Anmeldelse: Yakuza Kiwami

Historien om Kiryu Kazuma er snart ved veis ende, og det akter ikke SEGA at skal gå ubemerket.

Format: PS4, PS3
Sjanger: Action-Eventyr
Utg. dato: 29.08.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Ja

Yakuza har alltid vært populær i hjemlandet Japan. Så populær faktisk at i løpet av de 12 årene som har gått siden serien først så dagens lys har det blitt laget 7 titler i hovedserien, 5 spin-off titler, og historien fra spillene har både blitt gitt ut i bokform, som hørespill, spillefilm og som webserie.

De første tre spillene i serien gjorde det også tålig bra i vesten da de først kom ut, men etter Yakuza 4 begynte salgstallene å dale, noe som fikk SEGA til å revurdere seriens potensiale i vesten, noe som igjen ledet til at serien ikke har blitt så kjent som den kanskje fortjener å være.

Nå som serien snart går mot slutten, virker det som SEGA igjen er villig til å prøve lykken på det vestlige markedet. Denne nye satsingen startet forsiktig med lanseringen av fantastiske Yakuza 0 tidligere i år, og fortsetter nå med utgivelsen av en "full skala remake" av det aller første spillet i serien, denne gangen under navnet Yakuza Kiwami.

Hvis du, som meg, er ny til serien vil det nok glede deg å høre at Kiwami fortsetter der Yakuza 0 slapp, og gir deg nok et dypdykk i de politiske intrigene i den japanske underverdenen på en måte som føles tro til historiens opphav. Jeg vet ikke om det er fordi det er presentert på en veldig formell måte eller fordi figurene er så utrolig godt skrevet, men det hele fortsetter å ose av en slags autentisitet.

Nå påstår ikke jeg at jeg er noen slags ekspert på organisert kriminalitet, mye mindre organisert kriminalitet som foregår på motsatt side av kloden, men på samme måten som Gudfaren, Sopranos og Boardwalk Empire klarer å gi meg en slags følelse for hvem disse "gangsterne" er og hva det er som driver dem til å lede et liv på skygge-siden av det vestlige samfunnet, klarer Yakuza å fremheve motivasjonene til figurene som beveger seg i Yakuza miljøet, uten å forherlige eller på andre måter glorifisere livsstilen.

Å være en Yakuza er tydeligvis et rotterace, og det er noe spillet ikke har noe problem med å fremstille.

Som ny til serien har jo ikke jeg noen førstehånds referanser til hvordan PlayStation 2 versjonen av Yakuza var, annet enn det jeg har sett fra Digital Foundry sin video hvor de sammenligner Kiwami med det originale spillet, men det sier seg jo selv at en fullskala remake av et spill fra 2005 bør ha fått et gedigent løft innenfor flere kategorier.

Som dere kan se i videoen til Digital Foundry tilbyr Kiwami, som seg hør og bør, betydelige grafiske og ytelses forbedringer sammenlignet med originalspillet, uten at dette har gått på bekostning av verken historien eller scenebyggingen. Tvert imot har utviklerne hos SEGA nå kunnet legge til scener som skal bedre forklare motivasjonene til de perifere figurene rundt Kiriyu, og etter å ha spilt 20+ timer kan jeg ennå ærlig talt ikke si hvor innholdet fra Yakuza stopper og det som er nytt til Kiwami begynner. Det hele oppleves som autentisk og sømløst, å hadde jeg ikke visst på forhånd at det var nytt innhold bakt inn i spillet hadde jeg nok ikke tenkt over det.

"Men hvordan måler Kiwami seg opp mot Yakuza 0, som du likte så godt?"

Vel, da kommer jeg til de få negative tingene jeg har å si om Yakuza Kiwami. Når alt kommer til alt, selv om det har fått både ny motor og nytt innhold, er Kiwami fortsatt en remake av et spill fra 2005. Utviklerne har tydeligvis vært opptatt av å fange følelsen av originalspillet, noe de gjør ved å emulere presentasjonen og gjenskape scenene så nøyaktig som overhodet mulig.

Derfor blekner Kiwami litt i sammenligning med Yakuza 0 for meg, for hvor sistnevnte hadde en fantastisk presentasjon og oste av personlighet, føles Kiwami mye mer tilbakeholdent og forsiktig designet av utviklerne for ikke å tråkke på forventningene til blodfansen. Deler av designet føles tidvis litt "gammelt" ut, og spesielt kamera arbeidet, hvis man kan kalle det det, i filmsekvensene minner sterkt om det du kan se i filmer fra midten av 2000-tallet.

"Skuffelsen" til tross er dette noe jeg så absolutt kan respektere. Skal man først gjenskape en klassiker så er det absolutt avgjørende at man både forstår og holder på de tingene som gjorde originalen til en klassiker til å begynne med. Teamet bak Yakuza Kiwami har i mine øyne gjort akkurat dette og med forbehold om at jeg ikke har førstehånds erfaring med originalspillet vil jeg likevel si at Kiwami virker til å være den overlegne måten å oppleve Yakuza på.

På den tekniske siden bærer Kiwami også preg av å være et spill som er lagd i samme form som Yakuza 0. De samme tingene som plaget meg med Yakuza 0 er også tilstede i Kiwami, men dette er også noe jeg føler jeg ikke kan trekke spillet nevneverdig for. Kiwami er ikke ment som et "nytt" spill innenfor ordets sanne betydning, men som en mulighet til å enten gjenoppleve eller oppleve for første gang spillet som startet det hele, lagd etter en mer moderne standard.  Dette klarer Kiwami som det suser, og jeg er storfornøyd med resultatet.

Enten du er langtids fan av serien, relativ nykommer eller helt fersk har Yakuza Kiwami mye å by på. For førstnevnte er det muligheten til å gjenoppleve en klassiker, for de to siste tilbyr Kiwami (sammen med Yakuza 0) et naturlig sted å hoppe på en serie som kanskje har virket avskrekkende på grunn av de mange oppfølgerne den har fått. Uansett hvilken av kategori du faller innenfor vil Yakuza Kiwami ta deg med på nok en reise gjennom den japanske underverdenen du sent vil glemme.

Noen få dager før lanseringen av Kiwami kunne SEGA meddele gladnyheten om  at de jobber med Yakuza 2 Kiwami, denne gangen laget med samme motor som Yakuza 6. Foreløbig kun annonsert for Japan men her i huset krysser vi alle fingrer og tær for at også denne blir lokalisert til vesten.