Anmeldelse: Gears of War 4

Dude-bro shooteren til å ende alle Dude-bro shootere er tilbake for å bevise at serien fortsatt troner øverst på haugen, og herre min hatt for et gjensyn det her er.

Tenke seg til at det er hele 10 år siden jeg først la øynene mine på det som den gang skulle bli Epic Games nye flaggskip serie, og Microsoft sitt forsøk på å utvide sitt "first-party" spill repertoar.

Format: Xbox One, PC
Sjanger: Third-person Shooter
Utg. dato: 11.10.2016
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Resultatet ble Gears of War, og jeg var solgt ved første blikk. Den gangen stod vi for alvor på randen av en ny konsollgenerasjon og det var Gears of War som egenhendig vippet meg over i Microsoft leiren. Vel, to år etterpå når jeg endelig fikk råd til den da. Jeg var jo faktisk student på den tiden....

Årene har sannelig både kommet og gått siden den gang, og med dem har det dukket opp ikke mindre enn tre oppfølgere til kassasuksessen som var "Marcus Fenix og vennene hans på nye eventyr". Gears 2 og 3 er solide installasjoner i serien som for mange ble oppfattet som å stå i skyggen av Microsoft sin hovedserie: Halo. Gears of War: Judgement på sin side var det litt verre med. Det ble mye likt hva Arkham Origins ble for Rocksteady sin Arkham serie, ett helt middelmådig forsøk på å cashe inn på en populær serie,med et spill som merkbart ikke var satt sammen av originalutvikleren.

Men det var den gang. Nå har Epic Games tilsynelatende forlatt Gears of War serien en gang for alle, og det er nå Microsoft eide "The Coalition" som står for utviklingen. Ikke at jeg tror du hadde lagt særlig merke til det om jeg ikke hadde sagt noe, så sant du ikke var en av de som la merke til at  Epic Games logoen nå ikke var tilstede i starten av spillet. For Gears 4 føles nemlig så autentisk til det som gjør Gears of War til Gears of War at det på ingen måte minner om en etterligning, og attpåtil har Coalition klart å få til det å både iterere og modernisere enkelte aspekter av spillets design på en måte som føles naturlig og på ingen måte ødelegger Gears opplevelsen.

Heroes
Gears of War universets versjon av "Kombat Kids"

Motorsag krigføring for en ny generasjon.

Det blir vanskelig å ikke dra sammenligninger til det nyeste Uncharted spillet når jeg nå skal snakke litt Gears of War 4. Begge seriene fikk tross alt både sin start i begynnelsen av forrige konsoll generasjon, og hver av serienes oppfølgere har mer eller mindre kommet ut rundt omkring samme tid og begge spillene er blant annet kjent for sine spektakulære "set-piece", øyeblikkene når alt fra lyden, selve følelsen av å spille og det som skjer på skjermen kommer sammen for å levere en opplevelse som nesten får deg til å hoppe opp av sofaen fordi det er så rått.

Coalition klarer med Gears 4 å gjøre mye av de samme tingene rett som Naughty Dog klarte med Nathan Drake's siste eventyr. De tok den allerede etablerte oppskriften, endret det der det gav mening å endre med tanke på mulighetene en ny konsollgenerasjon har gitt dem, og leverer til slutt et spill som ikke bare overrasker deg med alle de nye tingene det gjør, men også med hvor lite som egentlig trengte å tilføyes for at spillet skulle være like underholdende som forgjengerne.

I Gears of War 4 er nyvinningene blant annet et mye større fokus på mulighetene omgivelsene rundt deg gir deg som spiller til å drive fiendene ut fra gjemmestedene sine. Ja, Gears 4 er fortsatt en Cover-shooter slik det alltid har vært, og hvis det ikke helt gjorde det for deg første gangen så er det nok kanskje ikke så mye for deg å hente her, men for oss det faktisk appellerte til fra starten er det forfriskende å se måten Coalition klarer å innovere på en formula som har blitt slått halvt i hjel av de utallige Gears of War klonene som forrige konsollgenerasjon nærmest ble druknet i. Det finnes mange små vrier på det eksisterende gameplayet fra den originale Gears trilogien, men i sin essens har det aller meste forblitt i stor grad uendret, kanskje for å understreke hvor solid grunnmuren som ble lagt av det første spillet for 10 år siden faktisk er...

