E3 2017: Microsoft

Vi er på dag 2 (vel teknisk sett 3) av E3 pressekonferansene, og jeg har ikke stort annet å si enn "DAAAYUM". Det skal sannelig Microsoft ha, at når de blir tvunget opp i et hjørne så kommer de med klørne ute og klare til kamp. Jeg håper for Sony sin del at de har noe skikkelig spesielt oppi erme,  for dette skal det noe til å toppe...

Scorpio blir til Xbox One X

Som jeg ganske så riktig spådde fikk vi et nytt navn for prosjekt Scorpio, og det navnet er Xbox One X. Den slippes på markedet 7. november, og kommer til å koste 499 USD (og hvis vi regner det om til norske kroner med alle våre ekstra utgifter pleier det vanligvis lande på rundt 5000 kroner). Dette er den minste Xbox konsollen som er bygd, og den låner litt av utseende til Xbox One S.

Det finnes tonnevis av specs og slikt vi kan ta et dypdykk i, men her henviser jeg dere til folk som kan mer enn dette om meg: Her er en oversikt om hvordan One X sine spesifikasjoner måler seg med Xbox One og Xbox One S sine spesifikasjoner og nedenfor ser dere industri ekspertene Digital Foundry sine videoer om maskinvaren.



Gears of War 4, Forza Horizon 3, Killer Instinct, Halo Wars 2 og Minecraft får alle gratis oppdateringer slik at de nå kan kjøre i 4K. I tillegg til det vil mer enn 30 spill fra tredjeparts utgivere få 4K støtte på One X. Xbox-sjefen Phil Spencer nevnte blant annet Final Fantasy XV, Resident Evil 7, Ghost Recon: Wildlands og Rocket League.

Det har vært litt frem og tilbake i det siste om hvorvidt folk som ønsker seg bakoverkompabilitet på konsoll faktisk bruker det. Sjefen for "Global Sales and Marketing" hos Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, tråkket nylig i salaten og sa at bakoverkompabilitet var noe alle ønsket seg, men veldig få brukte, mens han samtidig leverte en sleivspark i retning de eldre spillenes grafikk. 

Dette falt naturligvis ikke i god jord hos alle gamere, men så fulgte Ars Technica opp med en artikkel som viste at i tidsrommet mellom 26 september og 12 februar var det mindre enn 1,5% av Xbox One brukere som brukte Xbox 360 bakover kompabiliteten. Microsoft gikk ut å motsa dette, men det var litt i luften hvor nøyaktig verke Ars Technica eller Microsoft sine tall egentlig var.

Vel, ingenting av det betyr noe nå, for Microsoft har bestemt seg for å utvide sin støtte for bakoverkompabilitet, som allerede støtter 385 Xbox 360 spill, til  at den nå også støtter spill fra den aller første Xbox konsollen. Jeg regner med at dette blir gjort på en "per spill basis" slik det er med 360 støtten, for foreløpig er det kun Crimson Skies: High Road to Revenge som er annonsert.

Spill, så langt øye kan se...

Det var knyttet stor spenning til hvorvidt Microsoft hadde noe som helst å vise på spillfronten i år. Jeg regnet med vi ville få se mer av Forza Motorsport 7 og Crackdown 3, og det fikk vi sannelig. Forza ser selvfølgelig helt nydelig ut, spesielt da i 4K, mens Crackdown 3, til tross for en energisk intro av selveste Terry Crews, fortsatt ser ut som Crackdown. Ta det for det det er verdt.

Men Microsoft visste like fult som jeg gjorde at hvis de skulle selge oss på ideen om en ny konsoll til 5000 kroner, så måtte de vise hvilke spill vi kunne forvente oss, og de sparte ikke på kruttet. Microsoft var veldig forsiktig i hvordan de ordla seg om de forskjellige spillene, hvorvidt de var tids-eksklusive eller ikke, så så sant jeg ikke skriver det spesifikt at spillet er eksklusivt , så kan dere gå ut ifra at det enten ikke er eksklusivt eller at det er tids-eksklusivt

Her er det bare til å trø igang:

PlayerUnknown's Battlegrounds (et spill jeg forøvrig har lagd en video om) kommer til konsoller senere i år. Selveste PlayerUnknown, også kjent somBrendan Greene, kom ut på scenen og snakket om hvor mange spillere spillet, som fortsatt er i Early Access på PC, har nådd, og hvilke fordeler spillere på Xbox One X kan forvente seg, som 4K og HDR støtte

Assassins Creed Origins ser ut til å ta serien i nye retninger. Satt i oldtidens(?) Egypt var det mye mer overnaturlige overtoner fra det som ble vist frem enn hva serien har vært kjent for før... 

