Inntrykk: Call of Duty Infinite Warfare Multiplayer Beta

Jeg har brukt deler av helgen min på å spille den lukkede beta testen av flerspilleren til det kommende Call of Duty spillet, Infinite Warfare. Det knyttes stor usikkerhet til hvordan det vil bli mottatt av fansen, spesielt med tanke på at en av seriens beste spill også blir relansert dagen Infinite Warfare kommer ut.

Først og fremst vil jeg bare presisere at jeg ikke har spilt et Call of Duty spill siden det første Black Ops, og da i veldig liten grad. Samtidig vil jeg bare nevne at Online flerspiller til førsteperson-skytespill som Call of Duty aldri helt har vært min greie men at jeg nå ♫ for første gang på lenge ♫ kjenner at jeg er oppriktig interessert i en Call of Duty tittel. Og det skal Sci-fi settingen ha mye av takken for.

Som nevnt tidligere er jeg spent på hvordan Infinite Warfare kommer til å bli mottatt. Jeg har fått høre fra noen av de jeg kjenner som spiller Call of Duty aktivt at flere og flere i spillerbasen føler serien er på god vei til å bevege seg vekk fra det de ønsker å se fra serien. Og det tror jeg er en helt legitim stilling å ta med tanke på at både Advanced Warfare fra 2014 og fjorårets Black Ops 3 så ut til å øke mobiliteten til spillerne betraktelig slik at det lignet mer på Titanfall, noe som er ironisk med tanke på at flere hos teamet bak Titanfall opprinnelig er fra teamet som skapte braksuksessen Call of Duty 4: Modern Warfare.


Det har gått mye tid i å stirre på denne skjermen ettersom det har vært heftig med matchmaking problemer under beta testingen

På en side så er det kanskje lettere å konkurrere mot en annen spillserie hvis du tilbyr tilnærmet lik opplevelse, men likevel innenfor det rammeverket fansen forventer, så fra den siden kan jeg se hvorfor teamene hos Activision har prøvd ut denne nye vrien på original oppskriften. Men på en annen side: Er det verdt å ta sjansen på å skyve bort de lojale som har hengt med serien selv etter Titanfall kom ut, de som faktisk foretrekker Call of Duty sin stil, i et forsøk på å være den hippeste kid'n på lekeplassen?

Er det ikke da bedre å heller prøve å tilby den beste versjonen av den opplevelsen kjernefansen forventer?

Ikke vet jeg, men en ting skal være sikkert: Det er lenge siden jeg har hørt slik negativ murring rundt et Call of Duty spill før lansering, Sist må ha vært etter Jason West og Vince Zampella fikk sparken fra Infinity Ward i 2010.


Nevnte jeg at det er vanskelig å spille og ta bilder samtidig?

MEN OVER TIL SELVE INNTRYKKET FRA BETA TESTEN:

For meg virket flerspilleren til Infinite Warfare ganske så solid for det den prøver å være. Dette er definitivt et Call of Duty spill slik jeg både husker og har oppfattet serien på avstand, og selv om det er mye nytt lagt til oppskriften siden sist jeg spilte er grunnmuren alt er bygd på fortsatt mye godt den samme. Jeg skal ærlig innrømme at jeg fikk regelrett juling de første 5 - 6 kampene jeg spilte, men klarte etterhvert å komme meg inn i en "groove" hvor jeg tidvis klarte meg greit.  

Beta testen bydde på fem moduser vante Call of Duty spillere helt sikkert kjenner fra før: Team Deathmatch, Defender, Domination, Kill Confirmed og Gun Game, samt en selvforklarende Mixed spilleliste. Fire forskjellige baner var også tilgjengelig: Frontier, satt på en romstasjon nær Neptun. Frost, satt på en forsknings base på en av Jupiter sine måner, Precinct, satt i en japansk by rett etter en slags invasjon og Throwback, en slags retro-by med fremtids trekk.


