Anmeldelse: Gears of War 4

Dude-bro shooteren til ende alle Dude-bro shootere er tilbake for bevise at serien fortsatt troner verst p haugen, og herre min hatt for et gjensyn det her er.

Tenke seg til at det er hele 10 r siden jeg frst la ynene mine p det som den gang skulle bli Epic Games nye flaggskip serie, og Microsoft sitt forsk p utvide sitt "first-party" spill repertoar.

Format: Xbox One, PC
Sjanger: Third-person Shooter
Utg. dato: 11.10.2016
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Resultatet ble Gears of War, og jeg var solgt ved frste blikk. Den gangen stod vi for alvor p randen av en ny konsollgenerasjon og det var Gears of War som egenhendig vippet meg over i Microsoft leiren. Vel, to r etterp nr jeg endelig fikk rd til den da. Jeg var jo faktisk student p den tiden....

rene har sannelig bde kommet og gtt siden den gang, og med dem har det dukket opp ikke mindre enn tre oppflgere til kassasuksessen som var "Marcus Fenix og vennene hans p nye eventyr". Gears 2 og 3 er solide installasjoner i serien som for mange ble oppfattet som st i skyggen av Microsoft sin hovedserie: Halo. Gears of War: Judgement p sin side var det litt verre med. Det ble mye likt hva Arkham Origins ble for Rocksteady sin Arkham serie, ett helt middelmdig forsk p cashe inn p en populr serie,med et spill som merkbart ikke var satt sammen av originalutvikleren.

Men det var den gang. N har Epic Games tilsynelatende forlatt Gears of War serien en gang for alle, og det er n Microsoft eide "The Coalition" som str for utviklingen. Ikke at jeg tror du hadde lagt srlig merke til det om jeg ikke hadde sagt noe, s sant du ikke var en av de som la merke til at  Epic Games logoen n ikke var tilstede i starten av spillet. For Gears 4 fles nemlig s autentisk til det som gjr Gears of War til Gears of War at det p ingen mte minner om en etterligning, og attptil har Coalition klart  f til det bde iterere og modernisere enkelte aspekter av spillets design p en mte som fles naturlig og p ingen mte delegger Gears opplevelsen.

Heroes
Gears of War universets versjon av "Kombat Kids"

Motorsag krigfring for en ny generasjon.

Det blir vanskelig ikke dra sammenligninger til det nyeste Uncharted spillet nr jeg n skal snakke litt Gears of War 4. Begge seriene fikk tross alt bde sin start i begynnelsen av forrige konsoll generasjon, og hver av serienes oppflgere har mer eller mindre kommet ut rundt omkring samme tid og begge spillene er blant annet kjent for sine spektakulre "set-piece", yeblikkene nr alt fra lyden, selve flelsen av spille og det som skjer p skjermen kommer sammen for levere en opplevelse som nesten fr deg til hoppe opp av sofaen fordi det er s rtt.

Coalition klarer med Gears 4 gjre mye av de samme tingene rett som Naughty Dog klarte med Nathan Drake's siste eventyr. De tok den allerede etablerte oppskriften, endret det der det gav mening endre med tanke p mulighetene en ny konsollgenerasjon har gitt dem, og leverer til slutt et spill som ikke bare overrasker deg med alle de nye tingene det gjr, men ogs med hvor lite som egentlig trengte  tilfyes for at spillet skulle vre like underholdende som forgjengerne.

I Gears of War 4 er nyvinningene blant annet et mye strre fokus p mulighetene omgivelsene rundt deg gir deg som spiller til drive fiendene ut fra gjemmestedene sine. Ja, Gears 4 er fortsatt en Cover-shooter slik det alltid har vrt, og hvis det ikke helt gjorde det for deg frste gangen s er det nok kanskje ikke s mye for deg hente her, men for oss det faktisk appellerte til fra starten er det forfriskende se mten Coalition klarer innovere p en formula som har blitt sltt halvt i hjel av de utallige Gears of War klonene som forrige konsollgenerasjon nrmest ble druknet i. Det finnes mange sm vrier p det eksisterende gameplayet fra den originale Gears trilogien, men i sin essens har det aller meste forblitt i stor grad uendret, kanskje for understreke hvor solid grunnmuren som ble lagt av det frste spillet for 10 r siden faktisk er...

Marcus, gamle rn. Du har aldri sett... eh.. bedre.. ut?

Vent.... Ble ikke Locust hordene utryddet i Gears of War 3?

Gears 4 finner sted 25 r etter hendelsene i det forrige spillet, (og nei jeg snakker ikke om Gears of War Judgement som jeg trodde vi alle var enige om at vi ikke skulle snakke om lenger...). Locust hordene er overvunnet og for frste gang p lenge har det vrt lang og tilsynelatende uavbrutt fred p planeten Sera. Marcus Fenix er blitt en pensjonert bitter gammel mann, (i motsetning til den litt mindre gamle, men likevel like bitre mannen han var i de foregende spillet,) og det er snnen hans. James Domenic (JD) Fenix, vi n spiller som.

Jeg skal ikke rpe for mye av historien, men som de fleste av trailerene har hintet til, har JD fulgt i sin far's, og sin mor Anya Stroud's, fotspor og blitt en skalt Gear. En soldat for Koalisjonen av Organiserte Styresmakter (forkortes til KOS p norsk, som forvrig hres mye hyggeligere enn den engelske koalisjonen: COG). Fred fra Locust hordene til tross er ikke alt vel p planeten Sera likevel. Etter at COG samarbeidet brt sammen under krigen mot Locust dronningen og hennes understter, har flere grupper n bestemt seg for ikke la seg styres av de som sviktet dem tidligere. Ettersom all beholdning av Seras mest verdifulle ressurs, Imulsion, gikk tapt som flge krigen har ogs beboerne mtte finne nye ressurser livnre seg av og dette har gjentatte ganger ledet til konfrontasjoner mellom COG styrkene og de som er kjent som The Outsiders.

Hper du liker Cover Shooters, For dette er definitivt en Cover Shooter

Dette setter teppe for det som spiller seg ut i lpet av spillet, og snn alt i alt fler jeg spillet forteller en god historie fra et univers jeg faktisk likte s godt at jeg eier flere av bkene som bygger videre p historien fra spillene. Med det sagt er det godt mulig jeg bare er blendet av hvor genuint interessert jeg er i universet s ta alt jeg sier om historien med en passelig mengde skepsis. Historien er nok ikke for alle, og selv om den starter veldig nytenkende gr det ikke lang tid fr Coalition styrer det hele inn p veeeldig trygg grunn for en serie som stort sett alltid har handlet om "Oss mot Dem".

Jeg er ogs kanskje ikke helt fornyd med hvordan spillet avsluttes. Riktignok har det ogs vrt tilfelle med begge de to frste Gears spillene. S langt er det vel bare Gears 3 som har hatt en skikkelig tilfredsstillende slutt slik jeg ser det. Og hvis jeg skal spille "Djevelens Advokat" s kan jeg jo skylde p at dette p en mte vre det frste spillet i en ny Gears trilogi, men likevel fler jeg ikke at dette unnskylder Gears 4 helt. For jeg syntes oppriktig det at Coalition her valgte  avslutte historien litt for tidlig, om ikke i mengder timer spilt, men mer i en historieforteller sammenheng.

Gears of War + Flerspiller galskap = Just what the doctor ordered.

Som forventet stiller Gears 4 opp med det man forventer fra et spill fra denne serien p flerspiller fronten. Det er mulig spille gjennom hele spillet med en kompis i Co-op modus bde online p hver deres konsoll og offline via splitscreen, noe som jeg syntes var spesielt gy hre ettersom Microsoft sin flaggskip serie Halo "ditchet" lokal splitscreen nr de tok hoppet over til den nye generasjonen. Under splitscreen co-op (som forvrig ogs kan gjres p PC versjonen, noe vi i hvert fall sjeldent ser) vises spillet i 4:3 bildeformat p bde konsoll og PC, noe som p en side er litt kjipt, men som p den andre siden er greit hvis det var dette de mtte gjre for holde bildefrekvensen stabil, noe den forvrig er p begge plattformer. Litt skuffet over at det ikke er sttte for 4-player co-op slik det var i Gears of War 3, men s lenge jeg og en kompis kan sitte p samme sofaen og spille gjennom spillet sammen s m jeg vel egentlig si meg fornyd med det jeg fikk.

Horde mode er ogs tilbake i sin tredje iterasjon. Dette er modusen hvor du og 4 venner kan begi dere ut p 50 runder med stadig vanskeligere og mer hektiske kamper mot fiender,  og det er like gy som det alltid har vrt. Her har Coalition igjen bygget videre p en suksess oppskrift og sammen med de nye fiendene fra spillets historie modus, og et lett klassesystem hvor lagkameratene kan fungere som et team s sant folk hadde giddet spille rollene de ble tildelt, fler jeg at Horde 3.0 kommer til kreve mye av min tid fremover. Jeg er dog usikker p om denne kan gjres ved at man bruker to konsoller split-screen men jeg ser ingenting i veien for at dette skulle fungere heller, men for ordens skyld: Don't hold me to that.

Horde mode er gy, s sant du finner et team som orker 50 runder med frantisk galskap

Utenom de to samarbeidsmodusene nevnt over byr ogs Gears 4 p den n etterhvert tradisjonelle Versus flerspilleren serien er kjent for. Her kan man spille Team Deathmatch, Dodgeball, King of the Hill, Arms Race, Guardian, Warzone, Escalation og Execution. Igjen er jeg litt skuffet over at klassiske moduser som Wingman og Capture the Leader er borte, men med nykommere som Dodgeball og Arms Race klarer spillet by p mye gy p flerspillere fronten, s sant du klarer henge med i et s krevende og til tider frustrerende flerspillerspill. Jeg spilte mye Gears 2 og 3 rundt tiden de kom ut, og har vrt vitne til mange et raseriutbrudd ulikt noe jeg har sett eller hrt komme fra andre spill.

"Money, It's a gas. Grab that cash with both hands an make a stash"

Mikrotransaksjoner er det finne i spillet gjennom skalte Card Packs. Disse er delt opp i tre forskjellige typer. Operations, Horde og Versus. Kortene i pakken kan vre Bounty, ett sideoppdrag du velger ta p deg i forkant av en versus kamp eller en horde kamp for gi deg bonuser experience points som teller mot level systemet i flerspiller delen, Class Skill, de forskjellige evnene du kan velge ta med deg inn i Horde kampene, eller Customization som er alt fra emblemer, til vpen skins og nye figurer for flerspilleren.

I Operations pakkene kan du f hva som helst egentlig av de forannevnte kortene, men du er garantert minst ett Customization kort. Horde Booster er pakker spesifikt rettet mot Class skill kort og Bounties rettet mot Horde, og Versus pakkene bestr bare av Bounty kort rettet mot Versus modusen. En siste Elite pakke, som forvrig koster over dobbelt s mye som en Operations pakke, og 5 ganger s mye som en Horde eller Versus pakke gjr, inneholder bare Customization kort, men ogs en strre sjanse for f tak i de sjeldne tingene i spillet.

Miktrotransaksjonene er der, men de er langt i fra s skitne som de pleier vre..

Det hadde vrt veldig lett g ls p en tirade av "All form for mikrotransaksjoner er ubrukelig, og spillene var s mye mye bedre fr da vi ikke hadde slikt som dette." og s videre, men hva gagner det noen? Spillutgivere/utviklere kommer fortsatt til se etter muligheter for tjene noen f ekstra kroner her og der i spillene sine, og hvorfor skulle de ikke det? Spillutvikling har aldri vrt s dyrt, og spill har aldri vrt billigere s snt sett er det helt greit for meg at det er mikrotransaksjoner i spillet, s sant det ikke er skalt "pay to win" noe det s aldeles ikke er i Gears of War 4. Du tjener en in-game valuta du kan bruke mot kjpe kortpakker ved spille flerspilleren og hvis du selv nsker det kan du bruke penger p det for f kortpakker raskere.

Det er lett se at Coalition har latt seg inspirere av for eksempel Plants Vs. Zombies: Garden Warfare 2 eller Overwatch med hvordan det hndterer pningen av kortpakkene, men dessverre er har ikke Gears of War den rette estetikken for gjenskape den gode flelsen jeg fr fra nr en loot boks pnes i Overwatch, s bedre lykke neste gang Coalition men jeg ser dessverre ikke for meg at jeg bruker noe penger p dette i tiden fremover. Dere skal ha for at vpen skins systemet ikke er like rotete som det var i Gears 3 da i hvert fall...

S mye mer enn bare nyanser av brun farge.

En av de oftest nevnte kritikkene av Gears serien har vrt dens forhold til brun fargen. Alle Gears spillene har vrt dystre i fargepaletten, og p en side kan jeg forst hvorfor. Gears of War, til tross for sin klisjefylte dude-bro action film dialog, har aldri handlet om de positive sidene ved krig. Planeten Sera og menneskene som bor der har det sjelden srlig greit: Vret suger og prver drepe dem, de siste 14 rene har monstre kommet opp av bakken for prve drepe dem, og selve energien som blir brukt til drive alt rundt om kring er bde farlig for miljet og i ferd med g tom. Det er ikke mange grunner til vre "happy-go-lucky" p planeten Sera og dette har unektelig vrt noe utviklerne har prvd gjengi ved bruk av fargene de valgte.

Noen andre som tenker p American History X?

Men i starten av Gears 4, har det alts vrt mer eller mindre fred i 25 r. Optimisme har kommet tilbake til planeten og det understrekes av Coalition sin bruk av flere deler av fargespekteret enn bare de samme nyansene av brun fargen. Det hjelper ogs selvflgelig p at spillet er svrt flott se p, og de spektakulre vrstormene er noe som virkelig klarte imponere meg. Spillet holder stdig bildefrekvens p bde Xbox One og min moderat kraftige hjemme-pc selv med alt skrudd opp til Ultra, og bde lyddesign og stemmeskuespill er godt gjennomfrt. Liam McIntyre (Kjent som mannen som tok over hovedrollen i Spartacus etter Andy Whitfield s altfor tidlig gikk bort) spiller JD, John DiMaggio returnerer som rustne Marcus Fenix, og voice-over yndling Laura Bailey sammen med mange flere bde gamle og nye gjr en fantastisk jobb med f figurene til komme til live og fles levende ut.

Men mens vi var inne p dette med PC versjonen, s m jeg bare ta et yeblikk for hylle Microsoft for noe jeg setter umtelig pris p. Gears of War 4 er den tredje offisielle Xbox Play Anywhere lanseringen per dags dato, og for et system det har vrt til n. For de av dere som ikke vet; XPA er Microsoft sin versjon av Cross Buy som Sony driver p i mellom sine plattformer. det vil si at nr du kjper spillet p en av plattformene, s fr du versjonen til de resterende plattformene med p kjpet. Men ulikt Sony, ihvertfall forelbig, fungere XPA slik at du fr spillet p bde Xbox One og PC uansett hvilken plattform du kjpte det p, og i en fremtid hvor PC blir mer og mer attraktiv plattform og flere kanskje ikke nsker bruke store summer p den dedikerte spill konsollen, fles dette virkelig ut som fremtiden. Men mer om det ved en senere anledning.

Gears of War 4 fles som en mer enn verdig oppflger til en av forrige generasjons strste serier og det er sptt tenke over at alt som skulle til for at denne serien skulle begeistre meg helt p nytt l i de aller minste av detaljer. Det er veldig godt gjort lage et spilldesign som tler tidens tann s godt som Gears serien har gjort, Men det er i mine yne enda bedre gjort klare modernisere det designet for en ny generasjon, uten at det p noen som helst mte gr p bekostning av det som gjorde det s bra til begynne med. Det blir trangt om plassen p rets Spill liste i r...

#spillmagasinetreview #GearsOfWar4 #Microsoft #Coalition #MarcusFenix #EpicGames #DudeBro