Inntrykk: Persona 5 The Animation: The Day Breakers

Hvis jeg skulle valgt bare ett spill jeg ser frem til i 2017, tror jeg det er liten sjanse for at det valget ikke hadde falt på Persona 5. Jeg har nå fulgt serien i snart 5 år, og har ventet på denne oppfølgeren nesten like lenge. Nå nærmer det seg endelig lansering av Persona 5 i japan, og i februar står vi for tur. Nå presenterer Atlus den første episoden av den animerte serien som kommer til å hjelpe til med å bygge universet rundt selve spillet.

Shin Megami Tensei: Persona er en japansk rollespill serie satt i den virkelige verden. Som en student på en japansk skole blir du i alle spillene på en eller annen måte blandet inn i en overnaturlig hendelse, som du og vennene dine må finne ut av sammen. Persona 4 er for meg høy merket for japanske rollespill, et spill som leverte en god historie med flotte personligheter, dype rollespill mekanikker, en fantastisk visuell presentasjon og et like fantastisk soundtrack.

Tilsynelatende har en liten trend oppstått blandet dette årets største japanske rollespill lanseringer. Tidligere i år annonserte Square Enix at deres to nye animerte satsinger Final Fantasy Brotherhood og Kingsglaive skulle lede opp mot storlanseringen Final Fantasy XV som kommer senere i år, og gi et innblikk i hva slags verden spillerne kommer til å møte i spillet. Atlus, skaperne av Shin Megami Tensei serien, ligger ikke på lat siden de heller, ettersom det bare for få dager siden ble kjent at deres Persona 5 The Animation: The Day Breakers skulle få sin første episode lansert i forkant av den japanske lanseringen av spillet.

Vel, Nå er episoden å finne på nett, og jeg tenkte det var på sin plass at jeg raskt oppsummerte hvilke tanker jeg hadde rundt episoden.

FAIR WARNING: Hvis du ikke ønsker noe som helst av historien fra Persona 5 spoilet så har du kommet til feil sted!!!

I et hengivent forsøk på ikke vise for mye, men likevel introdusere settingen til Persona 5 klarer Atlus og animasjons studioet A-1 Pictures kunsten å balansere de to byrdene på en god måte. Episoden følger et av oppdragene The Phantom Thieves of Hearts (dette spillets versjon av Persona 3`s S.E.E.S eller Persona 4`s Investigation Team) begir seg ut på. The Phantom Thieves virker til å være en slags Robin Hood organisasjon som tar på seg oppdrag for å fikse opp vanskelige situasjoner for de som måtte trenge det. 

Klienten i denne episoden blir jevnlig mishandlet av sin eldre bror og vil at Phantom Thieves skal gi han en lærepenge. Det har seg nemlig slik at den eldre broren er blandet inn i en rekke tyveri som har pågått i Tokyo den siste tiden, og bevæpnet med denne informasjonen går The Phantom Thieves i gang med oppdraget sitt. Etter å ha skremt bort restene av tyvene ved å lure dem alle i en felle, bruker The Phantom Thieves kreftene fra Personaene sine til å dra målet inn i en alternativ verden kalt Memento Palace (Som mest sannsynligvis vil være dette spillets svar på Persona 3`s Tartarus og Persona 4`s Shadow World) hvor de konfronterer målet med sine synder. Synder, det ikke ser ut til at han er veldig lei seg for...

Konfrontasjonen eskalerer til en kamp i tro med Persona spillene, hvor målet viser seg til å være besatt av sin egen arroganse (ikke ulikt hvordan enkelte var besatt av en slags apati sykdom i Persona 3, eller hvordan Shadow Self siden tar over i Persona 4) og med det fortjener han aldri så lite juling fra medlemmene av The Phantom Thieves og Personaene deres.

Det er vanskelig å si noe om hvorvidt kampen slik den utspilte seg i serien røper noe om hvordan kamp systemet i selve spillet kommer til å bli, men i utgangspunktet så vet vi vel allerede at det er runde-baserte kamper i likhet med de andre Persona spillene. Dette blir også understreket av episoden ettersom alle får sin sjangse til å være med i slåssingen i tur og orden. Spredd rundt i episoden finnes det også hint og vink til hvordan deler va grensesnittet i spillet mest sannsynligvis kommer til å bli, men det kommer jeg tilbake til.

Det jeg synes ser mest spennende ut dog, er hvordan alle medlemmene av Phantom Thieves laget gav hverandre High-Fives før de fortsatte angrepene, Er dette et hint til at vi kanskje kan få se noe tilnærmet Sessions angrepene fra Atlus sitt nyeste Persona lignende spill, Tokyo Mirage Sessions?

For de som ennå ikke har spilt Tokyo MIrage Sessions #FE (Se etter anmeldelsen av dette om noen få dager), er Sessions angrep en del av kampsystemet som gjør at hvis en av medlemmene i kampen klarer å finne en av fiendenenes svakhet og angripe den, så kan dette følges opp med angrep fra de andre så sant de har en Sessions evne som samsvarer med den type angrep som ble brukt. Etterhvert som figurene på laget blir bedre kjent, blir muligheten for lengre Session angrep gjort tilgjengelig, ikke ulikt slik Social Links fungerte i Persona 4.

I Tokyo Mirage Sessions er spilleren avhengig av å fostre opp muligheten for slike angrep for å i det hele tatt ha en sjanse mot de sterkere fiendene senere i spillet, noe som gjorde byrden av å måtte fullføre enkelte sideoppdrag mye lettere å bære.

Det blir også spennende å se hvordan en eventuell lokaliserings prosess vil påvirke spillets handling. I tidligere spill har de skydd vekk fra de litt mer ekstreme japanske referansene, og ettersom Evoker pistolen fra Persona 3 ikke ble direkte godt mottatt her i vesten, så kan jeg lett se for meg at utrustningen til hovedpersonen, en kniv og en pistol, kanskje vil endres til noe litt mer fantasifullt. Ikke at jeg føler spillet trenger å gjøre det, Persona serien har aldri vært ment for barn, men når Tokyo Mirage Sessions ble sensurert fordi det hadde lettkledde tenåringer i seg tar jeg ingenting for gitt når det kommer til lokalisering.

Som nevnt så gir episoden oss også et innblikk i den visuelle stilen spillet vil ha, sammen med det jeg tror kanskje er et hint om hvordan grensesnittet i spillet vil bli (en slags hybrid av telefonen fra Catherine og Topic systemet fra Tokyo Mirage Sessions). Noe av dette har vi sett i tidligere trailere fra spillet, men episoden viser også hvordan det hele smelter i lag med både det japanske stemmeskuespillet og musikken, hvor sistnevnte forøvrig virker minst like gjennomført som det vi så i Persona 4: Golden på PlayStation Vita. 

Episoden avsluttes med en aldri så kjent skikkelse med lang nese som sier at det vi nå har fått sett bare er en av flere mulige fremtider for hovedpersonen og før sistnevnte klarer å si sitt egentlige navn kutter alt til svart. Jeg klarer nesten ikke vente til 14. Februar. I mellomtiden får jeg underholde meg selv med Tokyo Mirage Sessions og flere gjennomspillinger av Persona 3 og 4. Anmeldelse av førstnevnte kommer om ikke så alt for lenge.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits