet som både ser tilbake på hva som har gjort kjerneserien så høyt elsket, mens det også gjør det enklere enn noensinne for nykommere å sette seg inn i en ganske så kompleks serie.

Jeg anser meg selv som en som har holdt fingeren på pulsen av spillindustrien i mange år nå. Derfor er det desto mer grunn for meg til å skjemmes over at jeg ikke var klar over hvor stor Monster Hunter serien virkelig er før for omtrent 2,5 år siden, når en kollega av meg omsider introduserte meg til serien. Det som for mange ser ut som en obskur japansk rollespill serie er egentlig ikke en tradisjonell japansk rollespill serie i det hele tatt, men i realiteten en av de bedre action spill seriene noen sinne, og nå skal denne serien feires!

For de som ikke kjenner serien så godt, kan jeg kort oppsummere hva konseptet dreier seg om: Du spiller en jeger som bor i en verden befolket av andre mennesker, Kattelignende skapninger kalt Palicos, flora, fauna, og en hel drøss med svære monstre. På oppdrag fra landsbyhøvdingen og andre som er brydd med monstrenes eksistens er det din jobb å jakte på, fange, eller på andre måter kue ned trusselen disse monstrene utgjør.

Palicoene er hjelpsomme små kattevesen, og i MHG kan du endelig spille som en.

Hver jakt krever forberedelse, og for å vinne mot de fysisk overlegne monstrene må du lære deg hvordan hvert monster oppfører seg i en gitt situasjon og hvordan du kan utnytte særtrekkene til hvert av monstrene til din fordel. Når jakten er over og monsteret (evt. monstrene) er beseiret, bruker du deler av det som måtte være igjen av skrotten til monsteret til å lage deg nye våpen og rustninger. og slik er gameloopen som underholder i hundrevis av timer.

Monster Hunter Generations har 14 forskjellige våpen du kan utstyre deg med, og hvert våpen har sine egne, unike angrep som endrer måten du spiller spillet på betraktelig. Denne gangen har Capcom også utviklet to nye systemer, henholdsvis kalt Hunting Styles og Hunting  Arts, som igjen legger et nytt lag av variasjon på toppen av de eksisterende systemene.

Som jeg nevnte i inntrykket fra demoen er Hunting Styles fire forskjellige måter å spille spillet på: Guild Style er velbalansert stil som benytter seg av Hunting Arts spesial angrepene, men hvor fokuset fortsatt er på standard angrepene fra tidligere spill. Striker Style har større fokus på de nye spesial angrepene og derfor lades disse opp raskere. Aerial Style bygger videre på en av Monster Hunter 4 U sine beste nyvinninger ved å gi spillerne muligheten til å erstatte unnamanøveren med et lite hopp som, hvis det treffer fiender eller andre ting i omgivelsen, sender spilleren flyvende opp i luften og åpner for angrep fra oven. Adept style er kanskje den stilen de mest erfarne Monster Hunter spillerne vil bruke ettersom den gir muligheten til å kontre monstrenes angrep og svare med kraftige kontringsangrep for massiv skade, forbeholdt at man klarer å blokkere angrepet innenfor det lille øyeblikket man har å gjøre det på.

Hunting Arts er spesial angrepene som må lades opp i løpet av jakten før de kan brukes. Disse kan være alt fra spesial angrep som gjør større skade enn hva vanlige angrep gjør, "Buffs" som kan gjøre lagkameratene eller jegeren selv sterkere, eller spektakulære unnamanøver som har lengre usårbarhets perioder enn hva standard unnamanøvrer har.

Image and video hosting by TinyPic

De to nye systemene gjør et allerede dypt spill dypere, men er også så pass lett å sette seg inn i at selv en nybegynner kan benytte seg av dem uten særlig peiling. Monster Hunter Generations har også gjort en rekke andre ting lettere å håndtere:

Capcom har denne gangen finpusset nesten alle de små friksjonspunktene som serien er kjent for, uten at det går på bekostning av spillet kompleksitet eller bratte læringskurve. For eksempel har oppgraderingssystemet til rustningene fått seg en real overhaling, hvor hver rustning nå har sitt eget "leveling system" hvor man inkrementalt oppgraderer rustningen med Armor Spheres.

I tidligere spilll gav denne oppgraderingen bare bedre beskyttelse og var sjelden vits å benytte før du hadde funnet en rustning du viste du kom til å bruke over lengre tid, men i Generations åpner hvert level for en ny rustning man kan oppgradere imot. Jo høyere level rustningen din er, jo bedre rustning kan du bygge den om til. Det hele er forklart enkelt i spillet og krevde liten innsikt i eksisterende systemer for å forstå seg på.

Det samme kan sies om hvordan spillet på mange måter har blitt klarere i språket det bruker for å forklare systemene sine. Jeg som har spilt både MH3U og MH4U skulle for min egen del ønske det var en måte å skippe mye av teksten, men for nykommere er jeg glad for at Capcom har tatt initiativet for å gjøre spillet mer imøtekommende.

Det føles klisjeaktig å si, men det har aldri vært ett bedre tidspunkt å hoppe på Monster Hunter serien, Men med det sagt, så slipper ikke spillet helt unna litt kritikk fra min side heller.

Jeg ser meg desverre nødt til å resiruklere bildene fra intrykket jeg skrev for noen måneder siden, ettersom Nintendo aldri lagde en god måte å hente verken bilde eller video ut fra min Nintendo 3DS XL

På den tekniske siden er Monster Hunter Generations i teorien et svakere produkt enn sine forgjengere. Spillet kjører nemlig "bare" med 30 bilder i sekundet og, selv om jeg vil si det ikke påvirker hvordan jeg spiller spillet nevneverdig, kan jeg ikke si at jeg ikke merket nedgraderingen og at ikke dette kanskje vil legge en demper på opplevelsen for noen.

Monster Hunter Generations føles også mye mer som en slags utvidelse av fjorårets Monster Hunter 4 Ultimate, i og med at det sånn egentlig ikke gjør så mye nytt, hvis man ser bort fra Hunting Styles og Arts systemene. Joda det sliper en noe uslipt diamant av en spill serie til et punkt hvor jeg tror de aller fleste skulle klare å henge med, men nyvinningene føles ut som et "half-step". Et bittelite steg i moderniseringens retning for en spillserie som frem til nå har stått på stede hvil.

Hvor stor innflytelse Monster Hunter Generations nyvinninger vil få på kommende spill i serien aner jeg ikke. Jeg likte veldig godt nyvinningene som er å finne i Generations, men jeg tror de fleste av kjerne-fansen til serien vil være enig med meg når jeg sier at serien egentlig ikke har særlig behov for å moderniseres stort mer enn dette. For selv om jeg på den ene siden applauderer Capcom for å ha prøvd noe nytt med Monster Hunter, kjenner jeg et krypende behov for å advare dem mot å gå helt amok med denne utviklingen. For slik det står nå, så får det jeg trenger fra Monster Hunter serien. En real utfordring jeg og 2-3 kompiser kan kaste oss på i lag, mens vi skryter over de episke kampene vi måtte gjennom for å få tak i de feteste rustningene og de råeste våpnene.

Og selv om jeg innerst inne skulle ønske at dette var en serie som alle kunne like, så vet jeg at det mest sannsynlig ikke kommer til å bli tilfelle uansett hvilke grep Capcom kommer til å ta, og da er det bedre at vi som liker det får ha det slik vi vil ha det.

Monster Hunter Generations er nok et strålende spill som jeg kommer til å synke utallige timer i. De nye systemene løfter et allerede fantastisk gameplay til nye høyder, og selv om spillet mangler litt på lengden, og kanskje ikke kjører heeeelt så smooth som vi er vant med fra kjerneserien, så klarer spillet seg veldig godt likevel. Men Capcom: Neste gang det kommer et nytt Monster Hunter så bør det være på konsoll, og grafikken bør stå til dagens standard med beinhard høy bildefrekvens. Jeg føler ikke det er for mye forlangt...

#spillmagasinetreview #bergsala #capcom #nintendo #MonsterHunter #MonsutāHantā #Generations #MHG #MHX
#norskgaming #gamer #norskgamer #norsk #anmeldelse