E3 2017: Ubisoft

Eierne av Ubisoft er fortsatt låst i det som virker som en uendelig maktkamp i kulissene for å unngå å bli kjøpt av mediekonglomeratet Vivendi, men når flomlysene slås på kan man ikke lese et eneste tretthetstegn på ansiktet til Ubi-sjef Yves Guillemot. Dette er en mann som elsker jobben sin. Han elsker spill, og han har kommet til denne scenen for å glede publikum.

Ubisoft har en svært imponerende portefølje. De har alt fra bilspill til eventyr, rollespill og sport spill. De har vist seg villige til å satse på nye arenaer, og selv om man kan kritisere dem for å melke seriene sine litt vel mye, leverer de stort sett alltid spill som er fullstappet med innhold og av en fornøyelig kvalitet.

Rabbids har invadert The Mushroom Kingdom og tatt med seg galskapen sin på slep.

Først ut i år la Ubisoft endelig  alle kortene på bordet om det lenge beryktede samarbeidet med Nintendo. Nintendo veteran Shigeru Miyamoto stod på scenen sammen med Yves Guillemot og avdekket Mario & Rabbids: Kingdom Battle. Spillet så ut som et slags turbasert taktisk strategi spill ala XCOM kombinert med utformingen av Paper Mario serien. 

Det blir spennende å se hvordan et Mario spill som ikke er utviklet av Nintendo ender opp med å bli, men hvis den fantastiske traileren og gameplay videoen som ble vist frem skal være en indikasjon, ser det ut til at den velkjente Nintendo finpussen så aldeles er tilstede, og spillet ser himla gøy ut spør du meg. 

Mario & Rabbids: Kingdom Battle har lanseringsdato 29 August og er eksklusivt til Nintendo Switch

"Nothing is True, Everything Seems Different."

Ettersom spillet allerede ble vist frem på Microsoft sin pressekonferanse, var Ubisoft så vennlige at de holdt snakket om spillet på selve pressekonferansen til et minimum. Vi fikk se en ny trailer, og etter konferansen var over ble det vist gameplay som minner mindre og mindre om Assassins Creed: Origins for hver gang jeg ser det. Det er grunnprinsipper fra AC serien tilstede, men det er så mye annet på toppen av det som virker lånt fra forskjellige andre Ubisoft serier. 

Det blr spennende å se hvilken retning dette skal ta, og hvor det hele kommer til å ende. Jeg har personlig ikke vært så interessert i et Assassins Creed spill siden Black Flag.

"Til lands og til vanns... og i luften med"

En oppfølger til en av få Ubisoft serier som ble startet i løpet av denne konsollgenerasjonen. Det første spillet var et åpen verden racing spill, som lot deg kjøre biler og motorsykler fra kyst til kyst på en ganske så forminsket versjon av det kontinentale USA. 

The Crew 2 introduserer fly og båter til morroa, og i traileren viser de spesifikt frem relativt store deler av både New York og San Francisco. Hvorvidt det fortsatt er åpen verden slik som forgjengeren vet jeg ikke men jeg vil tro det, da dette var et av det første spillets store "selling points"

Blir dette en Giant Douche eller en Turd Sandwich?

Spillet som hele tiden blir utsatt fikk en ny trailer og lanseringsdato. Per i dag er det meningen du skal kunne leke superhelt sammen med barna fra den lille fjellbyen i Colorado så tidlig som 17. oktober. Men jeg tar ingen lanseringsdato for god fisk før jeg ser spillet i butikkene.

Heldigvis for South Park: The Fractured But Whole er trailerne fortsatt morsomme, men jeg begynner å bli redd for at jeg snart har sett alle vitsene i spillet.

♫Yo-ho, Yo-ho, A Pirates Life For Me♫

"Husker du skipskampene fra Assassins Creed IV? Vel vi bygde et flerspiller spill ut av akkurat det"

Skull and Bones er et multiplayer spill hvor du kjemper om dominans på det øst-indiske hav. En 5v5 PVP moduse ble vist frem, og Ubisoft lovde å støtte spillet på samme måte som de har støttet The Division og Rainbow Six Siege etter lansering. Jeg regner med de da mener at spillet kommer til å mangle en god del innhold på release og at de patcher dette inn senere...

Lansering til høsten for Playstation 4, Xbox One og PC, og de som er interessert kan melde seg for beta testing her.

VR blir enda mer creepy med Frodo

Elijah Wood og Ubisoft lager VR spill sammen, og resultatet ser ut som det er rimelig "out there". Transference er planlagt for våren 2018

Vedder du ikke så dette komme...

Hvis du trodde vi skulle komme oss igjennom en hel Ubisoft konferanse uten at et nytt Just Dance ble annonsert, da må du være ny til Ubisoft sine pressekonferanser. Etter en dansefest med blant annet en mann i et heller slitt panda kostyme, som forøvrig nå virker til å være permanent brent inn på netthinnen min, annonserte en eller annen popstjerne(?) at Just Dance 2018 kommer til alle konsollene i oktober.

Jeg trodde Toys To Life var på vei ut? Har noen glemt å si det til Ubisoft?