Marcus, gamle ørn. Du har aldri sett... eh.. bedre.. ut?

Vent.... Ble ikke Locust hordene utryddet i Gears of War 3?

Gears 4 finner sted 25 år etter hendelsene i det forrige spillet, (og nei jeg snakker ikke om Gears of War Judgement som jeg trodde vi alle var enige om at vi ikke skulle snakke om lenger...). Locust hordene er overvunnet og for første gang på lenge har det vært lang og tilsynelatende uavbrutt fred på planeten Sera. Marcus Fenix er blitt en pensjonert bitter gammel mann, (i motsetning til den litt mindre gamle, men likevel like bitre mannen han var i de foregående spillet,) og det er sønnen hans. James Domenic (JD) Fenix, vi nå spiller som.

Jeg skal ikke røpe for mye av historien, men som de fleste av trailerene har hintet til, har JD fulgt i sin far's, og sin mor Anya Stroud's, fotspor og blitt en såkalt Gear. En soldat for Koalisjonen av Organiserte Styresmakter (forkortes til KOS på norsk, som forøvrig høres mye hyggeligere enn den engelske koalisjonen: COG). Fred fra Locust hordene til tross er ikke alt vel på planeten Sera likevel. Etter at COG samarbeidet brøt sammen under krigen mot Locust dronningen og hennes undersåtter, har flere grupper nå bestemt seg for å ikke la seg styres av de som sviktet dem tidligere. Ettersom all beholdning av Seras mest verdifulle ressurs, Imulsion, gikk tapt som følge krigen har også beboerne måtte finne nye ressurser å livnære seg av og dette har gjentatte ganger ledet til konfrontasjoner mellom COG styrkene og de som er kjent som The Outsiders.

Håper du liker Cover Shooters, For dette er definitivt en Cover Shooter

Dette setter teppe for det som spiller seg ut i løpet av spillet, og sånn alt i alt føler jeg spillet forteller en god historie fra et univers jeg faktisk likte så godt at jeg eier flere av bøkene som bygger videre på historien fra spillene. Med det sagt er det godt mulig jeg bare er blendet av hvor genuint interessert jeg er i universet så ta alt jeg sier om historien med en passelig mengde skepsis. Historien er nok ikke for alle, og selv om den starter veldig nytenkende går det ikke lang tid før Coalition styrer det hele inn på veeeldig trygg grunn for en serie som stort sett alltid har handlet om "Oss mot Dem".

Jeg er også kanskje ikke helt fornøyd med hvordan spillet avsluttes. Riktignok har det også vært tilfelle med begge de to første Gears spillene. Så langt er det vel bare Gears 3 som har hatt en skikkelig tilfredsstillende slutt slik jeg ser det. Og hvis jeg skal spille "Djevelens Advokat" så kan jeg jo skylde på at dette på en måte være det første spillet i en ny Gears trilogi, men likevel føler jeg ikke at dette unnskylder Gears 4 helt. For jeg syntes oppriktig det at Coalition her valgte å avslutte historien litt for tidlig, om ikke i mengder timer spilt, men mer i en historieforteller sammenheng.

Gears of War + Flerspiller galskap = Just what the doctor ordered.

Som forventet stiller Gears 4 opp med det man forventer fra et spill fra denne serien på flerspiller fronten. Det er mulig å spille gjennom hele spillet med en kompis i Co-op modus både online på hver deres konsoll og offline via splitscreen, noe som jeg syntes var spesielt gøy å høre ettersom Microsoft sin flaggskip serie Halo "ditchet" lokal splitscreen når de tok hoppet over til den nye generasjonen. Under splitscreen co-op (som forøvrig også kan gjøres på PC versjonen, noe vi i hvert fall sjeldent ser) vises spillet i 4:3 bildeformat på både konsoll og PC, noe som på en side er litt kjipt, men som på den andre siden er greit hvis det var dette de måtte gjøre for å holde bildefrekvensen stabil, noe den forøvrig er på begge plattformer. Litt skuffet over at det ikke er støtte for 4-player co-op slik det var i Gears of War 3, men så lenge jeg og en kompis kan sitte på samme sofaen og spille gjennom spillet sammen så må jeg vel egentlig si meg fornøyd med det jeg fikk.

Horde mode er også tilbake i sin tredje iterasjon. Dette er modusen hvor du og 4 venner kan begi dere ut på 50 runder med stadig vanskeligere og mer hektiske kamper mot fiender,  og det er like gøy som det alltid har vært. Her har Coalition igjen bygget videre på en suksess oppskrift og sammen med de nye fiendene fra spillets historie modus, og et lett klassesystem hvor lagkameratene kan fungere som et team så sant folk hadde giddet å spille rollene de ble tildelt, føler jeg at Horde 3.0 kommer til å kreve mye av min tid fremover. Jeg er dog usikker på om denne kan gjøres ved at man bruker to konsoller split-screen men jeg ser ingenting i veien for at dette skulle fungere heller, men for ordens skyld: Don't hold me to that.

Horde mode er gøy, så sant du finner et team som orker 50 runder med frantisk galskap

Utenom de to samarbeidsmodusene nevnt over byr også Gears 4 på den nå etterhvert tradisjonelle Versus flerspilleren serien er kjent for. Her kan man spille Team Deathmatch, Dodgeball, King of the Hill, Arms Race, Guardian, Warzone, Escalation og Execution. Igjen er jeg litt skuffet over at klassiske moduser som Wingman og Capture the Leader er borte, men med nykommere som Dodgeball og Arms Race klarer spillet å by på mye gøy på flerspillere fronten, så sant du klarer å henge med i et så krevende og til tider frustrerende flerspillerspill. Jeg spilte mye Gears 2 og 3 rundt tiden de kom ut, og har vært vitne til mange et raseriutbrudd ulikt noe jeg har sett eller hørt komme fra andre spill.

"Money, It's a gas. Grab that cash with both hands an make a stash"

Mikrotransaksjoner er det å finne i spillet gjennom såkalte Card Packs. Disse er delt opp i tre forskjellige typer. Operations, Horde og Versus. Kortene i pakken kan være Bounty, ett sideoppdrag du velger å ta på deg i forkant av en versus kamp eller en horde kamp for å gi deg bonuser experience points som teller mot level systemet i flerspiller delen, Class Skill, de forskjellige evnene du kan velge å ta med deg inn i Horde kampene, eller Customization som er alt fra emblemer, til våpen skins og nye figurer for flerspilleren.

I Operations pakkene kan du få hva som helst egentlig av de forannevnte kortene, men du er garantert minst ett Customization kort. Horde Booster er pakker spesifikt rettet mot Class skill kort og Bounties rettet mot Horde, og Versus pakkene består bare av Bounty kort rettet mot Versus modusen. En siste Elite pakke, som forøvrig koster over dobbelt så mye som en Operations pakke, og 5 ganger så mye som en Horde eller Versus pakke gjør, inneholder bare Customization kort, men også en større sjanse for å få tak i de sjeldne tingene i spillet.

Miktrotransaksjonene er der, men de er langt i fra så skitne som de pleier å være..

Det hadde vært veldig lett å gå løs på en tirade av "All form for mikrotransaksjoner er ubrukelig, og spillene var så mye mye bedre før da vi ikke hadde slikt som dette." og så videre, men hva gagner det noen? Spillutgivere/utviklere kommer fortsatt til å se etter muligheter for å tjene noen få ekstra kroner her og der i spillene sine, og hvorfor skulle de ikke det? Spillutvikling har aldri vært så dyrt, og spill har aldri vært billigere så sånt sett er det helt greit for meg at det er mikrotransaksjoner i spillet, så sant det ikke er såkalt "pay to win" noe det så aldeles ikke er i Gears of War 4. Du tjener en in-game valuta du kan bruke mot å kjøpe kortpakker ved å spille flerspilleren og hvis du selv ønsker det kan du bruke penger på det for å få kortpakker raskere.

