Inntrykk: Dragon Ball Xenoverse 2 Beta

Fremtiden er i fare. Noen driver å roter til Dragon Ball historien slik vi kjenner den, og nå må Trunks, Gutten fra fremtiden og lederen av Time Patrol, se seg nødt til å hente inn utenforstående hjelp hvis han skal klare å stoppe Towa og Mira's skumle planer for fremtiden. Kan du fikse fortiden og få alt til å bli Kamehame-Bra igjen? ,,, jeg, jeg beklager for den siste der...

Før jeg går i gang med inntrykket vil jeg overrekke en takk til Joachim Karlsen, butikksjef på Gamestop Amanda i Haugesund og kollegaene hans. Først og fremst for at de alltid er imøtekommende og hyggelig å slå av en prat med, men også for at Joachim skaffet meg en kode til beta testen av Dragon Ball Xenoverse 2, slik at jeg hadde en sjanse til å få spilt det før det lanseres på ordentlig.

I februar i fjor lanserte Bandai Namco det første Dragon Ball Xenoverse spillet til en heller lunken mottagelse av kritikerne. De fleste som anmeldte det var i enighet om at kampsystemet kanskje var det beste med hele spillet, men at det ellers både manglet dybde og slet med å levere en stabil opplevelse for mange. Fair Warning: Jeg fikk aldri spilt særlig mye av det første spillet så jeg skal ikke snakke for mye om hva som gikk galt, utenfor det jeg har hørt/lest fra andre. 

Nå, litt mindre enn 20 måneder senere vender Dragon Ball Xenoverse tilbake, og jeg har fått prøve en smakebit av spillet, og jeg må si jeg tror teamet hos Dimps kanskje er i ferd med å lage det beste Dragon Ball spillet vi har sett så langt.


I Parallell Quest modusen kan spillerne samarbeide for å, blant annet, banke snørra ut av kjempe store aper.

Du spiller Time Patrols nyeste medlem og du kan selv velge rase, kjønn og hvordan figuren din skal se ut. Time Patrol fungerer som et slags "kontinuitets politi" hvis instruks er å holde historien slik den er og bekjempe all form for tukling av tidslinjene som måtte skje. Når noen prøver å forandre fortiden er det deres plikt å få satt en stoppe for det og eventuelt rette opp i skaden som er gjort.

Som et medlem hos Time Patrol tar oppdraget ditt deg med på en reise gjennom  de viktigste øyeblikkene i Dragon Ball sin historie, som for eksempel dagen Radditz kom til jorden i søken etter sin bror Kakarot/Goku, eller når Vegeta og Nappa transformerte seg om til gigantiske aper i et desperat forsøk på å beseire Goku og vennene hans. Du får altså ta del i disse kampene og, selv om jeg ikke fikk se dette i betaen jeg spilte, påvirke dem etter din egen dømmekraft der det blir nødvendig. Dette er noe jeg virkelig ikke forstår hvordan skal være lov hvis instruksen til Time Patrol er å bevare kontinuiteten, men det er vel best å ikke undre for mye på slike ting.

For de som har spilt det første Dragon Ball Xenoverse vil det aller meste virke kjent for på overflaten ser mye av det helt likt ut. Premissene rundt spillet er det samme, mye av menyene samt hvordan man spiller spillet er mer eller mindre uforandret. Selv det lille jeg har sett av historien er nesten helt likt det jeg husker å ha spilt fra det første Dragon Ball Xenoverse spillet, noe som i og for seg selv ikke er så unaturlig når spillet på sett og vis skal ta deg igjennom historien til en snart 30 år gammel serie fra begynnelsen, til der det er i dag med Dragon Ball Super.

Kampsystemet jeg fikk se i betaen er på langt spillets sterkeste side. Jeg har ikke spilt alle Dragon Ball spillene som noensinne har eksistert, men jeg har spilt noen Dragon Ball spill jeg anser som svært gode og selv de jeg er mest nostalgisk for når ikke kampsystemet i Xenoverse 2 til knærne en gang.


Den følelsen når du simpelthen nailer looken til figuren din på første forsøk

Hvis du noensinne har sett tv-serien Dragon Ball Z så vet du at kampene er høytflyvende, destruktive, intense og at de inneholder en haug av spesial angrep med navn som Kamehama, Gallick Gun og Super Beam Cannon. Alt dette finner du i kampsystemet til Dragon Ball Xenoverse 2. Det gjenskaper med et relativt simpelt system hvordan disse kampene fra TV serien pleide å spille seg ut, og selv om det kanskje ser komplekst ut når noen andre spiller det lærer du deg raskt hvordan alt fra Ki til Stamina og Forms henger sammen.