Black Desert Online kommer til konsoll, og da først på Xbox One.

Life is Strange: Before the Storm er en prequel til det kritikerroste eventyrspillet som tok mange med storm i fjor

Metro: Exodus er det neste spillet i serien som er basert på boken Dmitry Glukhovsky. Vi fikk se en liten del fra spillet, og jeg må helt ærlig si det så ganske så spektakulært ut, selv om videoen var litt mer regissert enn jeg hadde likt

Dragon Ball FighterZ ser ut som det DBZ slåssespillet jeg ofte har ønsket meg, men som jeg kun har fått i en dårlig MUGEN versjon frem til nå. 3v3 kamper i en  2D fighter ser ekstremt hektisk ut, og jeg kan nesten ikke vente.

Sea of Thieves, online flerspiller pirat simulatoren fra folkene hos Rare, ble utsatt til 2018. Men som et plaster på såret fikk vi en utvidet gameplay demo som viste hvordan spillet spilles, og jeg gleder meg til å samle crewet mitt slik at vi kan herje fritt på det åpne hav. Spillet er konsoll eksklusivt til Xbox One, men fås også til PC.

State of Decay 2 slippes våren 2018, eksklusivt på Xbox One og PC.

Cuphead fikk endelig en lanserings dato. 29 september. Deep Rock Galactic er et nytt spill fra gjengen bak Goat Simulator som så ut som en mix av Minecraft, Astroneer og Helldivers. Ori and the Will of the Wisps er oppfølgeren til det fantastiske Ori and the Blind Forest. The Artful Escape så ut som en syretrip uten like og The Last Night så ut som en noir fortelling med Blade Runner/Cyberpunk overtoner og en fantastisk visuell stil. Det nye spillet fra folkene bak Gone Home, Tacoma fikk lanseringsdato og kommer nå ut i august, og det tidligere VR eksklusive 3D plattformeren Lucky's Tale får lansering på Xbox One og Windows 10 under navnet Super Lucky's Tale.

Spillet som fikk æren av å avslutte denne spill-bonanzaen var BioWare Edmonton sitt nye spill Anthem. Det så ut som en tredjepersons sci-fi loot shooter med stor vekt lagt på at det er en flerspiller opplevelse. Det minnet meg litt om Destiny og Phantasy Star Online, med en dash av Xenoblade Chronicles X. Jeg er svært spent på å se mer fra det i tiden fremover.

When Worlds Collide

En av konferansens mest uventede overraskelser for meg var når Mojang annonserte at alle versjoner av Minecraft nå skal forenes. Uansett om du spiller på Playstation, Xbox, Switch, PC, VR eller håndholdt skal du nå kunne spille sammen på tvers av plattformer.

Forhåpentligvis baner dette vei for at flere spill kan få denne løsningen nå når det er skapt en presedens. Cross Plattform flerspiller har vært en ting spillere har ønsket seg i en rekke spill, og forhåpentligvis er det dette vi ser starten på nå. 

Minecraft får også en mye trengt grafisk overhaling og det ser helt fantastisk ut.


AndyLonn mener:
 

Microsoft gikk virkelig hardt ut i år. I løpet av 90+ minutter fikk de vist frem utrolig mye og pressekonferansen var overraskende flytende hele veien gjennom til tross for all den informasjonen vi fikk kastet mot oss.

Jeg er ennå ikke sikker på hvorfor jeg trenger en Xbox One X, da de fleste eksklusive tittlene også kommer til PC gjennom Microsoft sitt eget "Play Anywhere" konsept. Det er bare snakk om tid før maskinvaren i PCen min når Xbox One X nivå, og da investerer jeg heller pengene i den enn å bruke dem på et konsoll halv-steg. Dette er selvfølgelig ikke fasit for alle, men jeg ser for meg at dette er den løsningen jeg kommer til å gå for.

Hadde jeg vært Sony nå, så hadde jeg nok begynt å skjelve litt. One X lover å levere en bredere 4K støtte enn hva Pro kan, og selv om de fleste ikke ser forskjell på måten Pro jukser til 4K og One X sin "native 4K", er det en styrke i tallene som ikke bør undervurderes. Spesielt hvis One X leverer mer stabil og høyere bildefrekvens en hva Pro så langt gjør.

 

ICYMI så lagde jeg en liten knippe videoer om hva jeg forventer fra årets E3. Setter pris på alle tilbakemeldinger dere måtte ha på videoene.

Ha en fin E3 alle sammen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits