Anmeldelse: Resident Evil 7

Forbered deg p  bli vettaskremt!

Format: PC, PS4, XbOne
Sjanger: Survival Horror
Utg. dato: 24.1.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Resident Evil er en serie som har vrt med p definere Survival Horror sjangeren hele to ganger i lpet av sin levetid. Men til tross for dette har den de siste rene funnet seg i en aldri s liten identitetskrise. Etter middelmdige Operation Racooon City, skivebommen Resident Evil 6 og det regelrette hnet mot fansen som var Umbrella Corps kunne det se ut til at serien var p vei til samme sted hvor Konami sendte Silent Hill etter alt som skjedde mellom dem og Hideo Kohima  # NeverForget.

Capcom mtte finne p noe lurt. Og med den pgende suksessen til den yngre garde av Suivival Horror spill som Amnesia, PT og Outlast vat det ikke srlig overraskende at de tilsynelatende valgte hente inspirasjon fra disse nyaktig disse spillene. Derfor er Resident Evil 7 for frste gang i seriens historie fortalt fra et frstepersons perspektiv, og i tillegg er s og si alt som kan minne om den innviklede og banale historien fra kjerneserien n lagt p hylla.

S i stedet for nok et gjensyn med Chris, Jill, Leon eller Claire, tilbyr RE7 en mer frittstende historie som virker inspirert av filmer som The Hills Have Eyes eller House of 1000 Corpses.

Du har ikke lyst til gjre denne gamle dama forbanna...

Det har gtt tre ord siden kona til Ethan Winters sporlst forsvant og ble antatt dd. Men nr en beskjed fra hans kjre dukker opp og ber han komme til smbyen Dulvey, Louisiana fler Ethan seg tvunget til etterforske. Invitasjon frer han til en nedlagt plantasjegrd og et tilsynelatende forlatt herskapshus, og det er her historien i Resident Evil 7 spiller seg ut.

Resident Evil 7 kan ogs spilles i VR p Playstation. Men lykke til med f meg med p det...

Jeg vil undig rpe mer av historien for dere, men jeg fler jeg kan si dette uten gi noe bort. Selv om jeg var klar over alle de kjente, og etterhvert godt brukte, virkemidlene slike historier pleier ta i bruk, klarte Resident Evil 7 kunststykket  overraske meg rundt hver eneste sving og det hadde meg helt p kanten av setet fra frste minutt helt frem til rulleteksten kom.... rullende.

Det var ikke mye i markedsfringen foran lanseringen som kunne ha forberedt meg p dette. Det var lite som overbeviste meg om at Resident Evil 7 var noe jeg kom til vre interessert i. Etter gjentatte forsk har jeg kommet frem til at jeg rett og slett ikke klarer interessere meg i spill som PT, Outlast eller Slender, da jeg fler de ofte ofrer selve spillingen til fordel for s kalte "Jump Scares". Jeg har ingenting i mot at spill som ene og alene lener seg p "jump scares" eksisterer, men jeg m rlig innrmme at jeg ikke syns noe om dem.

"Wow, What a mansion"

Resident Evil har for meg alltid handlet om overkomme, og til slutt overvinne frykten spillet innstiller i deg. Tenk over hvor fryktinngytende det frste mte med en Zombie er i The Spencer Mansion, i forhold til hvordan du meier dem som om det var "no big deal" ned mot slutten av det frste Resident Evil. Hvis Capcom hadde valgt g "minste motstands vei" og lagd en blkopi av Outlast eller Soma, spill hvor du egentlig aldri kan kjempe imot monstrene, i hp om  appelere til deres publikum tror jeg nok at jeg hadde falt av ganske raskt.

Heldigvis forsikret bde Capcom, og flere av de som fikk spilt det fr jul, meg om at dette ikke var tilfelle. Resident Evil skulle forbli Resident Evil, og nr det gikk en positiv buzz rundt om p nett etter demoen av Resident Evil 7 ble sluppet, bestemte jeg meg tidlig for styre unna og heller komme til spillet "ubesudlet" for forhpentligvis bli positivt overrasket over det endelige resultatet.

Mon tro hva jeg hadde ftt for dette krypinnet om det l sentralt i Oslo

... Og positivt overrasket kan du skrive under p at jeg ble.

Settingen er perfekt, hver eneste knirk, knak eller dunk i det gamle herksapshuset skyter frysninger nedover nakken p meg. Lydsporet er herlig fryktingytende og mten utviklerne har brukt det p en nesten Coen-esque mte passer spillet perfekt. Jeg er ikke en gang flau over innrmme at dette var et spill jeg mtte spille med bde lyset p og lyden litt snn halvdempet. Kall meg gjerne en pyse, men "You werent there man"

Figurene du mter p er bde uhyggelige og groteske, men presentert p en mye mer seris mte enn hva serien har gjort seg kjent for tidligere. Hver eneste minste detalj i omgivelsene bidrar til skape en skikkelig grssende atmosfren og historien, hvor enn klisj den mtte vre, er fortalt p en mte hvor jeg hele tiden nsket  vite mer om hva som egentlig foregikk.

Men hvor jeg fler spillet virkelig skinner er i kampsekvensene. Ethan er ikke spesial kommandoen Chris Redfield eller politimannen Leon Kennedy. Han er verken iskald eller selvsikker i sine evner til overleve, og dette har Capcom mesterlig overfrt til bde animasjonene og til hvordan vpnene fles i hnda. Dette er som nevnt seriens frste forsk p frstepersons synsvinkel og her kunne de lett ha gtt i fella med lage et halvferdig system som verken er fugl eller fisk. Heldigvis har de lagd et kampsystem som ikke bare virker, men som stikker seg ut fra hva vi forventer i andre skytespill, ikke ulikt slik Condemned: Criminal Origins eller ZombiU gjorde det.

Du br raskt finne roen og hpe p "One Shot, One Kill"

Jeg sliter med finne noe nedsettende si om Resident Evil 7. Det eneste jeg kommer p er at det styre Nathan rundt store fiender i trange korridorer av og til kan vre litt problematisk, og at nr man er tom for ammunisjon (noe man ganske ofte er) s merker man at angripe med kniv ogs fles litt rart. Men ingen av disse ankepunktene legger noe som helst demper p den fantastiske opplevelsen Resident Evil 7 tilbyr,

Det hres kanskje ut som jeg overdriver, men jeg trur jaggu meg Capcom nok en gang har revolusjonert Survival Horror sjangeren. Med Resident Evil 7 kan det virke som om utviklerne har ftt hndplukke de aller beste elementene fra hver sub-sjanger av Survival Horror og brakt det sammen i en komplett pakke som er rett og slett enestende i sin briljans. Oppgavene fra Resident Evil 1 og 2. Action-fokuset fra Resident Evil 4 og Dead Space. Stemningen og atmosfren fra PT og Outlast. Alt dette kommer sammen i en symfoni av skrekk og spenning. Ikke siden Resident Evil 4 har jeg vrt mer ivrig til kaste meg i gang med neste gjennomspilling.

#spillmagasinetreview #capcom #residentevil #RE20thAnniversary #survivalhorror #andylonn #norskgaming #gamer #norsk #norge #Ps4 #XbOne #PC