Anmeldelse: God Eater 2: Rage Burst

Hva er det da som mangler egentlig??

Etter den gigantiske suksessen Capcom har hatt med Monster Hunter serien er det ikke rart se at flere har prvd kopiere suksess oppskriften.

Format: PC, PS4, PSVita
Sjanger: Action, RPG
Utg. dato: 30.08.2016
Fikk jeg kode til spillet fra utgiver: Ja

Blant dem finner du spill som Soul Sacrifice, Freedom Wars, og hva denne anmeldelsen angr; God Eater. Det frste spillet i serien fikk en litt lunken mottagelse, men fant likevel sitt publikum hos de som nsket en litt annerledes vri p Monster Hunter serien.

Skru klokken frem seks r og vi befinner oss i nuet. Monster Hunter gr fortsatt sin seiersgang p Nintendo 3DS, til tross for at det n finnes hele fem God Eater spill tilgjengelig p flere av Sony sine plattformer hvor hele TRE av disse er oppgraderte versjoner av orginalspillene God Eater og God Eater 2. Man skulle nesten tro at denne serien virkelig hadde mye by p, ettersom bde Sony og Bandai Namco begge satser hardt p at disse spillene skal lykkes.

Skytevpnene er en av de mest penbare avvikene fra Monster Hunter oppskriften

P overflaten ser Monster Hunter og God Eater serien kanskje til forveksling like ut, sett bort i fra Sci-fi settingen til sistnevnte, men dette er dog noe misledende. God Eater 2: Rage Burst prver emulere Monster Hunter s godt det kan, med et strre fokus p bde historien og karakterene du mter p veien, men klarer til syvende og sist ikke n Capcom sin fantastiske serie til knrne en gang.

La meg forklare:

Oppbyggingen av premissene er like. Menneskeheten er truet av en rekke fryktinngytende monstre og du er en av de heldige utvalgte til ta denne trusselen ved hornene. Spillet gir deg en rekke vpen velge mellom, flere lagkamerater du kan enten velge  ta med deg eller la vre hjemme, og tid til  forberede deg p oppgaven.

Men nr du frst reiser ut p et oppdrag begynner forskjellene syneliggjre seg betraktelig. I stedet for et stort kart med forskjellige sm omrder som er avgrenset hverandre av en lasteskjerm, slik det er i Monster Hunter, fr du i God Eater 2: Rage Burst et stort omrde du kan boltre deg i p jakten etter monsteret du sker. I stedet for fredelige omgivelser bebodd av bde flora og fauna, er det oftere enn ikke det samme verftet eller ruinene av et slott, med kjedelig design og en rekke monstre som vil deg til livs som mter deg.

Monstrene ser bra ut, men alt annet ser utsom det stammer fra PS2-eraen

Kampsystemet er like dypt som en sleputt og krever verken velse eller forstelse for mestre. Her gjelder det mashe knapper mens du samtidig holder et ye med utholdenheten til spillerkarakteren frem til dyret blir lei seg og bestemmer for dra hjem. Du lper s etter det med vpenet i hnden, i hp om  felle det majestetiske dyret en gang for alle. Vpenet ditt er utstyrt med en God Arc som kan bite monsteret du slss mot, noe som gjr deg litt sterkere i en gitt periode, og kan ogs transformeres om til et skytevpen som i likhet med resten av vpnene krever ingen som helst mestring for bruke.

Vpnene er effektive, det skal de ha, men flelsen du som spiller fr nr hvert slag eller skudd lander p byttet ditt kan sammenlignes med flelsen av sl en elefant i beinet med en vt loff. Det er ingen flelse av kraft bak verken slagene eller skuddene vi som spilleren kan kjenne p, og tiden det tar felle et monster er uhorvelig langdradd med tanke p at spillet verken byr opp til eller for den sagt skyld tilbyr en variert mte angripe p. Man lper bare rundt i 10 til 15 minutter og slr p monsteret til animasjonen av at dyret legger seg ned for d spilles av. Jeg sitter igjen med en flelse av ha mestret absolutt ingenting.

Dette henger ogs i sammen med at monstrene rett og slett ikke er utfordrende. N skal ikke jeg p noen mte pst at jeg har sett alle monstrene God Eater 2: Rage Burst har by p, jeg har ikke fullfrt spillet og det kommer jeg heller ikke til gjre, men jeg fler at det i det minste kunne prve emulere de rette tingene fra Monster Hunter. Nemlig flelsen av ha kjempet en lang og variert kamp mot et beist som absolutt ikke vil at du skal lykkes.

God Eater 2: Rage Burst prver ogs fortelle en historie om en verden som har gtt til grunne, og de f tapre sjelene fra Fenrir's Far East Branch, som prver ta tilbake verden fra disse monstrositetene. Men nr hvert snev av historie som er blir forskt fortalt gjennom kjedlige pretensise samtaler med lagkameratene i mellom oppdragene og keitete animerte sekvenser hver gang noe av betydning skjer, dreper dette alt av moment det heller tamme gameplayet hadde bygd opp. At lagkameratene er preget av vre japanske stereotyper av hvordan vi i den vestlige verden liksom skal vre er heller ikke srlig givende.  The Anime is strong in this one.

Ta kle p deg Nana, dette smmer seg ikke for en 17 ring en gang,,,

God Eater 2: Rage Burst er frst og fremst en oppusset versjon av God Eater 2, som kom ut for snart tre r siden p bde Playstation Portable og Playstation Vita. Hold det i tankene nr jeg n skal prve  beskrivee hvordan spillet visuelt sett tar seg ut p de nye plattformene. Det er som om hvis Bluepoint (som tok seg av HD utgavene av Metal Gear Solid serien) tok venstre alle stedene de egentlig tok hyre nr de pusset opp Peace Walker. Jeg vil tro det er en tricky ting pusse opp et spill som ble gitt ut p relativ svak maskinvare slik at det skal passe inn p nyere maskinvare og samtidig ta seg bra ut, men likevel var dette en versjon som var tiltenkt bde Playstation 4 og PC, det burde se bedre ut enn et helt greit Playstation 2 spill.

Til tross for dette ser mye av det helt greit ut. Monstrene er flotte, og cellshadede karaktermodeller av bde spillerfiguren og vennene hans tar seg greit ut. Men alt i alt fles mye av det uinspirert, ikke overraskende med tanke p maskinvaren det stammer fra men likevel. Jeg hadde forventet mer av et spill som kommer ut i herens r 2016. Lyd-designet er ogs litt under par. Et nu-metal soundtrack akkompagnert av et labert stemmeskuespill gjr absolutt ingenting for holde p interessen min. Rent ytelses messig kjrer spillet med en beinhard bildefrekvens p 60, noe som p sin side definitivt er positivt.

Jeg ser ikke bort i fra at God Eater 2: Rage Burst kunne vrt litt mer givendes om man for eksempel hadde spilt med venner, noe spillet faktisk pner for. Det er akkurat hjerneddt nok til at det hadde fungert som et spill jeg og kompisene kunne samlet oss rundt mens vi pratet om livets mystikk og mysterier over Discord eller Skype, men da hadde det bare vrt for spille for spillingens skyld. Det finnes mange spill jeg heller ville spilt sammen med dem, for eksempel Monster Hunter 4 Ultimate, eller Monster Hunter Generations...

Jeg har ventet en stund p et spill som kan gi meg en Monster Hunter-like opplevelse p enten PC eller konsoll. Dessverre er God Eater 2: Rage Burst ikke mye mer enn en svak etterligning, satt sammen av halvhjertede konsepter og en historie jeg fint hadde klart meg uten. Det er synd, for potensialet for at det kunne vrt et bra spill er der, og hadde historien eller presentasjonen sammen med kampsystemet vrt bittelitt bedre hadde det nok klart holde p oppmerksomheten min litt lengre,  men til syvende og sist er jeg utrolig skuffet over det jeg fikk servert.

#spillmagasinetreview #bandainamco #GodEater #RageBurst #PS4 #PC #PSP #PSVita