Anmeldelse: Dragon Quest Builders

En av tidenes viktigste rollespill serier er tilbake, og denne gangen i en litt uvanlig drakt.

Format: PS4, PS Vita
Sjanger: Sandbox Survival RPG
Utg. dato: 14.10.2016
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Ja

De fleste som kjenner Dragon Quest serien kjenner den nok som en av Final Fantasy største konkurrenter på slutten av 80 - begynnelsen av 90 tallet, på den tiden når Square og Enix ikke var en og samme ting. Det originale Dragon Warrior ble sluppet året før det første Final Fantasy spillet og før noen visste ordet av det var kampen mellom de to store japanske rollespillene i gang.

Her i de vestlige landene var det aldri tvil om hvilken serie som var mest populær, Mens i hjemlandet Japan har det vært litt frem og tilbake over årene. Likevel har Dragon Quest bygd seg opp en vestlig fanskare, og mye takket være lanseringen av Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King på Playstation 2 vokste populariteten til serien fra å være en kult hit til å bli en av de største JRPG seriene verden over.

Det finnes nå ti Dragon Quest spill i kjerneserien, og nummer elleve er satt til å bli lansert i løpet av neste år. Serien har også produsert flere spin-off titler deriblant fjorårets Dragon Quest Heroes, og det er denne kategorien Dragon Quest Builders faller innenfor. En slags spin-off oppfølger til det aller første Dragon Quest, der handlingen er satt i en verden hvor helten fra det første spillet valgt å slå seg sammen med skurken i historien, The Dragonlord.

I Dragon Quest Builders tar du på deg rollen Byggeren, en mytisk figur beskrevet i profeti som den som skal være et skinnende lys i mørket som har bredd seg over verden. Bare du har evnen til å legge to og to sammen for å bygge ting i en verden som har mistet alt som var av kreativ gnist, og sammen med innbyggerne må du bygge opp verden på ny. Høres det litt ut som historien til LEGO filmen? Vel den er ikke helt ulik. Innbyggerne i Alefgard er helt over seg når du forklarer at du faktisk kan bygge ting, noe de inntil du dukket opp rett og slett aldri hadde trodd gikk an.

Men selvfølgelig synes ikke de onde maktene det er greit at folk går rundt og bygger ting hele tiden heller, så de setter i sving alle midler de har for å motarbeide deg. og dette må du ta høyde i det du gjenoppbygger Alefgard slik du og innbyggerne ønsker. Historien er enkel mens den presenteres med både et glimt i øyet og med en humor som sikkert går over hodet på de minste, men som i hvert fall foreldrene deres sikkert vil synes er morsom. Innbyggerne i byene presenteres som forskjellige morsomme stereotyper. Måten de alle løper for å se hva du har bygd og roser deg opp i skyene for hver gang du bygger noe nytt er rett og slett bare oppløftende å være med på.

Ta en kikk på bildene jeg har lagt ved denne anmeldelsen, Minner de deg om et annet spill som har vært enormt populært de siste 5 årene? Jeg skal gi deg et tips, det rimer på Hineshaft. Dragon Quest Builders bærer virkelig sin inspirasjon på skjorteermet og legger ikke mye imellom på at hele konseptet er nærmest løftet rett ut av gigantsuksessen Minecraft. Men i stedet for å være enda en av de blanke Minecraft kopiene du finner på  app-butikkenr og diverse flash-spill nettsider, føles Dragon Quest Builders mer som en hyllest til det Minecraft har betydd for spillindustrien de siste årene.

Ved siden av de Minecraft lignende spill elementene finner vi også et lite-RPG system hvor du blir belønnet med kraftigere angrep, mer liv, bedre utstyr og oppskrifter etterhvert som byen du bygger vokser og utvikler seg.

"Loopen" til DQB og Minecraft er rimelig like opp til et punkt. Formålet er å samle sammen ressurser ved hjelp av redskaper, bruke disse ressursene til å lage bedre redskaper og finne ut av hvordan man bygger nye ting ved å sette forskjellige ressurser sammen. Men det er i detaljene rundt denne loopen spillene går i hver sin retning. Mens Minecraft har funnet suksess i å være så åpent som overhode mulig, med bare en vag antydning til et slags sluttspill som leder deg an i det du løper rundt i pikselerte omgivelser og lager din egen historie.

Dragon Quest Builders på sin side gir deg en mer regissert historie å spille gjennom. En historie hvor du løser problemene til innbyggerne i byen du holder på å bygge, noe som etterhvert leder til at du tiltrekker deg oppmerksomhet fra de som helst ønsker at verden skal forbli slik den er, noe som til slutt kulminerer med en konfrontasjon mellom deg, dine nye venner og de onde kreftene som styrer verdenen.

Denne mer "hands-on" opplevelsen er noe jeg har etterlyst i mange andre sandbox spill i nyere tid, da jeg rett og slett verken har tid eller tålmodighet til å la min egen historie utfolde seg. For som oftest i slike spill hvor jeg går rundt å samler sammen småstein og pinner for å oppgradere et eller annet trivielt system som kun er der for å sysselsette spilleren, tenker jeg alltid at det er så mye annet jeg vil heller ville ha gjort enn å "kaste bort" tiden min på et spill som ikke en gang gidder å fortelle meg en historie.

Dragon Quest Builders respekterer tiden jeg investerer i verdenen med å fortelle meg en historie om hvordan det hele gikk galt, og ved å fortelle meg hvordan alt kan fikses.

Vel, det respekterer tiden min opp til et punkt. For det største problemet jeg har med Dragon Quest Builders avslører seg raskt når man etterhvert beseirer ondskapen som truer byen vi har brukt rundt 20 timer på å gjenoppbygge. Spillet er nemlig delt opp i 4 kapittel, som alle tar for seg en region av Alefgard og når du er ferdig med å bygge opp en by og har stanset dens tilintetgjørelse skinner det et nytt lys på himmelen, noe som signaliserer at nok en by trenger din hjelp. For å reise til denne byen må du gå gjennom en portal som tar fra deg alt av utstyr du hadde på deg, så du står med andre ord nesten helt på bar bakke når du kommer frem til den nye byen.

Bare nesten. Du har fortsatt oppskriftene på alt du har lært deg å bygge så langt i spillet, men det finnes ingen garanti for at matrialene du trenger er lett tilgjengelig i den nye regionen du blir plassert i. Noen av rollespill aspektene bæres også over fra kapittel til kapittel, som for eksempel de nye angrepene og noe av livet du har opparbeidet deg. Men det finnes ingen måte å dra tilbake til de byene du har gjenoppbygget etter du har tatt steget gjennom portalen, foruten å laste inn en av de tidligere save filene du hadde før du startet på det nye kapittelet. Til spillets fordel er både den overhengende trusselen i hver kapittel og utfordringen hver region byr på forskjellige nok til at det hele ikke blir for gjentakende. Riktig nok er alltid formålet å bygge opp byen, men hver by har sitt behov, og hvordan du tilfredsstiller det behovet er mye godt helt opp til deg.

For de som ønsker en modus mer lignende Creative Mode i Minecraft kan jeg melde at dersom man fullfører det første kapittelet vil man få tilgang til et øyområde i Alefgard hvor akkurat dette er mulig, og at for hvert kapittel som fullføres vil nye oppskrifter gjøres tilgjengelige i Free Build modusen. Og selv om Dragon Quest Builders ikke tilbyr noen form for online eller lokalt samarbeid slik storerbror Minecraft gjør, finnes det områder i Free Build modusen hvor du kan dele dine byggverk med andre Dragon Quest byggere over nettet.

Dragon Quest Builders er ikke helt fritt for friksjons punkter, og det strekker seg lengre enn til bare hvordan det håndterer progresjonen fra kapittel til kapittel. Meny systemet, som er designet som en hyllest til Dragon Quest seriens historie, er unødvendig knotete med omtrent to vinduer for mye slik at enkle ting som å bytte utstyr tidvis kan bli frustrerende. All interaksjon med omverdenen, som ikke er bygging eller riving, gjøres også med samme knapp så for eksempel når en av innbyggerne står ved siden av arbeidsbenken vil spillet automatisk tro at du ønsker å snakke med vedkommende, og i det du raskt trykker på knappen for å raskest komme igjennom samtalen ender du oftere enn ikke opp med å starte hele samtalen på nytt.

Det er mange slike små gnisninger her og der som jeg skal innrømme at er litt kjedelige å støte på, men når alt kommer til alt føler jeg ikke at de drar ned opplevelsen nevneverdig heller.

Figurene og designet i spillet er trofast til stilen som kjerneserien har vært kjent for, noe som gjør hele opplevelsen litt ekstra sjarmerende for min del. Det skulle jo bare mangle ettersom det er selveste Akira Toriyama, mannen bak Dragon Ball tegneserien, sitt design som ligger til grunn for dette, og Toriyama-san returnerer også denne gang for å legge sin personlige touch på det visuelle designet.

Musikken og lydeffektene er også herlig inspirert av de gamle spillene, med oppdaterte melodier og lydeffekter som enhver Dragon Quest spiller raskt kommer til å kjenne igjen. Det eneste lille jeg har å utsette på lyd-designet er at overgangen mellom bakgrunnsmusikken kunne vært en del mykere, ettersom hver gang jeg forlater en sone blir jeg akutt oppmerksom på at musikken som spilte fikk en bråstopp og den nye musikken som erstattet den manglet oppbygging.

Dragon Quest Builders ble en av årets store overraskelser for min del. På overflaten ser det kanskje ut som det er på grensen til å være et brudd på åndsverksloven, men innerst inne mener jeg det er mer en hyllest enn en kopi av det Minecraft gjør så bra. Der jeg pleier å slite med motivasjonen til å skape min egen historie i de fleste andre Sandbox Survival spill finner Dragon Quest Builders ut at løsningen er å gi spilleren rammeverket for en historie, en begynnelse og en slutt, mens det er opp til spilleren selv å finne historien inni mellom linjene.

#spillmagasinetreview #DragonQuest #DragonQuestBuilders #Minecraft #SquareEnix #PS4 #PSVita