Enkelte annonseringer kommer snikende opp på deg uten at du merker det, og jeg hadde helt ærlig aldri trodd at Ubisoft skulle kaste hatten sin inn i Toys-To-Life sjangeren, og mye mindre at det var studioet bak Splinter Cell: Blacklist som skulle om å bære dette frem.

Starlink: Battle for Atlas er et dogfighting spill hvor du bygger en fysisk leke på toppen av kontrolleren din, og skipet du bygger gjenspeiles i spillet. Skipet skal være modulært, hvor flere detaljer er utskiftbare. Se videoen under for flere detaljer. 

Steep får OL utvidelse

Steep var et spill som fløy under radaren til mange når det kom ut helt på tampen av fjoråret. Og det er litt synd, for jeg synes det er et veldig gøy spill, selv om det har sine problemer.

I anledning vinter OL i Sør Korea kommer det en utvidelse til Steep som bringer med seg en rekke nye sporter og moduser, deriblant Slopestyle, Halfpipe, Slalom, Super G og Big Air.

Utvidelsen er planlagt for 1 års jubileumet til Steep: 5. desember

Hillbilly Hijinks in Hope County

Far Cry 5 har raskt blitt en av spillene som er på radaren min. Forrige spill i serien klarte ikke å gripe meg i det hele tatt, men alt jeg har sett fra dette har meg hooked.

Og hva er det å ikke like? En gjeng med hillbillies tar over en kommune i Montana, og du skal sammen med lokal befolkningen ta opp kampen mot de religiøse psykopatene. I dette politiske klimaet? Sign me up.

All reklame om spillet frem til nå har hintet om en mørk historie som nesten virker litt for nærliggende til vår egen virkelighet, noe jeg syntes virket spennende. Det var derfor litt skuffende å se denne gameplay demoen ha en mye løsere og lystig tone enn hva vi hadde sett forut for konferansen.

Jeg tror ikke de to tingene nødvendigvis utelukker hverandre. Et spill kan være gøy og morsomt mens det likevel håndterer mørke temaer, men det føltes litt rart ut når Dan Hay, spillets sjefsprodusent, gikk på scenen for å bygge opp en mørk og dyster stemning mens videoen som ble vist bare sekunder etter at han gikk av scenen åpenbart var designet for å få folk til å le.

Dette til tross er jeg fortsatt svært spent på hvordan dette spillet blir, og jeg gleder meg til å få spilt det når det kommer ut 27 februar, 2018.

Vel, DETTE så du definitivt ikke komme...

Spill industrien har hatt sin del av luftslott opp igjennom årene. Duke Nukem Forever var "missing in action" i 12 år før det endelig kom ut til overveldende negativ kritikk. Aliens: Colonial Marines tok 7 år før det dukket opp og led mye den samme skjebnen. The Last Guardian tok også 7 år før det så dagens lys, men fikk til manges overraskelse en heller varm mottagelse.

Det begynner å bli færre og færre slike eksempler å ta fra. De fleste spillene blir enten gitt ut eller kansellert en gang for alle nå om dagen, men det er et spill jeg vet at fansen har vært sultne på å høre mer fra i lengre tid

Oppfølgeren til Beyond Good & Evil ble først annonsert for hele 9 år siden, og etter mye frem og tilbake hvor spillet til tider så ut til å være lagt på is på ubestemt tid, var nå tiden endelig inne for at Michel Ancel kunne stå på scenen til Ubisoft og med et tårevått blikk annonsere at Beyond Good & Evil 2 endelig nærmer seg ferdig.

Det er fortsatt uvisst når selve spillet blir lansert, men at Ubisoft valgte å avslutte konferansen sin med en slik "crowd pleaser" forteller ihvertfall meg at de mener alvor denne gangen.

AndyLonn mener:

Ubisoft hadde en særdeles sterk fremvisning i år. Og ikke bare det, de viste nøyaktig hvordan de best skulle bruke tiden de hadde tilgjengelig. Det tar guts å skyve en gameplay demo av det som sikkert blir det mest innbringende spillet man har i portføljen sin ut av selve pressekonferansen og over på post-show delen, men her viste Ubisoft at de kunne fylle tiden med så mye annet, at en gameplay demo som vi hadde sett deler av tidligere ikke var et must å få med på selve konferansen.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle var kveldens store overraskelse for meg. Jeg har hørt rykter om spillet siden rundt desember i fjor, men da var det uklart om det var et Paper Mario / Mario & Luigi type rollespill eller om det var noe helt annet, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med at det er en XCOM / Project S.T.E.A.M lignende taktisk strategi spill. Jeg er selvfølgelig også glad på vegne av Beyond Good & Evil fansen som endelig fikk noe konkrete nyheter om spillet de har ventet på i en halv evighet

 

ICYMI så lagde jeg en liten knippe videoer om hva jeg forventer fra årets E3. Setter pris på alle tilbakemeldinger dere måtte ha på videoene. Jeg har nå også lagd teksting på de tre episodene, og har planer med å fortsette å tekste alle videoene mine fremover så sant jeg har kapasitet til det.

Ha en fin E3 alle sammen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

AndyLonn

AndyLonn

27, Haugesund

En etterhvert erfaren spillentusiast. Jeg har aktivt spilt alle slags spill i over 20 år og har blogget / skrevet anmeldelser på Gamereactor Norge og Giant Bomb sine community sider siden 2012.

Kategorier

Arkiv

hits