Før jeg fyrer løs med denne anmeldelsen har jeg to spørsmål til dere Yakuza fans:

1. Har serien alltid vært så bra som dette?

2. Hvorfor har dere holdt den for dere selv de siste 11 årene??

Format: PS4, PS3 (JP)
Sjanger: Action-Eventyr
Utg. dato: 24.1.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Nei

Yakuza 0 er det sjette spillet i serien som forteller om livet til Yakuza soldaten, Kiryu Kazuma. Satt syv år før det første spillet gir Zero oss et innblikk i hvordan Kiriyu sitt første skikkelige møte med den brutale virkeligheten av hva livet som en Yakuza har å by på. Etter å ha håndtert en relativt enkel jobb som pengeinnkrever for en av de lokale lånehaiene blir Kiryu dratt inn i en drapsetterforskning og en maktkamp som vil avgjøre fremtiden til Kamurocho distriktet i hjerte av Tokyo.

500 km sør-vest for Tokyo møter vi Goro Majima, en tidligere Yakuza som etter å ha havnet i unåde med ledelsen av "familien" måtte betale dyrt for sine feil. Majima driver nå den mest besøkte nattklubben i Sotenbori distrikte i byen Osaka under streng overvåkning fra hans tidligere kriminelle kompanjonger. Når ledelsen uventet tilbyr han muligheten til å komme tilbake til Yakuza livet er Majima villig til å ofre alt for å slippe unna det han ser på som et liv i evig fangenskap.

Kamurocho og Sotenbori kommer til live med fantastisk bruk av lys og farger

Spillet presenterer en historie om to menn som begge er på langt dypere vann enn noen av dem aner, og med en godt skreven dialog, gode prestasjoner fra både stemmeskuespillere, animatørene holdt spillet meg på kanten av setet helt til siste slutt. Utviklerteamet hos SEGA har virkelig levert en kvalitet innenfor historiefortelling som langt overgår det jeg forventer fra spill som takler tematikken rundt det kriminelle livet og menneskene som lever i den verdenen.

"Men hva slags spill er Yakuza 0 egentlig?"

Det har jeg litt vanskelig for å svare på. Den bredeste, og kanskje mest passende sjangeren å plassere Yakuza 0 i er Action-eventyr. Hvis du er kjent med Shenmue serien er Yakuza mer nærliggende til den enn noen annen sammenligning jeg kan dra, men siden Shenmue sikkert er en svært obskur referanse for de aller fleste skal jeg forsøke å forklare hva Yakuza er med et språk flere kan forstå.

Selv om Yakuza serien har noen likhetstrekk til andre "åpen verden action-eventyr", som for eksempel Grand Theft Auto, er det også veldig forskjellig på mange avgjørende punkter fra hva man forventer når man trekker den sammenligningen.

Yakuza tilbyr ikke en "åpen verden" på samme måte som vi ofte assosierer med den sjanger betegnelsen. Det er for eksempel ikke mulig å kjøre bil eller motorsykkel rundt i gatene til Tokyo og Osaka, da spillet er satt til spesifikke distrikt i byene hvor alt ligger i gå avstand til hverandre.

Spillerne har heller ikke fult så frie tøyler til å gjøre som man selv vil til enhver tid, slik man kanskje forventer fra spill som GTA eller Saints Row, fordi Yakuza 0 prøver å fortelle en veldig tettpakket og jordnær historie som jeg vil tro ikke låner seg spesielt godt til den utemmede friheten denne sjangeren pleier å tilby.

Dette er den eneste formen for bilkjøringen du trenger å mestre i Yakuza 0

Tokyo og Osaka er verken San Andreas eller Stilwater. Her er, i likhet med dagens Japan, er våpen lovene svært strenge. Så ikke forvent å løpe rundt med lomma full av rakettkastere mens du prøver å få Wanted levelet ditt opp mot seks stjerner. Da har du kommet til feil spill Det du derimot kan forvente er plenty av fantastiske gatekamper med diverse pøbler, medlemmer av rivaliserende yakuza familier eller selveste Mr. Shakedown, en fyr som vandrer gatene ute etter å tømme lommene dine for det du måtte ha av penger.

"Men nå har du brukt mye tid på si hva spillet ikke er, Har du tenkt å komme til poenget?"

Tålmodighet, unge gresshopper. Jeg kommer til det...

Ja, Yakuza er litt strengere mot spilleren enn hva de fleste andre "sandkasser" er. Men det er ikke dermed sagt at spillet ikke tilbyr spillerne muligheten til å slappe av og ha det litt moro. Du kan spankulere rundt i nabolaget, banke gørra ut av de som måtte ønske det, eller delta i en helt enorm mengde med sideaktiviteter som for eksempel Karaoke, Fisking, Gambling på "Cat-fights", Disco dansing eller noen runder med Out-Run, Space Harrier eller kranespillet på den lokale SEGA arkaden, for bare å nevne noe.

Og det er her Yakuza 0 løfter seg fra å bare være et bra action-eventyr med en god historie til å være noe virkelig unikt..

Nevnte jeg at dette spillet har en bat-shit crazy presentasjon?

Historien i Yakuza 0 er fortalt med en følelsesmessig tyngde man ikke ofte ser og med en så imponerende presentasjon at man lett kunne tatt det for gitt at hele spillet kanskje tar seg selv litt for seriøst. Men det er måten denne seriøse fremtoningen står i sterk kontrast til spillets mer banale tilnærmelse til humor og kampsystemets slapstick-aktige form for gladvold som gjorde at jeg falt for spillets sjarm.

Spillet hopper lekent mellom sterke scener om lojalitetens pris og Yakuza medlemmenes personlige offer til at Kiriyu og Majima stiller i fult cosplay i en karaoke opptreden. Seriøse, og nesten ubekvemme, samtaler om menneskehandel og andre illegale affærer blir gjort lettere å svelge når de også finner sted i et spill som har scener som denne:

Jeg mener...... ehm... hva skal man si??

Og det beste av alt er at det aldri føles billig. Yakuza 0 gjør seg fortjent til å fortelle en sterk historie mens det samtidig våger å være lekent med alt det som "ikke betyr noe". Hadde spillet vært et monotont krimdrama fra ende til annen er det slettes ikke sikkert jeg hadde likt det så godt som jeg endte opp med å gjøre, men ved å sprinkle det med mer enn bare litt "japansk galskap" her og der har SEGA funnet en oppskrift som virker, og en som gjør at jeg nå vurderer å spille i gjennom hele Yakuza serien for å se om resten av serien mestrer denne balansen like godt.

Kampsystemet i Yakuza 0 føles ut som den mest naturlige utvikling av klassiske Beat-em-up spill jeg har sett per dags dato. Alle kampsituasjonene Kiriyu og Majima roter seg opp i, enten det er et tilfeldig møte på gaten eller om det er en del av selve historien til spillet, byr på gode muligheter til å få utøvd gladvold av det ypperste kaliber.

Både Kiriyu og Majima har hver sine tre kampstiler og ved å investere i seg selv (som bokstavelig talt er å bruke penger på å låse opp nye moves) blir kampene bare mer og mer spektakulære. Jeg hadde aldri trodd det ville være så givende å gi noen en overdreven Tombstone Piledriver rett på asfalten som et endelig punktum på en kamp hvor jeg nettopp har gitt han og kompisene hans grisejuling.

Ryu ga Gotoku 0: Chikai no Basho / Yakuza 0
Publisher: SEGA
Developer: SEGA
Platform: PlayStation 3, PlayStation 4
Year: 2015 (JP PS3/PS4), 2017 (NA/EU PS4)
I Yakuza 0 er finnes det ingen problemer som ikke kan løses med litt god gammeldags deng.

Jeg finner få ting å trekke Yakuza 0 for. Jeg elsker settingen, digger figurene, og presentasjonen er i en klasse for seg selv. Der jeg føler spillet kanskje snubler litt er de få gangen vi ser skytevåpen introdusert til kampsystemet. Det bryter flyten noe voldsomt når noen av pøblene trekker frem en pistol for å angripe fra avstand.

Ett skudd ringer ut og figuren jeg styrer faller til bakken og flere sekunder flyr forbi i det jeg masher på knappene for å komme meg opp. Det føles som om jeg kjører en bil som plutselig bråstopper, og som vi alle vet gir det sjelden en god følelse. Jeg skjønner selvsagt hvorfor de er der. De byr på en ny utfordring som spillerne må overkomme. men akkurat denne varianten av utfordring føler jeg trekker ned opplevelsen i stedet for å løfte den opp.

Publisher: SEGA
Developer: SEGA
Platform: PlayStation 3, PlayStation 4
Hallo, er det SEGA? Når var det lanseringsdatoen til Yakuza: Kiwami var igjen sa du?

Som dere kanskje allerede har skjønt så falt jeg virkelig for det Yakuza 0 hadde å by på. Det er nok ikke et spill for alle, men hvis du liker å prøve noe som er litt utenfor det vante og prøvde innenfor såkalt AAA spill, vil jeg anbefale Yakuza 0 på det aller varmeste.

Her får du servert en kanon god historie om lojalitet og svik som jeg føler lever i ånden av filmklassikere som Infernal Affairs og The Departed, mens du også kan kose deg med morsomme sidehistorier, et skikkelig gøy kampsystem samt tonnevis av ekstra innhold og sideaktiviteter. Jeg er 40 og noe timer inn nå, og har bare fullført rundt 30% av det som er å gjøre i spillet.