Anmeldelse: Resident Evil 7

Forbered deg på å bli vettaskremt!

Format: PC, PS4, XbOne
Sjanger: Survival Horror
Utg. dato: 24.1.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Resident Evil er en serie som har vært med på å definere Survival Horror sjangeren hele to ganger i løpet av sin levetid. Men til tross for dette har den de siste årene funnet seg i en aldri så liten identitetskrise. Etter middelmådige Operation Racooon City, skivebommen Resident Evil 6 og det regelrette hånet mot fansen som var Umbrella Corps kunne det se ut til at serien var på vei til samme sted hvor Konami sendte Silent Hill etter alt som skjedde mellom dem og Hideo Kohima  # NeverForget.

Capcom måtte finne på noe lurt. Og med den pågående suksessen til den yngre garde av Suivival Horror spill som Amnesia, PT og Outlast vat det ikke særlig overraskende at de tilsynelatende valgte å hente inspirasjon fra disse nøyaktig disse spillene. Derfor er Resident Evil 7 for første gang i seriens historie fortalt fra et førstepersons perspektiv, og i tillegg er så og si alt som kan minne om den innviklede og banale historien fra kjerneserien nå lagt på hylla.

Så i stedet for nok et gjensyn med Chris, Jill, Leon eller Claire, tilbyr RE7 en mer frittstående historie som virker inspirert av filmer som The Hills Have Eyes eller House of 1000 Corpses.

Du har ikke lyst til å gjøre denne gamle dama forbanna...

Det har gått tre ord siden kona til Ethan Winters sporløst forsvant og ble antatt død. Men når en beskjed fra hans kjære dukker opp og ber han komme til småbyen Dulvey, Louisiana føler Ethan seg tvunget til etterforske. Invitasjon fører han til en nedlagt plantasjegård og et tilsynelatende forlatt herskapshus, og det er her historien i Resident Evil 7 spiller seg ut.

Resident Evil 7 kan også spilles i VR på Playstation. Men lykke til med å få meg med på det...

Jeg vil unødig røpe mer av historien for dere, men jeg føler jeg kan si dette uten å gi noe bort. Selv om jeg var klar over alle de kjente, og etterhvert godt brukte, virkemidlene slike historier pleier å ta i bruk, klarte Resident Evil 7 kunststykket å overraske meg rundt hver eneste sving og det hadde meg helt på kanten av setet fra første minutt helt frem til rulleteksten kom.... rullende.

Det var ikke mye i markedsføringen foran lanseringen som kunne ha forberedt meg på dette. Det var lite som overbeviste meg om at Resident Evil 7 var noe jeg kom til å være interessert i. Etter gjentatte forsøk har jeg kommet frem til at jeg rett og slett ikke klarer å interessere meg i spill som PT, Outlast eller Slender, da jeg føler de ofte ofrer selve spillingen til fordel for så kalte "Jump Scares". Jeg har ingenting i mot at spill som ene og alene lener seg på "jump scares" eksisterer, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns noe om dem.

"Wow, What a mansion"

Resident Evil har for meg alltid handlet om å overkomme, og til slutt overvinne frykten spillet innstiller i deg. Tenk over hvor fryktinngytende det første møte med en Zombie er i The Spencer Mansion, i forhold til hvordan du meier dem som om det var "no big deal" ned mot slutten av det første Resident Evil. Hvis Capcom hadde valgt å gå "minste motstands vei" og lagd en blåkopi av Outlast eller Soma, spill hvor du egentlig aldri kan kjempe imot monstrene, i håp om å appelere til deres publikum tror jeg nok at jeg hadde falt av ganske raskt.

Heldigvis forsikret både Capcom, og flere av de som fikk spilt det før jul, meg om at dette ikke var tilfelle. Resident Evil skulle forbli Resident Evil, og når det gikk en positiv buzz rundt om på nett etter demoen av Resident Evil 7 ble sluppet, bestemte jeg meg tidlig for å styre unna og heller komme til spillet "ubesudlet" for å forhåpentligvis bli positivt overrasket over det endelige resultatet.

Mon tro hva jeg hadde fått for dette krypinnet om det lå sentralt i Oslo

... Og positivt overrasket kan du skrive under på at jeg ble.

Settingen er perfekt, hver eneste knirk, knak eller dunk i det gamle herksapshuset skyter frysninger nedover nakken på meg. Lydsporet er herlig fryktingytende og måten utviklerne har brukt det på en nesten Coen-esque måte passer spillet perfekt. Jeg er ikke en gang flau over å innrømme at dette var et spill jeg måtte spille med både lyset på og lyden litt sånn halvdempet. Kall meg gjerne en pyse, men "You werent there man"

Figurene du møter på er både uhyggelige og groteske, men presentert på en mye mer seriøs måte enn hva serien har gjort seg kjent for tidligere. Hver eneste minste detalj i omgivelsene bidrar til å skape en skikkelig grøssende atmosfæren og historien, hvor enn klisjè den måtte være, er fortalt på en måte hvor jeg hele tiden ønsket å vite mer om hva som egentlig foregikk.

Men hvor jeg føler spillet virkelig skinner er i kampsekvensene. Ethan er ikke spesial kommandoen Chris Redfield eller politimannen Leon Kennedy. Han er verken iskald eller selvsikker i sine evner til å overleve, og dette har Capcom mesterlig overført til både animasjonene og til hvordan våpnene føles i hånda. Dette er som nevnt seriens første forsøk på førstepersons synsvinkel og her kunne de lett ha gått i fella med å lage et halvferdig system som verken er fugl eller fisk. Heldigvis har de lagd et kampsystem som ikke bare virker, men som stikker seg ut fra hva vi forventer i andre skytespill, ikke ulikt slik Condemned: Criminal Origins eller ZombiU gjorde det.

Du bør raskt finne roen og håpe på "One Shot, One Kill"

Jeg sliter med å finne noe nedsettende å si om Resident Evil 7. Det eneste jeg kommer på er at det å styre Nathan rundt store fiender i trange korridorer av og til kan være litt problematisk, og at når man er tom for ammunisjon (noe man ganske ofte er) så merker man at å angripe med kniv også føles litt rart. Men ingen av disse ankepunktene legger noe som helst demper på den fantastiske opplevelsen Resident Evil 7 tilbyr,

Det høres kanskje ut som jeg overdriver, men jeg trur jaggu meg Capcom nok en gang har revolusjonert Survival Horror sjangeren. Med Resident Evil 7 kan det virke som om utviklerne har fått håndplukke de aller beste elementene fra hver sub-sjanger av Survival Horror og brakt det sammen i en komplett pakke som er rett og slett enestående i sin briljans. Oppgavene fra Resident Evil 1 og 2. Action-fokuset fra Resident Evil 4 og Dead Space. Stemningen og atmosfæren fra PT og Outlast. Alt dette kommer sammen i en symfoni av skrekk og spenning. Ikke siden Resident Evil 4 har jeg vært mer ivrig til å kaste meg i gang med neste gjennomspilling.

#spillmagasinetreview #capcom #residentevil #RE20thAnniversary #survivalhorror #andylonn #norskgaming #gamer #norsk #norge #Ps4 #XbOne #PC