Beta testen presenterte fire moduser, hvorav tre var gjort tilgjengelig for oss. Først og fremst har vi Historie modusen som, naturlig nok, tar deg gjennom spillets historie. Parallell Quests er modusen hvor du sammen med to kompiser (evt datastyrte kompanjonger) kan teste styrken deres i kjente kamper fra tegneserien, enten ved å bruke karakterer fra universet eller deres egne figurer, og bli belønnet med erfaringspoeng og utstyr til karakterene deres.

Spillet har en standard versus modus, enten lokal eller online, hvor man kan velge om det skal være begrensninger på karakter level eller ikke, og sist men ikke minst er det en World Tournament modusen, hvor man deltar i en verdensomspennende konkurranse for å se hvem som er den ultimate fighteren i Dragon Ball Xenoverse 2. Jeg fikk ikke prøvd Versus modus på grunn av tilkoblingsproblemer med betaen, og den sist nevnte modusen var heller ikke mulig å få testet da denne ikke var inkludert i beta testen. 

I Dragon Ball Xenoverse 2 kan du spille både offline og online. Offline vil byen du vandrer rundt i mellom oppdragene være befolket med representasjoner av andre spillere som har spilt spillet den siste tiden, mens online kan du delta i såkalte Multiplayer Rooms med plass for opp til 300 spillere, hvor spillerne løper/flyr rundt i Time Patrol byen mens de diskuterer Dragon Ball, Teamer sammen for Parallell Quest oppdrag og noen ganger utfordrer hverandre til kamp.

Dragon Ball Xenoverse 2 har en fantastisk art-style som dere kan se på bildene og kvaliteten på det visuelle, spesielt da på omgivelsene, er et markant hopp fra det første spillet. Lyd-designet består av kjente lyder og stemmer vi kjenner fra tv-serien og gjør en god jobb med å selge meg på illusjonen av at dette er Dragon Ball universet jeg leker meg med.

Jeg ble positivt overrasket over hvor mye jeg likte Dragon Ball Xenoverse 2 beta-testen, og jeg gleder meg til å se det endelige produktet. Kampsystemet er som nevnt veldig bra satt sammen, og på sett og hvis føles Parallell Quest systemet som noe de ha lånt fra Monster Hunter serien, og jeg krysser fingrene for at jeg ser flere av de likhetene når spillet kommer ut.

Det sosiale aspektet til Dragon Ball Xenoverse 2 føler jeg potensielt kan bidra positivt til Dragon Ball fansens følelse av tilhørighet. ettersom det gir fansen et slags forumlignende klubbhus hvor de kan komme sammen om deres felles interesse for Dragon Ball universet, samtidig som de kan spille et ganske så bra Dragon Ball spill. Det har potensiale til å bli det The Lord of the Rings Online er for Tolkien fans eller Galaxies var for mange hardcore Star Wars fans.

Det blir kanskje på en mye mindre skala, Men når gameplayet fungerer så bra som det gjør, og hvis Dimps/Bandai Namco velger å vedlikeholde dette med utvidelser og balansering av spillet tror jeg virkelig dette langsiktig kan bli noe stort for Dragon Ball fansen. Jeg vet i hvert fall at hadde dette spillet eksistert når jeg var skikkelig hekta på Dragon Ball Z, så hadde jeg tilbrakt lange dager online i dette spillet.

Jeg har dog noen ankepunkter. Jeg sitter med en liten følelse av at måten oppdragene er lagt opp på raskt kan bli litt for repetitivt hvis ikke de klarer å gjøre sånn som Monster Hunter, at variasjonen kommer i stadig økende vanskelighetsgrad og i at teknikken til spilleren stadig blir bedre.

Jeg er også usikker på om Dragon Ball Xenoverse 2 bringer med seg nok nyvinninger til å fenge de som allerede har spilt seg lei av det første spillet. Nå ser det jo ut som en av de fremtidige utvidelsene tar for seg den nye Dragon Ball Super serien, så der har man jo litt ekstra innhold å hente inn, men det spørs om den eksisterende spillerbasen er interessert i å spille gjennom de samme kampene fra serien etter bare 20 måneder.

Dragon Ball Xenoverse 2 har lansering her 27. oktober

;
#DragonBallZ #DragonBall #BandaiNamco #Xenoverse2 #DBXV2 #Gaming #anime #Norge

Én kommentar

Sleeetn

21.10.2016 kl.21:25

God anmeldelse 👍

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits