Anmeldelse: Yakuza Kiwami

Historien om Kiryu Kazuma er snart ved veis ende, og det akter ikke SEGA at skal g ubemerket.

Format: PS4, PS3
Sjanger: Action-Eventyr
Utg. dato: 29.08.2017
Fikk jeg kopi av spillet fra utgiver: Ja

Yakuza har alltid vrt populr i hjemlandet Japan. S populr faktisk at i lpet av de 12 rene som har gtt siden serien frst s dagens lys har det blitt laget 7 titler i hovedserien, 5 spin-off titler, og historien fra spillene har bde blitt gitt ut i bokform, som hrespill, spillefilm og som webserie.

De frste tre spillene i serien gjorde det ogs tlig bra i vesten da de frst kom ut, men etter Yakuza 4 begynte salgstallene dale, noe som fikk SEGA til revurdere seriens potensiale i vesten, noe som igjen ledet til at serien ikke har blitt s kjent som den kanskje fortjener vre.

N som serien snart gr mot slutten, virker det som SEGA igjen er villig til prve lykken p det vestlige markedet. Denne nye satsingen startet forsiktig med lanseringen av fantastiske Yakuza 0 tidligere i r, og fortsetter n med utgivelsen av en "full skala remake" av det aller frste spillet i serien, denne gangen under navnet Yakuza Kiwami.

Hvis du, som meg, er ny til serien vil det nok glede deg  hre at Kiwami fortsetter der Yakuza 0 slapp, og gir deg nok et dypdykk i de politiske intrigene i den japanske underverdenen p en mte som fles tro til historiens opphav. Jeg vet ikke om det er fordi det er presentert p en veldig formell mte eller fordi figurene er s utrolig godt skrevet, men det hele fortsetter  ose av en slags autentisitet.

N pstr ikke jeg at jeg er noen slags ekspert p organisert kriminalitet, mye mindre organisert kriminalitet som foregr p motsatt side av kloden, men p samme mten som Gudfaren, Sopranos og Boardwalk Empire klarer gi meg en slags flelse for hvem disse "gangsterne" er og hva det er som driver dem til lede et liv p skygge-siden av det vestlige samfunnet, klarer Yakuza fremheve motivasjonene til figurene som beveger seg i Yakuza miljet, uten forherlige eller p andre mter glorifisere livsstilen.

vre en Yakuza er tydeligvis et rotterace, og det er noe spillet ikke har noe problem med fremstille.

Som ny til serien har jo ikke jeg noen frstehnds referanser til hvordan PlayStation 2 versjonen av Yakuza var, annet enn det jeg har sett fra Digital Foundry sin video hvor de sammenligner Kiwami med det originale spillet, men det sier seg jo selv at en fullskala remake av et spill fra 2005 br ha ftt et gedigent lft innenfor flere kategorier.

Som dere kan se i videoen til Digital Foundry tilbyr Kiwami, som seg hr og br, betydelige grafiske og ytelses forbedringer sammenlignet med originalspillet, uten at dette har gtt p bekostning av verken historien eller scenebyggingen. Tvert imot har utviklerne hos SEGA n kunnet legge til scener som skal bedre forklare motivasjonene til de perifere figurene rundt Kiriyu, og etter ha spilt 20+ timer kan jeg enn rlig talt ikke si hvor innholdet fra Yakuza stopper og det som er nytt til Kiwami begynner. Det hele oppleves som autentisk og smlst,  hadde jeg ikke visst p forhnd at det var nytt innhold bakt inn i spillet hadde jeg nok ikke tenkt over det.

"Men hvordan mler Kiwami seg opp mot Yakuza 0, som du likte s godt?"

Vel, da kommer jeg til de f negative tingene jeg har si om Yakuza Kiwami. Nr alt kommer til alt, selv om det har ftt bde ny motor og nytt innhold, er Kiwami fortsatt en remake av et spill fra 2005. Utviklerne har tydeligvis vrt opptatt av fange flelsen av originalspillet, noe de gjr ved emulere presentasjonen og gjenskape scenene s nyaktig som overhodet mulig.

Derfor blekner Kiwami litt i sammenligning med Yakuza 0 for meg, for hvor sistnevnte hadde en fantastisk presentasjon og oste av personlighet, fles Kiwami mye mer tilbakeholdent og forsiktig designet av utviklerne for ikke trkke p forventningene til blodfansen. Deler av designet fles tidvis litt "gammelt" ut, og spesielt kamera arbeidet, hvis man kan kalle det det, i filmsekvensene minner sterkt om det du kan se i filmer fra midten av 2000-tallet.

"Skuffelsen" til tross er dette noe jeg s absolutt kan respektere. Skal man frst gjenskape en klassiker s er det absolutt avgjrende at man bde forstr og holder p de tingene som gjorde originalen til en klassiker til begynne med. Teamet bak Yakuza Kiwami har i mine yne gjort akkurat dette og med forbehold om at jeg ikke har frstehnds erfaring med originalspillet vil jeg likevel si at Kiwami virker til vre den overlegne mten oppleve Yakuza p.

P den tekniske siden brer Kiwami ogs preg av vre et spill som er lagd i samme form som Yakuza 0. De samme tingene som plaget meg med Yakuza 0 er ogs tilstede i Kiwami, men dette er ogs noe jeg fler jeg ikke kan trekke spillet nevneverdig for. Kiwami er ikke ment som et "nytt" spill innenfor ordets sanne betydning, men som en mulighet til enten gjenoppleve eller oppleve for frste gang spillet som startet det hele, lagd etter en mer moderne standard.  Dette klarer Kiwami som det suser, og jeg er storfornyd med resultatet.

Enten du er langtids fan av serien, relativ nykommer eller helt fersk har Yakuza Kiwami mye by p. For frstnevnte er det muligheten til gjenoppleve en klassiker, for de to siste tilbyr Kiwami (sammen med Yakuza 0) et naturlig sted hoppe p en serie som kanskje har virket avskrekkende p grunn av de mange oppflgerne den har ftt. Uansett hvilken av kategori du faller innenfor vil Yakuza Kiwami ta deg med p nok en reise gjennom den japanske underverdenen du sent vil glemme.

Noen f dager fr lanseringen av Kiwami kunne SEGA meddele gladnyheten om  at de jobber med Yakuza 2 Kiwami, denne gangen laget med samme motor som Yakuza 6. Forelbig kun annonsert for Japan men her i huset krysser vi alle fingrer og tr for at ogs denne blir lokalisert til vesten.