Det er lett å se at Coalition har latt seg inspirere av for eksempel Plants Vs. Zombies: Garden Warfare 2 eller Overwatch med hvordan det håndterer åpningen av kortpakkene, men dessverre er har ikke Gears of War den rette estetikken for å gjenskape den gode følelsen jeg får fra når en loot boks åpnes i Overwatch, så bedre lykke neste gang Coalition men jeg ser dessverre ikke for meg at jeg bruker noe penger på dette i tiden fremover. Dere skal ha for at våpen skins systemet ikke er like rotete som det var i Gears 3 da i hvert fall...

Så mye mer enn bare nyanser av brun farge.

En av de oftest nevnte kritikkene av Gears serien har vært dens forhold til brun fargen. Alle Gears spillene har vært dystre i fargepaletten, og på en side kan jeg forstå hvorfor. Gears of War, til tross for sin klisjefylte dude-bro action film dialog, har aldri handlet om de positive sidene ved krig. Planeten Sera og menneskene som bor der har det sjelden særlig greit: Været suger og prøver å drepe dem, de siste 14 årene har monstre kommet opp av bakken for å prøve å drepe dem, og selve energien som blir brukt til å drive alt rundt om kring er både farlig for miljøet og i ferd med å gå tom. Det er ikke mange grunner til å være "happy-go-lucky" på planeten Sera og dette har unektelig vært noe utviklerne har prøvd å gjengi ved bruk av fargene de valgte.

Noen andre som tenker på American History X?

Men i starten av Gears 4, har det altså vært mer eller mindre fred i 25 år. Optimisme har kommet tilbake til planeten og det understrekes av Coalition sin bruk av flere deler av fargespekteret enn bare de samme nyansene av brun fargen. Det hjelper også selvfølgelig på at spillet er svært flott å se på, og de spektakulære værstormene er noe som virkelig klarte å imponere meg. Spillet holder stødig bildefrekvens på både Xbox One og min moderat kraftige hjemme-pc selv med alt skrudd opp til Ultra, og både lyddesign og stemmeskuespill er godt gjennomført. Liam McIntyre (Kjent som mannen som tok over hovedrollen i Spartacus etter Andy Whitfield så altfor tidlig gikk bort) spiller JD, John DiMaggio returnerer som rustne Marcus Fenix, og voice-over yndling Laura Bailey sammen med mange flere både gamle og nye gjør en fantastisk jobb med å få figurene til å komme til live og føles levende ut.

Men mens vi var inne på dette med PC versjonen, så må jeg bare ta et øyeblikk for å hylle Microsoft for noe jeg setter umåtelig pris på. Gears of War 4 er den tredje offisielle Xbox Play Anywhere lanseringen per dags dato, og for et system det har vært til nå. For de av dere som ikke vet; XPA er Microsoft sin versjon av Cross Buy som Sony driver på i mellom sine plattformer. det vil si at når du kjøper spillet på en av plattformene, så får du versjonen til de resterende plattformene med på kjøpet. Men ulikt Sony, ihvertfall foreløbig, fungere XPA slik at du får spillet på både Xbox One og PC uansett hvilken plattform du kjøpte det på, og i en fremtid hvor PC blir mer og mer attraktiv plattform og flere kanskje ikke ønsker å bruke store summer på den dedikerte spill konsollen, føles dette virkelig ut som fremtiden. Men mer om det ved en senere anledning.

Gears of War 4 føles som en mer enn verdig oppfølger til en av forrige generasjons største serier og det er spøtt å tenke over at alt som skulle til for at denne serien skulle begeistre meg helt på nytt lå i de aller minste av detaljer. Det er veldig godt gjort å lage et spilldesign som tåler tidens tann så godt som Gears serien har gjort, Men det er i mine øyne enda bedre gjort å klare å modernisere det designet for en ny generasjon, uten at det på noen som helst måte går på bekostning av det som gjorde det så bra til å begynne med. Det blir trangt om plassen på Årets Spill liste i år...

#spillmagasinetreview #GearsOfWar4 #Microsoft #Coalition #MarcusFenix #EpicGames #DudeBro