Anmeldelse: No Man`s Sky

Sean Murray og teamet hos Hello Games overrasket oss stort da de først viste frem No Man`s Sky for noen år tilbake. Det neste spillet fra folkene bak Joe Danger skulle etter sigende gi oss en hel galakse vi kunne utforske og oppdage sammen med spillere verden over. Det hele virket nesten litt for godt til å være sant. Nå som spillet er ute gjenstår spørsmålet: Var det det?

På papiret har Hello Games levert mye av det de lovde. Foran fingrene våre står det en hel galakse vi kan utforske i felleskap og sett bort fra en håndfull elementer som mangler er det vanskelig å ikke la seg imponere over hva Hello Games, ett studio med 15(!!!) ansatte har klart å skape. Ved første øyekast virker mulighetene nesten endeløse. Beklageligvis varte ikke dette inntrykket særlig lenge

Etter å ha spilt noen timer begynner skjermen å dabbe av, og man oppdager at selv om innpakningen ser annerledes ut fra planet til planet, er det mye det samme innholdet man finner.

For eksempel: Har man sett to-tre forskjellige utposter plassert av de forskjellige sivilisasjonene i galaksen, har man stor sett sett dem alle. Jo da, Det er variasjon å finne, men det differensierer seg så lite fra en planet til en annen at opplevelsen rundt det å oppdage noe blir mindre betydelig for hver gang. Dette er en gjenganger i det aller meste som er å finne i spillet.

Problemene smitter også over til selve spillingen. Ingen aspekter av spillingen fremstår som "best i klassen", og spesielt skytingen og romskip kampene er godt under gjennomsnittet satt opp mot de fleste kontemporære skytespill eller romskip spill.

Mest frustrerende for min egen del, er det faktum at No Man`s Sky bare er "nok et survival spill" ala DayZ eller Ark, selv om NMS så langt bare støtter enspiller. Dette handler nok mye om hva slags forventninger man sitter med, men for en fyr som bare hadde lyst til å cruise mellom solsystemene å besøke spennende og ukjente planeter i søken på noe nytt, er det faktum at jeg hele tiden blir minnet på at jeg må samle inn ressurser for både at både skip, våpen, overlevelsesdrakt og verktøy skal fungere en bitter pille å svelge

Spesielt mens tanke på at jeg var en av de spillerne som utforsket hver eneste krik og krok på alle planetene i det første Mass Effect spillet mens jeg samtidig elsket hver eneste sekund av det, Mako til tross.

Sistnevnte er verken spillet eller Hello Games sin skyld. Som nevnt tidligere handler det mye om hva slags forventninger man har og jeg er rimelig sikker på at Hello Games har slapt det de så for seg å skape, med noen justeringer selvfølgelig. Og som et Survival spill finer jeg spillet langt mer interessant en de fleste andre spill i Survival sjangeren.

Det som også er litt skuffende for min del, er at selv om spillets premisser gir spillerne så og si helt frie tøyler til å gjøre som de vil, så savner jeg en slags "hook" som får meg til å ville spille mer. Det er ingenting som virkelig driver meg fremover, annet at spillet vagt antyder at jeg bør komme meg til senteret av galaksen. Det finnes, foreløpig, ikke noe galaktisk imperie som må overlastet eller en slags eksistensiell trussel som må forhindre. Man skal tilsynelatende bare kartlegge oppdagelser, samle inn ressurser og reise rundt dit man selv vil.

Jeg sier ikke at det ikke er godt nok. Ikke alle spill trenger å være en episk fortelling om overlevelse. Men det No Man`s Sky har å by på per i dag er for meg ikke så fryktelig spennende i lengden

Men, man skal heller ikke ta det for gitt at det blir slik for alltid. Bare se på den fantastiske forvandlingen Minecraft gikk gjennom i tiden etter lansering. Det som startet som en slags "Lego Simulator" som lånte seg godt til å fremstille piksel-kunst i en tredimensjonal verden vokste seg sakte men sikkert til å bli et verdensomspennende fenomen, med en rekke nye aspekter som fleste aldri hadde sett for seg ved lansering.

Det er for øyeblikket usikkert om det er dette Hello Games har i tankene for No Man`s Sky, men det at den alltid like entusiastiske Sean Murray har vært ute å snakket om hvordan spillet på sikt skal implementere basebygging og en rekke andre elementer til spillet gir meg håp om at spillet fortsatt kan fenge meg i fremtiden.

Presentasjonsmessig har jeg få klager. Litt teknisk grums, og en kranglete PC lansering satt til side er det mye knask for den jevne science fiction tilhengeren. Spillet er langt fra så fargerikt og flott som den første traileren vi fikk se, og mange av de "tilfeldig-satt-sammen" dyrene man finner på planetene er ikke fult så majestetiske som den brontosaurus etterligningen de viste der. Men designene av skipene, romstasjonene, cockpiten og mye av det rundt selve spillet er flott å se på, og har en herlig 70`s Sci-fi estetikk over seg.

Musikken er også strålende komponert og lyden når man hopper til lightspeed eller bryter atmosfæren til en planet er flott gjennomført, selv om både lyden fra omgivelsene og våpnene kunne vært bedre.

Fantastisk konsept satt til side, kommer det lett for meg å si at jeg ble skuffet av spillet slik det står i dag. Middelmådig er ordet jeg best føler beskriver det meste spillet har å by på. Fanget mellom sjangrene er spillet verken fugl eller fisk, mens det til stadighet minner meg på spill som gjør de fleste tingene No Man`s Sky gjør, men bare bedre hver for seg. Det som burde vært en vinnende kombinasjon av science fiction, utforsking og mystikk ender opp som flatt, tamt og kjedelig. Slutt resultatet er et spill som begeistrer i starten, men som til slutt ender opp med å være et spill som kanskje passer seg best å spille når man har en serie gående på en annen skjerm eller mens man hører på en podcast.

#sony #hellogames #nomanssky #norskgaming #gamer #gaming #norge