På dette bildet var det mer en sitronene som var "Freshly Squeezed"

Som en slags surrogat til et klasse system byr Infinite Warfare på seks forskjellige Combat Rigs, hvorav tre var tilgjengelige i beta testen. Hver Rig er lagd for å appellere til en distinkt spillestil og hver av dem kommer med tre Payloads (noe lunde likt Ultimate fra Overwatch) og tre Traits (en passiv evne, som f.eks raskere re-genererende helse) spillerne kan velge mellom.

Om dette er nytt til serien eller ikke vet jeg ikke, men for min del følte jeg at dette la til en slags dybde jeg kanskje ikke hadde forventet fra en Call of Duty flerspiller, hvor dybden jeg tidligere har sett stort sett bare har vært Killstreaks og Perks. "Bull Charge" Payoffen til Merc riggen var min type banal moro jeg aldri hadde forventet i en spill serie jeg lenge har ment tar seg selv for seriøst.

En annen ting jeg var overrasket over, og igjen så får dere unnskylde meg om dette ikke er nytt til serien, er muligheten til å bli medlem av en av fire tilgjengelige "Mission Team". Hver av de fire er rettet mot forskjellige typer spillere, og gjennom disse kan spillerne begi seg ut på forskjellige utfordringer og "oppdrag" i løpet av flerspillerkampene som belønnes med blant annet ekstra XP, lag spesifikke kosmetiske gjenstander og ekstra utstyr. Dette blir et slags meta-spill til den allerede etablerte flerspiller opplevelsen som jeg synes virker veldig spennende.

Sett bort fra en del matchmaking problemer gjennom hele helgen, noe som ikke er uvanlig for en flerspiller beta, og noen små problemer med forsinkelser og tilkobling kjørte denne versjonen av spillet svært bra, men det er nesten å forvente også, med tanke på at dette er det fjortende året på rad denne serien skal levere sakene. Teamene hos Activision kan dette nå, så det hadde vært en større overraskelse om det var litt jank her og der


Litt Alien, Litt The Fifth Element, Lite spennende

Men over til det jeg ikke likte fult så godt: Etter flere timer med flerspilleren til Infinite Warfare føler jeg at den kanskje aper for mye etter det Titanfall gjør så bra at det mister litt av sin egen identitet. Alt fra løpingen på veggene til måten man kan skli bort over gulvet er gjort bedre andre steder. På disse punktene fikk jeg aldri følelsen av at kontrolleren satt så støpt som den burde.

På en side er det nok sikkert bare en smakssak, at jeg foretrekker kontrolleren i Titanfall bedre fordi jeg har spilt det mer, men etter så mange timer som jeg har brukt på denne beta testen føler jeg at når jeg taster inn kombinasjonen for å gjøre en "knee slide" så burde karakteren min faktisk gjøre det, og ikke dukke opp og ned som en eller annen tomsing som bare ber om å bli skutt av fienden. 

Jeg er også ikke helt solgt på Sci-fi retningen spillet har valgt å gå for. Designet på Combat Rigsene er ganske så anonymt og stikker seg ikke ut på en positiv måte, samtidig blir fremtids våpnene spillet har å by på med noen få unntak aldri noe mer en helt greie. Mye av designet betaen presenterer blir aldri noe mer enn et eneste stort gjesp for min del. Jeg krysser fingrene for at dette ikke er tilfellet i det endelige produktet, men man skulle jo tro at Infinity Ward ønskte å presentere spillet med sin beste side først.

Likevel vil jeg si at jeg lot meg underholde av det beta testen hadde å by på. Nok til at jeg nå definitivt skal ha spillet for å se hva det endelige resultatet blir. Det skal bli spennende å se hvordan fansen reagerer, og ikke minst hvilket terningkast jeg ender opp med å ville gi det. Jeg mistenker det får stiv konkurranse fra både Battlefield 1 og Titanfall 2, spill som forøvrig har lansering nå i de kommende ukene.
 

Call of Duty: Infinite Warfare har lansering 4. november.

#CallOfDuty #InfiniteWarfare #InfinityWard #IW #MultiplayerBeta #Beta #Inntrykk #SPMG #Spillmagasinet

Én kommentar

Sirius

18.10.2016 kl.09:58

Fansen reagerer positivt. Sjekk ut den eneste norske i Red Reserve. https://twitter.com/RedSonton_

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits