Fr jeg fyrer ls med denne anmeldelsen har jeg to sprsml til dere Yakuza fans:

1. Har serien alltid vrt s bra som dette?

2. Hvorfor har dere holdt den for dere selv de siste 11 rene??

Format: PS4, PS3 (JP)
Sjanger: Action-Eventyr
Utg. dato: 24.1.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Yakuza 0 er det sjette spillet i serien som forteller om livet til Yakuza soldaten, Kiryu Kazuma. Satt syv r fr det frste spillet gir Zero oss et innblikk i hvordan Kiriyu sitt frste skikkelige mte med den brutale virkeligheten av hva livet som en Yakuza har by p. Etter ha hndtert en relativt enkel jobb som pengeinnkrever for en av de lokale lnehaiene blir Kiryu dratt inn i en drapsetterforskning og en maktkamp som vil avgjre fremtiden til Kamurocho distriktet i hjerte av Tokyo.

500 km sr-vest for Tokyo mter vi Goro Majima, en tidligere Yakuza som etter ha havnet i unde med ledelsen av "familien" mtte betale dyrt for sine feil. Majima driver n den mest beskte nattklubben i Sotenbori distrikte i byen Osaka under streng overvkning fra hans tidligere kriminelle kompanjonger. Nr ledelsen uventet tilbyr han muligheten til komme tilbake til Yakuza livet er Majima villig til ofre alt for slippe unna det han ser p som et liv i evig fangenskap.

Kamurocho og Sotenbori kommer til live med fantastisk bruk av lys og farger

Spillet presenterer en historie om to menn som begge er p langt dypere vann enn noen av dem aner, og med en godt skreven dialog, gode prestasjoner fra bde stemmeskuespillere, animatrene holdt spillet meg p kanten av setet helt til siste slutt. Utviklerteamet hos SEGA har virkelig levert en kvalitet innenfor historiefortelling som langt overgr det jeg forventer fra spill som takler tematikken rundt det kriminelle livet og menneskene som lever i den verdenen.

"Men hva slags spill er Yakuza 0 egentlig?"

Det har jeg litt vanskelig for svare p. Den bredeste, og kanskje mest passende sjangeren plassere Yakuza 0 i er Action-eventyr. Hvis du er kjent med Shenmue serien er Yakuza mer nrliggende til den enn noen annen sammenligning jeg kan dra, men siden Shenmue sikkert er en svrt obskur referanse for de aller fleste skal jeg forske forklare hva Yakuza er med et sprk flere kan forst.

Selv om Yakuza serien har noen likhetstrekk til andre "pen verden action-eventyr", som for eksempel Grand Theft Auto, er det ogs veldig forskjellig p mange avgjrende punkter fra hva man forventer nr man trekker den sammenligningen.

Yakuza tilbyr ikke en "pen verden" p samme mte som vi ofte assosierer med den sjanger betegnelsen. Det er for eksempel ikke mulig kjre bil eller motorsykkel rundt i gatene til Tokyo og Osaka, da spillet er satt til spesifikke distrikt i byene hvor alt ligger i g avstand til hverandre.

Spillerne har heller ikke fult s frie tyler til gjre som man selv vil til enhver tid, slik man kanskje forventer fra spill som GTA eller Saints Row, fordi Yakuza 0 prver fortelle en veldig tettpakket og jordnr historie som jeg vil tro ikke lner seg spesielt godt til den utemmede friheten denne sjangeren pleier tilby.

Dette er den eneste formen for bilkjringen du trenger mestre i Yakuza 0

Tokyo og Osaka er verken San Andreas eller Stilwater. Her er, i likhet med dagens Japan, er vpen lovene svrt strenge. S ikke forvent lpe rundt med lomma full av rakettkastere mens du prver f Wanted levelet ditt opp mot seks stjerner. Da har du kommet til feil spill Det du derimot kan forvente er plenty av fantastiske gatekamper med diverse pbler, medlemmer av rivaliserende yakuza familier eller selveste Mr. Shakedown, en fyr som vandrer gatene ute etter tmme lommene dine for det du mtte ha av penger.

"Men n har du brukt mye tid p si hva spillet ikke er, Har du tenkt komme til poenget?"

Tlmodighet, unge gresshopper. Jeg kommer til det...

Ja, Yakuza er litt strengere mot spilleren enn hva de fleste andre "sandkasser" er. Men det er ikke dermed sagt at spillet ikke tilbyr spillerne muligheten til slappe av og ha det litt moro. Du kan spankulere rundt i nabolaget, banke grra ut av de som mtte nske det, eller delta i en helt enorm mengde med sideaktiviteter som for eksempel Karaoke, Fisking, Gambling p "Cat-fights", Disco dansing eller noen runder med Out-Run, Space Harrier eller kranespillet p den lokale SEGA arkaden, for bare nevne noe.

Og det er her Yakuza 0 lfter seg fra bare vre et bra action-eventyr med en god historie til vre noe virkelig unikt..

Nevnte jeg at dette spillet har en bat-shit crazy presentasjon?

Historien i Yakuza 0 er fortalt med en flelsesmessig tyngde man ikke ofte ser og med en s imponerende presentasjon at man lett kunne tatt det for gitt at hele spillet kanskje tar seg selv litt for serist. Men det er mten denne serise fremtoningen str i sterk kontrast til spillets mer banale tilnrmelse til humor og kampsystemets slapstick-aktige form for gladvold som gjorde at jeg falt for spillets sjarm.

Spillet hopper lekent mellom sterke scener om lojalitetens pris og Yakuza medlemmenes personlige offer til at Kiriyu og Majima stiller i fult cosplay i en karaoke opptreden. Serise, og nesten ubekvemme, samtaler om menneskehandel og andre illegale affrer blir gjort lettere svelge nr de ogs finner sted i et spill som har scener som denne:

Jeg mener...... ehm... hva skal man si??

Og det beste av alt er at det aldri fles billig. Yakuza 0 gjr seg fortjent til fortelle en sterk historie mens det samtidig vger vre lekent med alt det som "ikke betyr noe". Hadde spillet vrt et monotont krimdrama fra ende til annen er det slettes ikke sikkert jeg hadde likt det s godt som jeg endte opp med gjre, men ved sprinkle det med mer enn bare litt "japansk galskap" her og der har SEGA funnet en oppskrift som virker, og en som gjr at jeg n vurderer spille i gjennom hele Yakuza serien for se om resten av serien mestrer denne balansen like godt.

Kampsystemet i Yakuza 0 fles ut som den mest naturlige utvikling av klassiske Beat-em-up spill jeg har sett per dags dato. Alle kampsituasjonene Kiriyu og Majima roter seg opp i, enten det er et tilfeldig mte p gaten eller om det er en del av selve historien til spillet, byr p gode muligheter til f utvd gladvold av det ypperste kaliber.

Bde Kiriyu og Majima har hver sine tre kampstiler og ved investere i seg selv (som bokstavelig talt er bruke penger p lse opp nye moves) blir kampene bare mer og mer spektakulre. Jeg hadde aldri trodd det ville vre s givende gi noen en overdreven Tombstone Piledriver rett p asfalten som et endelig punktum p en kamp hvor jeg nettopp har gitt han og kompisene hans grisejuling.

Ryu ga Gotoku 0: Chikai no Basho / Yakuza 0
Publisher: SEGA
Developer: SEGA
Platform: PlayStation 3, PlayStation 4
Year: 2015 (JP PS3/PS4), 2017 (NA/EU PS4)
I Yakuza 0 er finnes det ingen problemer som ikke kan lses med litt god gammeldags deng.

Jeg finner f ting trekke Yakuza 0 for. Jeg elsker settingen, digger figurene, og presentasjonen er i en klasse for seg selv. Der jeg fler spillet kanskje snubler litt er de f gangen vi ser skytevpen introdusert til kampsystemet. Det bryter flyten noe voldsomt nr noen av pblene trekker frem en pistol for angripe fra avstand.

Ett skudd ringer ut og figuren jeg styrer faller til bakken og flere sekunder flyr forbi i det jeg masher p knappene for komme meg opp. Det fles som om jeg kjrer en bil som plutselig brstopper, og som vi alle vet gir det sjelden en god flelse. Jeg skjnner selvsagt hvorfor de er der. De byr p en ny utfordring som spillerne m overkomme. men akkurat denne varianten av utfordring fler jeg trekker ned opplevelsen i stedet for lfte den opp.

Publisher: SEGA
Developer: SEGA
Platform: PlayStation 3, PlayStation 4
Hallo, er det SEGA? Nr var det lanseringsdatoen til Yakuza: Kiwami var igjen sa du?

Som dere kanskje allerede har skjnt s falt jeg virkelig for det Yakuza 0 hadde by p. Det er nok ikke et spill for alle, men hvis du liker prve noe som er litt utenfor det vante og prvde innenfor skalt AAA spill, vil jeg anbefale Yakuza 0 p det aller varmeste.

Her fr du servert en kanon god historie om lojalitet og svik som jeg fler lever i nden av filmklassikere som Infernal Affairs og The Departed, mens du ogs kan kose deg med morsomme sidehistorier, et skikkelig gy kampsystem samt tonnevis av ekstra innhold og sideaktiviteter. Jeg er 40 og noe timer inn n, og har bare fullfrt rundt 30% av det som er gjre i spillet.